Onko vanhuksen tai sairaan syöttämättä jättäminen nykyään sallittu tapa hiljaiseen eutanasiaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Tuolla tk:ten vuodeosastoilla taitaa olla yleinen tapa, että potilaalle viedään ruoka ja sitten se haetaan pois, olipa siihen koskettu tai ei, kukaan ei ehdi tarjoutumaan syöttämään potilasta. Ja potilas kuihtuu pikkuhiljaa pois.

Kyllä, jopa nesteen antaminen lopetetaan jos vanhus ei itse syö/juo. Ei siis tippaa. Sitähän ei sitten kestä kuin viikko tai kaksi, niin vanhus pääsee pois. Toisaalta, omalla mummollani oli elvytyskielto, jolloin hoitajat jättivät ruokkimisen kun mummo aina jonkin infektion seurauksena lakkasi syömästä ja juomasta. Se oli tyttärille liikaa, ja kävivät laitattamassa tipan. Mummo eleli vuodepotilaana yli kaksi vuotta tällä tavoin. Olisi ehkä kuitenkin ollut armeliasta antaa hänen kuolla pissatulehdukseen.

No ei ole ainakaan niissä paikoissa, joissa itse olen ollut työssä. Aina syötetään, jos ihminen ei itse kykene. Onko siinä järkeä pitää kuihtunutta, vihannekseksi muuttunutta vanhusta elossa lääkkein ja syöttäen, on taas toinen asia se.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Kyllä, jopa nesteen antaminen lopetetaan jos vanhus ei itse syö/juo. Ei siis tippaa. Sitähän ei sitten kestä kuin viikko tai kaksi, niin vanhus pääsee pois. Toisaalta, omalla mummollani oli elvytyskielto, jolloin hoitajat jättivät ruokkimisen kun mummo aina jonkin infektion seurauksena lakkasi syömästä ja juomasta. Se oli tyttärille liikaa, ja kävivät laitattamassa tipan. Mummo eleli vuodepotilaana yli kaksi vuotta tällä tavoin. Olisi ehkä kuitenkin ollut armeliasta antaa hänen kuolla pissatulehdukseen.

Kyllä yritetään syöttää.. Ei ruokaa tarjottimelle jätetä, jollei potilas sitä itse siitä saa.. Eri asia, jollei enää kykene nielemään eli käytännössä ei enää syö, mutta silloin tuskin perunaa edes tarjoillaan.. On myös potilaita, jotka kertakaikkiaan kieltäytyvät syömästä ja jos heille saa "narrattua" ruokaa suuhun, se voidaan sylkeä peräseinään..
Vaikeita juttuja.. kunpa kaikki keskustelisivat jo silloin läheistensä kanssa, kun kaikki on hyvin, että miten haluaisivat omalla kohdalla toimittavan..

On, mummolleni tehtiin näin kun ei pystynyt syömään eikä juomaan. Nestettäkään ei annettu. Kipulääkettä annettiin, lopussa annettiin jo morfiiniakin paljon sen annostuksen mikä olisi ollut "sallittu" annostus mutta se oli vaan hyvä. Mummoni kuoli morfiiniin.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;26390200:
Kyllä yritetään syöttää.. Ei ruokaa tarjottimelle jätetä, jollei potilas sitä itse siitä saa.. Eri asia, jollei enää kykene nielemään eli käytännössä ei enää syö, mutta silloin tuskin perunaa edes tarjoillaan.. On myös potilaita, jotka kertakaikkiaan kieltäytyvät syömästä ja jos heille saa "narrattua" ruokaa suuhun, se voidaan sylkeä peräseinään..
Vaikeita juttuja.. kunpa kaikki keskustelisivat jo silloin läheistensä kanssa, kun kaikki on hyvin, että miten haluaisivat omalla kohdalla toimittavan..

Juuri näin. Mutta siis selvyyden vuoksi vielä: ei sellaisia vanhuksia, jotka haluaisivat syödä ja juoda, mutteivät pysty, jätetä ruuatta ja juomatta. Heidät kyllä syötetään ja juotetaan ihan normaaliin tapaan.

[QUOTE="niin";26390204]Ei ketään voi väkisin syöttää tai pakottaa syömään. Usein ovat potilaat itse valinneet syömättömyytensä.[/QUOTE]

Väärin. Oma äitini sairasti laajalle levinnyttä syöpää ja häntä ei siellä ruokittu vajaan viikon aikana kertaakaa. Vasta myöhemmin tajuttiin tämä kun äiti jankkasi kipulääke höyryissään että vettä vaan vettä vaan. Kerran kysyttiin onko äiti syönyt ja hoitaja väisteli vastausta ympäri pyöreillä vastauksilla. No äidin kohtalo vaan sinetöintiin vähän aikasemmin, mutta tuo että omaisille ei mitään kerrota missä mennään jätti pahan maun suuhun Terhokodista.

Saattohoidossa olevia potilaita ei oikeen sillä ruoallakaan enää pelasteta. Eikö se ole vain parempi mitä nopeammin se kuolema siinä vaiheessa tulee? Eli käytännössä kiinteä ruoka on aivan turhaa tuossa vaiheessa. Suoniteitse kyllä aina nesteytetään.

[QUOTE="niin";26390271]Saattohoidossa olevia potilaita ei oikeen sillä ruoallakaan enää pelasteta. Eikö se ole vain parempi mitä nopeammin se kuolema siinä vaiheessa tulee? Eli käytännössä kiinteä ruoka on aivan turhaa tuossa vaiheessa. Suoniteitse kyllä aina nesteytetään.[/QUOTE]

Eikä nestytetä. Se on omaistippa nimeltään ja siitä tulee niin vähän nestettä ettei sillä ole merkitystä.

[QUOTE="niin";26390271]Saattohoidossa olevia potilaita ei oikeen sillä ruoallakaan enää pelasteta. Eikö se ole vain parempi mitä nopeammin se kuolema siinä vaiheessa tulee? Eli käytännössä kiinteä ruoka on aivan turhaa tuossa vaiheessa. Suoniteitse kyllä aina nesteytetään.[/QUOTE]

Itse olen eutanasian kannalla kun olen molemmat vanhempani menettänyt syövälle ja katsellut sitä tuskaakin mitä se aiheuttanut kun ei kipulääkitys aina toimi kuten pitää. Minusta ei hoitajien ja lääkäreiden pidä antaa omaisille väärää infoa vaan kertoa missä saattohoidossa nyt mennään milläkin hetkellä. Ädilläni ei ollut mitään tippaa lainkaan, ainostaan kipupumppu. Joi sitten sen mitä jaksoi juoda ja juotettiin kun ei jaksanut itse nostaa vesimukia.

Ainakin meillä ei saanut pakkosyöttää tai juottaa.. Hassua vaan että dementikothan unohtavat kesken ruokailun mitä olivat tekemässä eivätkä muista juoda päivän aikana itse.

[QUOTE="Vieras";26390290]On ollut jo pitkän aikaa. Hiukan vaikeaa kun katsomaan tulevalta omaiselta pyydetään juotavaa. Jano kaikkein tuskaisin ihmisellä.[/QUOTE]
En usko, että vanhukset ihan janoonkaan kuolee.. ja jos jokin asia mietitytää, niin voi kunpa omaiset tulisivat juttelemaan hoitajien kanssa avoimesti ja reilusti. Monelta epätietoisuudelta vältyttäisiin ja luulo / kuulopuheet jäisivät omaan arvoonsa. Toivoisin myös, että omaiset malttaisivat esim saattohoidon hetkellä unohtaa omat keskinäiset riitansa ja kommunikoisivat keskenään. Jos lapsia vaikkapa 5, jotka riidoissa keskenään, täytyisikö hoitajan soittaa kaikki lapset läpi ja tiedottaa asioista? yleensä soitetaan hänelle, joka yhteyshenkilöksi on merkitty.. Yksi toivomus vielä.. Sitä mammaa / pappaa käytäisiin katsomassa hieman tiuhemmin kuin x2/vuosi. on tilanteita, kun vanhsu on hiipunut hiljalleen jo pitkän ajan kuluessa, sitten saapuu omainen, joka on käynyt viimeksi 7kk sitten ja alkaa tekemään valitusta, kun vanhus on huonoon iuntoon mennyt.. Niin ja ei enää ruokaakaan saa..

Syöpäpotilaiden kohdalla on ihan normaalia että ruoka jää saattohoitovaiheessa pois.Monilla se tulee samantien ylös,he eivät enää kaipaa ruokaa, vaan sen että pääsevät jo pois. Eräs palvelutalon asukas ei enää juonutkaan loppuvaiheessa. Hänen huuliaan ja suutaan vain kostutettiin hieman, välillä siveltiin jääpalalla huulia,se helpotti. Asiakkaan toiveita tulee kunnioittaa, ja hänen tarpeitaan huomioida. Jokainen asiakas on yksilöllinen. Tärkeintä on kuitenkin se että viimeisessä vaiheessa lähellä olisi aina joku, omainen tai tuttu hoitaja.

Juuri näin. Mutta siis selvyyden vuoksi vielä: ei sellaisia vanhuksia, jotka haluaisivat syödä ja juoda, mutteivät pysty, jätetä ruuatta ja juomatta. Heidät kyllä syötetään ja juotetaan ihan normaaliin tapaan.

Ja niille jotka eivät pysty nielemään laitetaan mahaan se joku juttu mistä ravinto tuupataan suoraan mahaan. Mun mummu meinaan ei ole voinut niellä noin viiteen vuoteen yhtään mitään, eikä todellakaan ole mikään vihannes: pää toimii loistavasti mutta kroppa ei.

[QUOTE="an-nikki";26390385]On näitä paikkojakin osunut kohdalle, jossa nesteytetään tipalla väkisin, vaikka kroppa on jo luovuttamassa. Vastoin omaisten ja potilaan tahtoa. :/[/QUOTE]

Pakolla ei kyllä saisi tehdä mitään jos on omaiset ja varsinkin potilas muuta päättäneet. Kyllä tuossa jo syyllistytään virkavirheeseen jos toisin tehdään.

Uusimmat

Yhteistyössä