Tietenkin miettisin loppuikäni niin perimää kuin kasvatustakin jos lapsestani tulisi vaikka sarjamurhaaja - saati sitten jos hän päätyisi raiskattuna tai vaikka elinkelvottoman sikiön aborttiin.
Miettisin mikä meni oikein ja mikä meni väärin.
Lapsestani en kuitenkaan ikinä pääsisi tai edes tahtoisi eroon.
En osaa edes kuvitella "hylkäämistä". Vanhemmuus on minun mielessäni jotain mihin sitoudutaan loppuiäkseen - eikä todellakaan vain siksi aikaa, kun lapsi "tyydyttää".
Katyn vanhemmuuskäsitys on hyvin erilainen.
Hän katsoo että on lapselleen tärkein maailmassa
(itsestäänselvästi tärkeämpi kuin esim. isä - tätä minä en ole eli en koe että äitiys on minäminäjuttu vaan Lapsi on itsesään aidosti arvokkaana ja merkittävänä yksilönä alusta asti oikeutettu tasaveroisesti niin äidin kuin isänkin kuin muidenkin läheisten rakkauteen)
ja samaan aikaan kokee, että lapsi on kelvollinen lapsekseen vain niin pitkän aikaa kun täyttää äitinsä tarpeet.
Jos lapsi tässä epäonnistuu, niin hänet hykätään (vaikka äidin "rakkaus" toki jatkuu, mutta ei teoissa, sanoissa, eikä missään alpsen elämässä - eli vain ns. "äidin" mielessä, koska hän mielestään "rakastaa" aidosti".)
Minun mielestäni tuollaisessa lapsen hyväksikäytössä ei ole kysymys sen kummemmin vanhemmuudesta kuin rakkaudestakaan.
Itse mielllän kummallekin termille aivan erilaisen sisällön.