Ihan oikeastiko joku vie lapsen lomallaan hoitoon???!!!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
sh
asiat ei ole ihan mustavalkoisia, mutta pääsääntöisesti pitäs olla niin, että terveet vanhemmat hoitavat terveet lapsensa itse. Olivat sitten äitiyslomalla, kesälomalla tai työttömänä. Meillä 2v ja 4v ovat 10 päivää kuussa hoidossa, aloittavat kohta loman ja jäävät siitä mun kanssa kotiin kun jään äitiyslomalle. Ei tulis mieleen mitää päivääkään ylimääräistä hoidossa. Se on lapselle työtä ja kyllä tuosta isommastakin sen väsymyksen huomaa hoitopäivän jälkeen. Stressiähän ne hoitopäivät tuo ja loma tulee tarpeeseen.

kihikihi
[QUOTE="vieras";26462813]Jepjep, kun ei ole pakko hoitaa itse. Ja sitä sitten on alettu pitää normaalina ja sitä vaaditaan, että hoitopaikka pitää järjestyä ilmaiseksi kun mä olen kipeä, mulla on harrastus, mä halun käydä rauhassa kaupassa, mä tarviin omaa aikaa jnejnejne. Mikäs siinä, kunhan jokainen maksaisi tuollaiset turhanpäiväiset hoidot täysin -itse-. Ihan naurettavaa että yhteiskunnan muka pitää kustantaa kaikille lapsille hoitoa siksi aikaa että äiti saa omaa rauhaa. Kun sitä rahaa EI OLE- Todellakin ihmettelen ettei ne jo ole rajoittanut tai poistanut subjektiivista päivähoito-oikeutta, kun kumminkin se rampa mamma makaa paskoissaan ja syrjäytyvä nuori ei saa tarvitsemaansa hoitoa tai koulutuspaikkaa, kun ei ole rahaa. Mutta tartteehan jokaisen mamman jotain saada rauhassa harrastaa ja muksuille pitää saada vähän viihdykettä kun ei itse viitti järjestää, ja onhan se nyt pyöristyttävää jos ÄITI joutuisi FLUNSSASSA hoitamaan omat lapsensa, siitähän voi tulla vaikka masennus. Näihin sitten pitäisi rahaa riittää..[/QUOTE]

Siinäpähän tukehdut omaan närkästykseesi ja paheksuntaasi ihan rauhassa :) Jäkä jäkä jäkä ja pälä pälä... Mun puolesta saat olla ihan mitä mieltä haluat ja sillä ei kyllä ole paskankaan merkitystä ainakaan minun elämääni. Minä tasan vien lapseni hoitoon jos olen saikulla ja joskus arkivapaillakin. Sitä paitsi SINÄ et kyllä ole se joka määrittelee mikä on normaalia ja mikä ei. Et ainakaan yhtään pätevämmin kuin joku toinenkaan.

"vieras"
Siinäpähän tukehdut omaan närkästykseesi ja paheksuntaasi ihan rauhassa :) Jäkä jäkä jäkä ja pälä pälä... Mun puolesta saat olla ihan mitä mieltä haluat ja sillä ei kyllä ole paskankaan merkitystä ainakaan minun elämääni. Minä tasan vien lapseni hoitoon jos olen saikulla ja joskus arkivapaillakin. Sitä paitsi SINÄ et kyllä ole se joka määrittelee mikä on normaalia ja mikä ei. Et ainakaan yhtään pätevämmin kuin joku toinenkaan.
Luuletko sinä sitten että mua kiinnostaa onko mun mielipiteet sinusta päläpälä ja jäkäjäkä? ainakin siinä viittit niitä silti kommentoida.

Enkä todellakaan oleta että mun henkilökohtaisella mielipiteellä on mitään merkitystä kenenkään henkilökohtaiseen elämään, mutta tätä mieltä minä olen asiasta ja täällä niistä asioista puhutaan. Tää on katsos sellainen keskustelupalsta!
Vai miksi luulet että en saisi kirjoittaa tänne omia mielipiteitäni? en ole sanonut että ne on mustavalkoista totuutta sen enempää kuin sunkaan mielipitees, mutta sitä mieltä mä nyt vaan olen. Selaa ohi jos et kestä lukea.

kihikihi
[QUOTE="vieras";26462911]Luuletko sinä sitten että mua kiinnostaa onko mun mielipiteet sinusta päläpälä ja jäkäjäkä? ainakin siinä viittit niitä silti kommentoida.

Enkä todellakaan oleta että mun henkilökohtaisella mielipiteellä on mitään merkitystä kenenkään henkilökohtaiseen elämään, mutta tätä mieltä minä olen asiasta ja täällä niistä asioista puhutaan. Tää on katsos sellainen keskustelupalsta!
Vai miksi luulet että en saisi kirjoittaa tänne omia mielipiteitäni? en ole sanonut että ne on mustavalkoista totuutta sen enempää kuin sunkaan mielipitees, mutta sitä mieltä mä nyt vaan olen. Selaa ohi jos et kestä lukea.[/QUOTE]

Katsos, toki saat kertoa mielipiteesi ja sitä olet täällä kovasti toittanutkin. Se toki on sinun oikeutesi. Mutta minun oikeuteni on tuoda esille myös mielipiteeni sinun mielipiteistäsi ja kertoa, että minua lähinnä huvittaa tuo ruudulta huokuva paheksuntasi. Mutta ihan taistele ihan vapaasti subjektiivista hoito-oikeutta vastaan. Sitä tuskin ihan helpolla tullaan poistamaan, onneksi.

"vieras"
Katsos, toki saat kertoa mielipiteesi ja sitä olet täällä kovasti toittanutkin. Se toki on sinun oikeutesi. Mutta minun oikeuteni on tuoda esille myös mielipiteeni sinun mielipiteistäsi ja kertoa, että minua lähinnä huvittaa tuo ruudulta huokuva paheksuntasi. Mutta ihan taistele ihan vapaasti subjektiivista hoito-oikeutta vastaan. Sitä tuskin ihan helpolla tullaan poistamaan, onneksi.
No hyvä! siinäs huvitut kaikessa rauhassa. Itse haen huvini muualta.

Varmasti taistelen ja annan ääneni sitä vastaan, niinkuin onneksi moni muukin. Mutta tuudittaudu sinä ihan rauhassa vaan ajatukseen että tälläinen luksus järjestelmä pidettäisiin pystyssä kovin pitkään :D

miekin
[QUOTE="vieras";26462813]Jepjep, kun ei ole pakko hoitaa itse. Ja sitä sitten on alettu pitää normaalina ja sitä vaaditaan, että hoitopaikka pitää järjestyä ilmaiseksi kun mä olen kipeä, mulla on harrastus, mä halun käydä rauhassa kaupassa, mä tarviin omaa aikaa jnejnejne. Mikäs siinä, kunhan jokainen maksaisi tuollaiset turhanpäiväiset hoidot täysin -itse-. Ihan naurettavaa että yhteiskunnan muka pitää kustantaa kaikille lapsille hoitoa siksi aikaa että äiti saa omaa rauhaa. Kun sitä rahaa EI OLE- Todellakin ihmettelen ettei ne jo ole rajoittanut tai poistanut subjektiivista päivähoito-oikeutta, kun kumminkin se rampa mamma makaa paskoissaan ja syrjäytyvä nuori ei saa tarvitsemaansa hoitoa tai koulutuspaikkaa, kun ei ole rahaa. Mutta tartteehan jokaisen mamman jotain saada rauhassa harrastaa ja muksuille pitää saada vähän viihdykettä kun ei itse viitti järjestää, ja onhan se nyt pyöristyttävää jos ÄITI joutuisi FLUNSSASSA hoitamaan omat lapsensa, siitähän voi tulla vaikka masennus. Näihin sitten pitäisi rahaa riittää..[/QUOTE]

Aikalailla samaa mieltä. Minusta on surullista, että subjektiivinen hoito-oikeus on kääntynyt lapsiaan vastaan, vaikka alunperin se kait on lasten hyväksi tarkoitettu. Olen samaa mieltä siitä, että tämä pitäisi poistaa tai ainakin järkeistää: ei virikehoitoa alle 3v:lle ja vanhemmat saisivat maksaa siitä virikehoidosta huomattavasti enemmän, kun maksaisivat hoidosta silloin, kun olisivat töissä- Tai toinen vaihtoehto: jos perheen yksikin lapsi on pk-ssa, niin ei esim. makseta kh-tukea siihen perheseen laisinkaan.

Ja kun katso sitä EU:n taloustilannetta ja Suomen velkataakkaa, niin eipä täällä varmaan enään pitkään juhlita :/

Meillä lapsi on ainakin tämän kesäkuun ajan viikko-viikko systeemillä hoidossa. Kesäkuun ensimmäisen viikon oli vapaalla. Tämän viikon hoidossa ja taas ensi viikko on vapaata.
Mulla on koululainen huollettavana joka päivä, mutta mä en kerta kaikkiaan jaksa katsella tuota touhua, kun nuo lapset tappelevat keskenään ihan jatkuvasti.
Mitäs tein lapset isolla ikäerolla, he eivät tule toimeen, enkä usko, että ikinä oppivatkaan tulemaan toimeen keskenään. :(

Ja minusta on ihan yks vtun hailee, vaikka kuka tätä menetelmää paheksuu! Hermot menee äirelläkin, kun kersat vaan riitelevät ja tavaroitakin viuhuu.

Ja kyllä, mä puutun tuohon, mutta mittakuppi on nyt niin täys. että saavat viettää osan ajasta suosiolla erillään.
Kuulostaa aika hurjalta tilanteelta. Jotenkin minulle vieras ajatus, että hoitaisin tällaista ongelmaa viemällä toisen pois jaloista päiväkotiin. Itse olisin kyllä jo kiireesti hakenut apua jostakin.

Ok, olemme täysin omituisia tyyppejä. Lapsemme ovat olleet kaikki kesät pois päiväkodista, heitä ei ole viety sinne kauppareissujen, muuttojen, pankissa käymisen, kapakassa istumisen, sairauksien, lasten riitojen eikä minkään muun syyn vuoksi silloin kun vanhemmat ovat olleet vapaillaan kotona kesällä, talvella tai muina vuodenaikoina.

Ja ei, minusta meidän perheemme on ihan täysin tavallinen kahden vanhemman perhe tavallisine elämineen, ei mikään outo erityisen jaksava tai viitsivä poikkeus massasta. Meillä vaan on ollut se periaate, että kun vanhemmat/vanhempi ovat kotona, ovat lapsetkin kotona. Aina ajattelin, että on tämä on jotenkin normaalia, mutta taidan olla pahasti väärässä...

"vieras"
Kuulostaa aika hurjalta tilanteelta. Jotenkin minulle vieras ajatus, että hoitaisin tällaista ongelmaa viemällä toisen pois jaloista päiväkotiin. Itse olisin kyllä jo kiireesti hakenut apua jostakin.

Ok, olemme täysin omituisia tyyppejä. Lapsemme ovat olleet kaikki kesät pois päiväkodista, heitä ei ole viety sinne kauppareissujen, muuttojen, pankissa käymisen, kapakassa istumisen, sairauksien, lasten riitojen eikä minkään muun syyn vuoksi silloin kun vanhemmat ovat olleet vapaillaan kotona kesällä, talvella tai muina vuodenaikoina.

Ja ei, minusta meidän perheemme on ihan täysin tavallinen kahden vanhemman perhe tavallisine elämineen, ei mikään outo erityisen jaksava tai viitsivä poikkeus massasta. Meillä vaan on ollut se periaate, että kun vanhemmat/vanhempi ovat kotona, ovat lapsetkin kotona. Aina ajattelin, että on tämä on jotenkin normaalia, mutta taidan olla pahasti väärässä...
Peesi. Mun mielestä tämä on normaalia toimintaa, valitettavasti nykyvanhempien touhu on liian usein pähkähullua, en tiedä sitten pitäisikö sääliä vai paheksua. Kun ei osata ja/tai ei viitsitä. Ja sille paapomiselle pitää laittaa loppu! Tilalle laadukasta hoitoa ja tukea niille lapsille jotka oikeasti sitä tarvitsevat.

"Jenis"
Peesi! Paitsi että en usko meidän olevan pahasti väärässä, vaan ns. palstamielipiteen. Ei vaan kerrassaan mee kaaliin, että vaikka en koskaan ole IRL nähnyt tai kuullut yhdestäkään tuollaisesta vanhemmasta kuin ap kuvaa, heitä olisi paljon tai enemmistö kaikista vanhemmista... joitakin varmasti on, mutta että monta per hoitopaikka?

Ja jos tosiaan ei lapsia viitsitä itse edes lomilla hoitaa, onko se parempi että yhteiskunta siihen pakottaa?

[QUOTE="vieras";26463037]sairastahan se nykyään on, heti vingutaan jos vähänkin väsyttää, ei jaksa, pakko saada hoitopaikka.[/QUOTE]

Kyllä se suurimmassa osassa perheitä on niin, että ensin vanhemmat ovat väsyneitä, sitten lapset alkavat reagoida ja vasta sitten joku neuvoo ottamaan se hoito vastaan. Jos yksi sadasta tai tuhannesta vinkuu heti väsymystään, niin onko se kenenkään ongelma?

Mullakin oli joskus niitä periaatteita...

päiväkodin työntekijä
Lomailun aikana lapsen hoitoon viemiselle ei löydy sellaisia syitä, jotka päivähoitoväki oikeasti hyväksyisi. (Vakavia sairauksia lukuunottamatta) Meidän on pakko kuunnella tarinoita siitä, kuinka lomailijat käyttävät aikaansa ilman lastaan. Mutta emme hyväksy asiaa, koska tiedämme että lapselle koti on ensisijaisesti paras kesänviettopaikka. Emme pidä itseämme sentään niin upeina ihmisinä ja päiväkotia yhdenkään normaalin kodin veroisena.

"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin työntekijä;26463455:
Lomailun aikana lapsen hoitoon viemiselle ei löydy sellaisia syitä, jotka päivähoitoväki oikeasti hyväksyisi. (Vakavia sairauksia lukuunottamatta) Meidän on pakko kuunnella tarinoita siitä, kuinka lomailijat käyttävät aikaansa ilman lastaan. Mutta emme hyväksy asiaa, koska tiedämme että lapselle koti on ensisijaisesti paras kesänviettopaikka. Emme pidä itseämme sentään niin upeina ihmisinä ja päiväkotia yhdenkään normaalin kodin veroisena.
Ei millään pahalla, mutta se on ihan sama mitä te "hyväksytte". En siis missään nimessä puolusta lasten hoitoonviemistä lomilla/vapailla, mutta siinä ei päivähoitohenkilökunnan mielipide kyllä paina minkään vertaa! Nyt mä en käsitä enää kenenkään mielipiteitä tässä keskustelussa :D

[QUOTE="vieras";26462697]No herranjestas mitä uusavuttomuutta. Jos sulla on flunssa, niin varmasti kykenet hoitamaan lastasi silloinkin. Jos sulla on yrjötauti, niin lapsesi saa sen varmasti, kävi sitten päivällä hoidossa tai ei. (sillä kivalla erotuksella että vie sen hiton taudin vielä päiväkotiinkin). Miten näissä tilanteissa YLIPÄÄTÄÄN kykenette hoitamaan lapsianne, siis esim. viikonloppuisin ja iltaisin kun se pyhä päiväkoti on kiinni? Miten kotiäidit pystyy? miten yksinhuoltajat? Kyllä sitä ollaan niin avuttomia nykyään että voi itku. Että ihan vaarallista olla lapselle kotona jos äidillä on oksennustauti, anna mun kaikki kestää.....

.[/QUOTE]

Koska olen ollut kotiäiti ja koska mies on saattanut olla viikkojakin poissa, koska tukiverkkoa ei ole ollut saatavilla. Tiedän kuinka huonosti lapsilla on voinut olla asiat silloin, kun äiti on sairastunut. Enhän maininnut missään vaiheessa pikku flunssasta? Olen mm. ollut a-viruksessa yksin 7 päivää yksin lasten kanssa, mättänyt särkylääkettä viikon putkeen, jotta olen voinut ulkoilla ja tehdä ruoan kahdelle vilkkaalle taaperolle, sillä seurauksella, että kärsin sen päivän krapulasta sängynpohjalla kun mies palasi kotiin. Jos silloin olisi lapsilla ollut hoitopaikka, olisi lasten kannalta ollut paljon parempi hoidossa kuin kotona kanssani. Ja kyllä olen yrjötauteja yms. sairastanut näiden vuosien varrella ja hoitanut lapseni kotona, joten kyllä tiedän mistä puhun.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
"röyhkeä koira"
Voi luoja! On pikkuisen eri asia että lapset on hoidossa isovanhemmilla. Sehän on lähes koti lapsille. Mitä ihmettä selitätte lapsille kun viette ne hoitoon ja lomailette itse? Äiti ja isi ei nyt vaan jaksa teitä? Mahtavat olla katkeria aikuisina tuosta.
KUINKA usein isovanhemmat hoitavat lapsianne jos heidän luonaan on lähes koti lapsille???

päiväkodin työntekijä
Mutta ihan taistele ihan vapaasti subjektiivista hoito-oikeutta vastaan. Sitä tuskin ihan helpolla tullaan poistamaan, onneksi.
Minulla on sellainen näkemys, että ei mene kauan aikaa, kun päivähoitohenkilökunta yhdistää voimansa ja asiantuntemuksensa ja subjektiivinen hoito-oikeus tulee olemaan ainakin reilusti kavennettu Ruotsin mallin mukaan.

Ei ole enää mitään mieltä nykyresursseilla haalia lapsia päivähoidon piiriin, kun työntekijät ovat pahoinvoivia ja lapset ovat pahoinvoivia ryhmäkokojen älyttömän suurentumisen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin työntekijä;26463455:

Toisaalta päiväkidit on välillä selaisia juoruämmien paikkoja, ettei välttämättä haluaisi sosiaalitoimiston tai lääkärin kautta asioita hoitaa, jotta lapsi sinne hoitoon pääsee, joten todellakin kannatan subjektista oikeutta.

päiväkodin työntekijä
[QUOTE="röyhkeä koira";26463497]KUINKA usein isovanhemmat hoitavat lapsianne jos heidän luonaan on lähes koti lapsille???[/QUOTE]

Hyvä ihminen, jos et tiedä mikä ero päiväkodilla ja vaikkapa isovanhempien kodilla on, niin ota selvää.

"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin työntekijä;26463503:
Minulla on sellainen näkemys, että ei mene kauan aikaa, kun päivähoitohenkilökunta yhdistää voimansa ja asiantuntemuksensa ja subjektiivinen hoito-oikeus tulee olemaan ainakin reilusti kavennettu Ruotsin mallin mukaan.
Oon samaa mieltä siitä että nykytilanne on perseestä, mutta eri mieltä tästä voimien yhdistämisestä. Teillä pitäis olla yhteinen, voimakas liitto, eikä tätä nykyistä hajanaista kuviota missä porukka vaihtaa duunipaikkaa vähän väliä, kaikki kuuluu eri liittoihin, ja iso osa nuorista ei kuulu mihinkään liittoon.

Ja suoraan sanottuna vituttaa ajatella niitä lapsia, jotka näiden palstalla kovaäänisten katkeroituneiden, paheksuvien kyynikkojen hoidettavina joutuu olemaan. Välttämätön paha, kuulostaa, vaikka teillä ei ois duunia ilman niitä perheitä, jotka lapset hoitoon tuo. Yhdistäkää tosiaan voimanne ja tehkää muutos, jokin muu kuin palstalla valittaminen.

"vieras"
Koska olen ollut kotiäiti ja koska mies on saattanut olla viikkojakin poissa, koska tukiverkkoa ei ole ollut saatavilla. Tiedän kuinka huonosti lapsilla on voinut olla asiat silloin, kun äiti on sairastunut. Enhän maininnut missään vaiheessa pikku flunssasta? Olen mm. ollut a-viruksessa yksin 7 päivää yksin lasten kanssa, mättänyt särkylääkettä viikon putkeen, jotta olen voinut ulkoilla ja tehdä ruoan kahdelle vilkkaalle taaperolle, sillä seurauksella, että kärsin sen päivän krapulasta sängynpohjalla kun mies palasi kotiin. Jos silloin olisi lapsilla ollut hoitopaikka, olisi lasten kannalta ollut paljon parempi hoidossa kuin kotona kanssani. Ja kyllä olen yrjötauteja yms. sairastanut näiden vuosien varrella ja hoitanut lapseni kotona, joten kyllä tiedän mistä puhun.
Puhuinko vain sinusta? ja puhuinko nyt niistä vakavista taudeista? en. Suurin osa meistä vanhemmista sairastaa juurikin sen perusflunssan tai vatsataudin, ei suinkaan mitään tappavaa tai invalidisoivaa tautia.

Jos joskus iskee sitkeämpi flunssa tai muu pöpö, niin mikään laki ei määrää ulkoiluttamaan lapsia joka päivä. Ruuaksi voi laittaa vaikka purkkihernaria, joka vie muutaman minuutin. Tiskit kyllä odottaa.

Ja joo, voihan viedä hoitoon toki jos sellainen paikka on ja se on ihan kiva. Pointtini nyt oli se että vaikka sinne PÄIVÄKOTIIN ei voisi viedä, niin se ei varmastikkaan olisi vanhemmalle mikään kohtuuton taakka hoitaa lasta jos on itse flunssassa. Sellainen on ylidramatisointia.

"Vieras"
Ei tulisi mieleenikään! Meillä on vielä palkattu erikseen lastenvahti kotiin viikolla, sillä miehellä loma vasta heinäkuussa ja itsellä elokuu, ja toinen lapset 4ja 7. Lapset lomailee koko koulun kesäloman verran plus pienempi elokuun loppuun asti. Kalliiksishan se tulee kun on yksityinen pk ja sitten vielä tuo erillinen lastenhoitaja mutta lapset on lomansa ansainneet. Ja näin meillä on toimittu aina siitä asti kun ensimmäinen on syntynyt.

"röyhkeä koira"
Alkuperäinen kirjoittaja päiväkodin työntekijä;26463520:
Hyvä ihminen, jos et tiedä mikä ero päiväkodilla ja vaikkapa isovanhempien kodilla on, niin ota selvää.
En verrannut kotia ja päiväkotia vaan lapsen omaa kotia ja isovanhempien kotia. Mielestäni jotkut käyttää isovanhempia törkeästi hyväksi ilmaisena lapsenvahtipalveluna. Ensin on hoidettu omat lapset ja sitten pitää hoitaa niitten lapset.

"vieras"
[QUOTE="röyhkeä koira";26463620]En verrannut kotia ja päiväkotia vaan lapsen omaa kotia ja isovanhempien kotia. Mielestäni jotkut käyttää isovanhempia törkeästi hyväksi ilmaisena lapsenvahtipalveluna. Ensin on hoidettu omat lapset ja sitten pitää hoitaa niitten lapset.[/QUOTE]

ja toiset sitten käyttää röyhkeästi hyväksi yhteiskuntaa ja päivähoitoa. Viedään lapset sinne niin ei tartte itte hoitaa.

Yhteistyössä