Ihan oikeastiko joku vie lapsen lomallaan hoitoon???!!!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Onko kaikki täällä yksihuoltajia? Miksi ihmeessä puhut "mikä meitä ÄITEJÄ vaivaa".
.

Yleensä ne on naiset, jotka näistä asioista valittavat. Vähemmin on miehiä, jotka päätään vaivaavat silla, miksi naapurin Markku on lomalla ja lapset tarhassa. Myöskään se naapurin Markkut tuskin ajattelee, että mitä se naapurin Pekka siitä ajattelee, että teen tässä päivät pitkät remppaa ja lapset tarhassa. Markku voi ihan rauhassa vaikka maata lepotuolilla terassilla, ilman minkään laista syylisyyttä siitä, että ne lapset on sielä tarhassa hyvässä hoidossa.

Monet naiset saavat jotain sairaalloista tyydytystä puuttumalla ja osoittamalla muiden naisten vikoja ja heidän tekemiä virheitään (tai siis eivät muut virheitä tee, mutta täydellisenä itseään pitävä mielipuoli toki kokee, että muut tekevät virheitä, jos eivät elä juuri niin kuin mielipuolikin elää). "Huono äiti"-kortti tuntuu olevan se nautinnollisin valttiässä nykäistä esiin.

Ihan vapaasti saa jokainen pitää lapset lomalla kotona tai sitten pitää omaa lomaa ja viedä lapset hoitopaikkaan. Pääasia, että elämä on helppoa ja mukavaa. Luit aivan oikein, elämän on tarkoitus olla kivaa, eikä tiukkapipoista kyttäämistä, mitä muut tekevät ja mitä itse uskallan tehdä (ettei vaan muut pääse sanomaan minua huonoksi äidiksi). Kannattaa elää rohkeasti ja jättää kateellisten kyttääjä-äitien vinkumiset kuulematta :)

Odottakaapa kun teidän JiroJoonas tai AadaOlivia kasvaa kouluikään. Humpsis-yht´äkkiä sille ekaluokkalaiselle ei olekaan säilöntäpaikkaa edes niiksi päiviksi kun mamma haluaa rannalle ja isi haluaisi pelata pleikkaa sisällä. Silloin järjestätte lomanne niin että lapsi on teidän kanssanne.
Tai vaihtoehtoisesti lomailette lapsenne kanssa!! Ajatelkaapa- sellainenkin voi olla mahdollista..
Odotan.

Eiku hei, mun esikoinenhan menee jo kolmannelle luokalle.

Siltikään ei ole ongelmaa viedä tuota pk-ikäistä välillä päiväkotiin, vaikka kotona olisinkin. Ja koululainen on todellakin pärjännyt yksinkin sillä aikaa, kun käyn vaikkapa lääkärissä tai kampaajalla. Leirillekin tuo kovasti haluaisi, ja kahdelle minileirille (yhden yön yli & kahden yön yli kestäville) hänet jo ilmoitinkin.

Kai nuo lapset suht täyspäisiksi silti kasvaa, vaikka eivät olisikaan MINUN vieressäni koko 2,5 kk kesällä vaan välillä hetken aikaa äidistä erossakin. Tai jopa isästä erossa...isukeistahaan kukaan ei taas puhu mitään, äideistä vaan.

tuhlaajatytär
Monet naiset saavat jotain sairaalloista tyydytystä puuttumalla ja osoittamalla muiden naisten vikoja ja heidän tekemiä virheitään (tai siis eivät muut virheitä tee, mutta täydellisenä itseään pitävä mielipuoli toki kokee, että muut tekevät virheitä, jos eivät elä juuri niin kuin mielipuolikin elää). "Huono äiti"-kortti tuntuu olevan se nautinnollisin valttiässä nykäistä esiin.

Ihan vapaasti saa jokainen pitää lapset lomalla kotona tai sitten pitää omaa lomaa ja viedä lapset hoitopaikkaan. Pääasia, että elämä on helppoa ja mukavaa. Luit aivan oikein, elämän on tarkoitus olla kivaa, eikä tiukkapipoista kyttäämistä, mitä muut tekevät ja mitä itse uskallan tehdä (ettei vaan muut pääse sanomaan minua huonoksi äidiksi). Kannattaa elää rohkeasti ja jättää kateellisten kyttääjä-äitien vinkumiset kuulematta :)
Ehkä elämän pitää olla myös kivaa lapsille!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kyllä mäkin myönnän ihmetteleväni sitä miksi lomalla olevat vievät lapsensa päiväkotiin, mutta kenties siihen on joku pätevä syy. Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos vain mahdollista niin lapsellakin pitäisi olla oikeus kesälomaansa. On ne päivät kuitenkin pitkiä pikkutarhalaisella ja päiväkotipäivä on täysin verrattavissa aikuisen työpäivään.
Mulla kävi pari vuotta sitten opiskeluvuotena niin, että päiväkodista toivoivat mun lapsen jäävän kesälomalle kesäkuun alussa eikä vasta heinäkuussa pariksi viikoksi mitä aluksi suunnittelin. Olin itse saanut kesätöitä koko kesäksi ja lapsen isällä oli parin viikon loma heinäkuussa, mutta päiväkodissa sanoivat että mun pitäisi ajatella lastani ja jättää kesätyö ottamatta ja jäädä kesälomalle koko kesäksi siksi, että mun poika oli viimeksi ollut pidemmällä lomalla joulukuussa ja muuten päivät olivat 8-15 tai 8-16.
Sellaista syyllistämistä oli (vaikkakin tottahan se oli että lapsi lomansa tarvitsi) että lähdin itku kurkussa tarhalta kotiin ja peruin kesätyön, siinä sitten eleltiin yh:na lähes tulottomana ne pari kk ja olihan köyhä kesä..

"Vieras"
Olen aina pitänyt lapset lomalla kaiken mahdollisen ajan. Lomat on pidetty eri aikaan ja kaikki lomat yhdessä lasten kanssa.

Toisaalta tämä oman (ja puolison kanssa yhteisen) ajan puute maksoi avioliittomme ja suren sitä loputtomasti. Samoin tuntuu, että se on maaksamassa myös mielenterveyteni, olen täysin uupumassa.

Viisasta olisi laittaa lapset hoitoon, lomallakin välillä, ja pitää vähän omaa lomaa..

Kertokaa ihmeessä jos on parempia ideoita, itseltäni on konstit loppu. Ei ole mummoloita tms. hoitoavuksi.
Syytät lapsiasi avioerostasi :O. Toivottavasti he eivät saa koskaan tietää tuota!

osdf
Tätä oon miettiny myöski sen takia, että ainakaan meidän päiväkoti ei ole koko kesää auki. Joutuisin viemään lapset outoon päiväkotiin outojen hoitajien hoidettavaksi, jos pitäisin niitä kesän hoidossa. Minusta se on aika järkyttävää..

"Vieras"

Niin, sinun mielestäsi siis kivaa vanhemmille...ei lapsille.

assasa

Se tässä hämmästyttääkin,että eikö se elämä voi olla helppoa,mukavaa ja kivaa LASTEN KANSSA? Siis luet oikein, LASTEN KANSSA. Meillä ainakin on.
Jos rohkeutta on säilöä lapset päivähoitoon ja viettää itse laatuaikaa itsensä kanssa niin hei, olen paljon mielummin epärohkea (pelkuri?).

Joku mainitsi myös sanan isä. Kyllä lapsiemme isä, (aviomieheni) pitää lapset kotona jos hän on vapaalla. Ja yhtälailla ihmettelee naapuriperhettä, joka vie lapset kesälomalla hoitoon. Mieheni taitaa tosin olla poikkeus, mies joka haluaa viettää aikaansa lasten kanssa.

I rest my case.

"Mamma"
Se tässä hämmästyttääkin,että eikö se elämä voi olla helppoa,mukavaa ja kivaa LASTEN KANSSA? Siis luet oikein, LASTEN KANSSA. Meillä ainakin on.
Jos rohkeutta on säilöä lapset päivähoitoon ja viettää itse laatuaikaa itsensä kanssa niin hei, olen paljon mielummin epärohkea (pelkuri?).

Joku mainitsi myös sanan isä. Kyllä lapsiemme isä, (aviomieheni) pitää lapset kotona jos hän on vapaalla. Ja yhtälailla ihmettelee naapuriperhettä, joka vie lapset kesälomalla hoitoon. Mieheni taitaa tosin olla poikkeus, mies joka haluaa viettää aikaansa lasten kanssa.

I rest my case.
Meiltä löytyy samanlainen poikkeuksellinen mies :D
Järjestelemällä järjesteli töitään, että voi jäädä lomalle jo aikaisemmin ja muutti kaikki lomarahansa ylimääräiseksi lomaksi, jotta saa olla enemmän omien lapsiensa kanssa.

Ja me ollaan kanssa sillä tavalla kummallisia olentoja, että meistä on MUKAVAA, HAUSKAA, RENTOA ja KIVAA olla lomalla omien lapsiemme kanssa.

I rest my case.
Mullakin on sellainen mies. Enkä pidä häntä harvinaisuutena, samanlaisia on paljon.

Viime kesänä tehtiin molemmat täyttä työviikkoa, ja silti lapsi oli vain jotain viikon tms hoidossa, kun järjestettiin työvuorot (miehen vuorot) siten ettei muksua tarvinnut hoitoon viedä, ja isovanhemmatkin pyysi lapsia mukaansa mökille, veneilemään...

Koko pk-uransa aikana meidän lapset ei ole olleet täyttä viikkoa hoidossa.

Mutta silti me ollaan miehen kanssa joskus tehty niin, että viedään ipana/ipanat (isompi ei enää ole pk-iässä) hoitoon ja vietetään laatuaikaa itsemme tai toistemme kanssa. Hui kauhistus. Eikun ei sittenkään, koska vähemmän nuo tosiaan on hoidossa olleet kuin "me pidämme lapset kotona aina kun itsekin olemme kotona"-ihmisten lapset keskimäärin. Eli me, jotka emme halua olla lastemme kanssa, olemme tosiasiassa enemmän lastemme kanssa mitä moni jeesustelija on... :D. Kiitos sen, ettemme tee 8-16 duunia ma-pe.

"hohhoijaa"
Hohhoijaa. Akat täällä taas vauhkona haukkumassa toisia ja ylentämässä itseään.

Jos tietää että oma penikka on perseestä, ei jaksa katsella sitä, niin on helvetin paljon rehellisempää roudata se hoitopaikkaan ja maksaa rehellisesti siitä hoidosta, kuin laittaa se aamulla tien päälle heittelemään keppejä ja potkimaan palloja toisten autoihin, seisomaan tielle päiväksi, jotta autot joutuvat väistää, kulkemaan talosta toiseen josko johonkin pihaan pääsisi, lyhyesti, on rehellisempää pistää se hoitoon kuin pistää se tielle. Omassa pihassa saa liian paljon pahaa ja tuhoa aikaan, joten nokkela vanhempi laittaa sen tielle, joten se tuho siirtyy muualle. Eikä maksa mitään.

Että näin. Ja näin toimivat omatoimisten ja sosiaalisten penikoiden vanhemmat.

Joiden mielestä lastenhoito ei ole työtä.

"Mamma"
Mullakin on sellainen mies. Enkä pidä häntä harvinaisuutena, samanlaisia on paljon.

Viime kesänä tehtiin molemmat täyttä työviikkoa, ja silti lapsi oli vain jotain viikon tms hoidossa, kun järjestettiin työvuorot (miehen vuorot) siten ettei muksua tarvinnut hoitoon viedä, ja isovanhemmatkin pyysi lapsia mukaansa mökille, veneilemään...

Koko pk-uransa aikana meidän lapset ei ole olleet täyttä viikkoa hoidossa.

Mutta silti me ollaan miehen kanssa joskus tehty niin, että viedään ipana/ipanat (isompi ei enää ole pk-iässä) hoitoon ja vietetään laatuaikaa itsemme tai toistemme kanssa. Hui kauhistus. Eikun ei sittenkään, koska vähemmän nuo tosiaan on hoidossa olleet kuin "me pidämme lapset kotona aina kun itsekin olemme kotona"-ihmisten lapset keskimäärin. Eli me, jotka emme halua olla lastemme kanssa, olemme tosiasiassa enemmän lastemme kanssa mitä moni jeesustelija on... :D. Kiitos sen, ettemme tee 8-16 duunia ma-pe.
Minä olen vissiin sitten sellainen jeesustelija...

Teen töitä viitenä päivänä viikossa ja kahdeksan tuntia päivässä. En kuitenkaan 8-16, vaan menen töihin jo puoli seitsemäksi (kiitos liukuvan työajan), jotta pääsen hakemaan lapsiani jo aikaisemmin. Mies puolestaan menee töihin vasta yhdeksäksi, jotta voi viedä lapset päiväkotiin vähän myöhemmin.
Meidän lasten hoitopäivät on siis 8-15, vaikka molemmat teemme täyttä työpäivää.
Ja kuitenkin me halutaan viettää kaikki vapaa- ja lomapäivät lastemme kanssa.
Ollaan me sentään aika kummallisia otuksia :D

"Mamma"
[QUOTE="hohhoijaa";26467294]Jos tietää että oma penikka on perseestä, ei jaksa katsella sitä, niin on helvetin paljon rehellisempää roudata se hoitopaikkaan ja maksaa rehellisesti siitä hoidosta, kuin laittaa se aamulla tien päälle heittelemään keppejä ja potkimaan palloja toisten autoihin, seisomaan tielle päiväksi, jotta autot joutuvat väistää, kulkemaan talosta toiseen josko johonkin pihaan pääsisi, lyhyesti, on rehellisempää pistää se hoitoon kuin pistää se tielle. Omassa pihassa saa liian paljon pahaa ja tuhoa aikaan, joten nokkela vanhempi laittaa sen tielle, joten se tuho siirtyy muualle. Eikä maksa mitään.[/QUOTE]

I rest my case...
Kuka ajattelisi/ajattelee näin omasta lapsestaan.
Suorastastaan hirvittävän surullista.
Voi sitä lapsiparkaa, jonka vanhemmat ajattelevat, että "oma penikka on perseestä"

En saa unta
Minä voin ainakin tässä ihan sanoa, että suututtaa lasten hoitoon vienti kun itse on lomalla, koska olen KATEELLINEN! Olen KATEELLINEN sillä minulla ei ole yhtään lomapäivää lapsistani. Olen KATEELLINEN että naapurin äiti saa laittaa pihaansa rauhassa ja päivittää blogiaan päivittäin ihan rauhassa koska kaksivuotiaansa on päiväkodissa päivät.

Meillä mies tekee 8-16 töitä maanantaista perjantaihin ja viikonloput menee meillä lasten kanssa. Kyllä, olen KATEELLINEN niille joilla lapset on joskus viikonloppuiisin hoidossa. Meillä on omaa aikaa sitten kun lapset ovat nukkumassa, eli yhdeksän jälkeen illalla. Eipä siinä paljoa kerkee, kun aamulla pitää jo nousta aikaisin.

Että viekää vaan niitä lapsianne hoitoon ja pitäkää itse niin v*tun kivaa vapaapäivää. Kumpa minäkin saisin edes joskus.

I rest my case.
Et tainnut ihan ymmärtää lukemaasi. Mähän nimenomaan kirjoitin: "Ihan vapaasti saa jokainen pitää lapset lomalla kotona tai sitten pitää omaa lomaa ja viedä lapset hoitopaikkaan." Eli ihan miten kullekin sopii. Kunhan ei lähdetä määräilemään, että muiden valinta on väärä.

Ja rohkeudella tarkoitin rohkeutta elää omien tapojen mukaan. Ei niin, että jokaisen pitää viedä lapset lomalla tarhaan tai ottaa ne mukaan kauppaan tai pitää kotona jokaikinen lomapäivä.

fdas
Tämä kirjoitus oli aikanaan Turun Sanomissa

- - - - -

Lounais-Suomessa on kymmenittäin lapsia, joilla ei ole ainuttakaan lomaviikkoa koko vuonna. Tällaisten lasten vanhemmat tuovat lapset hoitoon omana loma-aikanaan, asiaa selvittänyt Turun Sanomat kertoo.

Lehden mukaan subjektiivinen päivähoito-oikeus on saanut osan vanhemmista viemään lapsensa hoitoon myös lomansa aikana.

Jotkut kunnat ovat ryhtyneet ehkäisemään ongelmaa. Ne myöntävät vanhemmille maksuttomia päivähoitokuukausia lapsen kanssa yhdessä vietettyjen lomien vastikkeeksi.

Eräissä kunnissa on ryhdytty myös kovempiin toimiin. Esimerkiksi Urjalassa viranomaiset pakottivat yrittäjän viettämään lomaa omien lapsiensa kanssa.

Nyt myös lakiin halutaan kirjata lomaoikeus päivähoidossa oleville lapsille. Liikkeellä on huittisilainen kaupunginvaltuutettu Reijo Lintunen. Hän toivoo tukea lapsiasiavaltuutettu Maria Kaisa Aulalta.

Turun Sanomien mukaan hoitajat näkevät lapsissa lomattomuudesta aiheutuvan väsymyksen.
"Jatkuva päivähoito ilman lomia ei ole perusteltua koskaan eikä mistään syystä. Suuressa ryhmässä, melussa ja hälyssä oleminen rasittaa lasta, Naantalin varhaiskasvatuksen johtaja Anne Järvinen sanoo.

Poikkeuksen tekevät lastensuojelulliset perusteet. Lapsi voi olla päivähoidossa, jos hänen katsotaan olevan siellä paremmassa turvassa kuin kotonaan.

"mmm"
Täälläkin joku on kirjoittanut, että lapsi tylsistyy ja kiukuttelee lomalla. Mutta sehän on ihan luonnollista:
Ota lapsen mahdollinen kiukku vastaan, se on tärkeää. Jos lapsi valittaa, että kotona on tylsää, se voi olla merkki stressin purkaantumisesta. Lapsi ei osaa ilmaista tunteitaan – kuten ei moni aikuinenkaan – vaan ilmaisee esimerkiksi hellyyden tarvetta marinalla ja kiukuttelulla – kuten moni aikuinen.

"Neith"
Yleensä ne on naiset, jotka näistä asioista valittavat. Vähemmin on miehiä, jotka päätään vaivaavat silla, miksi naapurin Markku on lomalla ja lapset tarhassa. Myöskään se naapurin Markkut tuskin ajattelee, että mitä se naapurin Pekka siitä ajattelee, että teen tässä päivät pitkät remppaa ja lapset tarhassa. Markku voi ihan rauhassa vaikka maata lepotuolilla terassilla, ilman minkään laista syylisyyttä siitä, että ne lapset on sielä tarhassa hyvässä hoidossa.
jaa, kyllä jopa mun mies ihmettelee miksi lapsi viedään hoitoon jos itse ollaan kotona.. jos se on kotona niin mun poika on kotona, ihan siksi että mies haluaa niin, koska toisin kuin näköjään 90% ihmisistä, se ei koe lapsen seuraa vastenmieliseksi ja rankaksi (ja vaikka välillä on haasteellisempia päiviä niin se tietää että sellaista se elämä on lapsen kanssa..)

ehkäpä oikeasti lasten teko pitäisi olla luvanvaraista, se olis sallittua tasan niille joita kiinnostaa olla lastensa kanssa, kiinnostaa leikkiä, pelata ja tehdä/kokea asioita heidän kanssa, joita kiinnostaa kasvattaa ja kannustaa ja asettaa niitä rajoja.
tämä menee tasan samaan kategoriaan kuin se että lasten lukumäärää tulisi miettiä ihan siltä kantilta että montako on varaa elättää..

ehkäpä lasten hankinnalle tulisi olla joku pätevämpi syy kuin se että MÄ HALUUN ja MULLA ON OIKEUS kun kerran noilla syillä lapset likipitäen maksatetaan yhteiskunnalla, kasvatetaan tarhan/koulun voimalla ja viedään hoitoon jotta saadaan sitä omaa aikaa kun järki ei sitä ennen lastenhankintaa kertonut että lapsen kanssa sitä omaa aikaa ja rentoutumista ei ihan samalla tavalla voi odottaa olevan ja että jos sitä omaa aikaa ja vapautta sekä rentoutumista kaipaa niin kovasti niin kannattaisi jättää lastenhankinta muille tai tyytyä ihan vaan yhteen niin pääsee nopeammin sitten oman ajan kimppuun kun lapsi kasvaa... ;)
(lapsilla kun on oikeus siihen vanhempaan jota kiinnostaa, ja jolla on aito halu olla sen lapsen elämässä, ihan koko lapsen elämän ajan)

tuhlaajatytär
Minä voin ainakin tässä ihan sanoa, että suututtaa lasten hoitoon vienti kun itse on lomalla, koska olen KATEELLINEN! Olen KATEELLINEN sillä minulla ei ole yhtään lomapäivää lapsistani. Olen KATEELLINEN että naapurin äiti saa laittaa pihaansa rauhassa ja päivittää blogiaan päivittäin ihan rauhassa koska kaksivuotiaansa on päiväkodissa päivät.

Meillä mies tekee 8-16 töitä maanantaista perjantaihin ja viikonloput menee meillä lasten kanssa. Kyllä, olen KATEELLINEN niille joilla lapset on joskus viikonloppuiisin hoidossa. Meillä on omaa aikaa sitten kun lapset ovat nukkumassa, eli yhdeksän jälkeen illalla. Eipä siinä paljoa kerkee, kun aamulla pitää jo nousta aikaisin.

Että viekää vaan niitä lapsianne hoitoon ja pitäkää itse niin v*tun kivaa vapaapäivää. Kumpa minäkin saisin edes joskus.
Eli normia perhe-elämää.Se kuuluu vanhemmuuteen olla lasten kanssa.Moni voisi olla kateellinen teidän tavalliselle perheelle.

"Vieras"
Et tainnut ihan ymmärtää lukemaasi. Mähän nimenomaan kirjoitin: "Ihan vapaasti saa jokainen pitää lapset lomalla kotona tai sitten pitää omaa lomaa ja viedä lapset hoitopaikkaan." Eli ihan miten kullekin sopii. Kunhan ei lähdetä määräilemään, että muiden valinta on väärä.

Ja rohkeudella tarkoitin rohkeutta elää omien tapojen mukaan. Ei niin, että jokaisen pitää viedä lapset lomalla tarhaan tai ottaa ne mukaan kauppaan tai pitää kotona jokaikinen lomapäivä.
No sinä ajattelet noin. Minä taas niin, että jokaisen normaalin vanhemman pitäis pääosin antaa lasten olla kotona jos vain mahdollista, tai niitä lapsia ei olisi alun perin pitänyt tehdäkään. Koti on kaikkien koti, ei vain vanhempien jotka voivat sysätä heitä hoitoon kun sattuvat tarvitsemaan ylimääräisiä shoppailu tai kahvittelureissuja. Kahvitelkoon sitten kun lapset pärjäävät yksinkin kotona. Ei se pikkulapsiaika nyt niin kauaa kestä. Eikä niitä lapsia pidä pukata vuoden välein ellei ole kiinnostunut tarjoamaan heille myös kotia jossa heillä on oikeus olla kun vanhemmatkin ovat kotona.

fdas
Savon Sanomista (tuolta mökkipitäjästä missä lasten kanssa lomaa vietetään) taas oheinen kirjoitus

- - -
Lastenhoidon ammattilaisten näppituntuma on, että vanhemmat käyttävät yhä enemmän lasten päivähoito-oikeutta oman mukavuudenhalunsa vuoksi. Tämä kuulostaa ikävältä. Luulisi nimittäin, että vanhemmat haluaisivat lomalla olla mahdollisimman paljon omien lastensa kanssa.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on hyvä laki. Jos lapset kuitenkin viedään päivähoitoon säännöllisesti vanhempien yhteisen loman aikana, isä ja äiti eivät silloin välttämättä ymmärrä, että tarha on pienelle lapselle raskasta täysipäivätyötä.

Lapsikin tarvitsee "työssään" loman. Lapsellakin olisi oltava loma-oikeus. Olisikin hyvä, jos tästä teemasta käytäisiin laajaa yhteiskunnallista keskustelua. Se voisi johtaa lapsen kannalta hienoon lopputulokseen.

Yhteistyössä