Kotihoidontuki kahteen vuoteen ja subjektiivinen päivähoito lopetetaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järkiratkaisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos on perustet niin tottakai hoitoon pääsee. Mielisairas vanhempi on aika hyvä peruste.

80-luvulla ei vielä ollut. Ja mä oikeasti epäilen sitä että ne perheet joissa on ongelmia, itse menisivät kaikista ongelmistaan kertomaan.

Subjektiivinen päivähoito on matalan kynnyksen mahdollisuus tukea lapsiperheitä. Eihän sen hoidon tarvitse olla kokopäiväistä/kokoviikkoista.

Mutta kertokaa joku muu tukimuoto joka tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi näiden perheiden kohdalla?

[QUOTE="vieras";25906074]Ei tietääkseni, koska mun isäni oli ihan terve silloin kun minä ja siskoni synnyimme. Hänen työpaikallaan oli vakavia ongelmia, mm. yksi työkavereista hirttäytyi ja isä löysi tämän työkaverinsa. Mielenterveysongelmat eivät ole mitenkään etukäteen arvattavissa.

Ja miten ajattelit estää sen ettei kukaan mielenterveysongelmainen hanki lapsia?[/QUOTE]

Vähästäpä mieli järkkyi.

Piuhat poikki mielisairailta.

Ehkä sieltä lähtisi kolme kotihoitoon joten sinun verotulosi olisivat pelkkää tuloa kunnalle.

Nyt en ymmärtänyt, voisitko selventää? Kerrottakoon vielä, että mun puolen kuun verotettu osuus on jotain 20-40 euroa mun osa-aikaisessa työssä. Nyt ollaan kikkailtu lastenhoitoa ja nakitettu milloin kenellekin, että mun kannattaa käydä töissä kun ei tarvitse laittaa lapsia kunnalliseen hoitoon. Jos systeemi muuttuu, niin mä laitan lapset sitten hoitoon, vaikka mulla olis töitä vaan 10h/viikko.

Lapset tulevat aivan järkyttävän kalliiksi yhteiskunnalle ja siksi ehdotan seuraavaa järkiratkaisua: ulkoistetaan lisääntyminen ja koulutus ulkomaalaisille.

Ulkomailta saa ilmaiseksi valmiiksi koulutettua työvoimaa ja siksi tulee edullisemmaksi lopettaa Suomesta kaikki lapsiperheiden tuet ja ottaa tarvittava määrä työvoimaa ulkomailta. Jos joku haluaa lisääntyä niin sitten saa myös maksaa kaikki lapsesta koituvat kulut ihan itse.

[QUOTE="vieras";25906109]Nyt en ymmärtänyt, voisitko selventää? Kerrottakoon vielä, että mun puolen kuun verotettu osuus on jotain 20-40 euroa mun osa-aikaisessa työssä. Nyt ollaan kikkailtu lastenhoitoa ja nakitettu milloin kenellekin, että mun kannattaa käydä töissä kun ei tarvitse laittaa lapsia kunnalliseen hoitoon. Jos systeemi muuttuu, niin mä laitan lapset sitten hoitoon, vaikka mulla olis töitä vaan 10h/viikko.[/QUOTE]

:D:D:D Siinä taas yksi äiti joka on ihan lastensa parhaaksi pitänyt ne kotihoidossa, jos sit on pakko pitää hoidossa vaikkei ois töissäkään. Yks esimerkki siitä miksi se tuki pitäs lopettaa. Se on monelle pelkkää kikkailua.

:D:D:D Siinä taas yksi äiti joka on ihan lastensa parhaaksi pitänyt ne kotihoidossa, jos sit on pakko pitää hoidossa vaikkei ois töissäkään. Yks esimerkki siitä miksi se tuki pitäs lopettaa. Se on monelle pelkkää kikkailua.

Mä en ymmärrä mitä kikkailua se on, jos mä hoidan sillä pikkurahalla lapseni kotona vs. että joku muu hoitaa ne ja kunta maksaa siitä isoa rahaa. Ja kotihoidontukihan nimenomaan mahdollistaa sen, että osa-aikatyö voi kannattaa, koska muuten se ei kannata. Vähän kuten välillä vilauteltu kansalaispalkkakin.

[QUOTE="vieras";25906139]Myös yhä useampi joutuisi ottamaan vastaan vuorotyötä, koska päivätyötä on melko vähän tarjolla. -> kalliiden vuorohoitopaikkojen tarve lisääntyy.[/QUOTE]

Sinne vuoropäiväkotiin tarvitan myös lisää lastenhoitajia ja työpaikkojenkin määrä lisääntyy.

Mun on vaikea ymmärtää tätä perustelua miten säästettäisiin niin ja niin paljon jos naiset olisivat kotona. Vielä enemmän tietysti säästettäisiin, jos kukaan ei kävisi töissä, mutta sitten ei olisi näitä kunnallisia palveluitakaan, kuten terveydenhoitoa, poliisia, palokuntaa jne jne.

[QUOTE="vieras";25906109]Nyt en ymmärtänyt, voisitko selventää? Kerrottakoon vielä, että mun puolen kuun verotettu osuus on jotain 20-40 euroa mun osa-aikaisessa työssä. Nyt ollaan kikkailtu lastenhoitoa ja nakitettu milloin kenellekin, että mun kannattaa käydä töissä kun ei tarvitse laittaa lapsia kunnalliseen hoitoon. Jos systeemi muuttuu, niin mä laitan lapset sitten hoitoon, vaikka mulla olis töitä vaan 10h/viikko.[/QUOTE]

Tarkoitin siis sitä että jos aloituksen "paketti" toteutuisi niin vaikka sinun lapsesi menisi hoitoon rasittamaan kunnan taloutta niin sieltä myöskin poistuisi kotihoitoon kalliita lapsia. Sinä menisitä töihin ja maksaisit veroja.

Mikä estäisi tuon "kikkailun" jos systeemi muuttuu?

Ja mä pistän muksut ihan mielelläni päivähoitoon. Siellä on paljon aktiviteettia ja kavereita, enkä mä kotihoidontuella saa varmaan edes sen vertaa ruokaa ostettua kuussa kun ne saa syödä siellä. Joten minä tässä voitan, jos tämä systeemi tulee. Mä olen kuvitellut olevani hyödyksi yhteiskunnalle, kun hoidan 2 lastani kotona kalliin kunnallisen hoidon sijaan ja sen lisäksi teen osa-aikatyötä, josta kunta saa verorahoja. Mutta nyt mä olenkin sun vinkkelistä hyötyjä? hyväksikäyttäjä? HALOO!

[QUOTE="vieras";25906086]Hyvä kysymys. Minä ihmettelen sitä miksi suomalaisten lapsiperheiden pitää nostaa jaloilleen Suomen ja Kreikan talous.[/QUOTE]

Eläkeikä nousee, työtätekevien veroja kiristetään. Lapsiperheidenkö ei tarvitse kiristää mistään?

Mä olisin varmaan työmarkkinatuella kotona sen viimeisen vuoden jos kotihoidontuki loppuis jo kun lapsi täyttäis 2v. Ja lapsi olis mun kans kotona.

No onneksi tää ei nyt ainakaan tällä hetkellä koske mua, vaikka kotihoidontuella oonkin, meille on toinen lapsi tulossa ennenkuin lapsi täyttää edes 2v. Ja jos lisää lapsia tulee, aion kyllä pienillä ikäeroilla tehdä, käymättä välillä töissä vaikka sitten joutuisin 10v olemaan kotona. Jos pidemmät ikäerot jättää niin ikäkin saattaa tulla vastaan enkä kovin vanhana halua lapsia saada.

Mulla ois muutenkin tarkoitus jossain välissä varmaan pätkissä opiskella vielä 1 ammatti, tällä hetkellä niitä on 2 mutta sellaisilta aloilta miltä ei töitä löydy. Työkokemusta on muutamalta vuodelta hankittuna ennen lapsia ja sitten joskus lapsien jälkeen taas lisää.Miksi kaikkien pitäis käydä töissä lapsien välissä ja jättää pitkät ikäerot, ei todellakaan ole sitä mitä haluaisin.Ensin lapset, uusi koulutus ja sitten vasta töihin keskeytyksittä.

Mites käy hoitovapaaoikeudelle. Sitä kai ei olla lyhentämässä? Koko ajan puhutaan kotihoidonTUESTA, mutta mun mielestä tärkeämpää olisi puhua hoitovapaaoikeudesta. Tuki ei tarkoita samaa kuin vapaa. Hoitovapaalla voisi olla vaikkei tukea saisikaan ja toisaalta tulea voi saada vaikkei olisikaan hoitovapaalla. On paljon perheitä, joiss tuo n. 300€ ei ihan kauheasti talouteen vaikuta. Omalla kohdallani ei ainakaan voi puhua todellisesta vaikuttimesta, kun kotihoidontuki on 10% palkkatuloista. Ei se ainakaan kannusta jäämään hoitovapaalle, ne vaikuttimet ovat jossain muualla kuin siinä TUESSA.

Kummasta on valtiolle enemmän hyötyä, siitä että mä meen töihin - saan kuukaudessa 800€ palkkaa, maksan 18%veroa ja laitan 2 lasta hoitoon joka on pyöreesti 2000€ ja maksan minimisumman niistä (vai maksanko ollenkaan?), ramppaan sairaslomalla sairauteni takia. Vai hoidan itse lapseni kotona kotihoidontuella josta maksan vielä kuitenkin veroa 21%?

Siitä olen samaa mieltä että subjektiivinen hoito pois, kyllä jos kotona ollaan niin itse ne penskat hoidetaan jos ne on kerran pitänyt saada.

Mites käy hoitovapaaoikeudelle. Sitä kai ei olla lyhentämässä? Koko ajan puhutaan kotihoidonTUESTA, mutta mun mielestä tärkeämpää olisi puhua hoitovapaaoikeudesta. Tuki ei tarkoita samaa kuin vapaa. Hoitovapaalla voisi olla vaikkei tukea saisikaan ja toisaalta tulea voi saada vaikkei olisikaan hoitovapaalla. On paljon perheitä, joiss tuo n. 300€ ei ihan kauheasti talouteen vaikuta. Omalla kohdallani ei ainakaan voi puhua todellisesta vaikuttimesta, kun kotihoidontuki on 10% palkkatuloista. Ei se ainakaan kannusta jäämään hoitovapaalle, ne vaikuttimet ovat jossain muualla kuin siinä TUESSA.

Tässä ei taida olla kyse siitä rahasta joka kotia maksetaan, sinänä mitätön summa. Kyse on siitä, että veronmaksajat saadaan töihin. Ainahan valitetaan että naiset ttienaavat vähemmän ja ura kärsii kun "joutuu" olemaan kotona niin kauan. Kun tuki ja oikeus olla kotona pienenee niin yhteiskunta ja varsinkin naiset voittavat.
Kuten täälläkin on huomattu, jos äiti ei ole koko kolmea vuotta kotona ja imetä niin tuomitaan jyrkästi.

Tässä ei taida olla kyse siitä rahasta joka kotia maksetaan, sinänä mitätön summa. Kyse on siitä, että veronmaksajat saadaan töihin. Ainahan valitetaan että naiset ttienaavat vähemmän ja ura kärsii kun "joutuu" olemaan kotona niin kauan. Kun tuki ja oikeus olla kotona pienenee niin yhteiskunta ja varsinkin naiset voittavat.
Kuten täälläkin on huomattu, jos äiti ei ole koko kolmea vuotta kotona ja imetä niin tuomitaan jyrkästi.

Missään ei ole mainittu hoitovapaaoikeudesta, jota pitäisi rajoittaa, jos naiset halutaan töihin. Mä en kylläkään kannata sen rajoittamista vaan joustavampia perhevapaasysteemejä, jotta lasten ja vanhempien yhteistä aikaa voitaisiin lisätä. Esim. joustava oikeus 75% työaikaan kaikille vanhemmille joilla alle kolmasluokkalaisia lapsia. Ja työnantajilta todellisia toimia, jotta tälläinen onnistuisi.

[QUOTE="vieras";25906439]Näköjään kaikkien suomalaisten pitää laskea elintasoaan turvatakseen kreikkalaisten elintason.[/QUOTE]

No niin, älä sitten sano että vain lapsiperheitä potkitaan perseelle koska näin ei ole. Valitettavasti kaikkien täytyy maksaa. Ja epäreiluahan se olisi jos joku osa kansaa pääsisi pälkähästä kun toisilta kuitenkin viedään.

Mua ihmetyttää se, että nuoret naiset ovatkin yks kaks muuttuneet tosi tärkeiksi veronmaksajiksi. Monella kuitenkin on lasten ollessa pieniä palkkakin pienimmillään. Eikö verojen kannalta olisi paljon järkevämpää pitää ihmiset töissä silloin, kun heidän palkkansa ovat suurimmillaan ja siten maksavat myös eniten veroja? Voisiko hoitovapaa olla "lainaa", joka maksettaisiinkin työuran loppupäässä? Eli jos on vaikka elämänsä aikana yhteensä 5 vuotta hoitovapaalla, niin pääsisi eläkkeelle 5 vuotta myöhemmin? Tietysti on mahdollista, että ei ole enää työkykyinen tai elossakaan silloin, mutta noin niinkuin periaatteessa?

En leikkaisi nykyistä 3 vuoden kotihoidontukea, mutta jos yksikin lapsi menisi tarhaan, sitä ei saisi. Eli kaikki lapset hoidettavana kotona.

Subjektiivista päivähoitoa voisi leikata reippaalla kädellä, miksi kotonaistujan lapsi tarvitsisi tarhapaikkaa? Voisi olla maksullinen viriketoiminta, mutta näin muuten ilmaiseksi turhaan ei sitä pitäisi olla.

Tarhamaksua voisi nostaa portaittain edelleen, sillä tuo maksimisumma tulee ihan perustuloillakin maksettavaksi, näin erittäin hyvätuloiset maksavat saman kuin melko pienituloiset, sieltähän saisi huomattavasti korkeampaakin maksua.

Alkuperäinen kirjoittaja HyäkkäysVaunu;25906837:
Onhan esim. saurakunnan päiväkerho, perhekerhot jne. mitää virikehoitopaikkoja eriksee tarvi.

Jep, niitä voisi suositella ensisijaisena, virikehoitoa käyttäisin ainoastaan silloin, kun lapsen huostaanotto olisi aika lähellä ja se olisi ns. viimeinen keino ennen sitä.

Yhteistyössä