Katylin sanonut, että on tehnyt ja on yhä tekemässä lapsia täysin tietoisena siitä, että tulee hylkäämään nämä elleivät täytä hänen kriteerejään.
Jollekin toiselle hylkäämisen syy voisi olla vaikka lievä vamma tai ääritapauksessa vaikkapa vääränväriset silmät, lyhyt/pitkäkasvuisuus tms.
Katylle mahdollinen hylkäyksen aiheuttava vamma on ristiriita hänen moraalikäsitystensä kanssa.
Kummankaan edellämainitun hylkäystaipumuksen omaavan en toivoisi koskaan lasta tekevän. ETENKÄÄN jos moisen defektin itsestään ennalta tunnistaa.
Lasta ei tulisi tehdä ellei ole valmis rakastamaan (myös teoissa, eikä vain omahyväisesti itsekseen mutisten, että "rakastanhan minä toki, koska oeln äiti ja sellaisena maailman tärkein") häntä itseään hänenä itsenään.
Se minun näkökantani.
Jonkun toisen voi olla - ketjun perusteella - että lapsen saa toki tehdä ja sitten katsoa tyydyttääkö se vanhempansa tarpeet ja jos ei , niin voi vapaasti hylätä.
Ensinnäkin, ensimmäinen lapseni oli täysin vahinko enkä ollut muodostanut käsitystäni abortista silloin vielä. Hyvä kun tiesin mikä se oli.
Toiseksi, kyllä, minun olisi vaikea olla lapseni seurassa jos hän olisi abortin tehnyt. Mutten pidä mahdottomana välien korjaantumista jossain määrin, joskus. Kuten totesin, mitä en tiedä, se ei satuta. Eli ensi kädessä en välttämättä haluaisi edes koko asiaa tietää, ylipäätään jos kyseessä on täysi-ikäinen ihminen, asia ei välttämättä kuulu minulle. Jos lapseni sen päättää kertoa, hän tietää etten tule ottamaan sitä hyvin koska mielestäni hän on kuitenkin murhannut lapsenlapseni.
Sen sijaan, jos lapseni on murhannut jo syntyneen lapsenlapseni, uskon tunnereaktion olevan kuitenkin niin paljon suurempi, etten tule sitä kestämään. Sinun on ehkä hyvin vaikea käsittää sitä, mutta olen hyvin monisairas jo nyt ja jos lapseni tekisi niin vaikka 20 vuoden päästä, en todellakaan olisi välttämättä kovinkaan hyvässä kunnossa. Sairauksieni lista on jo nyt todella pitkä ja lääkärit sitä aikovat lähinnä täydentää, joten en oleta elämäni kovin auvoisaa olevan muutenkaan.
Vammojen sun muiden syiden vuoksi en koskaan hylkäsii lastani. Pyrin auttamaan lastani viimeiseen asti, mutta ikävä kyllä edes äiti ei ole kaikki voipa. Eniten toivon, etten koskaan joudu sellaiseen tilanteeseen, että joutuisin todenteolla miettimään suhtautumistani lapsiini. Sen vain tiedän, että murha on murha eikä siitä mihinkään pääse. Pahinpana juurikin lapsenlapseni kuolema.
Tunnistan itsessäni sairauksia, joiden tiedän tekevän itsestäni heikomman kuin mahdollisesti täysin terveenä olisin. Näin ollen osaan kuvitella jonkunsorttisesti reaktiotanikin. Harmi, jos pidät sitä huonon äitiyden merkkinä,itse pidän itsetuntemustani lähinnä vahvuutena, koska pystyn varautumaan useampiin asioihin siten.
En myöskään mutise itselleni, en sentään niin hullu ole. En myöskään pidä itseäni millään kunniapallilla ja jakele itselleni oodeja ja palkintoja. Se, ettet pidä itseäsi tärkeinpänä ihmisenä lapsillesi, on sinun näkökulmasi. Minulla on vain yksi lapsi ja uskon olevani hänelle tärkein. Kuka muukaan hänelle voisi tässä elämäntilanteessa tärkeämpi olla? Saati ylipäätään, lapseni pääasiallisena kasvattajana voisin pitkälti olettaa olevani se tärkein, ainakin huomattavan pitkän aikaa. Ikuisuudesta en sentään ole koskaan puhunut.