alle 3v lapset hoidossa

  • Viestiketjun aloittaja ................
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kirjoitin alle 3v juuri sen takia koska yleensä pienten ryhmässä on sen ikäisiä. Siellä ei kovin moni olostaan nauti koska aina kiire, syliä ei ole tarpeeksi. Isojen ryhmissä touhutaan jo eritavalla. Ja ikävä kyllä myös alle 3v virikelapsia on. Ette vanhempana näe samaa kuin hoitajat, sehän on selvä juttu ettei voi tietää :) ihanaa, että muutama tajusi mitä tarkoitin kun puhuin lapsen kannalta asiasta. Tietenkin verorahoja tarvitaan, en väheksy työtä. Sitä mekin teemme.
Anteeks, mutta mistä SINÄ tiedät syitä minkä vuoksi lapsi on hoidossa, siis jos olet vain hoitaja? Missä se tulee ilmi, että vanhempi on töissä tai virikehoidossa? En ymmärrä, miksi yksi vuotias (kun itse nyt haluat käyttää tuon ikäistä esimerkkinä) tarvitsee virikehoitopaikkaa ja mistä te tiedätte, että lapsi on sellaisella nimikkeellä hoidossa? Tuskin lapsi osaa vielä puhua.
 
"Pph"
En ole ap mutta hoitajat kyllä näkevät lasten päivähoitohakemukset ym. Joista selviää jo paljon. Syitä ei tietenkään saa tälläisellä palstalla huudella mutta kyllä näitä on.
 
pedagogi
[QUOTE="vieras";26002258] Itse olen ollut töissä päiväkodissa ja omia lapsia en sinne halua laittaa. sanoisin, että meillä lapset saavat enemmän virikkeitä kuin mitä saisivat päiväkodissa.[/QUOTE]

Minä kuulun myös siihen päiväkodissa työskentelevien joukkoon, joka ei omiaan sinne laita missään tapauksessa.

Eikö ihmisten pitäisi vähän herätä huomatessaan, että kasvattajat eivät yleensä edes pysty kuvittelemaan tilannetta, että heidän pienet lapsensa olisivat päiväkodissa?????
 
pedagogi
Joku voi ihmetellä sitä, miksi päivähoitoväki ei itse laita alaa kuntoon. Ainakin yksi merkittävä syy voi olla siinä, että ala on naisvaltainen ja hoitoalalla on yleensä aika sensitiivisiä ihmisiä. Heitä painostetaan ja johdetaan kylmästi rahavirtojen ohjailijoiden taholta. Ja päiväkotien johtajat on saatu mukaan kylmään johtamiseen, koska he eivät ole enää vuosikymmeniin olleet mukana ryhmässä näkemässä arkea ja todellisuutta. Rankan työn uuvuttamat työntekijät eivät itse pysty eivätkä jaksa enää järjestää asioita, koska heitä ei oikeasti kuunnella.

Tiedättekö, että kun sijaiskielto tulee kevät ja kesäkuukausina voimaan, lakia rikotaan johdon määräämäänä. Lastenne hyvinvoinnilla ja terveydellä leikitään ja kaikkein eniten se sattuu nimenomaan pienimpiin päiväkotilapsiin.
 
"mona"
Minä kuulun myös siihen päiväkodissa työskentelevien joukkoon, joka ei omiaan sinne laita missään tapauksessa.

Eikö ihmisten pitäisi vähän herätä huomatessaan, että kasvattajat eivät yleensä edes pysty kuvittelemaan tilannetta, että heidän pienet lapsensa olisivat päiväkodissa?????
No iso osa kasvattajista kuitenkin laittaa lapsen sinne päiväkotiin. Meidän pojan hoitajista kahdella on lapset pk:ssa. Mitäs se sit kertoo? Meidän pojan ryhmässä on max 12 lasta, joista yleensä paikalla 9 tai alle. Ei ole ylisuuri ryhmä, vaikka jotkut pk-seutulaiset kuvittelevatkin että päivähoitotoiminta on joka paikassa yhtä huonosti kuin heillä.

Itse en ajattele että 2v meni pk:hon itsekkäistä syistä, koska omasta mielestäni pk-hoito ei hänelle haitallista ole.
 
pedagogi
[QUOTE="mona";26009167] Ei ole ylisuuri ryhmä, vaikka jotkut pk-seutulaiset kuvittelevatkin että päivähoitotoiminta on joka paikassa yhtä huonosti kuin heillä.

[/QUOTE]


Pääkaupunkiseudun ja isojen kaupunkien päivähoidon piirissä on kuitenkin lasten enemmistö.
 
..
Meille se on ihan NORMAALI arki. Isi ja äiti käy töissä, vanhempi poika koulussa ja nuorempi hoidossa. Joka oli n. vuoden ikäinen ku alotti. Hyvin on miekkonen pärjänny. Minusta on hyväksi lapsen ymmärtää ettei leluja ym. hankita ilman työstä saatavaa rahaa. En koe että meidän perheessä on tehty väärin kun lapset on menneet alle 3v hoitoon.
 
Voi olla että niitä on ystäväpiirissäsi mutta eivät vaan sano näitä asioita ääneen. Täällä netissä on turvallisempi paasata menemään, harva sanoo jyrkkiä mielipiteitään suoraan päin naamaa varsinkaan sille henkilölle jonka tietää olevan asiasta ihan toista mieltä :whistle:


Onneksi kaikkea ei tarvikaan sanoa ääneen. Ihmisillä voi olla mielipiteitä asioista, mutta ei sen tarvi heidän mielenrauhaansa viedä vaikka jotkut lähipiiristä toimivatkin toisin. Tämä on keskustelupalsta ja täällä pitäisi pystyä puhumaan asioista asioina ja siksi mielipiteet voi ilmaista suoraan. Hassua tietty että mustat nikit voivat näin leimautua jonkun näkemyksen fanaattisiksi kannattajiksi ja heidän läheisiään jopa säälitellään vaikka käytännössä nämä eivät edes ole tietoisia siitä että ystävänsä on vaikka imetysfanaatikko tai henkeen ja vereen kotihoidon puolesta puhuva. Ne lastaan korvikkeella ruokkivat ja/tai alle vuosikkaan päivähoitoon vievät eivät ole koskaan kuulleet negatiivista sanaa valinnoistaan. :D
 
Mitä muuten virikehoitoon tulee niin vähän asian vierestä. Esikoinen aloitti kuntouttavan päivähoidon ollessaan 1v10kk, itse olin tuolloin vielä kotona kuopuksen kanssa. Hoitopäivät olivat 3h pituisia. Jos olisin itse tuolloin ollut töihin palaamassa niin hoitopäivät olisivat väkisinkin olleet pidempiä, joissain perheissä tämä olisi tarkoittanut jopa 9-10h päiviä.

Eli jos ajatellaan puhtaasti sen alle 2v lapsen kohdalta; onko hänelle parempi olla "virikehoidossa" tuo 3h/pvä vai vanhempien työn takia hoidossa 9-10h/pvä?
 
Lapsen Oikeus...vanhempien velvollisuus!!!

NÄIN MEIDÄN PERHEESSÄ:

- 1vuotias lapsi ei kuulu isoon ryhmään/vieraalle hoitoon joten olemme pieniä pätkiä käyttäneet muita hoitomuotoja kun olen välillä halunnut töissä käydä; isovanhemmat, kummitädit, naapurin kotiäiti joka palkattiin yksityiseksi pph:si meille kotiin, veljeni joka oli työttömänä. Miehen ylityövapaat ja vuosilomat voi ainakin osittain käydä töissä (Perheen yhteinen aika myös tärkeää). Kaikissa näissä tilanteissa pieni lapsi on saanut olla kotona vaikka äiti onkin käynyt 8tuntia töissä.

- 2vuotias sisaruksen kanssa perhepäivähoitajalle tai lyhyitä päiviä päiväkodissa jolloin toinen vanhempi lähtee töihin myöhemmin ja toinen pääsee aikaisemmin(esim. osittaisella hoitorahalla tai jos mahdollista niin työaika järjestelyillä).

- 3vuotias on ollut meillä aina valmis kavereitten kanssa toimimaan ja ryhmään vieraitten aikuisten kanssa jos ensin on tutustuminen hoidettu hyvin. Meillä kun on monta lasta niin harva 3vuotias on ollut isossa päiväkodissa(jäävät äidin ja vauvan kanssa kotia) mutta kerhoissa on yli 20 lapsiryhmiä välillä.

Meillä on nyt uusi omakotitalo ja aikaisemminkin omat asunnot joista pankin kanssa on AINA onnistunut neuvotella hoitovapaa vuoden ajaksi pienemmät lyhennykset joten kenenkään ei tarvitse pelkän rahan vuoksi lähteä töihin. Se on sitten asenne kysymys jos ei ole valmis niistä suurista lyhennyksista luopumaan.

En ymmärrä myöskään tätä monen vuoden(esim. yli 5vuotta) kotiäitiyttä. Vaikka pieni lapsi ei vaadi paljoa niin isommat sisarukset on huomioitava omalla huoneellaan/tilalla, harrastus mahdollisuuksilla ja edes joskus uusilla vaatteilla. Näihin olen huomannut ympärilläni olevista perheistä vaikuttavan äidin monen vuoden poissa olo työelämästä.
 
"vieras"
Hyvä pointti.

En ymmärrä, miksi täällä aina puhutaan "sädekehän kiillottamisesta" tai itsensä korottamisesta, jos esittää mielipiteen juuri tuosta lasten hoitoon viemisestä ja kertoo sitten, ettei itse toimi niin. Ei kaikki pyri pätemään omalla mahtavuudellaan tai täydellisyydellään, tuollainen asia nyt on luontevaa kertoa samassa yhteydessä, kun itse mielipidettäkin esittää.
 
Meillä on aina hodettu lapset kotona esikouluikään asti.
Nyt kuitenkin kun pieniä kotona vähemmän kuin ennen niin en enää ole varma siitä onko heidän etunsa olla kotihoidossa.

Tällä hetkellä pallotellaan ajatuksella että ensi syksynä 5 v ja 2 v menisivät puolipäiväisesti päiväkotiin ja 4 v, 1 v ja 0 v hoidettaisiin kotona.

Näin siksi, että eri lapsilla todellakin on kovin erilainen stimulanssintarve...

:)
 
erjkge
Kyllä lapsen paras paikka on kotona alle 3-vuotiaana,ellei sitten ole "parempaakin" tekemistä vanhemmalla,että saa ticket to heaven haalarit yms. viimesen päälle omakotitalot marimekon verhoilla......yleensäkkin kulutus on sitä luokkaa että ei voi muuten tulla toimeen kun menmällä töihin,mä ite en todellakaan veis lastani alle 3-v:nä hoitoon suurien ryhmien takia ja muutenkin lapsen on hyvä olla kotona...mistähän ne kaikki käyttätymishäiriöt yms johtuu....yms agressiivisuus kun lapsi on nk.virikehoidossa?
 

Yhteistyössä