Meidän 7v sai pituusennusteeksi aikuisena 152cm.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Claudia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

"Claudia"

Vieras
Oltiin kouluuntulo tarkastuksessa ja meidän 7v tyttö sai pituusennusteeksi aikuisena 152cm. Kuinkahan nuo ennusteet pitää paikkaansa? Tyttö on kasvanut aina tasaisesti alakäyrää tai hieman sen alle. Meillä on 4 lasta ja kaikki kasvavat alakäyrää pituuden + painon suhteen. Minä itse olen 162cm ja mies 192cm. Olen aina itse toivonut olevani muutaman sentin pidempi, kun tuntuu etten yletä mihinkään. Ja olen ajatellut automaattisesti että lapsista tulee pidempiä kuin minä koska lasten isä on pitkä.

Oletin että meidän lapset ovat pienikokoisia sen takia kun ovat olleet pieninä kovassa infektio/astma/allergia kierteessä + me vanhemmat ollaan hoikkia/siroja. Mutta ei kai se välttämäti sitten siitäkään johdu. Nuo allergiat/infektiokierteet ym loppuivat vanhemmilla lapsilla kumminkin n 5v iässä.

En muista ulkoa lasten pituuksia mutta tässä lasten vaatekoot? Ovatko ne kauheasti keskiarvoa pienempiä? Eli 12v tyttö käyttää 152cm vaatteita (osa vielä reiluja), 10v poika käyttää 134-140cm vaatteita, 7v tyttö käyttää 128cm vaatteita (osa reiluja, housut vielä pitkiä. Ulkovaatteet kokoa 116cm) ja 1,7kk tyttö käyttää 86cm vaatteita.

Ei noista vaatteista voi mitään sanoa. Laita sen sijaan lasten todelliset mitat. Tytöt ei yleensä paljon kasva 12 ikävuoden jälkeen, jos kuukautiset ovat jo alkaneet.

Meillä on 12v tyttö nyt sen 150-152cm. Näin itse ainakin muisti kun kävi keväällä terkalla. Hänellä ei ole vielä kuukautiset alkaneet. Pitää muiden lasten pituudet katsoa ihan papereista. Mutta tulen laittamaan ne tänne kun kerkiän. Meillä on alakerrassa 5 remppamiestä säätelemässä ikkunoita ym. En viitti heitä nyt häiritä. Olen paennut yläkertaan kuluttamaan aikaa.

Niin ei sillä pituudella niin väliä ole. Jotenkin vain alkoi ihmetyttää tuo pituusennuste.

Lasten isä oli vielä ysillä luokkansa lyhin ja kasvoi vasta ammattikoulussa. On siis 192cm.

Minusta lapsi kuulostaa todella pienikokoiselta, jos 7-vuotiaana käyttää 116 cm vaatteita. Mutta on muistettava että meitä on moneen lähtöön.

Oma tyttäreni täyttää elokuun lopussa 5 vuotta ja on jo hetken aikaa käyttänyt 116 cm vaatteita. Osa alkaa olla jo lahkeista liian lyhyitä.

Mutta minä olen melkein 180 cm pitkä ja lapsen isä on 186 cm , joten oletusarvoisesti lapsestakin tulee pitkä. Lapsi on koko ajan kasvanut pituutta meidän vanhempien pituuksien mukaan tehdyn käyrän yläpäässä. Paino on sitten koko ajan ollut miinus puolella, mutta koska sekin tasaisesti koko ajan miinuksella niin ei mitään hätää sen suhteen.

Lapsia on vaan niin erikokoisia niinkuin meitä aikuisiakin :) Joskus olen kuullut jonkun mainitsevan, että lapsen pituuskasvuun vaikuttaa enemmän äidin pituus kuin isän pituus...totta vai ei? sitä tarina ei kerro :)

Mä olen 155cm ja ihan hyvin olen pärjännyt :D Kaverini on 150cm, eikä hänelläkään onelmia missään asiassa.

Lapset ovat niin kovin eripituisia, eikä ennusteeseen kannata kamalasti luottaa. Meidän pojan ennuste on päälle 190cm, eikä nyt ihan niin pitkäksi olisi pakko kasvaa.

Tytöllä vaikuttaa paljon se, missä iässä tulee kuukautiset. Oma 12v-tyttö käyttää 170cm vaatteita tai naisten XS-S kokoja. Kuukautiset alkoivat ennen 12 vuoden ikää, joten tuskin kasvaa enää paljon, pituutta on 169cm.

Eihän ne geenit jakaannu että pituusgeenistä tulee puolet isältä ja puolet äidiltä vaan yleensä ne tulee jommalta kummalta puolelta. Eli tuo 7v on saanut sukusi pituusgeenit ja sitten ympäristötekijät ja sairaudet vaikuttavat vielä jonkin verran.

Pituus nyt on viimeinen asia mitä kannattaa murehtia, sille et mitään voi. Lapselle vaan itsetunto kohdalleen. Taot päähän että hän on juuri sen mittainen kun kuuluukin.

Voin kertoa omasta kokemuksesta että lyhyys ei elämää haittaa. Itse olen alle 150 cm, joten minusta tuo 152 cm on vielä paljon. :D

Mutta ihan oikeesti, älytöntä tuollaisesta asiasta murehtia. Onneksi ei ole mitään vakavaa sairautta kuitenkaan.

[QUOTE="Claudia";26452519]

Lasten isä oli vielä ysillä luokkansa lyhin ja kasvoi vasta ammattikoulussa. On siis 192cm.[/QUOTE]

Pojat kasvaakin vielä myöhemmin. Tytöt kasvaa pituutta vielä n. vuoden kuukautisten alkamisen jälkeen. Toki poikkeuksia on. käsistä voi röntgenkuvalla katsoa onko ne kasvupäätteet tms. vielä auki eli kasvaako vielä, siis jos huolettaa. Mulla katsottiin seiskalla tai kasilla ja olivat jo lähes kiinni.

meillä 7v on noin 116cm pitkä, voi olla vähän pidempikin,huomenna tiedän tarkemmin =)

taitaa olla pisin mun lapsista tuon ikäisenä, ja tuo 19v poika on nyt joku 172cm ja 15v tyttö 158cm pitkä.

kaikilla on kasvupyrähdys tullut vasta siinä 9v tienoilla, poika venähti melkein 20cm 1,5 vuoden aikana.

ja tuo 116cm ei ollut edes eskarinsa pienin, oli 2-3 lyhyempää, tosin sitten oli myös muutama jotka oli päätä pidempiä.

Eihän ne geenit jakaannu että pituusgeenistä tulee puolet isältä ja puolet äidiltä vaan yleensä ne tulee jommalta kummalta puolelta. Eli tuo 7v on saanut sukusi pituusgeenit ja sitten ympäristötekijät ja sairaudet vaikuttavat vielä jonkin verran.

Geenit kyllä todellakin jakaantuu niin että puolet isältä ja puolet äidiltä. Toki kaikki geenit ei ole yhtä aikaa "päällä" ja pituuteenkin luultavasti vaikuttaa useampi geeni. Myös ravinto ym. vaikuttaa jonkin verran T. biologi.

Meidän tyttö oli kouluunmenotarkastuksessa 116,5 cm pitkä. Nyt on jo 18.v. ja pituutta on 165cm. Ennustetta en muista.

Ja poika oli kouluunmenotarkastuksessa 120 cm pitkä. Nyt 16 vuotiaana on 183 cm.

Meidän tuleva ekaluokkalainen kävi viime viikolla tuossa terveystarkastuksessa ja pituutta on 115,5 cm. Aina ollut pieni ja oli eskariryhmästäänkin lyhyin. Mitään kasvuennustetta me emme kyllä saanet, mutta tuskin noista meiän tytöistä kovin isoja tulee, kun itse olen 161 cm ja mies 168 cm :D
Hyvin olen kyllä tälläkin pituudella pärjännyt, ääntä riittää ja keittiöjakkaralla ylettyy ;)

:) Mä olen aina halunnut taas olla pienikokoinen. Olin aina se isoin tai toisiksi isoin luokassa... Nykyäänkin pituutta 170cm ja mielelläni olisin pikkusirppana joka olisi helppo koppaa syliin...

Meillä on lasten pituusennusteet nyt tällä hetkellä 174cm (tyttö) ja 192cm (poika)... Etenkin poika on isokokoinen ja häntä luullaan monesti kokonsa puolesta vanhemmaksi kuin on :/ Meillä mies on kokenut saman ja on saninutkin että inhottavaahan se on kun kohdellaan vanhempana kuin mitä on.

Mulle ei meinattu myydä jotain lapsia koskevaa jätskitarjousta kun olin 12-vuotias. Myyjä vaan ilmoitti että "tämä koskee vain lapsia" ja mä olin ihan että :O "niiin?".

Että melkein kuvittelisin elämän olevan iisimpää pikkuiselle kuin isokokoiselle lapselle :)

[QUOTE="pieni";26452805]Ei isokoista lasta välttämättä luulla vanhemmaksi. Naamakin vaikuttaa asiaan, niinkuin aikuisellakin. :) Siitä syystä mua ei olla luultu nuoremmaksi vaikka olen pienikoinen. :D Nyt se olisikin kivaa...[/QUOTE]

Lapsen naamasta ei minun mielestä kyllä niin helposti pystyy päättelemään, minkä ikäinen on. Heidän kohdalla kun puhutan kuitenkin vaan muutaman vuoden haitarista ;)
Ja kyllä vaan, isokokoista lasta luullaan melkein poikkeuksetta vanhemmaksi. Mulla on 6,5vuotias poika, jolla oli viime viikolla kouluunmenotarkastuksessa pituutta 133,5cm. Hän on aina kasvanut sillä omalla +3käyrällä ja aina häntä on luultu useamman vuoden vanhemmaksi, mitä hän oikeesti onkaan.

Yhteistyössä