Miksi lääkäreitä pidetään niin ihmeellisinä ja "parempina ihmisinä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja - - -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

- - -

Vieras
Oletteko huomanneet samaa - lääkärit tuntuvat monen mielessä olevan pykälän korkeammalla normi-ihmistä. Jotenkin erityisen ihailtavia, fiksuja ja pelottavia. Ja lääkäriin mennään hattu kourassa kuulemaan tuomio.

Lääkärikuntaa sekä asiakkaana että työssäni nähneenä täytyy todeta, että ei todellakaan tarvitse olla ruudinkeksijä tai varsinkaan mikään ihmiskontakti-ihmelapsi, että voi olla lääkäri. Kumartelua en vaan voi ymmärtää.

Palkka on käsittämättömän suuri, sanon tämän ilman sen turhempia kateuksia. Vielä käsittämättömämpi asia on se, että lääkärit saavat lisäpalkkaa omasta työstään eli toimenpidepalkkioita.

Ne pystyvät auttamaan ihmisiä. Kun ihminen sairastaa, se arvostaa sitä joka pystyy auttamaan. Ja se koulutus on pitkä ja väsyttävä, arvostusta ansaitsee jo se että on valmistunut!

En ole kokemut moista, tai sitä ei tuoda esille. Kaikkien vaivat saa kuunnella vapaa-aikana ja ties mitä "katotko sen korvat" -pyyntöjä satelee. Mutta en usko, että tässä lähinaapurusto edes tietää minun olevan lääkäri. Toivon mukaan ei vielä pitkään aikaan...

Olen huomannut, ja lääkärit pitävät itsekin itseään sellaisena. Nykyään netin takia selkeä auktoriteetti diagnoosien teossa mennyt, ilmiö joka on sekä huono että hyvä.

[QUOTE="vieras";26060389]En ole huomannut samaa, enkä ajattele niin. Eikä lääkäreiden palkka ole "käsittämättömän suuri".[/QUOTE]

Mun mielestäni seitsemän tonnia arvauskeskustyöstä on oikeasti aika paljon, mutta sehän on vain minun mielipiteeni. Ja tietysti tuokin summa vaihtelee, mutta kyllä tuollaisiakin on nähty.

Oletteko huomanneet samaa - lääkärit tuntuvat monen mielessä olevan pykälän korkeammalla normi-ihmistä. Jotenkin erityisen ihailtavia, fiksuja ja pelottavia. Ja lääkäriin mennään hattu kourassa kuulemaan tuomio.

Lääkärikuntaa sekä asiakkaana että työssäni nähneenä täytyy todeta, että ei todellakaan tarvitse olla ruudinkeksijä tai varsinkaan mikään ihmiskontakti-ihmelapsi, että voi olla lääkäri. Kumartelua en vaan voi ymmärtää.

Palkka on käsittämättömän suuri, sanon tämän ilman sen turhempia kateuksia. Vielä käsittämättömämpi asia on se, että lääkärit saavat lisäpalkkaa omasta työstään eli toimenpidepalkkioita.

Lääkärit ovat arvostuksensa ansainneet! Tosin kaikki eivät heitä näköjään arvosta. Palkka on kohillaan, ja voisi olla isompikin. LÄäkikseen ei pääse todellakaan kaikki. Lääkärit ovat älykkäitä ja fiksuja ihmisiä, jotka voivat parantaa kuolemansairaan ihmisen. Minä en siihen kykene!

[QUOTE="vieras";26060389]En ole huomannut samaa, enkä ajattele niin. Eikä lääkäreiden palkka ole "käsittämättömän suuri".[/QUOTE]
Peesailen.

Lääkärin vastuu voi kyllä olla käsittämättömän suuri.

[QUOTE="vieras";26060452]Ap, onko sinulla itsetunto-ongelmia?[/QUOTE]

Ei, olen vain nuori, vihainen nainen joka kokee tarvetta angstata jostakin. Siis mullahan on pakko olla itsetunto-ongelma jos kehtaan moittia jopa lääkäreitä. Mistäs tiedät, jos vaikka itsekin olisin lääkäri? ;)

Mun mielestäni seitsemän tonnia arvauskeskustyöstä on oikeasti aika paljon, mutta sehän on vain minun mielipiteeni. Ja tietysti tuokin summa vaihtelee, mutta kyllä tuollaisiakin on nähty.

Tuon verran lääkäri tienaa tk:ssa vaan jossain takahikiällä jonne ei saada lääkäreitä kuin maksamalla hillittömän suurta palkkaa. Mun mielestä lääkärin palkan tulee olla iso koska lääkäri tekee erittäin vastuullista työtä. Mitä lääkäriin ihmisinä, niin vanhempi väki ehkä pitää lääkäriä jumalasta seuraavana mutta tokkopa nuorempi väki enää. Ja jos on paljon lääkäreitä lähipiirissä, kuten esim mulla on, niin kyllä siinä on turhat luulot karissu. Ihan samanlaisia tallaajia ne on kuin muutkin, työ vaan nyt sattuu olemaan vastuullista ja raskasta.

[QUOTE="vieras";26060394]Ne pystyvät auttamaan ihmisiä. Kun ihminen sairastaa, se arvostaa sitä joka pystyy auttamaan. Ja se koulutus on pitkä ja väsyttävä, arvostusta ansaitsee jo se että on valmistunut![/QUOTE]

Joo, no ehkä mun kiukkuni osiltaan perustuu siihen, että montaakaan kertaa eivät ole lääkärit minua auttaneet. Tosin on ollut fiksuja ja aivan ihaniakin lääkäreitä, jotka ovat jopa henkeni pelastaneet, mutta suurin osa tuntuu toimivan lähinnä "kokeillaan nyt jotain" -pohjalta. Mutta hei, täähän on vain minun mielipiteeni.

Enkä ymmärrä, miten kuuden vuoden koulutus voi olla jotenkin erityisen pitkä ja väsyttävä.

[QUOTE="Tiina";26060469]Lääkärit ovat arvostuksensa ansainneet! Tosin kaikki eivät heitä näköjään arvosta. Palkka on kohillaan, ja voisi olla isompikin. LÄäkikseen ei pääse todellakaan kaikki. Lääkärit ovat älykkäitä ja fiksuja ihmisiä, jotka voivat parantaa kuolemansairaan ihmisen. Minä en siihen kykene![/QUOTE]

Pakko vielä tähänkin vastata. Siis miten lääkärit ovat arvostuksensa ansainneet? En kiistä, etteikö työ olisi hyvin vastuullista. Mutta toisaalta taas, moni työ on. Jostain luin tilaston, että Suomessa joka 100. on lääkäri, tämän perusteella lääkikseen pääsee aika moni.

Tähän väliin on hyvä sanoa, että minullakin on lääkärituttuja enkä vihaa lääkäreitä vaikka tästä ketjusta voisi päätelläkin toisin. Oikeastaan hyvinkin lähisuvussa löytyy pitkän uran tehnyt lääkäri. Sen sijaan inhoan sellaista ihmeellistä kumartelua ja ihmisten eriarvoisuuden kasvattamista. Itse olen tavannut lukuisia "olen lääkäri, siis lääkäriperheestä, minä tiedän" -ihmisiä, on hieman vaikuttanut käsitykseeni...

Pakko vielä tähänkin vastata. Siis miten lääkärit ovat arvostuksensa ansainneet? En kiistä, etteikö työ olisi hyvin vastuullista. Mutta toisaalta taas, moni työ on. Jostain luin tilaston, että Suomessa joka 100. on lääkäri, tämän perusteella lääkikseen pääsee aika moni.

Tähän väliin on hyvä sanoa, että minullakin on lääkärituttuja enkä vihaa lääkäreitä vaikka tästä ketjusta voisi päätelläkin toisin. Oikeastaan hyvinkin lähisuvussa löytyy pitkän uran tehnyt lääkäri. Sen sijaan inhoan sellaista ihmeellistä kumartelua ja ihmisten eriarvoisuuden kasvattamista. Itse olen tavannut lukuisia "olen lääkäri, siis lääkäriperheestä, minä tiedän" -ihmisiä, on hieman vaikuttanut käsitykseeni...

Et kuitenkaan taida tietää mitä kaikkea kuuden vuoden opintojen jälkeen pitää tehdä. Ei silloin ole muutakuin keltanokka alottelija. Monen vuoden erikoistumiset on vielä jäljellä. Esim. yleislääkäriksikin pitää tehdä monta vuotta töitä ja suorittaa vielä iso tentti. Erikoislääkäriksi pitää tehdä erikoislääkärin sijaisuuksia viisi vuotta, ja sen jälkeen tulee iso tentti... ym. ym. Ja tuo siis kaikki sieltä lääkiksestä valmistumisen jälkeen. Lehtiin voi toisinaan joutua kirjoittamaan artikkeleita, ja pitää luentoja muille lääkäreille.

No, hyvänen aika! Peruskoulutus kestää vuosikausia + erikoistumisvuodet päälle! Kyllä minä huomattavasti enemmän arvostan sitä, että jaksaa opiskella ja valmistua ammattiin, jossa autetaan ihmisiä! Ilman lääkäreitä olisi aika tympiä hoitaa esim. keuhkokuumeista lasta. Ja arvostan minä muitakin ihmisiä kuin lääkäreitä. Arvostan jopa sellaisia, joilla ei ole koulutusta ensinkään. Riippuu ihmisestä.

Ja minullakin on lääkäriystäviä. Yksi on erikoislääkäri, jonka peruspalkka on 4,5ke. Ei mitenkään huippupalkka.

Ei, olen vain nuori, vihainen nainen joka kokee tarvetta angstata jostakin. Siis mullahan on pakko olla itsetunto-ongelma jos kehtaan moittia jopa lääkäreitä. Mistäs tiedät, jos vaikka itsekin olisin lääkäri? ;)

Tämä kysymys on niin omituinen nykypäivänä, eikö siitä ole jo vierähtänyt muutama vuosikymmen kun kunnan "merkittäviä" ihmiset olivat apteekkari, pankinjohtaja ja lääkäri (ja tietenkin rovasti ja opettaja) :D

.... Miksi lääkäreitä pidetään niin ihmeellisinä ja "parempina ihmisinä"?

Joo, no ehkä mun kiukkuni osiltaan perustuu siihen, että montaakaan kertaa eivät ole lääkärit minua auttaneet. Tosin on ollut fiksuja ja aivan ihaniakin lääkäreitä, jotka ovat jopa henkeni pelastaneet, mutta suurin osa tuntuu toimivan lähinnä "kokeillaan nyt jotain" -pohjalta. Mutta hei, täähän on vain minun mielipiteeni.

Enkä ymmärrä, miten kuuden vuoden koulutus voi olla jotenkin erityisen pitkä ja väsyttävä.

No päivät olet luennoilla ja "harjoituksissa" ... illat sitten luet. Kyllä siinä 6 v:lle on ihan tekemistä.

Ai pidetäänkö? Varmaan yhtä paljon huudellaan tuollaista "arvauskeskus" -sontaa vaikka olemattomilla resursseilla ja tuella joskus terveyskeskustyötäkin pitää tehdä.
Ei muuta kuin kokeilemaan jos 6v ei kuulosta pitkältä :D rakenteeltaan se on armoton, ei ihme ettei valmiit lääkärit osaa ottaa itse edes todella tarvittaessa saikkua! Se on opittu jo kandina että semmoista mahdollisuutta ei vain ole.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka paljon olisi sopivasti palkkaa lääkärille?

Minusta esimerkiksi tk-lääkäriltä saisi poistaa toimenpidepalkkiot niin hieman tasoittuisi palkkaus. Ja tasailla nätisti niin, että aloituspalkka ei olisi paljoa yli 3300€.

P.S. Mä mussutan juuri sen vuoksi, että tiedän, mitä on lääkärikoulutus. Minusta nykyinen systeemi on aivan typerä, kun monessa paikassa lääkärit voivat käytännössä määritellä omat hintansa.

No joo, mä oon vaan kateellinen ja katkera, ei voi mitään.

Mä törmään työssäni edelleen sellaisiin sairaanhoitajiin (ja muihin alalla oleviin), jotka suurin piirtein palvovat maata lääkärin alla. Nämä ihmiset ovat kylläkin poikkeuksetta vanhempaa kalustoa eli sltä ajalta, kun lääkärit rinnastettiin Jumalaan eikä lääkärin sanaa sopinut koskaan kyseenalaistaa millään lailla. Toisaalta myös nuo vanhan koulukunnan lääkärit osaavat ottaa siitä kaiken hyödyn irti ja käyttävät asemaansa aika hyvin hyödyksi. Noin yleisesti sanottuna.

Nuorempi koulukunta ja nuoremmat hoitajat taas tuntuvat tekevän yhteistyötä huomattavasti tasa-arvoisempina työkavereina. Lääkäri voi hyvin kysyä hoitajan mielipidettä asiasta ja hoitajakin uskaltaa kyseenalaistaa lääkärin määräyksiä, jos niissä ei tunnu olevan päätä eikä häntää. Mä joudun päivittäin soittelemaan osastoille ja lääkäreille, että ootteko nyt ihan varmasti halunneet tällaisen tutkimuksen vai olisko tämä kuitenkin se parempi vaihtoehto. Eikä yleensä kukaan vedä siitä herneitä nenään, päinvastoin ovat tyytyväisiä kun saivat oikean tutkimuksen.

Mä en itse haluaisi olla lääkäri. Mä en haluaisi olla se, joka viime kädessä tekee päätöksen siitä, mikä potilasta vaivaa ja mitä sille tehdään. Mä en haluaisi mikään koko suvun yleislääkäri, jolta kaikki tulee pyytämään reseptejä ja jolle näytetään ties mitä vaivoja. Musta on oikein mukava työskennellä taustalla, olla mukana selvittämässä potilaan taudinkuvaa ja tilaa ja antamassa hoitaville yksiköille niitä tarpeellisia vastauksia, joita he potilaan hoidossa tarvitsevat.

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että lääkäreitä arvostetaan aivan liikaa. Ihmettelen, mihin lääkäreiltä on unohtunut ihmisten auttaminen. Tuntuu siltä, että lääkärit kulkevat vain rahankiilto silmissä ja Hippokrateen vala on unohdettu. Takahikiälle ei mennä auttamaan. Kaupungeissa tehdään kaksi- tai kolmipäiväistä viikkoa, koska silläkin saa aivan riittävän palkan.

Valitettavan monessa tapauksessa potilas itse tai potilaan omaiset saavat itse etsiä ja ehdotella diagnooseja.

Lääkäri on jumala. Ei passaa sanoa mitään poikkipuolista kaikkitietäväistä lääkäriä vastaan.

Terveydenhoito on aika persiistä... Ei muisteta lähes ollenkaan sitä, että ruokavalioki voi vaikuttaa. Ja vaikuttaaki. Moni toimiva konsti heitetään pois huuhaana, ja otetaan lääkettä tilalle. Tottakai, kun lääketeollisuus sanelee miten mitäkin vaivaa hoidetaan.
Yksittäistä lääkäriä ei silti voi mennä oikee haukkumaan...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä