facebook ja väärinkäsitys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syytön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syytön

Vieras
Kertoisko joku mitä siel lukee kun pelaat jotain peliä? Tyyliin "Maija Meikäläinen pelaa tällä hetkellä angry birdsiä?"

No, mun poika pelaa välillä mun facebookissa angry birdsiä.
Eräs kollega oli lomallaan ollut keskellä päivää facebookissa ja hän oli huomannut siellä tekstin, missä mun nimi et pelaisin sillä hetkellä angry birdsiä.
Meillä FB-kielto työaikana ja tää kollega tästä sit päätteli et pelasin kesken työpäivän ja soitti esimiehelle jolta sain varotuksen.
Olin ihan äimänä, koska en TODELLAKAAN ollut sillä hetkellä missään facebookissa ja lapsikin koulussa. Eikä kukaan muu tiedä mun tunnuksia.

Nyt mietin millä voisin todistaa tuon et siinä lukee et "pelaa tällä hetkellä" ei tarkoita et just sillä sekunnilla vaan ylipäätään...?!

Ymmärsitteks kukaan tästä mitään...?

Mä ymmärsin :), mutta sitä en osaa sanoa, miten saat todistettua ettet oo pelannut työaikana. Mä annoin kans aikoinaan tunnukset lapselle, että sai pelata Farmvilleä yms. ja huomasin, että oli kesälomalla lähes koko päivän mun tunnuksilla koneella ja mä töissä... Tehtiin sitten lapselle omat tunnukset FB:hen, että saa pelata noita pelejä ihan rauhassa omilla tunnareillaan.

Kyllähän se työnantajan pitäisi varotuksen antaessaan näyttää toteen että olet sen varoituksen ansainnut. Oliko luottamusmies paikalla kun sait varoituksen? Älä jätä asiaa tuohon vaan valita siitä. Tuo on törkeää.

Mun mielestä tollasen perusteella ei saa mitään varotuksia antaa, kun ei ole pitäviä todisteita. Kyllä se todistusvelvollisuus pitäisi työnantajalla olla. Ota yhteyttä liittoon.

Pomo soitti mulle työpaikalle ja selitti tilanteen. Sanoin, että en tasan varmana ole käynyt fb:ssa et tervetuloa vaikka tarkistamaan meidän pisteen kone! Johon pomo (mielestäni, toki voi olla tulkintakysymys) aika ylimielisellä äänellä: No, en nyt sentään, mutta olet hyvin tiennyt, että facebook on kielletty työajalla, joten jos voisit vastedes olla pelaamatta niitä pelejä. Ja tyyliin hyvää päivänjatkoo. Luottamusmies lomalla, soitan sille ens viikolla.

No huh. Aikamoinen oikeusmurha tapahtui, jos tosiaan tuon perusteella saat varoituksen! Saahan sitä omat tunnukset antaa kenelle vain, joka voi mennä milloin vain fb:n.

Olet varmaan jo poistanut kyseisen työkaverin kaverilistaltasi??

Ei taida olla lain voimaa tuolla varoituksella, työntekijä täytyy pyytää "kuultavaksi" varoitusta varten ja hänellä on lupa pyytää luottamusmies tai esim. joku työkavereista mukaan tilaisuuteen. Yleensä varoitus on hyvä antaa kirjallisena, jotta tarvittaessa siihen voidaan palata. Varoitus ei ole voimassa ikuisuuksia vaan kohtuullisen ajan verran, joten esim. parin vuoden päästä ei voida sanoa, että tää on nyt sitten sun toinen varoitus.

Kannattaa varmaan vastaisuuden varalta myös laittaa niin ettei mitkään pelijutut mee sun seinälle ja kavereiden etusivulle.

Ja et sä tosta mitään varoitusta voi saada.

Mä taidan tietää missä sä oot töissä... ;)

Joskus aikoinaan, ennen Facebookia, kun ihmiset pyöri työajalla paljon chateissa, tuli koneille esto niille sivustoille. En tiedä saako sitä noihin koneisiin...

Alkuperäinen kirjoittaja syytön;25966630:
mulla jumittaa tää palsta.

sanoi siis myös tuon puhelun yhteydessä, että "tämä olkoon ensimmäinen varoitus".

Tämänhän voi ja pitääkin tulkita "puheeksi otoksi" eikä varoitukseksi. Eli jos joku rikkoo jotain sääntöä, ei siis mitään vakavaa tapahdu, niin työntekijän kanssa otetaan asia puheeksi ja neuvotaan miten toimitaan oikein. Jos tämä ei mene perille niin siitä on seurauksena varoitus.

Mutta ei tämä sitä muuta että sait "varoituksen" aiheetta. Pidä puolesi, koska jos jotain muuta aihetta on, niin kun tämä on alla, niin seuraavaksi saat tosiaan sen varoituksen.

Yhteistyössä