Olenko ihan tyhmä jos otan vakituisesta työpaikasta lopputilin ja lähden opiskelemaan?

  • Viestiketjun aloittaja kannattakohan
  • Ensimmäinen viesti
kannattakohan
6 vuotta olen ollut nykýisessä työpaikassa ja talven aikana meni hermot kun työnkuva muuttui aivan erilaiseksi sairasloman aikana... Niinpä ajattelin ottaa lopputilin ja läheä auikuisopiskeluina lähihoitajaksi lukemaan. Tiedän että lähihoitajia on pilvin pimein mutta siitäkin huolimatta.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";26349329]Voitko ottaa opintovapaata? Pitää takaporttia raollaan.[/QUOTE]

Enpä ollut tuollaisesta opintovapaasta kuullutkaan, saako silloin ansiosidonnaista päivärahaa? Olen kyllä tällä viikolla menossa te-toimistoon mutta se aika on vasta keskiviikkona.
 
"Vieras"
Et ole. Voitko opiskella ansiosidonnaisella? LH koulussa on se hyvä puoli, että keikkaa voi alkaa tekemään heti kun on ensimmäinen harjoittelujakso suoritettu (tämä siis päiväkodissa, ja keikkaa tietenkin myös pkodissa), ja hoidon ja huolenpidon jakson jälkeen voi tehdä taas keikkaa hototyössäkin.
 
"Jenis"
Älä ota lopareita, vaan ota opintovapaa. Jos täytät ehdot, saat silloin aikuiskoulutustukea, joka on about ansiosidonnaisen päivärahan suuruinen (mutta ei siis muuten liity työkkäriin mitenkään). www.koulutusrahasto.fi, sieltä lisäinfoa.
 
"aapee"
[QUOTE="Vieras";26349340]Et ole. Voitko opiskella ansiosidonnaisella? LH koulussa on se hyvä puoli, että keikkaa voi alkaa tekemään heti kun on ensimmäinen harjoittelujakso suoritettu (tämä siis päiväkodissa, ja keikkaa tietenkin myös pkodissa), ja hoidon ja huolenpidon jakson jälkeen voi tehdä taas keikkaa hototyössäkin.[/QUOTE]

Ansiosidonnainen riippuu työnantajasta... Mulla on sopimus vain 26h/2viikkoa, eli siis 13 tuntia viikko mutta käytännössä olen tehnyt 38,15h/vko viimeset neljä vuotta.. Jos työnantaja suostuisi kirjoittamaan lapun että jatkossa töitä olisi vain tuo 13 tuntia viikossa niin saan ansiosidonnaisen päivärahan. Tai sitten opiskelujen aluksi jos kävisin jonkin verran töissä ja saisin soviteltua päivärahaa ja muutaman viikon jälken ottaisin lopputilin niin saisin jatkossa ilman karenssia ansiosidonnaisen.
 
Ota asioista ensin selvää...
Ihmeessä suosittelen opiskelemaan lähtemistä, kerran innostusta riittäisi. Mutta ota asioista selvää, ennen kuin teet hätiköityjä ratkaisuja! Onko sinulla muuta työkokemusta/äitiyslomia tms.? Sillä jos sinulla on työhistoriaa kasassa (osa äippälomista lasketaan myös mukaan) muistaakseni 8 vuotta ei sinun kannata irtisanoa itseäsi vaan hakea opintovapaata (näin vakkarityö säilyy, mutta saat paremmin tukia opiskeluun).

Itsellä oli vähän sama tilanne. Samaa työtä tehnyt kauan ja vaikka työstä tykkäsin kamalasti, mutta ilmapiiri ei oikein natsannut. Päätin toteuttaa haaveen opiskelusta sellaiseen ammattiin, josta tiesin ettei edes oikein ole työllistymismahdollisuuttakaan. Mutta lähihoitajille töitä riittää! Hain opintovapaata (työnantaja ei voi sitä kieltää jos hakee tarpeeksi ajoissa, ainoastaan siirtää erittäin painavasta syystä). Jos sinulla on vakituinen työ josta jäät vain opintovapaalle, saat aikuiskoulutustukea (ansioihin sidonnaista), jos opiskelet tutkintoon johtavassa koulutuksessa. Ja voithan opintovapaan loputtua sitten irtisanoa itsesi... Tutki asiaa netistä vielä aikuiskoulutusrahaston sivuilta. Itse voin sanoa, että breikki työelämästä teki terää, vaikka opinnot kohdallani jäivät kesken.
 
Ota asioista ensin selvää...
Lisäyksenä vielä, että jos työhistoria täyttyy, ei kannata edes tehdä osa-aikatyötä, sillä helpommalla pääsee tuon aikuiskoulutustuen kanssa. Itse jäin kokonaan pois töistä... työnteko ei kannattanut ja sai panostaa kaiken innokkuuden siihen opiskeluun!
 
"aapee"
Kyllä työhistoria täyttyy ihan helposti, töihin menin 18-v. ja siitä asti olen töitä tehnyt (2 äitiyslomaa ollut välissä), ja ikää on nyt 34-v.

Koulutusrahaston tukeen ei ilmeisesti saa mitään "lisää", siis ylläpitokorvausta tms? Menisin opiskelemaan pois omalta paikkakunnalta niin silloin saa ansiosidonnaisen päälle tuon ylläpitokorvauksen.
 
entäs vuorotteluvapaa?
Itse oon just vuorotteluvapaalla. En muista muita kriteereitä kuin että pitää olla 10v työhistoriaa takana. Korvaus ei oo järin suuri, pienempi kuin ansiosidonnainen, mutta onpahan nyt sit vielä työpaikka johon palata, jos haluaa...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja entäs vuorotteluvapaa?;26349441:
Itse oon just vuorotteluvapaalla. En muista muita kriteereitä kuin että pitää olla 10v työhistoriaa takana. Korvaus ei oo järin suuri, pienempi kuin ansiosidonnainen, mutta onpahan nyt sit vielä työpaikka johon palata, jos haluaa...
Se ei taida riittää kovin pitkiin opintoihin, mitä se on vähän alle vuoden kerrallaan ja sitten pitää olla 5 vuotta väliä?
 
"sama"
[QUOTE="vieras";26349449]Se ei taida riittää kovin pitkiin opintoihin, mitä se on vähän alle vuoden kerrallaan ja sitten pitää olla 5 vuotta väliä?[/QUOTE]

Totta, mutta siihen voi ottaa jatkoksi vaikka opintovapaan... ;)
 
"vieras"
[QUOTE="sama";26349456]Totta, mutta siihen voi ottaa jatkoksi vaikka opintovapaan... ;)[/QUOTE]

Korvauksia ajatellen opintovapaa kokonaan voi olla taloudellisesti parempi. Vuorotteluvapaakorvaus on tosiaan aika pieni, mutta hieno systeemi silti!
 
"sama"
[QUOTE="sama";26349456]Totta, mutta siihen voi ottaa jatkoksi vaikka opintovapaan... ;)[/QUOTE]

Siis kun mulla oli tilanne et ei ollut tutkintoon tähtäävää opiskelua (avoin yo) johon ei saa aikuiskoulutustukea. Nyt yritän päästä kouluun tutkinto-opiskelijaksi niin voisin jatkaa vv:n jälkeen opintovapaalla.
 
"vieras"
[QUOTE="sama";26349463]Siis kun mulla oli tilanne et ei ollut tutkintoon tähtäävää opiskelua (avoin yo) johon ei saa aikuiskoulutustukea. Nyt yritän päästä kouluun tutkinto-opiskelijaksi niin voisin jatkaa vv:n jälkeen opintovapaalla.[/QUOTE]

Okei :)
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja entäs vuorotteluvapaa?;26349441:
Itse oon just vuorotteluvapaalla. En muista muita kriteereitä kuin että pitää olla 10v työhistoriaa takana. Korvaus ei oo järin suuri, pienempi kuin ansiosidonnainen, mutta onpahan nyt sit vielä työpaikka johon palata, jos haluaa...
En kyllä vuorotteluvapaata ottaisi, ja sitä tuskin edes saisin... Mutta kuten jo aiemmin kirjoitin niin menen keskiviikkona te-toimistoon selvittelemään näitä opiskelu-ja rahajuttuja.
 
"vieras"
Tämä työttömyyspäivärahalla opiskelu on erittäin tervetullut juttu. Mulle vaan tuli ikävä kyllä ihan yllärinä ettei jo yhden tutkinnon omaava voi näin tehdä.

Eli kun mulla on merkonomin tutkinto vuodelta miekka ja kirves niin jos joudun työttömäksi niin enpä voi työttömyyspäivärahalla opiskella..
 
"Vierailija"
Kyllä aikuiskoulutustuki on varmasti helpompi saada kuin mitä tuo ansiosidonnaisella opiskelu. Itse kyselin aikanaan sitäkin vaihtoehtoa, että irtisanoisi itsensä, mutta siihen ei välttämättä saa sitä ansiosidonnaista tukea. Vaan ois sit se perus opintotuki tyyliin reilu 200 e/kk. Ja lähihoitajaopinnothan ovat toisenasteen opintoja, niihin mielestäni saa koulumatkatuen Kelalta, eli omavastuu 43 e/kk bussilipusta tai sitten jos on perustelut saa käyttää omaa-autoa ja siihen on eri korvaukset... Ja aikuiskoulutustukea saa maksimissaan 18 kk muistaakseni. Jos aikoo hyödyntää vuorotteluvapaata, kannattaa ensin olla aikuiskoulutustuella ja sitten vasta vuorotteluvapaalla. Koska muutoin aikuiskoulutustuki laskettaisiin vuorotteluvapaan tulojen mukaan.
 

Yhteistyössä