ASO-kodit - kertokaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkeevaiei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkeevaiei?

Vieras
Moi!

Asia ei sinänsä minua koske, mutta olen miettinyt, onko ASO-kodissa asuminen taloudellisessa mielessä juurikaan järkevämpää kuin vuokralla asuminen? Eikös se mene niin, että ASO-asunnosta maksetaan itselle vain tietty osa ja loput maksetaan vuokrana.

Olin esim. ihmeissäni, kun ystäväni vanhemmat, jotka ovat ikänsä töitä tehneet, muuttivat sitten kuitenkin ASO-kotiin. Olin aivan ihmeissäni, että ettekö sitten enää muualle keksineet rahoja tukkia kuin tuollaisten ryöstötehtailijoiden taskuun.

Mutta voin olla väärässäkin kaikessa tietämättömyydessäni.

No kyllä tämä meille tulee paljon edullisemmaksi kuin vuokralla asuminen, voi ihan verrata viereiseen lähes identtiseen taloon joka on vuokratalo. Hinnat paljon kovemmat vuokrissa. En näe ainakaan tässä mitään muuta kuin positiivisia puolia ja vuokra-asuntoon en kyllä enää muuttaisi.
Ei se aso varmaan aina ja joka puolella ole parempi vaihtoehto. Kannattaa punnita, kuten eri vuokra-asunnoissa, omistusasunnoissa jne.

Miehen vanhemmat asuvat myös asossa nykyään eivätkä ole vaihtamassa. :)

Aika samoissa hinnoissa mutta aso-maksu on jemmassa ja kasvaa korkoa.
Asumisen turva on sama kuin omistusasunnossa (ei voida irtisanoa niin kuin vuokrakämpästä) ja meininki yleensä rauhallisempi kuin vuokrataloissa.
Omistusasumiseen verrattuna plussaa on 3kk irtisanomisaika ja huolettomuus remonteista yms.

Mitä kukakin arvostaa. Yksille sopii parhaiten aso, toisille vuokra ja kolmansille ihan oma.

mun äiti on harkinnut vaihtavansa omistuasunnosta asumisoikeusasuntoon. Sen talossa on nykyään hirveesti kämppiä, jotka vuokrattu ties mille epämääräisille ihmisille. Aso-kotia kukaan tuskin sijoitusmielessä eteenpäin vuokraa ja kaikenmaailman narkkarit ei niissä kuitenkaan voi asua tuon maksun takia. Ja sijaitsevat ainakin meilläpäin ns. paremmilla alueilla.

Mikset Tiiru osta omaa?

Emme uskalla vielä. Olen menossa opiskelemaan ja pidämme turvallisempana ja helpompana vaihtoehtona tätä välimuotoa. Kyllä kävi mielessä, mutta ei ihan vielä. :)
Mua hirvittää sen suuruinen laina jonka todennäköisesti otamme jos vain toisella vakituinen työpaikka. Vaikkei erityistä pelkoa olekaan miehen irtisanomisesta sai juuri ylennyksenkin, silti. :D Ehkä olemme hypervarovaisia, mutta odotellaan nyt muutama vuosi. :) Silmät auki. ;)

Aika samoissa hinnoissa mutta aso-maksu on jemmassa ja kasvaa korkoa.
Asumisen turva on sama kuin omistusasunnossa (ei voida irtisanoa niin kuin vuokrakämpästä) ja meininki yleensä rauhallisempi kuin vuokrataloissa.
Omistusasumiseen verrattuna plussaa on 3kk irtisanomisaika ja huolettomuus remonteista yms.

Mitä kukakin arvostaa. Yksille sopii parhaiten aso, toisille vuokra ja kolmansille ihan oma.

No mikäs siinä, jos et ajatellut esimerkiksi sairastua pysyvästi keski-ikäisenä tai jäädä yksinhuoltajaksi tai leskeksi. Mutta kun mä en voi sanoa varmaksi, miten oma elämäni menee, niin lyhennän urakalla asuntolainaa varsinkin nyt matalan koron aikana. Ja toivottavasti se on jo 10 vuoden kuluttua ikioma. Sitten pitää laittaa rahaa sivuun muuten vaan. Mutta mä olenkin konservatiivinen ihminen.

mun äiti on harkinnut vaihtavansa omistuasunnosta asumisoikeusasuntoon. Sen talossa on nykyään hirveesti kämppiä, jotka vuokrattu ties mille epämääräisille ihmisille. Aso-kotia kukaan tuskin sijoitusmielessä eteenpäin vuokraa ja kaikenmaailman narkkarit ei niissä kuitenkaan voi asua tuon maksun takia. Ja sijaitsevat ainakin meilläpäin ns. paremmilla alueilla.

Miten mutsis ajatteli hoitaa alati kovenevat aso-hinnat sitten eläkkeellä? Muuttaako kenties sitten kaupungintaloon vai suoraan vanhainkotiin?

Vaikuttaa tietysti se, minkä yhtiön ASO-asunnossa asuu, eli onko tarkoitus tuottaa voittoa.
Aso asunnossa on asumiskulut kaupungin vuokra-asunnon luokkaa, mutta kaupungin vuokra-asuntoihin ei ole normaalituloisilla yleensä asiaa, ainakaan Helsingissä.
Oman ostaisin ehkä, jos ei tarvitsisi ottaa lainaa. Ei kiinnosta maksaa korkoja pankille asunnon hinnan lisäksi.
Tuskin ehtisin samalla kuukausimaksulla, mitä aso-asumiseen menee omaa kotia maksaa ennen eläkeikää.

Mä en ymmärrä kans ollenkaan. Olin 23v kun ostimme talomme, joka on nyt oma :) Eipä mene lanttiakaan kuussa lainaan , yhtiövastikkeisiin tms :) Ei varmaan Asomaksuilla olisi saanut maksettua omaksi 10 vuodessa.

[QUOTE="yks äiti";26436229]No mikäs siinä, jos et ajatellut esimerkiksi sairastua pysyvästi keski-ikäisenä tai jäädä yksinhuoltajaksi tai leskeksi. Mutta kun mä en voi sanoa varmaksi, miten oma elämäni menee, niin lyhennän urakalla asuntolainaa varsinkin nyt matalan koron aikana. Ja toivottavasti se on jo 10 vuoden kuluttua ikioma. Sitten pitää laittaa rahaa sivuun muuten vaan. Mutta mä olenkin konservatiivinen ihminen.[/QUOTE]

Minä olen keski-ikäinen yksinhuoltaja, eikä asumisoikeusasunnossa asuminen ole toistaiseksi aiheuttanut ongelmia. Terveyskin jo reistaa :D

Miten te ajattelitte selvitä eläkkeellä vuokrista yms? Eikö teitä todellakaan kiinnosta kerätä rahaa ns. pahojen päivien varalle vai oletteko luodinkestäviä? Nykyisellään Suomessa tuo terveydenhuoltokin on menossa siihen suuntaan, että takuulla vuonna 2040 ihmisellä täytyy olla todella fyrkkendaalia, jos meinaa saada edes yhtä hyvää hoitoa mitä koirat tässä yhteiskunnassa saavat. En uskaltaisi. On se luojan lykky, että tajusin suunnitella talouteni jo nuorena ja laittaa rahaa rahastoihin kasvamaan siinä sivussa kun seurasin tarjouksia ja ostin kaiken vain alennusmyynneistä. Nyt ikää 32 ja asunnosta maksettu jo puolet. Nyt vain toivon kädet ristissä, että tämä matala korkotaso kestää vielä pitkään.

[QUOTE="vieras";26436265]Minä olen keski-ikäinen yksinhuoltaja, eikä asumisoikeusasunnossa asuminen ole toistaiseksi aiheuttanut ongelmia. Terveyskin jo reistaa :D[/QUOTE]

Tuommoisten loisten elättämiseen nämä verorahat justihin menevätkin. Ensin tehdään lapsia kenelle sattuu ja jäädään yksin. Sitten käytetään rahat omaisuuden kartuttamisen sijaan Playa del Inglesin matkoihin ja siideriin. Sitten maha kasvaa ja ylipainon seuraukset näkyvät terveyden reistailuna. Vittu sun kaltaiset ihmiset pitäisi lopettaa!

Alkuperäinen kirjoittaja entäs tää;26436240:
Miten mutsis ajatteli hoitaa alati kovenevat aso-hinnat sitten eläkkeellä? Muuttaako kenties sitten kaupungintaloon vai suoraan vanhainkotiin?

ÖÖH???? Kaikilla ei oo mitään minieläkkeitä :D Voi jestas... Toisekseen eiköhän tolla nykyisen kämpän arvolla "muutaman" kuukauden aso-vastikkeet maksa :D

Alkuperäinen kirjoittaja entäs tää;26436240:

No hän saa varmasti mukavan pesämunan asunnon myynnistä sijoitettavaksi eläkepäivien varalle :)
Ei siis ole minun mutsista kysymys tuossa edellisessä viestissä, mutta oma äitini on suunnitellut samanlaista. Pääsisi uuteen esteettömään asuntoon vanhasta epäkäytännöllisestä asunnosta. Ja jossain vaiheessa tulisi putkiremonttia ja muuta maksettavaa vanhassa talossa.

[QUOTE="Jenis";26436174]Ei ole sen järkevämpää kuin vuokralla asuminen.[/QUOTE]

Ihme että maksetaan 200-300e vähemmän kuukaudessa kuin samanlaisten kämppien vuokrat (kaupungin) tuossa viereisessä. ;) Ei ole järkeä?

Alkuperäinen kirjoittaja sdöghaöshd;26436288:
Tuommoisten loisten elättämiseen nämä verorahat justihin menevätkin. Ensin tehdään lapsia kenelle sattuu ja jäädään yksin. Sitten käytetään rahat omaisuuden kartuttamisen sijaan Playa del Inglesin matkoihin ja siideriin. Sitten maha kasvaa ja ylipainon seuraukset näkyvät terveyden reistailuna. Vittu sun kaltaiset ihmiset pitäisi lopettaa!

Ei helevetti :D Maksan varmasti veroja enemmän, kuin yhteiskunnalta palveluita saan. Mutta ei haittaa yhtään :)
Ja hyvin voisin maksaa veroja prosentin pari enemmänkin, jotta sinullekin riittäisi mielenterveyshoitoa. "Hali"

Me myytiin oma ja muutettiin asoon.
Naapurissa on identtinen taloyhtiö ja samanlainen kämppä kuin meillä maksaisi lähemmäs 300 000e, ei huvita ottaa kamalaa lainaa niskaansa ja totta puhuen en niin paljoa tästä/samanlaisesta kämpästä haluaisi maksaakaan.
Lainaakin enemmän mua ahdistaa se että on naimisissa sen omisyusasunnon kanssa eikä siitä välttämättä saa omiaan pois tai pääse kohtuullisessa ajassa eroon lainkaan, tässä ei ole mitään riskiä jälleenmyynnisyä ja jos alkaa ottaa päähän niin 3kk irtisanomisaika.
Jos huonosti käy niin ason vastikkeeseenhan saa asumistukea samalla tavalla kuin vuokraan.

Yhteistyössä