"Kiva" reaktio kollegalta raskausuutiseen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimosa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;26192160:
Onnea raskaudesta!

Mutta... pakko sanoa, että ymmärrän tuota kollegaasikin. 6 viikkoa kuluu yhdessä hujauksessa, hups vaan ja sinä häivyt. Kyllä se perehdyttäminen hänen vastuulleen paljon lankeaa ja vielä kesäaikaan se ei ole kivaa jos lomasuunnitelmat sotkeutuu.

Miksi et kertonut aiemmin? Olisi osanneet paremmin varautua ja perehdytyksetkin olisit ehtinyt hoitaa...

Juu, täytyy kyllä sanoa, että vaikka tuo on ihan lainmukainen menettely, niin vähän ikävän tilanteenhan tuolla töissä aiheutat. Olet kyllä onnekas, kun saat nuo lomat pitää putkeen äippäloman kanssa, ihan joka työpaikalla tuo ei onnistuisi...

Täällä vintillä on valot päällä ja neljä kertaa olen ollut raskaana verenvuotoineen ja mujine ongelmineni. Kun 12 viikkoa on täyttynyt olen asiata keskustellut jos se on jotenkin jonkun elämän tulevaisuuteen liittynyt tai estänyt jotakin tekemästä/osallistumasta. Millähän tavalla se eroaa jos lapsen menettää vaikka 18 viikkolla kun 28viikolla. Yhtä rankkaa se varmasti on. Sama salata raskaus sitten loppuun asti ja voihan vauvallekkin sattua jotain. Onnellista odotusaikaa et vissiinkään itse ole kokenut jos täytyy koko ajan negatiivisesti miettiä. Tai sitten kuulut siihen ryhmään joka päättää keskeyttää raskauden jos rakenneultrassa lapsi ei olekaan terve ja haluat salata oman syyllisyytesi.

Edelleen kehottaisin sytyttämään ne valot sinne vinttikomeroon. Tästä keskustelusta ei väännetä mitään oikein/väärin jeesustelua raskaudenkeskeytyksestä. Sellaiseen en alennu, ne ovat jokaisen naisen sekä parin omia ratkaisuja, eivätkä kuulu yhdellekään ulkopuoliselle mammalle.

Kiitos, olen nauttinut raskaudestani täysin siemauksin - mutta realistisin odotuksin. Sinä varmasti kielsit kaikki pelot ja mahdolliset riskit - onko se sitten tervettä? Ei ole. Veikkaan että olet tullut todella nuorena äidiksi. Minulla on ollut varaa myös pohtia niitä ristiriitoja ja negatiivisia tuntemuksia joita jokaiseen raskauteen väistämättä liittyy. Sinulla näin onnellisesti ei ilmeisesti ollut.

On myös ihmisiä jotka toitottavat uutiset heti kun clearblue näyttää plussaa - minä en kuulu heihin. Pidän yksityisyydestäni, se on minusta luksusta. En koe tarpeelliseksi louskuttaa yksityisasioita julki, sinä ilmiselvästi teet niin - olen varma, että käytät ahkerasti myös facebookin statuspäivitystä ;)

Täällä vintillä on valot päällä ja neljä kertaa olen ollut raskaana verenvuotoineen ja mujine ongelmineni. Kun 12 viikkoa on täyttynyt olen asiata keskustellut jos se on jotenkin jonkun elämän tulevaisuuteen liittynyt tai estänyt jotakin tekemästä/osallistumasta. Millähän tavalla se eroaa jos lapsen menettää vaikka 18 viikkolla kun 28viikolla. Yhtä rankkaa se varmasti on. Sama salata raskaus sitten loppuun asti ja voihan vauvallekkin sattua jotain. Onnellista odotusaikaa et vissiinkään itse ole kokenut jos täytyy koko ajan negatiivisesti miettiä. Tai sitten kuulut siihen ryhmään joka päättää keskeyttää raskauden jos rakenneultrassa lapsi ei olekaan terve ja haluat salata oman syyllisyytesi.

Sä varmaan kerroit ympäriinsä myös ne verenvuodot ja ongelmat... hrr.. mikä mamma.. Hei, jotku tykkää pitää asiat omanaan, onks se joku synti. sä varmaan laulat naapureideskin asiat. LÄhiömamma.

Raskaana olevat ovat niin ihanan hassuja. En itsekään ole koskaan onnitellut raskausuutisia kuultuani. Olen vain hehkuttanut, että IHANAA, MAHTAVAA! Onnittelut tulevat vasta siinä vaiheessa, kun vaavi on putkahtanut ulos.

Ja jos keskenmenojen pelossa haluaa peitellä raskauttaan, niin minusta se on hassua. Elämässä kun ei koskaan tiedä, mitä huominen tuo tullessaan ja se vastasyntynyt vauvakin voi kuolla yllättäen. Puhumattakaan kätkytkuolemista. : / Ei se ole mitenkään noloa kertoa, että kesken meni. Nimim. kokemusta on

[QUOTE="mä";26192215]Eli potut pottuina :( meni maksuun.
Olisit inhottava kolleegana . 6viikkoa on tosi lyhyt aika etsiä sijainen saati sitten perehdytys ja vielä kesäloma-aikaan .
Kiva varmaan palata äippäloman jälkeen töihin :) ihan varmasti löytyy joustoa kun lapsi sairastelee jne.[/QUOTE]

Olen 3 vuotta pois :)

Pidetty olen kollegana, ja tehnyt aina työni hyvin - joten myös työntekijänä. Mitä joustoa siihen tarvitaan jos jään sairaslomalle? Ei siihen kukaan voi vaikuttaa.

6 viikkoa on todella lyhyt aika etsiä sijainen varsinkin näin kesän kynnyksellä. Kesäsijaiset on sovittu jo, juuri kukaan ei hae töitä keskellä kesää ja palkkaajatkin todennäköisesti lomailevat jossain vaiheessa. Muodollisesti olet toiminut ihan lain sallimissa rajoissa, mutta onhan toi v-mäinen tilanne työpaikalla. Siihen nähden on aika turha marmattaa ettei kollega ollut riittävän iloinen uutisestasi. Hänkin on toiminut muodollisesti oikein eli onnitellut sinua raskaudestasi.

Tulin äidiksi 23-vuotiaana ja sairaanhoitajana tiedän/tiesin riskit varsin hyvin. ja jos olisit halunnut viestini kunnolla lukea niin olemme kertoneet 12 viikon täyttyessä niille ihmisille/työpaikalla joiden elämää/tulevaa asia oikeasti koskettaa. Facebookissa käyn kyllä kaukana asuvia ystäviä moikkaamassa. Vaikka kuinka tätä asiaa väännät niin sitä riskilukemaa että jotain tapahtuu rv12 eteenpäin se ei muuta, joten olisit kertinut töissä aikaisemmin ja jos se kerta ei muille kuulu niin mitä ihmettä tulet tänne keuhkoomaan.

[QUOTE="alma";26192244]Siis milloin sulla on laskettu aika? Jos jo kuuden viikon päästä jäät lomalle, ja siitä suoran äitiyslomalle? Vai onko sun kesäloma jotenkin superpitkä? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun itse olen viikolla 27, ja ehdin silti olemaan vielä kuukauden töissä, ja pitämään lomatkin pois ennen äitiyslomaa.[/QUOTE]

Jään ensin kesälomalle ja pidän samaan syssyyn talvilomani. Sitten on vielä kertyneet saldovapaat :)

Raskaana olevat ovat niin ihanan hassuja. En itsekään ole koskaan onnitellut raskausuutisia kuultuani. Olen vain hehkuttanut, että IHANAA, MAHTAVAA! Onnittelut tulevat vasta siinä vaiheessa, kun vaavi on putkahtanut ulos.

Ja jos keskenmenojen pelossa haluaa peitellä raskauttaan, niin minusta se on hassua. Elämässä kun ei koskaan tiedä, mitä huominen tuo tullessaan ja se vastasyntynyt vauvakin voi kuolla yllättäen. Puhumattakaan kätkytkuolemista. : / Ei se ole mitenkään noloa kertoa, että kesken meni. Nimim. kokemusta on

Ei kai sitä keskenmenoa nyt nolona kukaan pidäkään. Mutta monelle voi olla vaikea puhua asiasta, ainakin minulle olisi. En tykkää muutenkaan puhua mistään syvällisemmistä saati vaikeista asioista kuin lähimpien ystävieni kanssa.

AP: ihan milenkiinnosta kyselen, että eikö vatsasi ole kasvanut niin että töissä olisi huomattu? :) Itsellä kasvoi alussa nopeasti (olin suht hoikka) ja viimeistään viikolla 15 näkyi jo kauas :D en olisi ikinä voinut salata raskautta viikolle 20... :)

6 viikkoa on todella lyhyt aika etsiä sijainen varsinkin näin kesän kynnyksellä. Kesäsijaiset on sovittu jo, juuri kukaan ei hae töitä keskellä kesää ja palkkaajatkin todennäköisesti lomailevat jossain vaiheessa. Muodollisesti olet toiminut ihan lain sallimissa rajoissa, mutta onhan toi v-mäinen tilanne työpaikalla. Siihen nähden on aika turha marmattaa ettei kollega ollut riittävän iloinen uutisestasi. Hänkin on toiminut muodollisesti oikein eli onnitellut sinua raskaudestasi.

Peesi tälle . Voi tehdä kaiken täysin laillisesti ja asetusten mukaan ja silti ehkä ajattelemattomasti ja itsekkäästi.

Näinpä juuri.
Muuten ap, kerkeetkö sijaistamaan ton työkaverisi kesäloman?

[QUOTE="mimosa";26191999]katsoi hyytävästi, yritti hymyn tapaista ja kalsean, muodollisen onnittelun jälkeen töksäytti erittäin paheksuvasti, että MIKSI en ole kertonut ajoissa?!
[/QUOTE]

Mä en olisi pystynyt edes tuohon.

[QUOTE="mimosa";26191999]Reaktiot menivät aivan "päälaelleen" - miespuolinen pomoni ilahtui silminnähden ja onnitteli vilpittömästi, sen sijaan naispuolinen kollegani
[/QUOTE]

Miten niin päälaelleen?
Yleensä se paska työpaikalle valuu alaspäin tai sivulle päin, ei ylöspäin. Eikö työkaverillesi lähdöstäsi koidu enemmän haittaa kun esimiehellesi?
Mun työpaikalla ainakin minä kärsin, jos työkaverini on poissa eikä hänen paikalleen saa uutta henkilöä (eikä otetakaa, ellei työkaverini jää tooodella pitkälle s-lomalle tai lähde kokonaan pois). Eihän silloinkaan esimieheni siitä kärsi, vaan minä.

Pitääkö joku keskenmenoa nolona!?

[QUOTE="vieras";26192337]AP: ihan milenkiinnosta kyselen, että eikö vatsasi ole kasvanut niin että töissä olisi huomattu? :) Itsellä kasvoi alussa nopeasti (olin suht hoikka) ja viimeistään viikolla 15 näkyi jo kauas :D en olisi ikinä voinut salata raskautta viikolle 20... :)[/QUOTE]

Ei ole juurikaan kasvanut :) Olen melko pitkä (170cm) ja hoikka - kohtu on kallistunut taaksepäin. Vasta oikeastaan viime viikolla vatsakumpu aikoi näkyä :)

Miksi salata raskaus 12 viikosta eteenpäin. Riskit että jotain tapahtuu on samat 12-loppuun raskauteen. En ymmärrä itsekkään muutamaa ystävää jotka ovat melkein puolessa välissä raskaana ja toitottavat ettei saa yleisesti asiata keskustella.

On tullut monta noloa tilannetta illan istuaisissa tarjottavien kanssa ja muutto avuksikin yhtä pyydettiin niin piti tekosyy keksiä miksi ei voi pesukonetta nostaa :)

Tämä on kuin "Taru sormusten herrasta" -minun aarteeni, vain minun. Saako äidit näistä jotain kiksejä "hähhähää" tuopa ei vielä tästä tiedä....

Jos takana on useampi keskenmeno, niin sitä tulee varovaisemmaksi.

Itse olen saanut yhden keskenmenon muutama vuosi sitten ja silloin moni tiesi hyvin alkuvaiheessa. No jos vielä tulisin raskaaksi, niin kyllä salaisin asian pidempään.

Ymmärrän ap:ta. En mäkään olisi kertonut koko raskaudesta kuin hieman ennen ä-loman alkua. Mutta toisaalta tuntui reilulta (ja lakisääteistä) kertoa ajoissa työnantajalle ja kerroin sitten rakenneultran jälkeen. Jos kerran pikkuviikoilla pitää julistaa raskauttaan työpaikalla, niin eikö sitä voi sitten samantien kertoa kun saa ne 2 viivaa tikkuun?!

Kun saa kaksi viivaa tikkuun on yleensä 4-5 viikolla raskaana josta joka kolmas tai jopa puolet päättyy keskenmenoon joten ei ole sama julistaa heti, mutta 12viikosta eteenpäin on sama julkistaa koska riskit ei muutu. Jokainen saa pitää omana asianaan toki ei se minulle kuulu, mutta työnantajalle voi kertoa myös niin ettei ne 200henkilöä tiedä. Itse jos olisin työnantaja niin arvostaisin rehellisyyttä luottamuksella vaikka olenkin lähiömamma.

Miksi salata raskaus 12 viikosta eteenpäin. Riskit että jotain tapahtuu on samat 12-loppuun raskauteen. En ymmärrä itsekkään muutamaa ystävää jotka ovat melkein puolessa välissä raskaana ja toitottavat ettei saa yleisesti asiata keskustella.

On tullut monta noloa tilannetta illan istuaisissa tarjottavien kanssa ja muutto avuksikin yhtä pyydettiin niin piti tekosyy keksiä miksi ei voi pesukonetta nostaa :)

Tämä on kuin "Taru sormusten herrasta" -minun aarteeni, vain minun. Saako äidit näistä jotain kiksejä "hähhähää" tuopa ei vielä tästä tiedä....

Ihan vain siksi, että aina asiat eivät kuitenkaan mene niin hyvin. Meillä kuoli lapsi kohtuun rv 22. Olisinpa salannut asian... niin kovasti joutui selittelemään täysin ulkopuolisille.

[QUOTE="kaarin";26192394]Pitääkö joku keskenmenoa nolona!?[/QUOTE]

Ei ehkä nolona, mutta itselleni ainakin kyse on niin intiimistä asiasta, että en viitsisi raportoida koko työpaikan 200 ihmiselle puhumattakaan kaikista niistä, joiden kanssa joudun työssä muuten tekemisiin.

Niinhän se aina menee niin, että työkaverit kärsivät raskaana olevan kollegan takia. Miksi kieltää tosiasiat?

Monien naisten kunto on nykyisin kaiken lisäksi niin huono, että harva kykenee töissä olemaan äitiyslomaan asti, kun supistelee ja kivistelee ja väsyttää ja ja ja. Siitä seuraa jatkuvia hankaluuksia ja epävarmuutta viikkojen, usein kuukausien ajan.

Ei vanhemmat ihmiset jaksa välttämättä innostua enää samoista asioista, jos ei satu olemaan jo omia lapsia paksuna. Vauva-ajat ja asiat on niin kaukana takana. No, kyllä itse kuitenkin aidosti iloitsen kollegoiden raskaudesta, mutta tähän on pakko kirjoittaa tälläistä aloittajan yksitotisen suhtautumisen takia.

[QUOTE="Olivia";26192403]Jos takana on useampi keskenmeno, niin sitä tulee varovaisemmaksi.

Itse olen saanut yhden keskenmenon muutama vuosi sitten ja silloin moni tiesi hyvin alkuvaiheessa. No jos vielä tulisin raskaaksi, niin kyllä salaisin asian pidempään.[/QUOTE]

Me päätimme keskenmenojen jälkeen salata raskauteni niin pitkään,kuin mahdollista koska en jaksa alkaa selittämään ihmisille ettei vauvaa olekkaan tulossa.En myöskään jaksa ihmisten sääliä.

Ja ihan hyvä nyt ettemme ole kertoneet kuin parille ihmiselle tilannettamme ajatellen.

Yhteistyössä