Pitääkö miehellä olla puku hautajaisissa?

• Viestiketjun aloittaja rriina
  • Ensimmäinen viesti
"pampula"
Farkut eivät ole juhla-asu edes lapsilla. Ja miehillä (tumma) puku päällä aina oikeissa juhlissa kuten häät, hautajaiset, rippijuhlat, ristiäiset, 50-v. juhat jne. Kummilapsemme ristiäisissä kaikilla kummeilla ja muillakin vierailla oli puvut päällä ja naisilla juhlavat asut samoin kuin lapsilla, mutta lapsen vanhemmilla oli tosi arkiset vaatteet, isällä esim. farkut. Olin jotenkin yllättynyt kun menimme ja ajattelin että eivät ehkä olleet vielä ehtineet vaihtaa vaatteita mutta olivat siis ihan suunnitellut asut.

Hautajaisissa tumma puku. Ei välttämättä musta, mutta tumma.

Häihin en näe pukua välttämättömänä; riippuu toki häistä ja ajankohdasta.
Kesäisiin (hää) juhliin voi pukeutua rennomminkin.

Kyllä on hyvä yksi puku olla, vaikkei sitä jatkuvasti käyttäiskään.
Tietty voi vuokratakin.

Saraldo
Mun mies inhoaa kravaatteja ja pukuja, mutta pukee ne ihan kiltisti silloin kun tilaisuus sitä edellyttää. Ja mun mielestäni näitä tilaisuuksia ovat ainakin hautajaiset ihan ehdottomasti, lisäksi muut kirkolliset juhlat kuten ristiäiset, rippijuhlat ja häät. Miehellä on kaksi pukua, toinen musta ja toinen harmaa. Harmaa sopii musta hyvin muihin paitsi hautajaisiin ja musta taas sopii kaikkeen. Jos musta puku tuntuu liian synkältä esim. häihin tai ristiäisiin, sitä voi piristää värikkäällä solmiolla tai värillisellä kauluspaidalla.

Jokaisella miehellä pitäis kyllä olla musta puku. Onhan meillä naisillakin yleensä ainakin yksi juhlavampi asu, joka sopii juhliin kuin juhliin. Ja hei... kyllä kaksvitoset vielä käyttää pukuja. Mun siskonpoika on 24 ja sillä on pari pukua, ja aina kun on jotkut juhlat ollut missä hänen kavereitaankin on näkynyt, niin niilläkin on ollut puvut. Muihin sopii musta ihan suorat housut ja pikkutakki, mutta hautajaiset vaatii kyllä sen puvun.

"www"
Olemme sen verran nuoria, ettei tälläisiä tilaisuuksia ole ollut joten pukua ei ole mies tullut hankkineeksi. Onko tuo valkea kauluspaita sitten välttämätön jos sen puvun hankkisikin?
Jos ostaa mustan puvun+valkoisen kauluspaidan, niin ne menee vuosia eteenpäinkin aina kun juhlan luonne pukua vaatii. Krakakin pitäisi olla, hautajaisiin mielellään musta. Miehillä se on niin paljon helpompaa kuin naisilla ;) Jostakin Dressmanilta saa ihan kohtuuhinnalla sellaisen puvun, joka ajaa tarkoituksensa, jos miehelläsi ei sille puvulle ole tarvetta kuin joskus ja jouluna.

"www"
Alkuperäinen kirjoittaja Vanhempi täti;26104412:
Ei tuo nyt aivan niin yksioikoista ole, että olisi pakko olla tumma puku, valkea paita ja kravatti.

Ihan sallittua varsinkin nuorelle miehelle on pukeutua tummiin suoriin housuihin ja esim. tummaan villatakkiin kauluspaidan kanssa.

.
Juu, romanihautajaisissa tämä on ainakin hyvin yleinen näky...

edelleen kovin järkyttynyt :O

Miten ihmiset pukeutuu juhliin?
En jaksa lukea tätä ketjua, mutta tähän kysymykseen vastaus tämän palstan perusteella: ei mitenkään.

Jos tämä on eka kerta, kun täällä tivataan miehen hautajaispukeutumista, on naisten koltut ja kesähäät käyty sata kertaa läpi. Niihin voi mennä hellemekossa ja leggingseissä.

Ja helteellä voi tietysti mennä ilman sukkahousuja, koska niissä sukkahousuissa ei mitenkään kestä olla, ihan kuuma tulee.

Ja koska naiselle tulee kuuma sukkahousuissa, on sanomattakin selvää, että mies ei voi pukeutua pukuun, mikä on hyvä, koska pöljältä se mies näyttäisikin, kun vaimokaan ei pukeutua osaa.

• Tykkää
Reactions: Micosa ja _Pigeon_
"www"
AP:lle kysymys: menisitkö itse farkuissa hautajaisiin? Mä en ymmärrä nimittäin sitä, että miehet saa "erivapauksia" juhlapukeutumisessa, mutta naisille on yleensä selvää, että juhliin puleudutaan eri vaatteilla kuin arkeen.

Minun suvun hautajaisissa on ihmisillä kyllä ollut vierailla farkkuja, kouluikäisellä lapsella toppahousut ja Kuoman kengät jalassa, minulla nuorempana flanellipaita jne. Ei hautajaiset ole mikään pukujuhla, ainakaan minun suvussani. Lisäksi usein ihmisillä on muutakin ajateltavaa kuin alkaa etsiä jotain juhlavampaa vaatetta. Viimeksikin olin hautajaisissa sellaisessa mustassa neuleessa, jota käytän ihan arkenakin.

dah
Minun suvun hautajaisissa on ihmisillä kyllä ollut vierailla farkkuja, kouluikäisellä lapsella toppahousut ja Kuoman kengät jalassa, minulla nuorempana flanellipaita jne. Ei hautajaiset ole mikään pukujuhla, ainakaan minun suvussani. Lisäksi usein ihmisillä on muutakin ajateltavaa kuin alkaa etsiä jotain juhlavampaa vaatetta. Viimeksikin olin hautajaisissa sellaisessa mustassa neuleessa, jota käytän ihan arkenakin.
Mikä yllätys, että teidän sukunne ei kunnioita vainajiakaan vaan kuomilla mennään.

Se, että osaa pukeutua hautajaisiin asiaankuuluvalla tavalla ei ole "pukukoreilua", se kuuluu etikettiin ja käytöstapoihin, joista edes alkeellisimmat olisi hyvä osata.
Itse tunnen kyllä sukulaiseni ja tuskinpa nämä kuolleet sukulaiseni olisivat siitä pahastuneet, että moni hautajaisvieras oli "normaaliasussa" hautajaisissa. Mm. serkkuni oli 15-vuotiaana hautajaisissa mustilla farkuilla ja sinisessä college-paidassa.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;26103137:
Puku päälle, en ottais miestä mukaan ollenkaan jos ei olisi varaa satsata edes halpaan pukuun!
minusta sinne ahutajaisin mennää sen vainajan takai eikä siski että katostaan miten muut ovat pukeutuneet. jso haluaa tulla va´fakuisa niin tulkoon.
ie

• Tykkää
Reactions: Akaatti
tumma puku
Minusta nämä asiat kannattaa miettiä sillä tavalla, että miltä sinusta tuntuisi jos oman läheisen ihmisen hautajaisiin tulisi ihmisiä missä lie arkivaatteissa? Lisäksi siellä hautajaisissa käy jokainen perhe kunnioittamassa vainajaa koko kirkon edessä (ellei nyt ole jotkin erilaiset, mutta näin yleensä) ja kyllä siinä vaiheessa on varmasti hyvä mieli itselläkin kun on asiaan kuuluvat vaatteet. Hautajaisiin miehet laittavat tumman puvun päälle. Näissä asioissa mielestäni pitää olla tarkka, koska sinusta saattaa jäädä lähtemätön mielikuva varsinkin lähiomaisten mieliin. Myös on hyvä, että itsekin voi keskittyä siihen ollennaiseen eikä tarvitse miettiä, että olenko nyt alipukeutunut.

tumma puku
Muistutukseksi vielä, että hautajaisiahan ei varsinaisesti oikeastaan pidetä vainajaa varten vaan hänen läheisiään varten. Toki vainaja siunataan yleisimmissä tapauksissa, mutta kyllä ne muistojuhlat ovat tärkeät nimenomaan niille kutsutuille.

"vieras"
No ei "pidä" olla, mutta on se yleisesti tapana.. tosin kaikki ei noista tavoista piittaa, tai ei muuten tiedä tai halua olla tietävinään. Mun veljeni esim.. juhlat kun juhlat häistä hautajaisiin niin hällä on musta kauluspaita ja mustat farkut, ei kravattia, parran ajaa jos oikein haluaa itseään siistiä, kyseessä kuitenkin kolmekymppinen kaveri, mutta tyylinsä onkin jo suvulle tuttu..

"neljä poikaa"
En minä kehtaisi edes lähteä jos miehelläni ei olisi puku päällä hautajaisissa. Dressmanilta saa satasella siistin puvun. Me oltiin hautajaisissa koko perhe ja jokaiselle pojalleni hommasin puvun.
Miehellä tietysti oli sellainen jo ennestään. On ainakin 10 vuotta käyttänyt samaa pukua. Kun hommaa kerran laadukkaan niin ei tarvitse usein uutta ostaa.

"niin"
[QUOTE="silakka";26115376]Apuva! Pitää varmaan tehdä "testamentti" että mun hautajaisiin saa tulla kunhan on vaatteet päällä! Kauheeta jos ihmiset joutuu miettimään tällaisia ja jättää sitten vaikka kokonaan tulematta.[/QUOTE]

Asiaa!!

[QUOTE="kerttuli";26105275]täysin samaa mieltä kanssasi, ei mitään pakkoa vaan se mikä tuntuu omalta ja hyvältä... mieheni ei myöskään koskaan ole omistanut puka ja ikää on 57 v. ja ministeritasoisissa juhlissa ollaan oltu[/QUOTE]

Ilkka Kanervan syntymäpäivillä? :D
...en voinut vastustaa kiusausta heittää tuota.. kiitos ja anteeks

Yhteistyössä