Ihmetteleekö kukaan muu miten tuo Talvivaaran touhu on mahdollista?

• Viestiketjun aloittaja Rähinä-Reetta
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ihmetellä voi enemmän vaikka rakennusliikkeitä. Työtapaturmissa kuolleita ja rakennusvirheiden vuoksi sairastuneita. Autotehtaat tuotteillaan aiheuttavat liikennekuolemia ja ilmansaasteita. Aina ihmettety mittakaavan mukaan.

mulle on uutisista jäänyt käsitys että kuollut mies kuoli paljolti omaa tyhmyyttään jättämällä noudattamatta turvamääräyksiä

järvetkään eivät ole lopullisesti saastuneet, suurin ongelma Talvivaarassa on itse asiassa paha haju

kökköliini
miksi sitä pitäisi ihmetellä, työntekijä on itse mennyt ILMAN tarpeellisia turvalaitteita tekemään työtä jossa ne pitää olla. vaikka pomo käskee menemään niin ei ole pakko totella ITSE vastaa turvallisuudestaan.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25921559:
miksi sitä pitäisi ihmetellä, työntekijä on itse mennyt ILMAN tarpeellisia turvalaitteita tekemään työtä jossa ne pitää olla. vaikka pomo käskee menemään niin ei ole pakko totella ITSE vastaa turvallisuudestaan.
Taitaa kyllä olla että esimies vastaa turvallisuusohjeiden noudattamisesta ja turvalaitteiden käytön opastuksesta. Näissähän monesti vedotaan huonoon perehdyttämiseen ja opastukseen.

kökköliini
[QUOTE="vieras";25921595]Taitaa kyllä olla että esimies vastaa turvallisuusohjeiden noudattamisesta ja turvalaitteiden käytön opastuksesta. Näissähän monesti vedotaan huonoon perehdyttämiseen ja opastukseen.[/QUOTE]mies oli aikoinaan töissä kyseisessä firmassa, turvamittarista oli akku tyhjä ja piti lähteä tarkastus kierokselle, pomo oli vain todennut että äkkiähän sä siellä käyt ilmankin... arvaa lähtikö mies? sääli jos kyseinen mies lähti "äkkiä" käymään.

Talvivaaran ja myös Raahen (?) kaivoksen toiminnassa on aivan valtavia mustia aukkoja! Suomesta on tulossa Euroopan Kongo, kun kaikkia muita arvoja voidaan polkea, jotta kaivosteollisuus tykkää tulla tänne - kun hei, ei täällä tarvitse noudattaa määräyksiä, jotka periaatteessa ovat tiukkoja, mutta sopimalla asiat voidaan aina kiertää.

Talvivaara on muuttanut useamman järven mereksi. Onko se todella ihan ok?

Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25921605:
mies oli aikoinaan töissä kyseisessä firmassa, turvamittarista oli akku tyhjä ja piti lähteä tarkastus kierokselle, pomo oli vain todennut että äkkiähän sä siellä käyt ilmankin... arvaa lähtikö mies? sääli jos kyseinen mies lähti "äkkiä" käymään.
mikä sun käsitys on väitteestä, että talkoovaarassa olisi todella huonot palkat, mulle on kerrottu 7-8 tuntipalkoista

kökköliini
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25921738:
Talvivaaran ja myös Raahen (?) kaivoksen toiminnassa on aivan valtavia mustia aukkoja! Suomesta on tulossa Euroopan Kongo, kun kaikkia muita arvoja voidaan polkea, jotta kaivosteollisuus tykkää tulla tänne - kun hei, ei täällä tarvitse noudattaa määräyksiä, jotka periaatteessa ovat tiukkoja, mutta sopimalla asiat voidaan aina kiertää.

ei ole oikein, mutta kaivos jos menisi kiinni olisi se monelle perheelle kova paikka koska työlistävä vaikutus on myös kova kyseisellä alueella. mutta asiat pitäisi saada kyseisen firman kuntoon niin että luontoa ei pilattaisi enää enempää.

Tässä tuo toinen mista puhuin.
Raahen kultakaivos haluaa laskea jätevesiään ympäristöön | Oulu | yle.fi

1. Yhtiön jätevesiallas alkujaankin alimitoitettu ja nyt 2kk toiminnan jälkeen jo täynnä.
2. Yhtiö ei halua sulkea toimintaansa eds väliaikaisesti, vaan ehdottaa että laskisi jätevedet SUORAAN ympäristöön.
3. ELY-keskuksen viranomainen sanoi, että siihen tod. näk. joudutaan myöntymään, koska muuten kaivoksen toiminta pitäisi keskeyttää.

Mitä Lilii sanoo: no totta munassa se toiminta pitää keskeyttää, jos jätteet ei mahdu minnekään! Koneet seis ja uuden jätevesialtaan tekoon.

"vieras"

Suomi kuuluu Euroopan Unioniin ja meidän pitää hyväksyä jäsenyyden hyvät kuin huonot puolet ja Talvivaaran veroeurot kyllä tuntuvat kelpaavan kaikille.

[QUOTE="vieras";25921797]Suomi kuuluu Euroopan Unioniin ja meidän pitää hyväksyä jäsenyyden hyvät kuin huonot puolet ja Talvivaaran veroeurot kyllä tuntuvat kelpaavan kaikille.[/QUOTE]

Ai sinä saat tästäkin EU-kysymyksen. Salli mun nauraa. Kyse on tasan meidän omasta politiikasta: kuinka vakavasti suhtaudumme ympäristöarvoihin ja ympäristön pilaamiseen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25921791:
Tässä tuo toinen mista puhuin.
Raahen kultakaivos haluaa laskea jätevesiään ympäristöön | Oulu | yle.fi

1. Yhtiön jätevesiallas alkujaankin alimitoitettu ja nyt 2kk toiminnan jälkeen jo täynnä.
2. Yhtiö ei halua sulkea toimintaansa eds väliaikaisesti, vaan ehdottaa että laskisi jätevedet SUORAAN ympäristöön.
3. ELY-keskuksen viranomainen sanoi, että siihen tod. näk. joudutaan myöntymään, koska muuten kaivoksen toiminta pitäisi keskeyttää.

Mitä Lilii sanoo: no totta munassa se toiminta pitää keskeyttää, jos jätteet ei mahdu minnekään! Koneet seis ja uuden jätevesialtaan tekoon.
Ja työläiset kortistoon, sitäkö sinä haluat, milläs työttömät maksavat asuntolainansa?

[QUOTE="vieras";25921816]Ja työläiset kortistoon, sitäkö sinä haluat, milläs työttömät maksavat asuntolainansa?[/QUOTE]

Työläiset voisivat vaikka kaivaa sitä uutta jätevesiallasta sen pari kk, minkä sen tekeminen veisi. Sitten kaivos voisi taas toimia normaalisti.

rauhoitu, ei tilanne ole noin paha

Suomen kaivoksilla on todella tiukat ympäristöluvat ja itse asiassa, Talvivaara on pysynyt säädetyissä rajoissa.

Järvien suolaantuminen johtuu arviointivirheestä, ympäristövaikutusten arvioinnissa ei osattu ottaa huomioon koko ongelmaa. Raahessa on samantyyppinen tilanne, vesivarastoaltaan täyttymistä ei kukaan osannut ennakoida.

Uusien kaivosten perusongelma on se, että luvitus kestää niin kauan. Siksi luvitusprosessi pitää aloittaa aivan ensimmäsieksi ja siinä vaiheessa ei ole riittävästi tietoa prosessista eikä oikein resurssejakaan. Kaivosyhtiöt joutuvat luottamaan konsultteihin ja niiden osaaminen on sanalla sanoen heikkoa.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25921814:
Ai sinä saat tästäkin EU-kysymyksen. Salli mun nauraa. Kyse on tasan meidän omasta politiikasta: kuinka vakavasti suhtaudumme ympäristöarvoihin ja ympäristön pilaamiseen.
Tämähän on EU-kysymys jos mikä! Ei tälläinen toiminta onnistunut ennen EU-aikaa: Suomi ei ollut Kongo, vaan me hallitsimme itse itseämme ja päätimme mitä rajojen sisäpuolella saa ja ei saa tehdä, nyt tämän määrää EU.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25921825:
Työläiset voisivat vaikka kaivaa sitä uutta jätevesiallasta sen pari kk, minkä sen tekeminen veisi. Sitten kaivos voisi taas toimia normaalisti.
Sinä se menet aina siitä yli mistä aita on matalin. Ei oikeassa elämässä ole näin helppoja ratkaisuja.

Yhteistyössä