Ihan oikeastiko joku vie lapsen lomallaan hoitoon???!!!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
öh
Alkuperäinen kirjoittaja Minä vien;26453770:
Olen nyt ollut 2 täyttä viikkoa + tämän vasta alkaneen äitiyslomalla, ja lapsi on päiväkodissa. Syitä on monia, esikoinen syntyi etuajassa ja siksi olen odottanut tätä toistakin syntyväksi minä päivänä tahansa (laskettu aika oli eilen). Viime viikolla hoidin vielä kolmena päivänä erilaisia työhön liittyviä asioita. Muuten olen nukkunut päiväunia ja lepäillyt. Tätä ennen olen tehnyt työtä melkein tauotta 2 vuotta putkeen, ja tuntuu että on koko perheen etu että saan vähän levätä ennen vauvan syntymää. Luulen myös että tuolle varsin vilkkaalle ja sosiaaliselle kohta 3-vuotiaalle tekee enemmän hyvää olla päiväkodissa, jossa pääsee ulos ja leikkimään toisten kanssa, kuin istua kotona katsomassa videoita kaiket päivät. Edessä on myös ainakin 8 viikon mittainen kesäloma äidin ja uuden sisaruksen kanssa heti juhannuksen jälkeen.
Ja silti välillä on huono omatunto..
No mikesei kotihoidossa ollessaan voisi ulkoilla ja leikkiä toisten kanssa esim. puistossa?

"pop"
Minusta tuo lasten lomahoidattaminen on oire siitä, että lapset on ulkoistettu perheestä. Perhe on nykyään minä itse ja kumppani ja talo. Lapset on työtä, kotitöihin verrattavia askareita.Vapaa-aika ei sisällä työtä.Lapset kuuluu siis hoitoon lomalla, ettei tarvi lomalla tehdä töitä.

.............
Olen sairaslomalla ja haluaisin pitää lapsia enemmän kotona. Nyt saavat 1 tai 2 ylimääräistä vapaata viikossa ja lyhyemmät päivät kuin normisti. Mutta siis tiedän että oman jaksamisen kannaltakin on parempi että lapset hoidossa koska en ole oikeasti kunnossa ja joudun olemaan päiviä myös sairaalassa, mutta jos itse saisin päättää niin pitäisin lapset koko ajan kotona koska huono omatunto vaivaa koko ajan. Mies vaatii että lapset hoidossa koska on niille kuulemma hyvästä ja kuitenkin maksetaan täydet maksut... Olen tässä asiassa erimieltä, mutta en jaksa vääntää... Kesäloman lapset aloittaa viikon ennen miehen lomaa koska silloin multakin loppuu sairaalakäynnit eli ovat 5 viikkoa lomalla.

Mutta minä vien lapset hoitoon vaikka olen kotona... :(

FFF
suomalainen järjestelmä kannustaa tähän. näin ei tietenkään kaikissa kunnissa ole, muttameidän kunnassa on: eli loman ajalta menee täysi hoitomaksu, joten tämähän suorastaan kNNUSTAA PITÄMÄÄN LASTA KOKO RAHAN EDESTÄ HOIDOSSA.

just joo
suomalainen järjestelmä kannustaa tähän. näin ei tietenkään kaikissa kunnissa ole, muttameidän kunnassa on: eli loman ajalta menee täysi hoitomaksu, joten tämähän suorastaan kNNUSTAA PITÄMÄÄN LASTA KOKO RAHAN EDESTÄ HOIDOSSA.
MUlla menee toisella paikkakunnalla, työpaikan vieressä, olevasta autohallipaikastakin täysi maksu, kun olen lomalla. Mutta siitäkään huolimatta en ajatellut ajaa lomallani joka päivä 100km ja seisottaa autoa hallissa, jotta saisin rahoilleni vastinetta ;)

• Tykkää
Reactions: lörppö
"vieras"
Olen yhden sairauslomani aikana pitänyt lapset hoidossa. Kyse oli siitä, että selkäni jumitti täysin, liikkuminen oli überkivuliasta ja hidasta, ei saanut istua, ei saanut seistä. Levynä makaaminen oli ainoa siedettävä asento. Lääkkeet vetivät myös aika tokkuraan. Katsoin turvallisimmaksi viedä (tai mies vei) lapset hoitoon.

Muutoin he ovat viettäneet 8-10 viikon kesälomia. Onneksi heillä on virkeät, eläkkeellä olevat isovanhemmat, jotka riemusta kiljuen ottavat lapset kesälomaksi heille! Tietenkin tulevat viikonlopuiksi kotiin (mummola kauempana) tai me vanhemmat olemme menneet sinne. Ja kun meidän lomat alkoivat, haimme heidät kotiin. Olemme myös hieman järjestelleet lomia, joskus olemme olleet vain 2 viikkoa samaan aikaan lomalla mutta nyt kun isot ovat isompia, pidämme lomat samaan aikaan (tai 3 vkoa samaan aikaan). Nyt olen äitiyslomalla mutta isommat lapset halusivat mummolaan! Sovittiin, että ovat siellä kolme viikkoa ja sitten kotiin, mieskin on lomalla nyt 6 viikkoa. Olen itsekin ollut lapsena kesiä mummolassa, samoin mieheni. Ja muistikuvieni mukaan se todella oli lomaa ;)...

kolmen mutsi
Mun yksi tuttava tässä kertoi iloisesti, kuinka oman lomansa (4 vkoa) aluksi lähtevät miehensä kanssa kaksistaan etelään kahdeksi viikoksi. Lapset jaa kuulemma päiväkotiin ja ovat illat isovanhemmillaan. Toiset 2 viikkoa sitten lomailevat lasten kanssa mökillä.

Mulla meinasi suu tippua auki ihmetyksestä. En voisi kuvitellakaan itse tekeväni samalla tavalla. Mies jää lomalle juhannuksesta ja lapset jää lomalle tismalleen samaan aikaan. Itse jään lomalle vasta 2 viikkoa myöhemmin. Tällä tavalla lomaa jatkuu elokuun puoleen väliin asti, jolloin esikoisella alkaa koulu.

Itse alan olla aika väsynyt ja loman tarpeessa ja huomaan kyllä saman lapsistakin. Kyllä se on lapsikin pitkän talven jälkeen lomansa ansainnut.

"vieras"
Jep, kyllä vien! Nytkin on hoidossa. Tosin kokonaishoitoaika on takuulla pienempi kuin monissa muissa perheissä koska käyn osa-aikatyössä ja lapsi ympäri vuoden viikottainkin kotihoidossa + joulut, pääsiäiset, kesällä yli kuukausi jne. Ja vaikka kuinka taustaa ymmärtämättömät tästä räkyttäisi niin kyllä, tämä on meidän PERHEELLE kokonaisvaltaisesti ehdottomasti paras ratkaisu. Miksikö tein lapsia? Koska halusin eikä ollut kristallipalloa josta katsoa tulevaisuuteen.

[QUOTE="poikia3";26454030]Mä en tunne ketään, joka olisi vienyt lapset hoitoon oman lomansa aikana, paitsi satunnaisina päivinä tyyliin 1 tai 2 vuodessa, jos on ollut jotain hoidettavia asioita - esim. rakennustyömaalla, ja yksinkertaisinta ollut pitää lapset hoidossa.

Mutta lapsista, jotka ovat koko vuoden hoidossa, ilman vapaata olen kuullut. Näiden lasten vanhemmat olivat opiskelijoita, joilla kesätöitä ja lapsilla ei sen vuoksi lomaa.[/QUOTE]

Mulla itselläni opiskelijana on kesäloman lisäksi myös suhteellisen pitkä joululoma, sekä syksyllä ja keväällä viikon lomat. Uskoisin, että näin on valtaosalla opiskelijolla. Vaikka meillä painaisi kumpikin vanhempi koko kesän töitä, niin ei lasten tartteisi olla koko vuotta ilman yhtäkään lomaa hoidossa.

Nellien
Joo mä en myöskään ymmärrä tuota tuohua! Aivan käsittämätöntä! Miksi tehdä niitä kersoja/kullannnuppuja, jos niitä ei jaksa hoitaa!?! Laiskuutta tuo on, ei mitään muuta.
juu kato ne vie joskus omalla lomalla hoitoon joilla on oikeasti haastava lapsi tai lapsen sisarus.

Ne jotka ei vie ikinä päivähoitoon kun ovat ite kotona joko a. omaavat helpon kersan b,hyvät tukiverkot muuten c. heillä juoksee lapset 4vuotiaasta asti yksin ulkona! jolloinka lapsen hoito ei voi olal mitenkään rasittavaa(veikkaan että suurin osa onnäitä joilla liian pienet juoksee yksin ulkona, mut hei pahempaahan se päivähoito on, eiks je)

"Vieras"
[QUOTE="vieras";26459588]Jep, kyllä vien! Nytkin on hoidossa. Tosin kokonaishoitoaika on takuulla pienempi kuin monissa muissa perheissä koska käyn osa-aikatyössä ja lapsi ympäri vuoden viikottainkin kotihoidossa + joulut, pääsiäiset, kesällä yli kuukausi jne. Ja vaikka kuinka taustaa ymmärtämättömät tästä räkyttäisi niin kyllä, tämä on meidän PERHEELLE kokonaisvaltaisesti ehdottomasti paras ratkaisu. Miksikö tein lapsia? Koska halusin eikä ollut kristallipalloa josta katsoa tulevaisuuteen.[/QUOTE]

Eli olet täys paska luuseri.

"Vieras"
juu kato ne vie joskus omalla lomalla hoitoon joilla on oikeasti haastava lapsi tai lapsen sisarus.

Ne jotka ei vie ikinä päivähoitoon kun ovat ite kotona joko a. omaavat helpon kersan b,hyvät tukiverkot muuten c. heillä juoksee lapset 4vuotiaasta asti yksin ulkona! jolloinka lapsen hoito ei voi olal mitenkään rasittavaa(veikkaan että suurin osa onnäitä joilla liian pienet juoksee yksin ulkona, mut hei pahempaahan se päivähoito on, eiks je)
Huonoin selitys ikinä! Sen mitä nyt tuosta junttimaisesta WT kirjoituksestasi sai selvää.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";26459648]Eli olet täys paska luuseri.[/QUOTE]

Päinvastoin :) Olen vastuullinen ja välittävä äiti joka tuntee rajansa ja tietää mikä on perheelle ja ennen kaikkea lapsille parasta :) Ja sen mukaan valinnan elämässä tehty sairastumisen jälkeen.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26459703]Päinvastoin :) Olen vastuullinen ja välittävä äiti joka tuntee rajansa ja tietää mikä on perheelle ja ennen kaikkea lapsille parasta :) Ja sen mukaan valinnan elämässä tehty sairastumisen jälkeen.[/QUOTE]

valinnat.

heheh
Saatetaan viedä yhtenä tai kahtena päivänä kun on muutto, jos ei siis isovanhemmat pysty katsomaan.
Muuten kyllä lapsikin saa lomansa, tietysti.
Tuostakin koen varmaan huonoa omatuntoa. :D

"Vieras"
Saatetaan viedä yhtenä tai kahtena päivänä kun on muutto, jos ei siis isovanhemmat pysty katsomaan.
Muuten kyllä lapsikin saa lomansa, tietysti.
Tuostakin koen varmaan huonoa omatuntoa. :D
Näin hyvien vanhempien kohdalla varmasti onkin, että huonoa omaatuntoa potee tuollaisestakin, vaikka ei kyllä tarvitse :). Tuossa tapauksessahan hoitoon vieminen on paras ratkaisu.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";26459758]Näin hyvien vanhempien kohdalla varmasti onkin, että huonoa omaatuntoa potee tuollaisestakin, vaikka ei kyllä tarvitse :). Tuossa tapauksessahan hoitoon vieminen on paras ratkaisu.[/QUOTE]

Ihmisillä on erilaisia tilanteita ja (valitettavasti) tilanteita jolloin on parempi että lapset ovat hoidossa perheen _kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin_ takia. Toki olisin voinut jatkaa autuaaksi tekevää kotihoitoa ja tilanne olisi pysynyt huonona, minä, mies ja ennen kaikkea lapset kärsineet mutta me valitsimme sen tavan joka parantaa kaikkien meidän hyvinvointia vaikka se osa-aikahoitoa tarkoittaakin. Ja juuri näiden ratkaisujen takia voin sanoa käsi sydämellä olevani hyvä äiti :)

Teinien äiti
Luin just eilen jutun eräästä lehdestä jossa haastateltiin henkilöitä jotka työskentelivät ns. vastaanottokodissa (en muista oikeaa sanaa sielle paikalle) jossa otettiin vastaan enimmäkseen murrosikäisiä joilla ei ole paikkaa mihin mennä. Kotona on tulut ongelmia ja yleensä kuvio menee niin, että ensin lapselta otetaan pois kännykkä ja jos ei auta niin sitten lopulta kotiavaimet = kotiin ei ole asiaa. Noiden lasten ikä oli n. 10-15 eli tarvitsisivat aikuisen turvaa ja opastusta elämässä todella vahvasti.

Yllättävintä oli ehkä se, että suurin osa näistä tapauksista on hyvin toimeentulevia perheitä joissa on korkeasti koulutetut vanhemmat ja hienot kodit.Ei siis todellakaan paljon parjatut yksinhuoltajaperheet!!!

Jotenkin tämä elämä on nykyään niin raadollista. Oma napa aina ensimmäisenä. Lapsia tehdään, mutta voi hevetti - pitääkö niistä pitää huolta, rakastaa niitä ja vielä uhrata omasta elämästään niiden hyväksi? Kyllähän se nyt on MINUN oikeuteni pitää lapsi tarhassa jotta MINÄ saan rentoutua lomalla ja OMAA aikaa. Hävetkää kaikki helvetin omaa napaanne tuijottavat, itsekkäät aikuiset!!! Lapsenne tarvitsevat teitä ja lapsenne tarvitsevat lomaa, aamuja jolloin ei ole pakko nousta kukonlaulun aikaan...

Vielä tuosta artikkelista. Siinä puhuttiin myös paljon siitä, että aikuiset eivät edes halua olla kontaktissa murkkujensa kanssa. He välttävät koskettamasta lapsiaan, eivät katso päin ja mielellään eivät edes puhu lapsilleen. Kyyneleet tulivat silmiini kun mietin tuota lukemaani :( Mikä helvetti ihmisiä vaivaa???

gnzgj
en ymmärrä mitenkään tuota! Jos omia lapsia on haluttu, niin kyllä niitä lomilla on jaksettava. Meillä 3 lasta eikä tulisi mieleenkään viedä niitä lomilla hoitoon. sairauslomalla eri asia. Tapelkoot ja huutakoot vaikka koko loman, mutta itse ne huutajat hoidetaan.

nyt haermaana
Meillä lapsi on ainakin tämän kesäkuun ajan viikko-viikko systeemillä hoidossa. Kesäkuun ensimmäisen viikon oli vapaalla. Tämän viikon hoidossa ja taas ensi viikko on vapaata.
Mulla on koululainen huollettavana joka päivä, mutta mä en kerta kaikkiaan jaksa katsella tuota touhua, kun nuo lapset tappelevat keskenään ihan jatkuvasti.
Mitäs tein lapset isolla ikäerolla, he eivät tule toimeen, enkä usko, että ikinä oppivatkaan tulemaan toimeen keskenään. :(

Ja minusta on ihan yks vtun hailee, vaikka kuka tätä menetelmää paheksuu! Hermot menee äirelläkin, kun kersat vaan riitelevät ja tavaroitakin viuhuu.

Ja kyllä, mä puutun tuohon, mutta mittakuppi on nyt niin täys. että saavat viettää osan ajasta suosiolla erillään.

"Vieras"
Meillä lapsi on ainakin tämän kesäkuun ajan viikko-viikko systeemillä hoidossa. Kesäkuun ensimmäisen viikon oli vapaalla. Tämän viikon hoidossa ja taas ensi viikko on vapaata.
Mulla on koululainen huollettavana joka päivä, mutta mä en kerta kaikkiaan jaksa katsella tuota touhua, kun nuo lapset tappelevat keskenään ihan jatkuvasti.
Mitäs tein lapset isolla ikäerolla, he eivät tule toimeen, enkä usko, että ikinä oppivatkaan tulemaan toimeen keskenään. :(

Ja minusta on ihan yks vtun hailee, vaikka kuka tätä menetelmää paheksuu! Hermot menee äirelläkin, kun kersat vaan riitelevät ja tavaroitakin viuhuu.

Ja kyllä, mä puutun tuohon, mutta mittakuppi on nyt niin täys. että saavat viettää osan ajasta suosiolla erillään.
Mene lastesi kanssa kasvatusneuvolaan tai hae muuta apua kun et pärjää heidän kanssaan.

Siis KOULULAINEN hoidettavana! Mitä vit.... Tuo on jo paksuin selitys mitä voi olla.

Sairasta elämää teillä kun lapset pitää erottaa toisistaan hodolla kun eivät tule toimeen keskenään. Miten olisi jos vaikka kasvattaisit lapsesi??!!

tsiis
Mä en ole työssä/opiskelemassa ja lapsi hoidossa.. Eli mulla ei lomaa joten pakko jatkaa samaa rataa hoidossa. ;D
Onko mun lapsi muuten virikelapsi vai mikä kun on hoidossa siksi, että minä saan käytyä kuntoutukseni ym terveyteen liittyvät käynnit + siksi etten terveyteni vuoksi jaksa lähes yksin häntä hoitaa 365pv/vuosi. Tai ehkä jaksaisin jos ois pakko, mutta kaikille parempi näin. :)

Yhteistyössä