Hormonikierukka. KELAKORVAUS. kenellä on? Vähntyikö vuoto tai loppuiko kokonaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tietämätön"

Vieras
Mulla on nyt neljännen lapsen jälkeen älyttömän runsas vuoto, aina ollut, mutta nyt vielä astetta pahempi... Kipuakin on..

Meneehän se näin kotona ollessa... mutta entä kun tulee töihin lähtö.. jatkuvasti saa rampata vessassa ja silti tuntuu että holisee "ohi"...

Sinä kenellä on hormoni kierukka, vähenikö vuoto tai hävisikö kokonaan? Tai tiputteleeko jatkuvasti... Suositteletko sinä?

Mieheltä on putket poikkastu, että ehkäisyn takia en hormonikierukkaa tarvitse...
Onko hormonikierukka mahdollista saada "ilmaiseksi" "sairauden hoitoon"?

Olisko maksanut joku 150€...? Puolitoista vuotta sitten otin. Alkuun vuosin neljäkuukautta enempi ja vähempi ja sit loppu kuin seinään. Vuoden aikana nyt tullu kahdet hyvin niukat menkat, muuten ei ole vuotanut mitään :) ainoa miinus on, että jos menkat loppuu kokonaan, nii. Suositellaan raskaustestintekoa.. :( eli kahdenkuukauden välein olen pissannut tikkuun, mutta nega se on onneksi aina ollut.

Vuoto loppui oikeastaan kokonaan, joskus tulee pieni luraus. Mut kaverilla ihan normaalit kuukautiset. Yksilöllistä on miten käy. 150 euron kieppeillä, mut kestää sen 5 vuotta!

[QUOTE="Mie";25856800]Olisko maksanut joku 150€...? Puolitoista vuotta sitten otin. Alkuun vuosin neljäkuukautta enempi ja vähempi ja sit loppu kuin seinään. Vuoden aikana nyt tullu kahdet hyvin niukat menkat, muuten ei ole vuotanut mitään :) ainoa miinus on, että jos menkat loppuu kokonaan, nii. Suositellaan raskaustestintekoa.. :( eli kahdenkuukauden välein olen pissannut tikkuun, mutta nega se on onneksi aina ollut.[/QUOTE]

Ei mulle tuollaista suositeltu enkä oo pissaillu jtikkuun a kaksi vuotta on mennyt.

Gyne myönsi mulla olevan runsaat ja hankalat vuodot, mutta tutkimuslomakkeen kriteerit eivät täyttyneet joten jouduin kuitenkin maksamaan täyden hinnan 160e.

Mirena ollut nyt kuukauden, ja on tiputtelua, pieniä kuukautiskipuja ja pienet menkat ollut tänä aikana. Kuitenkin uskon, että vähitellen tiputtelu vähenee ja olen tyytyväinen jo siihen jos menkat vähenee reilusti. Heti sen jo tekikin, joten odotan innolla jatkoa. Ehkä kesä on jo helppo ja (lähes) vuodoton!

[QUOTE="Mie";25856800]Olisko maksanut joku 150€...? Puolitoista vuotta sitten otin. Alkuun vuosin neljäkuukautta enempi ja vähempi ja sit loppu kuin seinään. Vuoden aikana nyt tullu kahdet hyvin niukat menkat, muuten ei ole vuotanut mitään :) ainoa miinus on, että jos menkat loppuu kokonaan, nii. Suositellaan raskaustestintekoa.. :( eli kahdenkuukauden välein olen pissannut tikkuun, mutta nega se on onneksi aina ollut.[/QUOTE]

Ohjeen mukaan se tarvitsee tehdä vain kerran, silloin kun ne ekan kerran jäävät pois. (ainakin näin sanottiin ohjeessa 06)

[QUOTE="Mie";25856823]Se lukee ihan siinä ohjeessakin eli siinä tuoteselosteessa :) eli jos mekkoja ei tule, niin on hyvä tarkistetella raskauden mahdollisuudesta...[/QUOTE]

niin no sen yhden kerran mut ei koko ajan! Ja vuoto tasoittuu hiljalleen, ei välttämättä heti, kärsivällistyyttä.

[QUOTE="Mie";25856800] :) ainoa miinus on, että jos menkat loppuu kokonaan, nii. Suositellaan raskaustestintekoa.. :( eli kahdenkuukauden välein olen pissannut tikkuun, mutta nega se on onneksi aina ollut.[/QUOTE]

Miksi suositeltaisiin koska hormonikierukan luotettavuus on sterilisaation luokkaa?
Varsinkin kun hormonikierukan vaikutuksiin kuuluu, että monelta menkat jäävät kokonaan pois tai niukkenevat vaikka niin pieniksi että pärjää phs:llä..?

Ikinä en ole kuullutkaan että tarvitsisi testailla "huvin vuoksi" ja kai se lukisi siinä pakkausselosteessakin että raskauden todennäköisyys suurempi jos menkat jäävät kokonaan pois :snotty:

[QUOTE="mie";25856833]Yksityisellä käynnistä saa kuitenkin pulittaa monta kymppiä (jopa 70-90e, lääkäristä riippuen), että maksaahan se homma kuitenkin... :/[/QUOTE]Niinpä, ellei enemmänkin. Joten Kelakorvattu kierukka ei välttämättä tule kuitenkaan halvemmaksi.

Itselläni oli sama kierukka lähemmäs 7 vuotta, kyllä se, vaikka kertaostoksena hintava onkin, on edullisempi ehkäisyvaihtoehto kuin muut. Tosin tässä avauksessa, sitä ei kai ehkäisyn vuoksi halutukaan.

Itselläni kierukka vähensi vuotoja.

Vuodot loppuivat kokonaan ja kivut myös. Nyt kun kierukan käyttöaika alkaa mennä umpeen (ollut 4,5 v) hiukan on tullut kuukautiskipuja takaisin, mutta ei vuotoa pahemmin, ei tarvitse edes pikkusidettä.
Raskaustestiä ei ole suositeltu, enkä ole käyttänyt.
Äitiysneuvolasta sain ilmaiseksi (oli eka kierukka) ja sitä ennen kolme lasta 2,5 vuoteen. Yksityinen gyne laittoi paikalleen. E-pillereitä en saa enää käyttää veritulppauhkan takia.

Miksi suositeltaisiin koska hormonikierukan luotettavuus on sterilisaation luokkaa?
Varsinkin kun hormonikierukan vaikutuksiin kuuluu, että monelta menkat jäävät kokonaan pois tai niukkenevat vaikka niin pieniksi että pärjää phs:llä..?

Ikinä en ole kuullutkaan että tarvitsisi testailla "huvin vuoksi" ja kai se lukisi siinä pakkausselosteessakin että raskauden todennäköisyys suurempi jos menkat jäävät kokonaan pois :snotty:
Mä taidan vaan olla pikkasen luulotautinen, koska enää yhtään raskautta en halua! Eli unohtakaa mun teksti, älkää testatko.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä minäkin vielä;25856909:
Eli mulla on nyt pillerit ehkisynä, kauanko pitää olla ilman pillereitä jos kierukkaan vaihtaa?

Maalaisjärjellä ei kai ollenkaan, mutta tarkista lääkäriltäsi. Mirenahan asetataan mieluiten viikon kuluessa kuukautisten alusta. Eli jos et tarvitse ehkäisyä kuukautisten aikana ei uutta levyä kannata aloittaa, sillä Mirenan ehkäisyteho alkaa heti. Tosin yhdyntää ei suositella samana päivänä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä minäkin vielä;25856909:
Eli mulla on nyt pillerit ehkisynä, kauanko pitää olla ilman pillereitä jos kierukkaan vaihtaa?

Kierukka pitää laittaa sopivana kierron ajankohtana, en muista enää miten, mut lekuri sen osaa sanoa ja varmaan apteekissakin. Joten pitäis jotenkin osata arvioida se kierto eli on oltava ilman pillereitä...hmm...ainakin yksi kierto ja sen jälkeen seuraavassa voi laittaa...menisikö noin.

Mulla menkat loppui kokonaan, mutta tilalle tulikin ärsyttävä tiputtelu jota jaksoin 6kk ja otatin kierukan pois. Myös inhottavaa jomotusta alamahalla jatkui useita viikkoja ennen kuin tajusin että se johtui kierukasta. Sekin helpotti heti kun kierukka lähti. En suosittele näiden kokemusten perusteella kenellekään.
Meidän paikkakunnalla saa neuvolasta ekan hormonikierukan ilmaseks.

Mulle laitettiin hormonikierukka viime kesänä synnytyksen jälkitarkastuksessa. Siitä se sitten alkoi, jatkuva vuoto. Ei niin runsas kuin kuukautiset, mutta kuitenkin.

Vuotoa kesti lähes tauotta seitsemän kuukautta. Terveydenhoitajaankin olin jo yhteydessä, mutta oli kuulema normaalia 6kk kierukan laittamisen jälkeen, eikä aihetta esim. lääkärikäyntiin. Vuoto loppui tammikuun lopussa ja ehdin jo iloita vuodottomasta tulevaisuudesta.

Kummalliset (=tutut) oireet alkoivat pari viikkoa sitten, raskaustesti näytti plussaa. Mirenan käyttöohjeessa sanotaan, että 10%:lla naisista voi kierukka lähteä paikaltaan. Että sillai...

Yhteistyössä