Mitä sinä koet tekeväsi äitinä toisin tai vääremmin kuin ne kuuluisat muut ja toiset äidit?

  • Viestiketjun aloittaja "Piika-äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
Minä teen paljon "väärin", tässä muutama esimerkki:

- 7v. lapsi on paljon yksin kotona. En pakota iltapäiväkerhoon enkä mukaan ostoksille tms.
- meillä ei ole karkkipäivää vaan syömme herkkuja silloin tällöin.
- lapsi auttaa kodin ja eläinten hoidossa.

...olisihan noita vaikka miten luetella, mutta nyt tarvitsee töihin lähteä...
 
"Joku"
-Meillä syödään valmisruokia
-Kaikki 4lasta on laitettu suoraa synnäriltä omiin huoneisiin ja sänkyihin
-Kaikki 4 ovat myös olleet vauvasta asti hoidossa isovanhemmillaan
-leluja ostetaan ihan muuten vain kauppareissuilta,eikä vain juhlapäivinä
-Mutta nämä heikkoudethan korvaa pitkät imetykset,emme juo alkoholia lasten olleessa kotona yms jutut=)
 
madametussu
En nukuta lasta ulkona.
Ihan siksi, että en itsekkään nuku ulkona ja vauva ei nuku vaunuissa jos ne eivät heilu kokoajan, sängyssä nukkuu.
Ja siksi etten halua myöhemmin ongelmia kun yrittää totuttaa nukkumaan sisällä (saanut niin paljon kuulla valituksia kun lapsi ei enää suostu myöhemmin sisällä nukkumaan kuin 15min pätkiä)

Perusteluistani huolimatta 99% mielestä olen paska äiti.
 
En nukuta lasta ulkona.
Ihan siksi, että en itsekkään nuku ulkona ja vauva ei nuku vaunuissa jos ne eivät heilu kokoajan, sängyssä nukkuu.
Ja siksi etten halua myöhemmin ongelmia kun yrittää totuttaa nukkumaan sisällä (saanut niin paljon kuulla valituksia kun lapsi ei enää suostu myöhemmin sisällä nukkumaan kuin 15min pätkiä)

Perusteluistani huolimatta 99% mielestä olen paska äiti.
Mä en nukuttunut muksua kans ikinä ulkona. Ihan siitä syystä, että meillä sisäilma oli parempaa kuin partsilla vilkkaan tien varrella. Joskus mökkeillessä tms tietty yriteltiin, vaan vaunujen olis tosiaan pitäny liikkua kokoajan.

Enkä tehnyt ikinä vauvalle soseita tarkoituksella. Purkkisoseita söi, paitsi joskus kun tehtiin jotain perusruokaa, jota sit muussasin muksulle.

En tajua vaatemerkeistä (ainakaan lasten) yhtään mitään, enkä ole ajatellut ottaa selvääkään. Ostan sen mikä tuntuu mukavimmalle ja vedän sit vaik kurahaalarit päälle, jos muuten kastuis, enkä näe ongelmaa tässä.

Toisinaan syödään aamupala telkkarin edessä, mukavaa kaikista.

Meillä myös katsotaan paljon telkkaria, tai lähinnä leffoja, se on sellainen koko perheen harrastus, vaikkei itse leffateatterissa käydäkään niin vuokraamme ja tallentelemme innokkaasti. Muksun kans katsotaan aina jotain lastenleffoja, sen tämän hetken suosikki on TAllipihanbilehileet..
 
- meillä ei juoda maitoa.
- teinit saavat juoda colajuomia rajoituksetta.
- meillä käytetään eineksiä(kin).
- lapset savaat ulkoilla keskenään(kin) ja mennä mm. metsään hiihtämään ilman aikuista.
- meillä ei tunneta lastenvaatemerkkejä saati osata asettaa niitä paremmuusjärjestykseen.
- meillä annetaan lasten hamuta paljonkin harrastuksia - ihan halunsa mukaan.
- ...

:)
 
+++
Olen äkkipikainen, huudan ja taannun lapsen tasolle uhmakohtausten aikana. Joskus. En tee juurikaan ruokaa, ostetaan eineksiä ja toinen vanhemmista onneksi tykkää kokata. En tykkää askarrella tms. enkä juuri leikkiä lapsen kanssa. Mieluummin istun vieressä lukemassa kun leikkii itsekseen. Telkkari on päällä paljon. Olen epävarma ja luulen että se tarttuu lapseenkin. Olen huono äiti.
 
No niin, tästä tulee pitkäääää lista....

- en osaa askarrella, enkä ole muutenkan hirveän "taiteellinen"
- meillä ei tuoksu pulla eikä sämpylät, ne saadaan valmiina kaupasta
- olen vienyt lapseni hoitoon 11 kk:n iässä
- imettäminen ei onnistunut mitenkään, esikoisen kohdalla lopetin 2 kk:n taistelun jälkeen, tätä kuopusta toivottavasti vähän pidempään.
- en ole tehnyt itse soseita tai siis yritin mutta lapsi oksensi ne pihalle.
- kertakäyttövaipat ja "pyllypyyhkeet" on käteviä
- meillä syödään ajoittain makkaraa/nakkeja ja ruskeaa kastiketta, mitään luomua en ole koskaan ostanut sen hinnan vuoksi
- lapset ovat nukkuneet omissa sängyissään vauvasta saakka
- otamme mieheni kanssa omaa aikaa viemällä lapset yökylään
 
keskivertoäiti
[QUOTE="Piika-äiti";25903667]Minä en ole koskaan osanut itse askarrella, värkätä, tuunata ja tehdä käsilläni mitään hörtöjä enkä perhosia enkä muutakaan, jo haalarin jalkalenkkien kiinnitys on ollut niin ja näin. Nähin kädentaitoihin en ole myöskään lapsiani osanut ohjata enkä heidän kanssa sujuvasti askarrella illassa kotia somistavia juttuja.

Päivähoitoalaan en ole ainoaksi vaihtoehdoksi uskonut vaan lapset on hoidettu kotona ja myös hoidetaan kotona. Ja tästä siis kuulen päivittäin ihmettelyä.

Lapset on viety keräämään marjoja ja sieniä ja ne lähtevät yhä 16.19-vuotiaana mukaan. Tämä on siis suurin kumma teinitrion kavereiden vanhemmille. Lähteekö ne vapaaehtoisesti? Miten? Onko ne täysin tahdottomia ja alistettuja? Hypnoosissa?

Varmaan on paljon muutakin kestovaipoista, perhepedistä, lapsen jatkuvasta mukana pitämisestä liinassa, pitkistä imetyksistä, suuresta lapsiluvusta ja ties mistä, mutta jotenkin sitä vaan on raahautunut ajatellen, että nämä ovat meidän perheen juttuja ja arvoja ja puutteita ja outoja tapoja.

Mutta ihan kuin se outojen perhekohtaisten tapojen sietäminen olisi vähentynyt 20 vuotena, jotka olen ollut äiti? Toivottavasti olen väärässä.[/QUOTE]

En lukenut muita vastauksia, mutta minusta sinun viestissäsi oli monia varsin valtavirtaan kuuluvia juttuja, tai ainakaan kantoliina, pitkä imetys, perhepeti, kestovaipat eivät ole mitään pienen marginaalin asioita nykyään.

Otsikon perusteella omasta äitiydestäni tuli ekana mieleen nämä asiat:
- Lapset ovat nukkuneet alusta asti omissa sängyissään (tai no kuopus nukkui ekat pari viikkoa mun vieressä, kun heräsi aina syötön jälkeen jos yritti siirtää omaan sänkyyn)
- Lasten sängyt ovat kuitenkin olleet samassa huoneessa vanhempien sängyn kanssa siihen asti että iät olivat 1v ja 3 v, sen jälkeen lapsilla yhteinen huone, eli ketään ei ole laitettu nukkumaan yksinään koskaan
- Molemmille aloitettu kiinteiden syöttäminen varovasti jo 3 kk iässä. Ainoa syy tähän on ollut se, että olen halunnut päästä yösyötöistä eroon mahdollisimman nopeasti, ja molemmat ovatkin luopuneet yöruokailusta itse alle 5 kk iässä pysyvästi
- Vauvat ovat syöneet pääasiassa kaupan purkkiruokaa, en ole jaksanut juurikaan bataatteja tms keitellä ja soseuttaa

Ehkä kaikkein eniten eri lailla kuin "kaikki muut" koen tehneeni tuossa kiinteiden aloitusiässä. En sano että olen tehnyt "väärin", vaan nimen omaan "toisin", jos käytetään otsikon kysymyksessä olleita sanoja.
 
keskivertoäiti
Alkuperäinen kirjoittaja keskivertoäiti;25905678:
En lukenut muita vastauksia, mutta minusta sinun viestissäsi oli monia varsin valtavirtaan kuuluvia juttuja, tai ainakaan kantoliina, pitkä imetys, perhepeti, kestovaipat eivät ole mitään pienen marginaalin asioita nykyään.

Otsikon perusteella omasta äitiydestäni tuli ekana mieleen nämä asiat:
- Lapset ovat nukkuneet alusta asti omissa sängyissään (tai no kuopus nukkui ekat pari viikkoa mun vieressä, kun heräsi aina syötön jälkeen jos yritti siirtää omaan sänkyyn)
- Lasten sängyt ovat kuitenkin olleet samassa huoneessa vanhempien sängyn kanssa siihen asti että iät olivat 1v ja 3 v, sen jälkeen lapsilla yhteinen huone, eli ketään ei ole laitettu nukkumaan yksinään koskaan
- Molemmille aloitettu kiinteiden syöttäminen varovasti jo 3 kk iässä. Ainoa syy tähän on ollut se, että olen halunnut päästä yösyötöistä eroon mahdollisimman nopeasti, ja molemmat ovatkin luopuneet yöruokailusta itse alle 5 kk iässä pysyvästi
- Vauvat ovat syöneet pääasiassa kaupan purkkiruokaa, en ole jaksanut juurikaan bataatteja tms keitellä ja soseuttaa

Ehkä kaikkein eniten eri lailla kuin "kaikki muut" koen tehneeni tuossa kiinteiden aloitusiässä. En sano että olen tehnyt "väärin", vaan nimen omaan "toisin", jos käytetään otsikon kysymyksessä olleita sanoja.
Nyt kun luin muita viestejä, niin aika moni muu oli näköjään listannut samantyyppisiä asioita (omassa sängyssä nukuttaminen, valmissoseet). Varmaan tuo perhepeti/kantoliina/kestovaippa-henkinen aloitusviesti kirvoitti sitten näitä vastakohtia. :)
 
Meillä on varmasti liikaa lapsia (4) ja vitosesta kuumeilen. Hulluja siis eikä sovita muottiin. Lähdetään ystäväperheen kanssa etelään, taas ollaan hulluja, pitäis lähtee ilman lapsia eikä liutaa lapsia raahata mukana.

5v nukkuu meidän välissä, järkyttävää.
Ja paljonmuuta..
 
kökköliini
jatkampa listaa....

meillä lapset (2v ja4v) saavat olla serkkunsa (12v) mopon kyydissä kesäisin. talvella pulkka on mopon perässä ja 4v den kyydissä.
talvella ovat moottorikelkan perässä tämän 12v ajellessa. ja välillä vedän heitä itse tai mieheni.

4v saa ulkoilla yksin.

lapsia ei ängetä väkisin harrastamaan, esikoisella on vasta vakituinen harrastus 2x viikossa isin kanssa uimassa käynti ja hän osaa uida jo täysin.

lapset ovat mummolassa joka viikonloppu (mutta itse olen siellä myös.)

isä ottaa lapsia ampumaradalle mukaan ja esikoinen osaa jo ampua tuelta pistoolilla.

esikoinen on ollut metsällä isänsä mukana ja tietää miten jänis tai hirvikaatuu kun se ammutaan ( on nähnyt), ja on ollut katsomassa suolistukset ym asiaan kuuluvat.
 
"anniK"
yritin imettää viikon mutta siitä ei tullut mitään, luovutin.
kävin ensimmäisen kerran ulkona juhlimassa kun lapsi oli 1kuukauden, oli isänsä kanssa kotona.
meillä syötiin pelkkiä purkkiruokia "kunnon"ruokana 1vuotiaaksi asti, nyt lapsi suostuu onneksi syömään tavallista ruokaakin.
istun koneella just niin paljon kun mieli tekee kun olen kotona lapsen kanssa, toki leikin hänenkin kanssaan, mutta en koe että minun pitäisi istua lattialla lelujen kanssa jatkuvasti.
en jaksa ulkoilla lapsen kanssa kuin kerran päivässä. joskus jätetään kokonaan väliin.
minua ei kiinnosta mammakahvilat tai muut lapsi-mamma hommelit.

mut silti, me ollaan tosi onnellisia!
 
madametussu
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25905725:
4v saa ulkoilla yksin.
Tuttavapariskunnalla sama juttu, toiset pojat houkuttelivat mukaan heidän 4v pojan, polttivat satojen tonnien edestä maansiirtokoneita maan tasalle, vanhemmat maksavat loppuikänsä korvauksia :D
 
"vieras"
Olen imettänyt molempia n.4kk,nekin osittaisesti.

Kumpikin lapsista on alusta alkaen nukkunut omassa sängyssään meidän sängyn vieressä,syy: Löysin esikoisen kolmen päivän ikäisenä keskellä yötä poikittain mun peiton alta polvien korkeudelta enkä sen jälkeen ole enää uskaltanut ottaa viereen. Tosin whatever,kun yöt on olleet ehjiä :)

Ei käydä kerhoissa.

5v meni virikehoitoon puolipäiväiseksi ennen eskarivuotta.
 
madametussu
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;25905761:
no täällä kun ei ole mahdollisuutta tuohan ja pihassa ei asu muita laspia ei edes 2km säteellä että saattaa olla vaikeaa.
Kuhan vain kerroin, ihan vaikka vinkkinä muillekkin jotka päästävät 4vuotiaan yksin kerrostaloalueen pihapiiriin. 4v ei kuitenkaan ymmärrä vielä oikean ja väärän eroa ja on helposti manipuloitavissa. :)
 
Huono mutsi
Huudan tai tuiskin lapsille, pyydän kyllä anteeksikin mutta se rauhallinen asioita selittävä kiva äiti on välillä kateissa.

Joskus aamulla aamupala syödään sohvalla ja katsotaan piirrettyjä. Tällöin saa itse vielä nukkua :)

Puistoillaan "liian vähän". Käydään kyllä kävellen kaupassa ja ulkoillaan mutta jotenkin se leikkipuistossa kökkiminen loskakeleilla ei oo mun juttu!

Lapset siivoaa (2 ja 4v) eli vie pyykit pyykkikoriin, auttaa ripustamaan pyykkejä, tyhjentää tidkikoneesta euokailyvälineet laatikkoon, vie omat puhtaat vaatteet kaappiin, imuroi, pyyhkii pölyjä jne.... Meillä ei olla himosiivoojia mutta kerran viikossa on siivouspäivä ja silloin on myös lapsilla joku rätti kädessä.

Lapset on välillä päivähoidossa vaikka itsellä vapaapäivä
 
"Tuomari"
Ainoat oikeasti huonoa äitiyttä olevat vastaukset tässä ketjussa ovat raskaana ja imettäessä tupakoineet sekä tuo 6-viikkoisen laittaminen hoitoon. Toivottavasti kyse ei ole kokopäivähoidosta. Eräs läheinen sukulaiseni nimittäin joutui tuon ikäisenä kokopäivähoitoon ja jäi nyt 55-vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle yleistyneen ahdistuneisuushäiriön vuoksi. Psykiatrin lausunnon mukaan häiriö johtuu varhaislapsuuden hylkäämiskokemuksista.
 
  • Tykkää
Reactions: bud
hih hih ihan naurattaa nää teidän jutut en ole yhtään huonoa äitiä vielä täällä nähnyt sanokaa mitä sanotte :D. Tunnen pari oikeasti huonoa äitiä seuraavin perusteluin:

-hankkivat lapset tahallaan mieheltä kysymättä parin kuukauden tuntemisen jälkeen
-tupakoivat koko raskausajan ja käyttivät myös alkoholia isoja määriä, toinen näistä mahdollisesti myös huumeita
-molemmat jättivät miehensä ja toinen myös vauvansa ja muuttivat suoraan toisen miehen luo.
-molemmat jatkoivat bileputkea, toinen ei tavannut vauvaansa kuin kerran parin kuukauden aikana ja silloinkin kävi isän luona kahvilla. Toisen lapsi huostaanotettiin pariinkin otteeseen, lapsi mm. 4 v:nä laivalla yksin ja kaikki aikuiset kännissä ja huumeissa. lapsi itki yksin hytissä ja huostaanotettiin heti ruotsin puolella. Lapsen isä haki lapsen ruotsista. Lapsi muutti isän ja uuden puolison luo, mutta lapsella oli pahoja käytöshäiriöitä ja adhd ja söi pelkkää valkoista leipää. Oli ikäistään puolet pienempi ja muun muassa puheenkehitys vielä 6 v:nä pahasti jäljessä.
-toinen äiti alkoi tavata lastaan vasta 5 v:nä ja tuolloin alkoi uhkailla lapsen isää lapsen huoltajuuden poisviennillä ja haukkua lapselle isän perhettä niin että lapsi joutui terapiaan yli vuodeksi. Äiti jatkoi vaatimuksiaan pari vuotta kunnes lapsella todettiin myös adhd ja tällöin äiti yhtäkkiä luopuikin vaatimuksistaan lapsen suhteen.

Että tässä olis pari ihan aikuisten oikeesti aika erikoista tapausta "äitejä".
Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa että jättää vauvansa isän hoitoon parin kukauden iässä ja lähtee vaikka viihteelle. Mitä pahaa siinä on että isä lasta hoitaa? Mikä monopoli sillä äidillä siinä on? olisi aika karistaa nää vanhanaikaiset käsitykset lopullisesti ja tehdä kuten omalle perheelle ja omille lapsille on parasta. Äitikin saa olla itsekäs joskus. Yhden ystäväni mielestä hänen äitinsä oli kamala, päällepäin oikea malliäiti ja kaikki tehtiin niin pilkun mukaan. Ystävä totesi vanhemmiten äitinsä tunnekylmäksi suorittajaksi ja totesi että heillä oli kotona ylisiistiä ja aina ahdistava tunnelma. Tämä mielessä olen itse ainakin suhtautunut äitiyteen aivan muuna kuin suorituksena. Ei voi arvostella muita ennen kuin on kokeillut kulkea heidän kengissään. Lapset ja perheet on erilaisia ja eirityisiä.

Tännekin olisi pitänyt kirjoitella sellaisten äitien jotka oikeasti ovat jättäneet tarhaikäiset lapset kotiin mennäkseen baariin, tai jotka ovat kännissä heitelleet lapsiaan päin seiniä tai syöttäneet lapselleen pelkkää vaaleaa leipää ja makaronia.

Itseäni kiitän siitä että en ole vaarantanut lapsiani raskausaikana tupakoimalla tai juomalla, vaikka noillekin harrastuksille yllättävän monta yrittäjää löytyy. On vaikea arvostaa sellaisia äitejä jotka moista harrastavat hyvällä omalla tunnolla. Mutta tästä alkaa vain loputon suo joten jätetään kommentti leijumaan ilmaan.
 

Yhteistyössä