Onko tämä sallittua parisuhteessa?

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
Kepsis
Toisten ihmisten haukkumiset voi olla niin voimakkaita, että tekee mieli puolustaa niitä hyviä puolia. Vaikka siis tietäisi ne huonot, mutta jos ulkopuolinen lyttää puolisoa liikaa, niin siinä menee helposti puolustuskannalle ainakin sisäisesti.
Monet ei erota haukkumista ja asioiden ääneen sanomista. Vähän niinkuin jossain ketjussa kollektiivinen "läps" efekti kämmen-naamaan mentaliteetillä lähes kaikilla lukijoilla kun joku päästää suustaan jonkun äärettömän typerän kommentin.
 
ei ymmärrä
Siis entäs jos ajattelette näin, miehenne pyytää lupaa mennä yökylään ystävänsä luo jota te vihaatte yli kaiken? Miehesi ja hänen ystävänsä aikoisivat vain olla, grillata pihalla ja no en tiiä mitä miehet tekee mutta meillä olis just aikomus olla vaan, tosiaan vaikka grillata ja juoruilla :)
Minut on ehkä aivopesty kun en tiennyt tähän vastausta vaan tulin kysymään täältä...
 
"juups"
Se mikä hämmentää on kontrolloitavien ihmisten puolustusyritykset puolisonsa käytöstä kohtaan. Väittäisin että aivopesu on onnistunut siinä vaiheessa harvinaisen hyvin kun ei olla enää valmiita edes myöntämään puolison vikoja. Edes "suhteellisen normaalissa" suhteessa pitää siihen pystyä vaikka ei haluaisikaan "haukkua" puolisoaan.
Mutta joskus toisten parisuhteissa voi olla erilaiset "säännöt" kun sitten taas toisilla. Ihan yhdessä sovitut. Ja rajat joiden ylittämistä ei tarvitse hyväksyä. Ilman että kuitenkaan toista kontrolloi, tai kontrolloihan tossa, mutta hyväksytysti. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Silloin kuitenkin molempien on hyvä olla siinä suhteessa, vaikka sitten taas ulkopuolisen korvaan kuulostaisi että toinen on tossun alla.

Meillä esim miehen kanssa on yhteinen "sääntö", että laivalle ei lähdetä kaveriporukalla (siis niin että toinen jää kotiin). Se passaa meille loistavasti, ollaan molemmat samaa mieltä. Sitä ei kuitenkaan eräs sinkkuystäväni pysty käsittämään, vaan hänen mielestään olen miehen tossun alla. Vaikka näin ei todellakaan ole. Sama kuin se, että tanssia saa diskossa/tansseissa muiden kanssa, mutta pussailla ei. Meille ok, jotkut pitää nipotuksena. Tosin, jotkuthan sallivat seksinkin vieraan kanssa, se taas ei MUN mielestä ole mitenkään normaalia, mutta en lähde ääneen tuomitsemaan vaan ajattelen, että kukin tyylillään...

Emme myöskään hyväksyisi, että yövyttäisiin vastakkaista sukupuolta olevan ystävän luona. Se on meille ihan selkee juttu. Kumpikaan ei pettäisi (tämän voisin vannoa), mutta se vain tuntuisi epämukavalta. Mutta samaa sukupuolta olevien kanssa kyllä vietetään saunailtoja ym juttuja.
 
Kepsis
Siis eihän sen kaverin sukupuolen pitäisi olla mikään oleellinen asia, meitä on niin monenlaisella seksuaalisuudella varustettuja että pitäisi asia kyetä käsittelemään ilman sitä. Kysehän on vain kontrollista, koska kun puoliso on ulottumattomissa niin mistä sitä tietää mitä paheita se tekee, oli kaveri paikalla tai ei.... Onhan niitä rafloja ja nettituttavia jne... Siis ongelma ei mielestäni ole se sukupuoli, se on vain tekosyy oikeuttaa jotain määräämistä että vihjaa jotain sukupuolen perusteella kun oikea syy on muualla. Jos suhde on huono niin pelkkä aika toisaalla ilman mitään muita ihmisiä voisi saada sen manipuloidun osapuolen ajattelemaan ihan toisin elämäntilanteestaan.
 
  • Tykkää
Reactions: pookypooh
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;26379127:
Siis entäs jos ajattelette näin, miehenne pyytää lupaa mennä yökylään ystävänsä luo jota te vihaatte yli kaiken?
Miksi miehesi ylipäätään vihaa ystävääsi yli kaiken? Onko ystäväsi pissinyt miehen vuosikymmeniä vaaliman Bonzaipuun juurelle? Harvemmin on syytä vihata puolituttuja yli kaiken.
 
ei ymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26379090:
No jos ystävä on tosiaan nainen eikä asiaan liity mitään muita oleellisia sivuseikkoja, mies on mielestäni väärässä. Mutta voin kyllä kuvitella, että tietyissä tilanteissa toimisin kyllä ihan samalla tavalla kuin ap:n mies.

Meillä esimerkiksi voisi olla tilanne, jossa menisimme sukuloimaan 600 kilometrin päähän miehen sukulaisen luo. Nyt lapset ovat toki jo aika isoja, mutta muutama vuosi sitten en olisi kyllä jaksanut tällaista reissua ensin ajaa pitkä matka pienten lasten kanssa tapaamaan miehen sukulaisia (jotka eivät välttämättä itselleni kovin läheisiä edes ole) ja sitten mies ilmoittaisikin lähtevänsä yöksi pois. En todellakaan olisi mielissäni pienten matkasta väsyneiden lasten kanssa ilman miestä satojen kilometrien päässä kotona, lähes tuntemattomien ihmisten luona.
MUTTA, meillä ei ole noin. Meillä on oma asunto missä ollaan perheellä aina eli ei tarvii olla tuntemattomien nurkissa. Ja joo aivan varmasti mies heittäytyy sitten ainakin hankalaksi että aikoo itsekin pitää vapaa illan eikä suostu hoitamaan lasta minun lähtiessäni, eli minun pitäisi hoitaa lapsi esim mummolaan, mutta eipä se ole ongelma.
 
Kepsis
[QUOTE="juups";26379135]Mutta joskus toisten parisuhteissa voi olla erilaiset "säännöt" kun sitten taas toisilla. Ihan yhdessä sovitut. Ja rajat joiden ylittämistä ei tarvitse hyväksyä. Ilman että kuitenkaan toista kontrolloi, tai kontrolloihan tossa, mutta hyväksytysti. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Silloin kuitenkin molempien on hyvä olla siinä suhteessa, vaikka sitten taas ulkopuolisen korvaan kuulostaisi että toinen on tossun alla.

Meillä esim miehen kanssa on yhteinen "sääntö", että laivalle ei lähdetä kaveriporukalla (siis niin että toinen jää kotiin). Se passaa meille loistavasti, ollaan molemmat samaa mieltä. Sitä ei kuitenkaan eräs sinkkuystäväni pysty käsittämään, vaan hänen mielestään olen miehen tossun alla. Vaikka näin ei todellakaan ole. Sama kuin se, että tanssia saa diskossa/tansseissa muiden kanssa, mutta pussailla ei. Meille ok, jotkut pitää nipotuksena. Tosin, jotkuthan sallivat seksinkin vieraan kanssa, se taas ei MUN mielestä ole mitenkään normaalia, mutta en lähde ääneen tuomitsemaan vaan ajattelen, että kukin tyylillään...

Emme myöskään hyväksyisi, että yövyttäisiin vastakkaista sukupuolta olevan ystävän luona. Se on meille ihan selkee juttu. Kumpikaan ei pettäisi (tämän voisin vannoa), mutta se vain tuntuisi epämukavalta. Mutta samaa sukupuolta olevien kanssa kyllä vietetään saunailtoja ym juttuja.[/QUOTE]

Se että tekee parisuhdetta "suojelevia" sääntöjä ennalta ehkäisevästi, on juurikin kontrollointia, sama se kuka sitä ehdottaa tai miten yhtä mieltä asiasta ollaan. Se että te hyväksytte sen, ei tee siitä vähemmän kontrolloivaa. Se tekee siitä vain hyväksytyn osan teidän suhdettanne. Ei se ole väärin niin kauan kun molemmat on sitä mieltä, mutta ei se siitä tee käytäntönä oikeaakaan muiden ihmisten suhteen.
 
"AMa"
Totta kai on sallittua! Nimim. Avoliitossa ja lähdössä kesällä hotelliin yöksi ystävän kanssa, toisen kanssa festareille ja kolmannen luokse isoihin juhliin. Ja ihan ilman miestä :) Mies voi kutsua tänne vaikka kavereita saunomaan sillä aikaa, niin nais- kuin miespuolisiakin..

Eikä kertaakaan ole tullut mieleen, että kumpikaan pettäisi toista. Me ollaan vaan itsenäisiä ihmisiä, jotka haluaa elää elämäänsä niinkuin itse kokee parhaaksi, ilman että kaikki pitäisi jokainen asia tehdä puolison kanssa yhdessä. Ja vapaaehtoisesti ollaan yhdessä, ei kummankaan tarvitse pitää toista narussa..
 
häh
Mä en ole koskaan vihannut ainuttakaan miehen ystävää, yhdessä oltu 15 vuotta. Mut joo, teoreettisesti ajatellen: vaikka en jostain hänen ystävästään pitäisi, niin toki mies saisi mennä siitä huolimatta kaverilleen grillailemaan ja yöpymään. Miehen ystävästähän siinä olisi kyse.

Mä en tajua, ap, sun miehesi logiikkaa tässä asiassa ollenkaan. Ehkä siksi, ettei sitä logiikkaa ole. Mies ainoastaan yrittää käyttää valtaansa sinuun ja ilmeisen hyvällä menestyksellä. Vastaus kysymykseesi: miehesi on väärässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;26379165:
MUTTA, meillä ei ole noin. Meillä on oma asunto missä ollaan perheellä aina eli ei tarvii olla tuntemattomien nurkissa. Ja joo aivan varmasti mies heittäytyy sitten ainakin hankalaksi että aikoo itsekin pitää vapaa illan eikä suostu hoitamaan lasta minun lähtiessäni, eli minun pitäisi hoitaa lapsi esim mummolaan, mutta eipä se ole ongelma.
Okei. Tuli vain mieleen, että voihan asiassa olla jotain muutakin takana, kuin pelkästään se, että mies ei halua sinun menevän yökylään. Ja toisaalta, vaikkei olisikaan tuntemattoman sukulaisen nurkissa, saattaisin kyllä loukkaantua, jos suunnittelemamme koko perheen lomamatkan aikana mies lähtisikin lähes vuorokaudeksi omille teilleen.
 
ei ymmärrä
Minäpä kerron mitä mies sanoisi, olen mielestäni joku vuosi sitten pyytänyt jos jäisin yöksi, eikä kun nyt muistin en edes pyytänyt jäädä yöksi vaan pariksi kolmeksi tunniksi pitempään, (eli menin bussilla kaverini luo ja tulin myöhemmällä bussilla takaisin) Mies on sanonut että ihan hullua, teidän suihde on outo, kyllä teille pitää riittää se päivä, miksi helvetissä yöksin pitäisi olla yhdessä, sairasta, jne....
Tuota kun on kuunnellut aikansa alkaa itsekin uskoa noin, vaikka eihän se noin ole. Mieheni inhoaa kaikki minun tuttujani,perhettä, ystäviä, joitakin ihan syystä mutta ei tätä ystävää hänellä olisi syytä vihata, ei ole tehnyt pahaa miehelle.
 
Meillä tulee kohta 11 vuotta yhteiseloa täyteen,mutta kumpikaan ei edelleenkään ole toisen vanginvartija.Tottakai on pakko neuvotella menoista,koska lapsia on,mutta lähinnä siitä miten ne voidaan toteuttaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;26379127:
Siis entäs jos ajattelette näin, miehenne pyytää lupaa mennä yökylään ystävänsä luo jota te vihaatte yli kaiken? Miehesi ja hänen ystävänsä aikoisivat vain olla, grillata pihalla ja no en tiiä mitä miehet tekee mutta meillä olis just aikomus olla vaan, tosiaan vaikka grillata ja juoruilla :)
Minut on ehkä aivopesty kun en tiennyt tähän vastausta vaan tulin kysymään täältä...
Ei mun miehen tarvitse kysyä multa luupaa, että saako nähdä ystäviään. Ainoa mistä keskustellaan, on se miten tapaaminen sopii perheen aikatauluihin. En pidä yhdestä hänen kaveristaan ollenkaan, mutta en estä heidän tapaamisiaan.
 
ei ymmärrä
Ja sekin tosiaan että ku me lähdetään sukuloimaan niin me ei olla miehen kans yhdessä ei oo tarkotuskaan, vaan tarkotus on nähdä ystäviä ja perhettä ku asutaan niin kaukana heistä.
 
"joku"
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;26379127:
Siis entäs jos ajattelette näin, miehenne pyytää lupaa mennä yökylään ystävänsä luo jota te vihaatte yli kaiken? Miehesi ja hänen ystävänsä aikoisivat vain olla, grillata pihalla ja no en tiiä mitä miehet tekee mutta meillä olis just aikomus olla vaan, tosiaan vaikka grillata ja juoruilla :)
Minut on ehkä aivopesty kun en tiennyt tähän vastausta vaan tulin kysymään täältä...
Mitä ihmeen merkitystä sillä olisi että vihaisin yli kaiken hänen ystäävänsä? Eihän mun sen tarvisi olla. Eli ei väliä kuka miehen ystävä olisi, hänen kanssaan saisi aikaansa viettää jos haluaisi.

Taitaapa olla niin, että miehesi vihaa ystävääsi juuri siitä syystä, että ystäväsi haluaisi viettää aikaa kanssasi...

Eikö sulla oikeesti ole mitään omaa mielipidettä asiaan?
 
"juups"
Se että tekee parisuhdetta "suojelevia" sääntöjä ennalta ehkäisevästi, on juurikin kontrollointia, sama se kuka sitä ehdottaa tai miten yhtä mieltä asiasta ollaan. Se että te hyväksytte sen, ei tee siitä vähemmän kontrolloivaa. Se tekee siitä vain hyväksytyn osan teidän suhdettanne. Ei se ole väärin niin kauan kun molemmat on sitä mieltä, mutta ei se siitä tee käytäntönä oikeaakaan muiden ihmisten suhteen.
Millä perusteella SÄ olet oikea sanomaan sitten, mikä on hyväksyttävää, mikä on oikein ja väärin?

Sulleko parisuhde on juttu, jossa saa olla ja mennä miten tykkää, kunnioittamatta ja välittämättä toisesta? Teilläkö ei ole mitään "sääntöjä" teidän suhteessa? Kaikki yhteiset pelisäännöthän ei välttämättä ole juuri näitä toisen menojen kontrollointia, voi olla muitakin yhteisiä sääntöjä, usein vain juuri nämä menoja ja tällaisia asioita koskevat säännöt herättävät paheksuntaa.

ihmiset kun on erilaisia, niin parisuhteetkin on erilaisia. Mutta et mielestäni ole oikeutettu sanomaan, mikä on OIKEIN ja mikä VÄÄRIN. Ei kai sekään oikein ole, että parisuhteessa mennään miten tykätään, kuuntelematta pätkääkään toisen mielipidettä.
 
"joku"
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;26379214:
Minäpä kerron mitä mies sanoisi, olen mielestäni joku vuosi sitten pyytänyt jos jäisin yöksi, eikä kun nyt muistin en edes pyytänyt jäädä yöksi vaan pariksi kolmeksi tunniksi pitempään, (eli menin bussilla kaverini luo ja tulin myöhemmällä bussilla takaisin) Mies on sanonut että ihan hullua, teidän suihde on outo, kyllä teille pitää riittää se päivä, miksi helvetissä yöksin pitäisi olla yhdessä, sairasta, jne....
Tuota kun on kuunnellut aikansa alkaa itsekin uskoa noin, vaikka eihän se noin ole. Mieheni inhoaa kaikki minun tuttujani,perhettä, ystäviä, joitakin ihan syystä mutta ei tätä ystävää hänellä olisi syytä vihata, ei ole tehnyt pahaa miehelle.
Okei, eli miehesi vihaa kaikkia ihmisiä jotka sun kanssa haluais aikaansa viettää. Se on sairas, ihan oikeasti.
 
Tuli vaan mieleen
Ap, oletko sinä niitä naisia joille ilmestyy mustelmia ihan tyhjästä / ovat niin kömpelöitä että kohivat itseää vähän väliä ja kaatuilevat ja ja...
Onko kaikki kaverisi (ja sukusi) miehesi mielestä ihan hölmöjä ja vastuuttomia, istuttavat päähäsi kaikenlaisia joutavia ajatuksia...
Oletko sinä surkeasti kurpsahtanut ja miehesi (omasta mielestää 110% ihana adonis)?
Hoitaako miehesi kaikki raha-asiat perheessänne?
Tietääkö mies sinun salasanasi sähköpostiin / verkkopankkiin / facebookiin jne?
Onko kaikki kiinteä omaisuus miehesi nimissä (talo, auto jne), mies lyhentää niitä lainoja ja sinä maksat sähköt, vakuutukset, ruuan jne juoksevat pikkukulut?

Jos vastasit edes kahteen noista ylläolevista kysymyksistä kyllä, niin juokse äkkiä karkuun kohta on liian myöhäistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Bonaire ja Dongxi
ei ymmärrä
Eli on ihan ok, esim lähteä yöksi muualle, esim mökkireisuuille ystävien kanssa, tai tässä minun tapauksessani yhdeksi yöksi ystävän luo! Kyllä minäki päästäisi minun miehen minne haluais mennä, mutta eihän se mihinkään halua, ku nyhjöttää aina kahden... :/
Mutta mitä keksin järkevää sanottavaa miehelle, tiedän että hän alkaa huutaa ja haukkua ja epäillä jne, pelkään että sorrun etten saa sanottua tai miestä ymmärtämään ettei se ole väärin...
esim mitä vastaan kysymyksenn miksi pitää olla yötä eikö muutama tunti riitä? No muuten vaan, vastaisin, olisi se hauskaa ilman kiirettä nauttia seurasta kun niin harvoin näkeekin.
 
[QUOTE="juups";26379224]Millä perusteella SÄ olet oikea sanomaan sitten, mikä on hyväksyttävää, mikä on oikein ja väärin?

Sulleko parisuhde on juttu, jossa saa olla ja mennä miten tykkää, kunnioittamatta ja välittämättä toisesta? Teilläkö ei ole mitään "sääntöjä" teidän suhteessa? Kaikki yhteiset pelisäännöthän ei välttämättä ole juuri näitä toisen menojen kontrollointia, voi olla muitakin yhteisiä sääntöjä, usein vain juuri nämä menoja ja tällaisia asioita koskevat säännöt herättävät paheksuntaa.

ihmiset kun on erilaisia, niin parisuhteetkin on erilaisia. Mutta et mielestäni ole oikeutettu sanomaan, mikä on OIKEIN ja mikä VÄÄRIN. Ei kai sekään oikein ole, että parisuhteessa mennään miten tykätään, kuuntelematta pätkääkään toisen mielipidettä.[/QUOTE]

Samoilla linjoilla olen. Eihän niiden sääntöjen tarvi olla mitään "nyt istutaan alas ja tehdään lista, mitä tässä suhteessa saa tehdä ja mitä ei", vaan sellaisia, jotka tulevat puolisoiden arvoista ja niiden kunnioittamisesta. Ei meilläkään ole koskaan sovittu, saako jäädä yöksi toisen sukupuolen edustajan luo, mutta silti oletan, että molemmat tietävät, missä raja menee.
 
"joku"
[QUOTE="juups";26379224]Millä perusteella SÄ olet oikea sanomaan sitten, mikä on hyväksyttävää, mikä on oikein ja väärin?

Sulleko parisuhde on juttu, jossa saa olla ja mennä miten tykkää, kunnioittamatta ja välittämättä toisesta? Teilläkö ei ole mitään "sääntöjä" teidän suhteessa? Kaikki yhteiset pelisäännöthän ei välttämättä ole juuri näitä toisen menojen kontrollointia, voi olla muitakin yhteisiä sääntöjä, usein vain juuri nämä menoja ja tällaisia asioita koskevat säännöt herättävät paheksuntaa.

ihmiset kun on erilaisia, niin parisuhteetkin on erilaisia. Mutta et mielestäni ole oikeutettu sanomaan, mikä on OIKEIN ja mikä VÄÄRIN. Ei kai sekään oikein ole, että parisuhteessa mennään miten tykätään, kuuntelematta pätkääkään toisen mielipidettä.[/QUOTE]


Eihän Kepsis sanonut etteikö se olisi hyväksyttävää TEIDÄN parisuhteessa jos molemmat kokevat sen hyvänä asiana, mutta kontrollointia se on vaikka se teidän molempien mielestä hyväksyttävää olisikin. Vai meinaatko ettei se ole kontrollointia?
 
"joku"
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;26379262:
Eli on ihan ok, esim lähteä yöksi muualle, esim mökkireisuuille ystävien kanssa, tai tässä minun tapauksessani yhdeksi yöksi ystävän luo! Kyllä minäki päästäisi minun miehen minne haluais mennä, mutta eihän se mihinkään halua, ku nyhjöttää aina kahden... :/
Mutta mitä keksin järkevää sanottavaa miehelle, tiedän että hän alkaa huutaa ja haukkua ja epäillä jne, pelkään että sorrun etten saa sanottua tai miestä ymmärtämään ettei se ole väärin...
esim mitä vastaan kysymyksenn miksi pitää olla yötä eikö muutama tunti riitä? No muuten vaan, vastaisin, olisi se hauskaa ilman kiirettä nauttia seurasta kun niin harvoin näkeekin.
Näytä tämä ketju sille.
 

Yhteistyössä