alle 3v lapset hoidossa

  • Viestiketjun aloittaja ................
  • Ensimmäinen viesti
"mmmm"
Ap kaikilla ei ole niin hyvät palkat että vain toisen vanhemman tuloilla voisi kustantaa edes perustoimeentuloa. Vaikka sinun miehelläsi olisi hyvä palkka, niin kaikkien miehillä ei ole. Kaikilla ei ole edes sitä vakituista työpaikkaa tai työpaikkaa ollenkaan. ja osa vanhemmista tykkää työstään ja haluaa käydä töissä, vaikka rakastaa lapsiaankin.

Joka päivä ihmettelen tällä palstalla käydessäni, että maailmassa on paljon ihmisiä, jotka eivät osaa ajatella asioita ollenkaan toisen ihmisen kannalta. Onneksi nämä ihmiset pysyvät palstalla eivätkä kuulu minun ystäväpiiriini.
 
[QUOTE="mmmm";26002402]Ap kaikilla ei ole niin hyvät palkat että vain toisen vanhemman tuloilla voisi kustantaa edes perustoimeentuloa. Vaikka sinun miehelläsi olisi hyvä palkka, niin kaikkien miehillä ei ole. Kaikilla ei ole edes sitä vakituista työpaikkaa tai työpaikkaa ollenkaan. ja osa vanhemmista tykkää työstään ja haluaa käydä töissä, vaikka rakastaa lapsiaankin.

Joka päivä ihmettelen tällä palstalla käydessäni, että maailmassa on paljon ihmisiä, jotka eivät osaa ajatella asioita ollenkaan toisen ihmisen kannalta. Onneksi nämä ihmiset pysyvät palstalla eivätkä kuulu minun ystäväpiiriini.[/QUOTE]

Voi olla että niitä on ystäväpiirissäsi mutta eivät vaan sano näitä asioita ääneen. Täällä netissä on turvallisempi paasata menemään, harva sanoo jyrkkiä mielipiteitään suoraan päin naamaa varsinkaan sille henkilölle jonka tietää olevan asiasta ihan toista mieltä :whistle:
 
"mmmm"
Voi olla että niitä on ystäväpiirissäsi mutta eivät vaan sano näitä asioita ääneen. Täällä netissä on turvallisempi paasata menemään, harva sanoo jyrkkiä mielipiteitään suoraan päin naamaa varsinkaan sille henkilölle jonka tietää olevan asiasta ihan toista mieltä :whistle:
Okei.. no mulla on ystävinä sellaisia ihmisiä jotka tunnen niin hyvin että tuskinpa haukkuvat mua palstalla. Etenkin kun ollaan kaikki samanlaisia paskoja virikemutseja :D.
 
ap......
En missään nimessä tuomitse työssäkäyvän lasta hoidossa vaan olen sitä mieltä, että virikelapsi ja työssäkäyvän lapsi ovat molemmat yhtälailla hoidossa. Lapsen kannalta tilanne on ihan sama. Ihmettelin vaan miksi virikelasten vanhempia haukutaan vaikka omatkin lapset hoidossa työn takia. Kotona makaavia haukutaan itsekkäiksi mutta yhtälailla korkeaa elintasoa yllä pitävät ovat itsekkäitä, laittavat rahan lapsen edelle. Hyvä jos joku ymmärsi mikä oli keskustelun oikea pointti.
 
En missään nimessä tuomitse työssäkäyvän lasta hoidossa vaan olen sitä mieltä, että virikelapsi ja työssäkäyvän lapsi ovat molemmat yhtälailla hoidossa. Lapsen kannalta tilanne on ihan sama. Ihmettelin vaan miksi virikelasten vanhempia haukutaan vaikka omatkin lapset hoidossa työn takia. Kotona makaavia haukutaan itsekkäiksi mutta yhtälailla korkeaa elintasoa yllä pitävät ovat itsekkäitä, laittavat rahan lapsen edelle. Hyvä jos joku ymmärsi mikä oli keskustelun oikea pointti.
No jos kerran on kotona itse niin miksi sysätä lastaan muille hoitoon? :O sitä en ymmärrä kuin siinä tapauksessa että perheessä on joku kriisitilanne tms joka syö voimavaroja.
 
"vieras"
En missään nimessä tuomitse työssäkäyvän lasta hoidossa vaan olen sitä mieltä, että virikelapsi ja työssäkäyvän lapsi ovat molemmat yhtälailla hoidossa. Lapsen kannalta tilanne on ihan sama. Ihmettelin vaan miksi virikelasten vanhempia haukutaan vaikka omatkin lapset hoidossa työn takia. Kotona makaavia haukutaan itsekkäiksi mutta yhtälailla korkeaa elintasoa yllä pitävät ovat itsekkäitä, laittavat rahan lapsen edelle. Hyvä jos joku ymmärsi mikä oli keskustelun oikea pointti.
No esimerkiksi sen takia saatan joskus ajatella virikelasten vanhemmista ilkeästi, kun sekä omalle kohdalleni että monen työssäkäyvän tuttavani kohdalle on sattunut niin, että lapselle ei työn alkaessa saakaan päivähoitopaikkaa mistään järkevän etäisyyden päästä. Siinä sitten taas syyllistetään työssäkäyviä pienten lasten päivähoitoaikojen pituudesta. Kyllä kai sillä virikevanhemmalla olisi aikaa kuskata lapsensa vaikka 10 km päähän lähiöön ja takaisin!! Eikä muutenkin kiireessä sukkuloivalla työhön kiirehtivällä vanhemmalla.
 
tilanne voi muuttua
Minä voin ainakin rehellisesti sanoa, että meillä ei olla riidelty kertaakaan rahasta eikä mies tee töitä yhtään sen enempää kuin aikaisemminkaan. Normaali vakituinen työpaikka ja siellä tehtävä työmäärä. Mutta meillä raha ja uudet vaatteet ei olekaan se tärkein juttu. Kysymyshän on pelkästään ASENTEESTA. Jos esim. nainen hoitaa kotona niin mies asennoituu myös tähän järjestelyyn, lapsi on molempien. Juu ja moni ei ole valmis vielä 3-vuotiaanakaan, sekin pitäisi ihan yhtälailla huomioida. Nyt puhutaan pääasiassa ihan pienistä. En usko että kovin moni 1v on oikeasti valmis hoitoon, kuten tuolla aikaisemmin joku kirjoitti niin lapset sopeutuvat vaikka se ei heille hyväksi olekaan, tästä maksetaan hinta myöhemmin.
silloin kun meillä oli yksi lapsi ja asuttiin kaupungin vuokrakaksiossa pärjättiin oikein mainiosti tuolla kotihoidontuella ja miehen tuloilla, sitten piti muuttaa isompaan kun toinen ilmoitti tulostaan, silloin vielä pärjättiin kahden kanssa kolmiossa, niin että nuorempi oli 2,5v. mennessään hoitoon.

nyt tilanne onkin se, että esikoinen on 9v. ja kuopus 8v. ja kolmas ilmoittaa tulostaan (kierukka ehkäisynä ei toiminut) meillä on omakotitalo, autoja kaksi, isommilla harrastuksia (jääkiekkoa ja ratsastusta) ja elintaso siis ollut jo monta vuotta tällätasolla, kolmannen kanssa en siis valitettavasti voi olla kovin pitkään kotona, luultavasti joudun laittamaan reilun vuoden ikäisen perhepäivähoitoon.

vai pitäisikö meidän nyt pistää mökki myyntiin, lopettaa isompien harrastukset ja ajella bussilla?
 
"just"
Mun mielestä kaikkein itsekeskeisintä on tehdä lapsia. Ne kuormittaa ympäristöä enemmän kuin yksikään citymaasturi. Lapsia tehdään että voidaan siirtää omia unelmia ja omia maailman parhaita geenejä eteenpäin jo tupaten täyteen maailmaan.
 
[QUOTE="just";26002472]Mun mielestä kaikkein itsekeskeisintä on tehdä lapsia. Ne kuormittaa ympäristöä enemmän kuin yksikään citymaasturi. Lapsia tehdään että voidaan siirtää omia unelmia ja omia maailman parhaita geenejä eteenpäin jo tupaten täyteen maailmaan.[/QUOTE]

Mutta jos kaikki lopettaa tekemästä lapsia niin kuka meitä hoitaa sitte kun me ollaan vanhoja ja dementoituneita ja paskotaan housuihimme? Ja kuka maksaa meidän elämisen sitten kun emme itse pysty itseämme elättämään?
 
"hep"
Mä elin köyhästi lapsuuteni niin että vanhemmilta jäi perinnöksi vain velkaa ja lapsuudesta on muistona nälkä ja koulukiusaaminen ja se ettei päässyt harrastaan mitään kun ei ollut varaa. Opiskelupaikkakin piti valita sen mukaan mihin oli varaa muuttaa ja opintolainakin jäi saamatta kun vanhemmat oli hoitanut mun piikkiin luottotietomerkinnän.

Mä aion jättää lapselleni perinnöksi jotain muutakin kuin kasan velkaa: talon joka toimii mummolana ja johon voi halutessaan muuttaa myös lapsi aikuisena. Haluan että lapseni voi mennä harrastuksiin jos niin haluaa (ei itse viedä, saa päättää). Mutta olen myös järjestänyt hoidon kotiin enkä vielä lastani alle 2 v hoitoon. Kerään lapsille rahaa myös opiskelujen tueksi, että heillä ois paremmat lähtökohdat.
 
"vieras"
En missään nimessä tuomitse työssäkäyvän lasta hoidossa vaan olen sitä mieltä, että virikelapsi ja työssäkäyvän lapsi ovat molemmat yhtälailla hoidossa. Lapsen kannalta tilanne on ihan sama. Ihmettelin vaan miksi virikelasten vanhempia haukutaan vaikka omatkin lapset hoidossa työn takia. Kotona makaavia haukutaan itsekkäiksi mutta yhtälailla korkeaa elintasoa yllä pitävät ovat itsekkäitä, laittavat rahan lapsen edelle. Hyvä jos joku ymmärsi mikä oli keskustelun oikea pointti.
:O Oletko "vähän" ulkokehällä?? On todellakin eri asia pitää lapsi hoidossa kun maataan itse kotona. Eihän tämä maailma pyörisi, jos kaikki vanhemmat jäisivät kotiin niin kauaksi aikaa, että lapsi menee kouluun. Onko se hyväksyttävä syy mennä töihin, tai no tietenkin sitten täytyisi tehdä lyhennettyä työpäivää..:D
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla
"hmmm"
No jos kerran on kotona itse niin miksi sysätä lastaan muille hoitoon? :O sitä en ymmärrä kuin siinä tapauksessa että perheessä on joku kriisitilanne tms joka syö voimavaroja.
tätä mäkin aina ihmettelen, jos mulla olis vaihtoehtona olla lapsen kanssa kotona vielä, niin en todellakaan veisi päiväkotiin (lapsi jo yli 3v.)
muutenkin vuorotyön ansiosta voi lapsi olla lyhempää päivää ja välillä viikolla vapaalla (mies onneksi päivätyössä)
Monesti virikelapset ovat sen 5pv/viikko 8-16, eikä ole lomia kesken viikon.
Tiedän tämän, koska olen työskennellyt päiväkodissa muutamia vuosia.
Jos henkilökuntaa on sairastunut, niin toki ensimmäiseksi kysyimme virikelastne vanhemmilta, että voiko XXX olla tänään vapaalla, usein se ei käynyt, kun oli kampaajaa, neuvolaa, shoppailua sun muuta tärkeää menoa, onneksi sitten aina joku työssäkäyvistä pystyi järjestämään mummon yms. varahoitajaksi lapselleen, jotta lapsia ei olisi yli sallitun hoidossa.
aina kun ei saa sijaista.
 
"mmmm"
[QUOTE="hmmm";26002510]
Monesti virikelapset ovat sen 5pv/viikko 8-16, eikä ole lomia kesken viikon.
[/QUOTE]

Pitääkö tää paikkaansa, koska meidän pk:ssa ei ainakaan saa olla noin paljoa hoidossa jos toinen vanhemmista kotona. Siis pitää valita joko vapaapäiviä tai sit vaan osan päivää hoidossa.
 
On se hauskaa että pienituloiset on täällä aina jeesustelemassa siitä kuinka itsekästä äidin töihin meno on jos lapsi on alle 3v. Happamia sano kettu pihlajanmarjoista...

Ainakin pk-seudulla perheelle riittävä omistusasunto on aika kallis, ja voi olla että sen takia monet menevät aiemmin töihin. Mutta omistusasunto on myös taloudellista turvaa, ja hyödyttää lapsiakin sitten aikanaan! Ei ainakaan meille ole mikään statussymboli... Enkä allekirjoita sitä että päivähoito olisi pelkkää kurjuutta, itse ainakin tykkäsin olla tarhassa jossa oli paljon leikkikavereita.
 
"vieras"
En missään nimessä tuomitse työssäkäyvän lasta hoidossa vaan olen sitä mieltä, että virikelapsi ja työssäkäyvän lapsi ovat molemmat yhtälailla hoidossa. Lapsen kannalta tilanne on ihan sama. Ihmettelin vaan miksi virikelasten vanhempia haukutaan vaikka omatkin lapset hoidossa työn takia. Kotona makaavia haukutaan itsekkäiksi mutta yhtälailla korkeaa elintasoa yllä pitävät ovat itsekkäitä, laittavat rahan lapsen edelle. Hyvä jos joku ymmärsi mikä oli keskustelun oikea pointti.
Kyllä se on itsekästä laittaa lapsi hoitoon jos itse on kotona. Erikseen ovat sitten lapset jotka ovat jotain erityislapsia vai miksi heitä nyt sitten kutsutaankaan tai kotona muuten olot ovat todella huonot (sellaisilla ei kyllä lapsia pitäisi olla laisinkaan).

Kyllä minulla on oikeus tarjota lapsilleni parasta mahdollista myös niin sanotusti rahan muodossa (hyvä asuinalue, kauniita vaatteita¨, ulkomaan matkoja jne.) ja samoin myös itselleni. Eivät kaikki halua köyhäillä ja tarjota lapsillensa niin sanotusti ei oota ja vanhoja kirpparilta ostettuja vaatteita. Näin se vaan menee. Ja ei se silti tarkoita että lapsi täytyy laittaa heti 1-vuotiaana hoitoon. Kyllä 2-vuotias pärjäilee jo ihan kivasti hoitopaikassa.
 
En missään nimessä tuomitse työssäkäyvän lasta hoidossa vaan olen sitä mieltä, että virikelapsi ja työssäkäyvän lapsi ovato molemmat yhtälailla hoidossa. Lapsen kannalta tilanne on ihan sama. Ihmettelin vaan miksi virikelasten vanhempia haukutaan vaikka omatkin lapset hoidossa työn takia. Kotona makaavia haukutaan itsekkäiksi mutta yhtälailla korkeaa elintasoa yllä pitävät ovat itsekkäitä, laittavat rahan lapsen edelle. Hyvä jos joku ymmärsi mikä oli keskustelun oikea pointti.

Kaikki eivät käy töissä vain raharahan takia. Haluan tarjota lapselleni oman kodin hyvältä alueelta. Se on minulle hyvin tärkeä asia.

Itse en jaksa miettiä miksi kenenkin lapsi on hoidossa. Jokainen perhe tekee omat ratkaisunsa.
 
"hmmm"
[QUOTE="mmmm";26002529]Pitääkö tää paikkaansa, koska meidän pk:ssa ei ainakaan saa olla noin paljoa hoidossa jos toinen vanhemmista kotona. Siis pitää valita joko vapaapäiviä tai sit vaan osan päivää hoidossa.[/QUOTE]

pitää, ei päiväkoti voi määrätä lapsen hoitoaikaa, mikäli vanhemmat on hakenut ja saanut kokopäiväpaikan ja vanhemmat "maksaa" koko kuukaudesta.
 
kotiäiti minäkin
En missään nimessä tuomitse työssäkäyvän lasta hoidossa vaan olen sitä mieltä, että virikelapsi ja työssäkäyvän lapsi ovat molemmat yhtälailla hoidossa. Lapsen kannalta tilanne on ihan sama. Ihmettelin vaan miksi virikelasten vanhempia haukutaan vaikka omatkin lapset hoidossa työn takia. Kotona makaavia haukutaan itsekkäiksi mutta yhtälailla korkeaa elintasoa yllä pitävät ovat itsekkäitä, laittavat rahan lapsen edelle. Hyvä jos joku ymmärsi mikä oli keskustelun oikea pointti.
Uskon ymmärtäväni pointtisi ja olen kanssasi samaa mieltä siitä, että samalla lailla se pieni lapsi siellä hoidossa on, oli syynä sitten virikehoito tai vanhemman työssä käynti. Eli lapsen kannalta ei työssäkäyvien pitäisi yhtään virikehoitoa kritisoida. Yhteiskunnan varojen käytön, jne. puolesta aihetta kritisointiin varmaan löytyykin.

Mutta sitten taas jos lapsen etua puhtaasti ajatellaan, voi hoidossa olo (mistä syystä tahansa) olla jossain tapauksissa todellakin myös lapsen etu. Aivan kuten (kärjistetysti sanottuna) huostaanottokin, jne...
 
"mmmm"
[QUOTE="hmmm";26002590]pitää, ei päiväkoti voi määrätä lapsen hoitoaikaa, mikäli vanhemmat on hakenut ja saanut kokopäiväpaikan ja vanhemmat "maksaa" koko kuukaudesta.[/QUOTE]

Niin, mutta siis meillä ei saa edes hakea virkikkeeksi kokoaikaista hoitoa.
 
"minä"
[QUOTE="vieras";26002501]:O Oletko "vähän" ulkokehällä?? On todellakin eri asia pitää lapsi hoidossa kun maataan itse kotona. Eihän tämä maailma pyörisi, jos kaikki vanhemmat jäisivät kotiin niin kauaksi aikaa, että lapsi menee kouluun. Onko se hyväksyttävä syy mennä töihin, tai no tietenkin sitten täytyisi tehdä lyhennettyä työpäivää..:D[/QUOTE]

Hauska huomata kuinka toisilta menee aloittajan pointti yli niin että humina vaan käy. :D

Se pieni yksi vuotias ei siis tiedä miksi siellä hoidossa on, eli lapsen kannalta se on sama onko hän virikehoidossa vai hoidossa vanhempien työssäolon takia. Yhteiskunnan kannalta asia taas on aivan kuten sanoit.
 
"vieras"
[QUOTE="minä";26002669]Hauska huomata kuinka toisilta menee aloittajan pointti yli niin että humina vaan käy. :D

Se pieni yksi vuotias ei siis tiedä miksi siellä hoidossa on, eli lapsen kannalta se on sama onko hän virikehoidossa vai hoidossa vanhempien työssäolon takia. Yhteiskunnan kannalta asia taas on aivan kuten sanoit.[/QUOTE]

Ap:n pointtia en käsitä, koska käsittääkseni virikehoitolapset eivät ole 1- vuotiaita. Olen ymmärtänyt, että lähes aina yli 3 vuotiaita.
 
"vieras"
[QUOTE="minä";26002669]Hauska huomata kuinka toisilta menee aloittajan pointti yli niin että humina vaan käy. :D

Se pieni yksi vuotias ei siis tiedä miksi siellä hoidossa on, eli lapsen kannalta se on sama onko hän virikehoidossa vai hoidossa vanhempien työssäolon takia. Yhteiskunnan kannalta asia taas on aivan kuten sanoit.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä otsikko on "alle 3v lapset hoidossa", jos joku koko ajan puhuu vaan tuosta 1-vuotiaasta? Otsikkohan on sitten täysin väärä. Sen pitäisi olla jotain tyyliin n. 1-vuotias hoidossa.
 
Ap....
Kirjoitin alle 3v juuri sen takia koska yleensä pienten ryhmässä on sen ikäisiä. Siellä ei kovin moni olostaan nauti koska aina kiire, syliä ei ole tarpeeksi. Isojen ryhmissä touhutaan jo eritavalla. Ja ikävä kyllä myös alle 3v virikelapsia on. Ette vanhempana näe samaa kuin hoitajat, sehän on selvä juttu ettei voi tietää :) ihanaa, että muutama tajusi mitä tarkoitin kun puhuin lapsen kannalta asiasta. Tietenkin verorahoja tarvitaan, en väheksy työtä. Sitä mekin teemme.
 
"hmmm"
[QUOTE="mmmm";26002629]Niin, mutta siis meillä ei saa edes hakea virkikkeeksi kokoaikaista hoitoa.[/QUOTE]

täällä saa hakea, mikäli paikkoja on vapaana on jonossa olevalla oikeus siihen paikkaan, oli työssä tai ei.
sopimuspäivillä olevat lapset on sitten asia erikseen.
Suomessa on oikeus subjektiiviseen hoitoon, joten paikkaa ei voi evätä kotonaolon perusteella.
 

Yhteistyössä