Keskenmenon jälkeen plussanneet - kevät 2012->

en ole uudelleen synnyttäjä,mutta sen verran tiijän että synnytykseen kyllä PITÄÄ isän päästä. tosin kyllähän se riippuu millasissa töissä,mutta yleensä työpaikoilta synnytykseen saa lähteä.
isyyslomasta sen verran tiijän että kun mies on ilmottanu työpaikalle että tämmönen ois tulossa ja osaavat siellä sitten varautua asiaan niin isä voi jäädä heti lapsen synnyttyä isyyslomalle. Miehen työkaveri nimittäin odotteli niiden lapsen syntymää tinkaan ja kun lähtö laitokselle tuli kesken työvuoron,oli se vaan pomolle ilmottanu että nyt lähetään synnyttämään ja sieltä jään isyyslomalle. eikä siinä sen kummempaa häslinkiä ollu.
Tosin kaikkihan on kiinni työpaikasta,mutta ajoissa kun ilmoittaa niin osaavat varautua ja tosiaan,isyyslomaa ei voi pitää ennen kun lapsi on tullut maailmaan! =)
Toivottavasti oli jotain apua,mutta jospa joku tämän kokenut osaa vastata paremmin!
On apua, kiitos! :)
Juu siis jos tää menee pidemmälle niin juur sillo 2kk ennen la saa toi mies sanoo pomolleen asiasta ja sit samalla kysellä työkavereilta tai pomolta niitten käytännöstä. Ei oo onneks asiakaspalvelussa mikä on jo iso plussa. Ymmärrän hyvin jos joku isukki on pienessä Siwassa töissä, jossa on aina vain 2 myyjää niin sieltä tuskin vois lähteä mukaan synnyttämään noin vain. Et onneks ei oo sellases työpaikas. :)
Mutta heti helpotti jo jonku verra, en nii paljoo enää stressaa. :]

• Tykkää
Reactions: kaktuspiikki
Moi!

Nyt vihdoin alkaa olo helpottumaan ja vähän jo odotankin töihin menoa. :)

Meillä nyt esikoisen kanssa potalle opettelu menossa ja kaikki lattiat ja matot ihan pissassa koko ajan, mutta eiköhän se siitä pikkuhiljaa. Vaikka koen ettei meillä mikään kiire ole kun ei tyttö ole vielä edes kahta vuotta. Miehen sisko oli ihan paniikissa kun hänen vähän reilu 2-vuotias tyttö ei ollut vielä kuiva. Kaikki aikanaan. :)

Liikkeet tuntuu jo päivittäin, ei mitään napakoita potkuja välttämättä mutta liikkeitä kuitenkin useasti päivässä. Ihana tunne<3 Dopplerilla olen kuunnellut melkein päivittäin, ihanat jumputukset sieltä kuuluu. Mulla istukka edessä nii ei aina satu kuulumaan ja tottakai sitä sitten panikoidaan. :D Esikoinen haluaa aina samalla että hänenkin mahaa kuunnellaan. :heart:

Hirvee vauvakuume jo, ei jaksa odottaa syyskuuhun. Mun kaks kaveria sai melkein peräkkäin nyt tammi-helmikuussa vauvat ja voisin asua niillä kun ne pikkuiset on niin suloisia. Ja se tuoksu, se on kyllä ihaninta vastasyntyneessä.

Me laitettiin jo hoitopöytä paikalleen, tiedän että on aikasta mutta jotain oli pakko tehä kun niin hirvee hinku päästä laittamaan kotia vauvaa varten. Ja en jaksa aina ajatella, jos jotain sattuu... voihans itä sattua missä vaiheessa vaan raskautta jotain ikävää. Kaksosten rattaatkin hankittiin jo netistä, perjantaina noudetaan ne myyjältä. Käytetyt siis, mutta tosi hyväkuntoset ja kantokoppa mukana yms.

Jep, mutta huomenna optikolle näöntarkastukseen ja hommaamaan uudet lasit. Haluun kyllä jotkut tosi kesäset ja vaaleenpunaset! :D

Riikka&Niisku 15+2

Kaikki kunnossa! Turhaa panikointia siis. Vauvanalku oli kasvanut normaalisti viikon sisällä ja sydän löy vahvasti. Voimakkaat menkkakivut ovat vaan kohdun kasvukipuja, jotka toisilla voi olla aika voimakkaita. Ja saan kuulemma olla tyytyväinen, jos muut oireet ovat kadonneet näin aikaisin. Onneksi kävin varmistamassa asian. Nyt on hyvä mieli =)

Miehen synnytykseen pääsystä... Olen samoilla linjoilla Kaktuspiikin kanssa, että kyllä miehen on PAKKO päästä synnytykseen mukaan. Ei työnantaja sitä voi kieltää eikä uhata potkuilla. Kyllä se on selvä oikeusjuttu sen jälkeen, jos niin menee tekemään. Ja vaikka olisi työpaikka, jossa vain yksi henkilö kerrallaan töissä, niin mikäli ajoissa ilmoittaa, että milloin on laskettuaika, niin työnantajan pitäisi kyllä varautua siihen, että joku on valmiina tulemaan tuuraajaksi pari viikkoa lasketun ajan molemmin puolin, jos lähtö tulee kesken työpäivän. Älä LuvLucy tästä stressiä ota. Ja käsket miehen jutella hyvissä ajoin pomon kanssa asiasta :)

idylli 8+4

Idylli Ihana kuulla, että kaikki on kunnossa! :heart:

Silti jotenkin mietityttää toi vaan, kun synnytys voi kestää todella pitkään niin onko silti ok olla poissa töistä. Joillakin kun kestää koko prosessi vaan 5h, joillakin monta päivää.. :/ Juur oli lehdessä, et jollaki kesti synnytys oliks se ny 30 vai 60 päivää... Toi nyt onkin aika harvinaista, heh mutta kaikki on tosiaan mahdollista.

Ja sitäkin oon miettiny, et suuttuuko pomo siitä, ku muru haluaa olla sen koko mahd. ajan isyyslomalla eli aikoo pitää myös sen isäkuukauden eli tulis olemaan aikas pitkän aikaa poissa töistä ni toivon mukaan se ei sen takiikaa voi potkui antaa... Vaikee olla stressaamatta noista asioista, mutta onneks hänel on ainakin yks työkaveri joka sai perheenlisäystä ni saa jutella sen kans sit joskus kesäl et miten meni hommat ku hän meni synnytykseen (jos edes meni) mukaan ja miten pitkään oli isyyslomalla jne. Äh ei pitäis miettii varmaa koko asiaa viel, ku näin alus vast mennään, mut minkäs teet ku haluun tietää KAIKEN etukäteen mielenrauhani vuoksi. :D

Luvlucy: isyysloma ja isäkuukausi ovat lakisääteisiä eikä pomo voi niitä estää. Ainoastaan isyysloman ajankohtaan voi pomo sanoa ettei välttämättä onnistu sillon ku haluais, jos on hyvä syy, mutta kyllä sen pitää saa. Isäkuukausihan pidetään sit vanhempainrahakauden lopussa ja sen ajankohtaa työnantaja ei ymmärtääkseni voi määritellä.

Täällä huomenna poksutaan ja puoliväli ois täynnä. Ohjelmassa olisi myös rakenneultra, kovasti jo jännittää onko kaikki hyvin ja paljastaako sukupuoltaan.

Sanle 19+6

Heipat taas kaikille pitkästä aikaa :wave:
Täällä ollu viime päivät niin täynnä kaikkea tekemistä, ettei oo kerenny kirjottamaan ja töissä ollu niin kiire, ettei oo kerenny sielläkään palstailemaan ;)

piuu pahoittelut menetyksestä :hug: Ja tsemppiä uuteen yritykseen!

Imoen olipa kiva kuulla kuulumisia sieltä vauva-arjen keskeltä :)

kaktuspiikki ja ElinaMaria hurrrjan paljon onnea kummallekin hyvistä ultranäkymistä!! Ihanaa :heart:

Idylli hienoa kuulla, että siellä ultrassa oli kaikki hyvin :heart: Mullakin loppui se pienen pieni heikotus/pahaolo jo joskus rv8 jälkeen.

LuvLucy kyseli tuolla pari sivua sitten, että milloin ensisynnyttäjä yleensä tuntee liikkeitä. Jotkut kai voi tuntea aika aikaisinkin, rv14-15, mutta yleensä kai ensisynnyttäjät tuntee ne vasta lähempänä puoliväliä. Mullakin alkoi ekat liikket tuntumaan vasta rv19+, oisko ollu just päivä/pari ennen rakenneultraa. Mutta mulla on istukka edessä ja se kuulemma (ja todistetusti) vaimentaa tehokkaasti liikkeitä ainakin alussa. Joten voi paljon riippua siitä istukankin paikasta, milloin niitä alkaa tuntumaan.

Riikka90 kiva, että siellä jo parempi olo :)

täälläkin käytiin sitten tänään ylimääräisessä ultrassa. Oon koko ajan panikoinut noita vauvan liikkeitä enemmän ja vähemmän siitä lähtien, kun niitä alkoi tuntumaan. Kun ei toi meiän neiti oo missään välissä ollut mikään hirmu aktiivinen liikkumaan. Tällä viikolla liikkeet on kuitenkin olleet tosi vähäisiä ja lopulta päätin, etten enää kestä, pää hajoaa ja varasin ajan yksityiselle ultraan. Siellä onneksi kaikki hyvin :heart: Neiti vastasi viikkoja, painoarvio oli 1678g, napanuoran virtaukset hyvät ja lapsivettä normaalisti. Mutta eipä toi neiti ultran aikanakaan ollut kovin aktiivinen, muutaman hassun liikkeen näytti. Ja hengitysharjoituksia :heart: Lääkäri epäili, että oli vain nukkumassa juuri silloin ja sanoi, ettei olisi ultran perusteella huolissaan. Mutta pyyti kuitenkin tulemaan huomenna Kättärille sydänäänikäyrille varmuuden vuoksi. Sama lääkäri siis on töissä myös Kättärillä ja sanoi tulevansa itse katsomaan miltä käyrä näyttää :) Eli huomenna aamulla sinne. Toivottavasti kaikki on käyränkin puolesta ok ja tuo meidän neiti vain olisi luonteeltaan rauhallisempi tapaus.

Sanmar + superpapunen 30+5

Luvlucy: isyysloma ja isäkuukausi ovat lakisääteisiä eikä pomo voi niitä estää. Ainoastaan isyysloman ajankohtaan voi pomo sanoa ettei välttämättä onnistu sillon ku haluais, jos on hyvä syy, mutta kyllä sen pitää saa. Isäkuukausihan pidetään sit vanhempainrahakauden lopussa ja sen ajankohtaa työnantaja ei ymmärtääkseni voi määritellä.
Ei sitä kuulemma tarvii lopussa pitää vaan voi pitää samantien isyysloman jatkoksi. :) Ainakin tosta tekstistä ymmärsin, että eka piät sen isyysloman ja sit halutettasi sen isäkuukauden joko putkeen tai myöhemmin.

Vai tarkoittaako vanhempainrahakauden lopuksi sitä, eli sit en ny muista monta päivää ne sitä makso enkä jaksa tarkistaa ni vasta sit voit pitää isäkuukauden? Must kyl tosi tyhmää, jos eka pitää isyysloman ja sit on pakko mennä töihin ja sit pitää se isäkuukausi, ku sen vois hyvin pitää putkeen...

Isä voi hakea isyysrahaa Kelasta vauvan syntymän jälkeen. Isyysrahaa maksetaan 18 arkipäivää. Kun isälle maksetaan isyysrahaa, sinulle maksetaan samaan aikaan äitiys- tai vanhempainrahaa. Sitten se isäkuukausi. Sehän tarkoittaa sitä, että isä pitää vanhempainrahakauden 12 viimeistä arkipäivää ja saa sitten käytettäväksi isäkuukauden, jonka pituus 13-36 arkipäivää valinnan mukaan. Isä voi pitää isäkuukauden suoraan vanhempainrahakauden jatkoksi tai siirtää koko kuukauden 180 päivän sisällä vanhempainrahakauden päättymisestä.

Viimeksi muokattu:
Tarkistin sen nyt ni 25 päivää maksavat vanhempainpäivärahaa ja isyysloma on 18 arkipäivää. Mutta samaan aikaan isäkuukausi alkaa jo 13 päivä (25-12=13) jostakin kumman syystä... Ja sit jatkoksi voi suoraan pitää 13-36 arkipäivää. En kyl ymmärrä miks isyysloma ja isäkuukausi on jonku aikaa päällekkäin, mut niin näyttäis menevän ton tekstin perusteella. Kerta isyysrahaa maksetaan 18 päivää niin eikös se ole juuri isyysloma? Mutta isäkuukausi alkaa 13 päivä, 5 päivää ennen kuin isyysloma loppuu. Mutta noh jos pitää putkeen niin siis jos laskin oikein, on isä yhteensä lomalla 25+36=61 arkipäivää??

Luvlucy: Taidat nyt sekoittaa isyysvapaan, vanhempainvapaan ja isäkuukauden. Eli Kelan sivuilla on näin: "Kun isä käyttää vanhempainrahaa vähintään 12 arkipäivää (vanhempainrahan lopusta), hän saa 1-24 ylimääräistä arkipäivää vapaata. Tätä vapaata kutsutaan isäkuukaudeksi. Arkipäiviin luetaan päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät."

Eli jos isä haluaa pitää isäkuukauden, hänen on pidettävä osa vanhempainvapaasta, eli se tarkoittaa sitä että sinun on katkaistava oma vanhempainvapaasi ja siirrettävä se miehellesi. Eli molemmat ei voi yhtäaikaa olla Kelan vanhempainvapaalla ja isäkuukausikin on tuota vanhempainvapaata. Tuossahan onkin että isän pidettävä vähintään 12pvä vanhempainvapaata vanhempainvapaan lopussa ja silloin isä saa ne ylimääräiset päivät 1-24pvä. Isyysloman toki voi jättää pidettäväksi myöhemmäksi tai ihan vanhempainrahakauden loppuun, eli isä ei jääkään kotiin isyyslomalle heti vauvan synnyttyä vaan sitten vasta ihan vanhempainrahakauden lopulla ennen isäkuukautta. Silloihan kotonaolo jaksosta tulee pitempi yksittäinen jakso. mutta isäkuukauden aikana ei tosiaan äidille makseta äitiyspäivärahaa/vanhempainrahaa, vaan se siirtyy isälle. Moni käyttää isäkuukauden just siksi että äiti lähtee töihin ja isä hoitaa sit lapsen kotona niin sillä saadaan lapsen hoidon aloitusta lykättyä kuukaudella pidemmäksi, kun äidille noita ylimääräisiä päiviä ei anneta.

Meillä on mies molempien poikien aikaan pitänyt ison osan vanhempainvapaasta ja saanut myös tuon isäkuukauden. Ekat 4 kuukauttahan maksetaan vaan äitiysrahaa, joka maksetaan vaan äidille, loput vanhempainvapaat voi pitää kumpi vain, joten senkään puolesta isäkuukautta ei voi pitää heti lapsen syntymän jälkeen koska silloin on vielä äitiysraha kausi jota maksetaan vain äidille eikä sitä voi siirtää isälle. Vanhempainrahakausi alkaa vasta kun lapsi on n.3kk ikäinen.

Viimeksi muokattu:
Riikka90: Meillä kans kuopus opettelee kuivaksi tammikuussa täytti 2v. Esikoisesta opin sen ettei niitä vaippoja kannata heittää liian aikasin pois jos tosiaan sitä pissaa tulee koko ajan. Itse olen lastentarhanopettaja ja töissäkin sen oon huomannut millon lapsi on kypsä kuivaksi opetteluun. Itse heitin esikoiselta vaipat pois kun oli vajaa 2v ja sitä pissaa tuli koko ajan ja luulen että hän osittain oppi siihen että housut oli aina märät ja vahinkoja tuli tosi paljon niin että nyt kun on reilu 4v niin päiväpissat tulee vieläkin välillä housuun kun ei sitä haittaa jos housut vähän kastuukin. Nyt tällä nuoremmalla pissavahinkoja on sattunut tosi vähän. Muistaa tosi hyvin millon vaippaa ei oo ja käy pissalla kun kotona on paljaalla pyllyllä tai alkkareissa. Mut jos on kaikki housut päällä niin ei varmasti muista ettei vaippaa oo. Mutta siis ihan vinkkinä että jos lapselle tulee tosi paljon pissavahinkoja niin kaikkien kannalta viisainta laittaa ne vaipat takasin ja odottaa vaikka kesään ja kokeilla sitten uudestaan. Tiheät pissaamiset kertovat siitä että kuivaksi oppiminen ei ole ajankohtaista ja pidätyskyky on vielä heikko. Tai sit voi hankkia vaikka harkkahousuja kertseinä tai kestoina, pitää pienet pissat niin ettei lattiat ja sohvat kastu mutta jää märäksi niin että lapsi huomaa pissan tulevan/tulleen.

Hei olen uusi ja haluisin liittyä keskusteluun km joulukuussa 2011 ja plussa tuli 11.3 nyt mennään viikoilla 6+5 ja pelko on suuri kaksi tervettä poikaa v98 v 2003 sitten keskenmeno 2011 nyt jännittää ja pelottaa miten tässä käy..?

Sanle En sekoita mitään. :D Itse kela kerttu sanoi, että ensinnäkin:

A) #Isä voi hakea isyysrahaa Kelasta vauvan syntymän jälkeen. Isyysrahaa maksetaan 18 arkipäivää.

Eli eikö toi nyt tarkoita sitä, että isä voi jäädä isyyslomalle 18 päiväksi (ma-la päivät) heti vauvan synnyttyä?

"Vanhempainpäiväraha maksetaan jälkikäteen 25 arkipäivän (ei arkipyhiltä ja sunnuntailta) maksuerissä." Hölmö minä... Eihä se kestäkkää 25 päivää vaa enemmän. Mut siis jos se alkaa vasta 3kk ikäisen vauvan kohdalla ja kelassa sanotaan, että voi pitää vasta vanhempainrahakauden lopussa ni kui pitkää se vanhempainrahakausi kestää? Oliko se 6kk?

B) "Kun isä käyttää vanhempainrahaa vähintään 12 arkipäivää (vanhempainrahan lopusta), hän saa 1-24 ylimääräistä arkipäivää vapaata. Tätä vapaata kutsutaan isäkuukaudeksi. Arkipäiviin luetaan päivät maanantaista lauantaihin pois lukien arkipyhät."

Veikkaan, että on vanhaa tietoa. Tuskin se kela kerttu väärin sanoo, kun sanoi että se on nykyään 13-36 arkipäivää. Varmaan muuttui tänä vuonna. :)

Mulle se sopii mainiosti, että mun raha katkaistaan ja isä saa vanhempainrahaa. Ku eihä tolla mun vanhempainrahalla kyllä pidemmälle selvii... Mies sais paaaaaaaljon parempaa vanhempainpäivärahaa ja mie voisin sit ain välil tehdä töitä. Sopii kuule ku nakutettu tollai meille. :)

Rakenneultra takana ja kaikki kunnossa. Poikalupaus saatiin eli kolmatta velikultaa pukkaa.

Luvlucy: on sitten jos ajattelitkin että mies ois kotona ja sinä töissä. Vanhempainrahakausi on tosiaan se 6 kk äitiysrahakauden jälkeen. Aattelin että oisit halunnu miehen jäävän heti vauvan syntymästä kotiin ja pitävän heti sen isäkuukauden

• Tykkää
Reactions: Missy1985
Sanle Joo siis luin eilen unen pöpperössä, että se vanhempainrahakausi kestää 25 arkipäivää, ku siin oikeasti lukee et maksetaan 25 arkipäivän maksuerissä nii siks meni asiat ihan solmuun. :D Ja oisin tietty halunnut, että voi putkeen olla, mutta noh pääasia on että voi ees jäädä isyyslomalle sen 18 arkipäivän ajaksi. Onha seki jo jotain. :) Ja sit myöhemmin se isäkuukausi sitten. ^^

Ja onnee poikalupauksesta! :heart: Maltan tuskin odottaa, että itekki saisin tietää kumpi on tulossa. ^^

Riikka90 No miten meni? Ei kai jäänyt traumoja? :O
Ihan hyvinhän se loppu peleissä meni sitten. :) Ite olin ehkä enemmän paniikissa lopussa. En jaksa nyt mitään synnytyskertomusta kirjottaa.

Ei siis jääny traumoja isälle, piti mua kädestä koko ajan ja itkettiin molemmat vissiin koko ajan onnesta. :D Sittken kun vauva laitettiin vähäks aikaa siihen mun rinnalle nii sitte jännitys laukes. Sitte isä lähti pesemään pikkusta ja mut kursittiin kokoon ja vietiin heräämöön. :)

Ja aikoo kyllä tulla nyt tähänkin synnytykseen, oli sitte alatie tai sektio. Hän on ite sitä mieltä että miehen pitää olla tukemassa äitiä synnytyksessä. Ja oon kyllä samaa mieltä, mutta ymmärrän niitäkin joille se on liian rankkaa. :)

Kohta lähetään sinne reissuun kahestaan miehen kanssa! Ihanaa<3 Mummi tulee hakemaan esikoisen hoitoon. :)

Riikka&Niisku 15+4

Riikka90 Ihana kuulla. :) Noin miekin haluan, että mies on siin vieres pitämäs kädest kii, mikä varmaan on siin mieles rankkaa siis sille ku kattoo vierest eikä voi tehrä mitis, mut mut kai se sit hyvin menee... Nähtäväks jää. :D Onneks ei tarvii ihan viel panikoida, on täs viel aikaa. :) Mut kiva kuulla, ettei jääny traumoja, ku välil lukee et on jääny ja se on aina bad thing. :/

Yhteistyössä