Ihan oikeastiko joku vie lapsen lomallaan hoitoon???!!!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Hmm"
Mun yhdet sukulaislapset määrättiin pakkolomalle päikystä 2 viikoksi. Vanhemmat koulussa ympäri vuoden?!?! Toiseksi viikoksi tulevat meille, mutta en tiedä tosta toisesta viikosta. Vanhemmat EIVÄT aio olla pois koulusta edes sitä toista viikkoa. :( minusta heille lomaa ei oo se, että tulevat meille. Kaipaisivat kotona olemista.

ei hoitoon
En ikinä veisi lastani hoitoon lomalla, en edes vapaapäivänä. Minusta ei ole mukavempaa asiaa, kun touhuta tuon pienen räkänokan kanssa :D Lähdemme lomalla reissuun, suuntana mm. ähtäri ja peukkula.

Teinien äiti
Peräti yksi koululainen hoidettavana- voi pyhä jysäys!! Mitäs jos tekisit jotain yhdessä lastesi kanssa, ilman aikatauluja ja kireää ilmettäsi? Jotain on pahasti kyllä pielessä jos tuon ikäisiä ei pysty pitämään ojennuksessa ja äidillä hermot noin kireällä. Ei lasten kanssa elämä ole aina ruusuilla tanssimista ja vaatii vanhemmilta paljon. Mutta MIKÄÄN ei voita sitä onnea ja iloa minkä lapsista saa.Sinulla on hermot kireällä ja se valitettavasti tekee lapsistakin kiukkuset ja äreät. Niin metsä vastaa kuin sille huudetaan!

"Vieras"
[QUOTE="röyhkeä koira";26459995]Ja jotkut vie isot lapset hoitoon ollessaan pienempien kanssa kotona. Sama asia.

Antakaa ihmisten tehdä niinkuin ne itse parhaaksi näkee![/QUOTE]

Ei todellakaan ole sama asia. Ja estäisin jos voisin. Valitettavasti tuo ei ole mahdollista. Voin vain yrittää lohduttautua, että tuollaisissa perheissä lapsella on varmasti paremmat oltavat hoidossa kuin kotona koska heillä on niin huonot vanhemmat.

"Sheddon"
no kyllä vie, ystäväni vie 5pv vkossa, raskaana on, kolmas tulossa, saikulla jo pitkään ennen äitiyslomaa ihottuman takia, joka viikko lapset 5pv päikyssä... ei ole multa pois, polttaa myös tupakkaa, polttanut kaikkien kolmen raskauden aikana, edelleenkään ei ole multa henk. koht. pois... valtamerilaivatkin kaatuu ja maailmassa todella suuria murheita, mä en viitsi takertua noihin.
Itseasiassa lapsen lomattomuus on aika suuri murhe. Mietippä työssä käyviä, viikkoja ennen lomaa hehkutetaan ja lasketaan tj päiviä lomaan. Miksi? Koska loma arjesta on yksinkertaisesti tärkeää. Meistä moni on varmaan joskus ollut tilanteessa, jossa kesälomat on palaneet syystä tai toisesta, kyllähän se ottaa nuppiin. En ota kantaa siihen pitääkö lapsella olla viikon vai kahdeksan loma pk:sta, koska vähempikin varmasti riittää. Mun mielestä mummolaan/kummille/serkuille hoitoon meno viikoksi tai pidemmäksikin aikaa ei ole verrattavissa kesälomattomuuteen. Se on kuitenkin lomaa siitä pk-arjesta.

"Mimmi"
Surullista... niin surullista.
Miksi ihmiset tekevät lapsia, jos eivät edes lomallaan halua niiden kanssa olla?
Ehkä näiden lasten on oikeasti parempi siellä päiväkodissa, kuin välinpitämättömien vanhempien kanssa. Mutta hirvittävän surullista se on silti.

Pienelle lapselle päiväkoti on verrattavissa aikuisen työhön tai koululaisen kouluun. Kuinka moni jaksaisi paahtaa töissä tai koulussa ilman minkäänlaista lomaa?

Yleensä näihin kysymyksiin vastaa ne, joiden lapset käyvät hoidossa harvoin tai vain osan aikaa vuodesta. Esim. meillä lapset käyvät 15pv/kk hoidossa ja he ovat nyt reilun 2kk kesälomalla. En näe lasten kannalta mitään pahaa, että olivat kaksi viikkoa hoidossa, vaikka isä aloittikin lomansa aikaisemmin mitä piti ja mitä oli ilmoitettu etukäteen.

Lasten kannalta kuitenkin puhutaan ihan eriasioista, jos lapsi käy kesät talvet 5pv viikossa ilman lomaa. Kuin että lapsella on lyhet viikot ja pitkät kesälomat ja viettävät päivän kaksi tai viikon kaksi hoidossa niin, että vanhempi tai vanhemmat ovat lomalla.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="Mimmi";26460195]Surullista... niin surullista.
Miksi ihmiset tekevät lapsia, jos eivät edes lomallaan halua niiden kanssa olla?
Ehkä näiden lasten on oikeasti parempi siellä päiväkodissa, kuin välinpitämättömien vanhempien kanssa. Mutta hirvittävän surullista se on silti.

[/QUOTE]

Totta, joskus vanhemmat saattavat olla niin väsyksissä, että tarvitsevat todellista lepolomaa ilman töitä ja ilman lapsia. Silloin lasten on parempi olla sielä hoidossa. Toki ei niin, ettei lapsilla olisi lomaa hoidosta lainkaan, vaan niin, että kaikki saisivat lomailla ja ladata akkuja talvea varten.

meilläpäin joo
Meillä on naapurissa opettaja joka vie lapsensa hoitoon vaikka jää itse lomalle heti kesäkuun alussa. Viime kesänä piti lasta hoidossa 3 viikkoa oman lomansa alusta ja vei heti elokuun alusta takaisin hoitoon, itse jatkoi vielä lomaa. sama tänä vuonna. Viime vuonna puhui, että jos pitäisi tänä vuonna 4 viikkoa omaa lomaa :/

[QUOTE="Vieras";26460052]Ei todellakaan ole sama asia. Ja estäisin jos voisin. Valitettavasti tuo ei ole mahdollista. Voin vain yrittää lohduttautua, että tuollaisissa perheissä lapsella on varmasti paremmat oltavat hoidossa kuin kotona koska heillä on niin huonot vanhemmat.[/QUOTE]

Aina ei vanhemmat ole huonoja, jos tarvitsevat apua. Mielestä avun pyytäminen/ottaminen on yksi hyvän vanhemman merkki. Vaikka kuinka on suunnitellut jaksavansa, niin kaikenlaista voi tapahtua. Enkä näe lapsen kannalta mitään pahaa, jos hän pääsee muutamana päivänä viikossa päiväkotiin touhuamaan piikusisarien luota.

"vieras"
Se on nykyaikaa, lapsia jaksetaan tehdä mutta ei niitä viittitä hoitaa. Ei ihme että on niin paljon pahoinvointia lasten ja nuorten keskuudessa. Pieniltä jo odotetaan pärjäämistä pitkiä hoitopäiviä ilman vanhempaa, ja kotona sit eletään pellossa kun ei osata kasvattaakkaan.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja meilläpäin joo;26460382:
Meillä on naapurissa opettaja joka vie lapsensa hoitoon vaikka jää itse lomalle heti kesäkuun alussa. Viime kesänä piti lasta hoidossa 3 viikkoa oman lomansa alusta ja vei heti elokuun alusta takaisin hoitoon, itse jatkoi vielä lomaa. sama tänä vuonna. Viime vuonna puhui, että jos pitäisi tänä vuonna 4 viikkoa omaa lomaa :/
Kamalaa!. Aina niitä selittelijöitä löytyy, miten on kaikille parempi "ladata akkuja" tms. hevonpaskaa. Jos on lapset tehnyt, niin niitä pitää myös jaksaa hoitaa. Johan ovat hoidossa talvet pitkät. Eikä omien (terveiden) lasten hoito voi olla niin rankkaa ettei sitä jaksaisi, tai sitten on itse kasvattanut lapset väärin.

Turha kenenkään selittää, että kun on niin monta lasta, niin ei jaksa. Kukaan ei niitä lapsia ole pakottanut tekemään.

"vieras"
Ei ole itsellään käynyt mielessäkään, että lomat pitäisin hoidossa.

Olen nyt lomalla sinne asti kun koulut taas alkaa, minusta on ihanaa aikaa saan lasten kanssa kerrankin touhuta ja olla ihan rauhassa. Nyt on sukulaispoika kanssa muutaman viikkoa tässä kolmen oman lapsen kanssa lomailemassa, ettei tarvitse hoitoon viedä.

Mutta valitettavasti olen kuullut miten raskasta on kun ei ole olevinaan sitä omaa lomaa sen takia kun lapset on kotona.
Tuttava vie edelleen lapsensa hoitoon, vaikka itse jäi muutaman viikon lomalle, kun ei kuulemma jaksa sitä narinaa ettei ole mitään tekemistä ja kaikki kaverit on kesäloma reissulla jne.

[QUOTE="Vieras";26459847]Mene lastesi kanssa kasvatusneuvolaan tai hae muuta apua kun et pärjää heidän kanssaan.

Siis KOULULAINEN hoidettavana! Mitä vit.... Tuo on jo paksuin selitys mitä voi olla.

Sairasta elämää teillä kun lapset pitää erottaa toisistaan hodolla kun eivät tule toimeen keskenään. Miten olisi jos vaikka kasvattaisit lapsesi??!![/QUOTE]

Itse en ole kasvatusneuvolassa asioinut, mutta itseltäni on muut kasvatusalanihmiset kysyneet, että onko minulla koskaan mahdollisuutta omaan vapaaseen. Voisinko viedä vapaapäivänäni lapset hoitoon yms. Siksi minusta vähän ihmetyttää tämä kielteinen ilmapiiri hoitoon viemisen kanssa, kun meille on usein ensisijaisesti kehoitettu hoitoon viemistä. Esim. pehetyöntekijä aikoinaan käski viemään 2v lapsen hoitoon, jotta jaksan pyörittää arkea (silloin kärsin raskauspahoinvoinnista).

"Vieras"
Itse en ole kasvatusneuvolassa asioinut, mutta itseltäni on muut kasvatusalanihmiset kysyneet, että onko minulla koskaan mahdollisuutta omaan vapaaseen. Voisinko viedä vapaapäivänäni lapset hoitoon yms. Siksi minusta vähän ihmetyttää tämä kielteinen ilmapiiri hoitoon viemisen kanssa, kun meille on usein ensisijaisesti kehoitettu hoitoon viemistä. Esim. pehetyöntekijä aikoinaan käski viemään 2v lapsen hoitoon, jotta jaksan pyörittää arkea (silloin kärsin raskauspahoinvoinnista).
Varmasti oletkin sitten tosi huono äiti kun sinua on oikein kehoitettu viemään lapsesi hoitoon.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";26460595]Varmasti oletkin sitten tosi huono äiti kun sinua on oikein kehoitettu viemään lapsesi hoitoon.[/QUOTE]

Sä oot kyllä jo huvittava :D Koitin selittää sulle aiemmin mutta tuota samaa mantraa jauhat koko ketjun. Ja turha sanoa että et ole sama koska kirjoitustyyli on niiiiin tunnistettava.

Ja se on tosiaan totta että on eri asia pitää lomalla hoidossa pari päivää vaikka on itse kotona JOS lapsi on muutenkin osa-aikahoidossa. Mutta jos muksu on 8-16 ma-pe hoidossa + vielä päälle on vanhempien harrastukset, isovanhemmat hoitaa jne niin hyvähän se on sitten kruunua kiillottaa ja kertoa että ei pidä koskaan vapaapäivinä lasta hoidossa :D Miksi pitäisikään kun pitää muuten valtavasti?? Se kokonaisuus...;)

"nelly83"
Meillä lapset kotona aina kun me vanhemmatkin (tai toinen meistä). Lisäksi n.1-2vko vuodessa (ma-pe) ovat mummolassa, jos mummo pitää lomaa eri aikaan kun me miehen kanssa. Ei tee yhtään heikkoa viettää vapaa aikaa noiden murujen kanssa :) Toki välillä otetaan miehen kanssa myös vapaa ilta lapsista (lapset mummolaan yökylään), mutta tätä ei tehdä kun n.1krt vuodessa. Etelän reissuun ei tulisi mieleenikään lähteä ilman lapsia, ja luulen että lapset ei ikinä antaisi meille anteeksi, jos vaan tokastastaisiin että "te jäätte tänne päiväkotiin/mummolaanja me lähdetään nyt isin kanssa 2vko lomalle".

"vieras"
[QUOTE="nelly83";26460666]Meillä lapset kotona aina kun me vanhemmatkin (tai toinen meistä). Lisäksi n.1-2vko vuodessa (ma-pe) ovat mummolassa, jos mummo pitää lomaa eri aikaan kun me miehen kanssa. Ei tee yhtään heikkoa viettää vapaa aikaa noiden murujen kanssa :) Toki välillä otetaan miehen kanssa myös vapaa ilta lapsista (lapset mummolaan yökylään), mutta tätä ei tehdä kun n.1krt vuodessa. Etelän reissuun ei tulisi mieleenikään lähteä ilman lapsia, ja luulen että lapset ei ikinä antaisi meille anteeksi, jos vaan tokastastaisiin että "te jäätte tänne päiväkotiin/mummolaanja me lähdetään nyt isin kanssa 2vko lomalle".[/QUOTE]

Tässäpä pointtini taas tulikin! Teillä hoitaa isovanhemmat 1-2 viikkoa (minusta tosi paljon auttavat) vuodessa + vielä yökyläilyt päälle ja jos vielä kaiken lisäksi muksut on arkipäivät hoidossa niin olisi sangen kummallista jos tekisikin tiukkaa olla muksujen kanssa. Mutta esimerkiksi meillä isovanhemmat jne kaukana eivätkä voi auttaa joten me pidetään se 1-2 viikkoa siellä päivähoidossa kesäaikaan ylimääräistä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26460685]Tässäpä pointtini taas tulikin! Teillä hoitaa isovanhemmat 1-2 viikkoa (minusta tosi paljon auttavat) vuodessa + vielä yökyläilyt päälle ja jos vielä kaiken lisäksi muksut on arkipäivät hoidossa niin olisi sangen kummallista jos tekisikin tiukkaa olla muksujen kanssa. Mutta esimerkiksi meillä isovanhemmat jne kaukana eivätkä voi auttaa joten me pidetään se 1-2 viikkoa siellä päivähoidossa kesäaikaan ylimääräistä.[/QUOTE]

Tai siis itse asiassa minä pidän hoidossa. Muksut on kotona lomalla silloin kun isäkin.

Viears
[QUOTE="vieras";26460685]Tässäpä pointtini taas tulikin! Teillä hoitaa isovanhemmat 1-2 viikkoa (minusta tosi paljon auttavat) vuodessa + vielä yökyläilyt päälle ja jos vielä kaiken lisäksi muksut on arkipäivät hoidossa niin olisi sangen kummallista jos tekisikin tiukkaa olla muksujen kanssa. Mutta esimerkiksi meillä isovanhemmat jne kaukana eivätkä voi auttaa joten me pidetään se 1-2 viikkoa siellä päivähoidossa kesäaikaan ylimääräistä.[/QUOTE]

Voi luoja! On pikkuisen eri asia että lapset on hoidossa isovanhemmilla. Sehän on lähes koti lapsille. Mitä ihmettä selitätte lapsille kun viette ne hoitoon ja lomailette itse? Äiti ja isi ei nyt vaan jaksa teitä? Mahtavat olla katkeria aikuisina tuosta.

"kolmen äiti"
Meillä on lapsilla pitkät hoitopäivät 8-16.30 (pitkien työmatkojen mukanaan tuoma PAKKO) viitenä päivänä viikossa. Itselläni ja miehelläni on lisäksi vaativa työ, joten TOTTAKAI sitä on välillä väsynyt, varsinkaan kun mummolaa tai muutakaan "turvaverkkoa", jolla lapsia voisi hoidattaa ei ole. Me hoidamme lapsiamme aina, kun emme ole töissä. Jos jommalla kummalla joskus harvoin on omia menoja, niin silloin toinen hoitaa lapsia.

Siltikään ei ole KOSKAAN tullut mielessä pitää lapsia päiväkodissa silloin kun itsellä on vapaapäivä/loma. En ole oikeastaan koskaan edes ajatellut, että haluaisin lomaa lapsistani. Minulle lasteni kanssa viettämäni on suunnattoman arvokasta ja nautin siitä suuresti. Varsinkin lomalla, kun ei ole sitä ainaista kiirettä seuralaisena.

Meille päiväkoti on pakon sanelema tosiasia, sillä jossainhan niiden lasten on oltava silloin kun me olemme töissä. Onneksemme lapsillamme on vieläpä niin hyvä hoitopaikka, että ovat siellä mielellään. Mutta ei päiväkoti nyt kotia korvaa kuitenkaan.

Meillä ainakin lapset odottaa kesälomaa kovasti. Silloin tehdään kaikkea mukavaa yhdessä perheenä. Eikä lapsia yhtään haittaa vaikka eivät juurikaan tapaa kavereitaan kuuteen viikkoon.

"Vieras"
[QUOTE="kolmen äiti";26460734]Meillä on lapsilla pitkät hoitopäivät 8-16.30 (pitkien työmatkojen mukanaan tuoma PAKKO) viitenä päivänä viikossa. Itselläni ja miehelläni on lisäksi vaativa työ, joten TOTTAKAI sitä on välillä väsynyt, varsinkaan kun mummolaa tai muutakaan "turvaverkkoa", jolla lapsia voisi hoidattaa ei ole. Me hoidamme lapsiamme aina, kun emme ole töissä. Jos jommalla kummalla joskus harvoin on omia menoja, niin silloin toinen hoitaa lapsia.

Siltikään ei ole KOSKAAN tullut mielessä pitää lapsia päiväkodissa silloin kun itsellä on vapaapäivä/loma. En ole oikeastaan koskaan edes ajatellut, että haluaisin lomaa lapsistani. Minulle lasteni kanssa viettämäni on suunnattoman arvokasta ja nautin siitä suuresti. Varsinkin lomalla, kun ei ole sitä ainaista kiirettä seuralaisena.

Meille päiväkoti on pakon sanelema tosiasia, sillä jossainhan niiden lasten on oltava silloin kun me olemme töissä. Onneksemme lapsillamme on vieläpä niin hyvä hoitopaikka, että ovat siellä mielellään. Mutta ei päiväkoti nyt kotia korvaa kuitenkaan.

Meillä ainakin lapset odottaa kesälomaa kovasti. Silloin tehdään kaikkea mukavaa yhdessä perheenä. Eikä lapsia yhtään haittaa vaikka eivät juurikaan tapaa kavereitaan kuuteen viikkoon.[/QUOTE]

:heart:

Yhteistyössä