Mitä ovat ne painavat syyt, jotta saa luvan raskauden keskeyttää?

• Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti
totuus kirvelee
[QUOTE="Vieras";25793826]Nyt kyllä heitit sellaista skeidaa ettei tosikaan! Kyse on kokonaisesta pienen ihmisalun murhaamisesta. Elävä, tunteva vauva!! Mieti nyt vähän noiden liioittelujesi keskellä. Etkö osaa oikeasti ajatella tuon enempää?[/QUOTE]

Nuohan on vain karuja faktoja,mutta eihän teidän huutelijoiden ajatuksiin muu mahdu,kuin murha,murha.
Se todellisuus sitten onkin jo tarua ihmeellisempää.
Olla ei toivottu lapsi,jonka joka päiväisessä elämässä ,äiti näyttää ettei häntä halunnut.
Lastenkodit täynnä lapsia,jotka eivät kenellekään kelpaa,kun ovat liian vanhoja.
Kannataisi ottaa myös tästä todellisuudesta selvää,eikä elää jossain pullamössö unelmassa.

"Vieras"
Nuohan on vain karuja faktoja,mutta eihän teidän huutelijoiden ajatuksiin muu mahdu,kuin murha,murha.
Olla ei toivottu lapsi,jonka joka päiväisessä elämässä ,äiti näyttää ettei häntä halunnut.
Lastenkodit täynnä lapsia,jotka eivät kenellekään kelpaa,kun ovat liian vanhoja.
Kannataisi ottaa myös tästä todellisuudesta selvää,eikä elää jossain pullamössö unelmassa.
Huonoja oikeutuksia vauvan murhaamiselle. Ja mitä muuta se on kuin murha. Täydellisen ihmisalun tuohaminen.

Kyllä suomalaisille vastasyntyneille vauvoille on ottajia adoptioissa.

Ei se kuitenkaan poista lapsen oikeutta elämään vaikka noin olisikin. Tosin harvemmin ainakaan Suomessa on tilannetta jossa lapsen vanhemmat antaa koko ajan lapselle ilmi että oot ihan ei-toivottu. useimmista ei-toivotuista lapsista tulee vanhemmilleen erittäin rakkaita lapsia.

• Tykkää
Reactions: Katylina
totuudent torvi
Miksei siis antanut adoptioon? Olisi saanut rakastavat vanhemmat. Palava pöytäkynttilä tollasille haaraväliin niin loppuu joi jakaminen ja murhaaminen.
Tulepa sinäkin jo alas sieltä pilvilinnastasi.
Adoptio,adoptio..Älkää oikeasti jankatko mistään adoptiosta,niin kauan kun lastenkodeissa ym on lapsia jotka kovasti haluaisivat kodin,mutta eivät kelpaa,kun ovat jo liian "vanhoja".
kodintarvitsijoita löytyy jo nyt tarpeeksi,ilman että niitä tarvitsee lisää tehd,jopa vuosi kausiksi odottelemaan kotia,jota ei sitten välttämättä ikinä tule saamaan.

Adoptio,adoptio..Älkää oikeasti jankatko mistään adoptiosta,niin kauan kun lastenkodeissa ym on lapsia jotka kovasti haluaisivat kodin,mutta eivät kelpaa,kun ovat jo liian "vanhoja".
kodintarvitsijoita löytyy jo nyt tarpeeksi,ilman että niitä tarvitsee lisää tehd,jopa vuosi kausiksi odottelemaan kotia,jota ei sitten välttämättä ikinä tule saamaan.
Ai, mä taas oon luullu että Suomessa on suuri pula adoptioon annettavista lapsista. Enpä tiiä sellaisia lastenkoteja joissa ois isoja lapsia oottamassa adoptiota, sen sijaan tunnen runsaasti ihmisiä jotka jonottaa adoptiolasta Suomesta ja jonotusajat on vuosia, kaikki ei SUomesta ees lasta saakaan.

• Tykkää
"Vieras"
Liian vanhoja?! Nyt on kyse vastasyntyneestä. Pysy asiassa.

hylätyt
Halutaan pieni suloinen "oma" lapsi adoptio kautta. Sitä ollaan valmiit odottamaan vuosia. Laitoksilla on samanaikaisesti huutava pula sijoitusperheistä. Nämä lapset eivät adoptiojonossa oleville kuitenkaan kelpaa. Lapset ovat jo valmiiksi hylättyjä, mikseivät he kelpaa teillekään?

"vieras"
Ensinäkin ap ei ole varma millä viikolla on, jos on vasta ensimmäinen ultra tulossa, niin todennäköisesti ei vielä ole se 12 viikkoa täynnä. Mun mielestä on vastuun kantamista myös todeta ettei ole kykyä antaa huolehtivaa ja rakastavaa kotia lapselle. Abortti ei ole helppo päätös kuten ei myöskään adoptio, molempien päätösten kanssa joutuu elämään lopun elämää.

Tsemppiä ap:lle päätöksen teon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja hylätyt;25796599:
Halutaan pieni suloinen "oma" lapsi adoptio kautta. Sitä ollaan valmiit odottamaan vuosia. Laitoksilla on samanaikaisesti huutava pula sijoitusperheistä. Nämä lapset eivät adoptiojonossa oleville kuitenkaan kelpaa. Lapset ovat jo valmiiksi hylättyjä, mikseivät he kelpaa teillekään?
siis eikai laitoksissa olevia huostaanotettuja lapsia voi adoptoida? :O
Tässä menee ny jollaki puurot ja vellit sekaisin kyllä ihan totaalisesti. Huostaanotetuilla lapsilla ei oo mitään tekemistä ap:n vauvan kanssa jonka ap voisi synnyttää ja antaa adoptioon jos ei kerran itse voi sitä pitää.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja hylätyt;25796599:
Olisikohan ongelma siellä adoption byrokratian puolella? Mene sinne huutamaan.

noooo
Nämä ketjut menee usein kiihkoiluksi ja faktat unohtuu. Puhutaan mitä Venäjällä kuulemma tehdään. Totuus on, että Suomessa tehdään vuosittain 10 000 raskaudenkeskeytystä. Niin montaa ihmistä ei ole vuosittain tulossa adoptiojonoon eli sen kauniin ajatuksen voi aika lailla hylätä. Abortin viikkoraja on mun mielestäni korkea, mutta laillinen abortti kuuluu länsimaiseen hyvinvointivaltioon, jossa naisella on oikeus omaan kehoon. Abortin kieltämisellä ei saada mitään hyvää aikaan, laittomat abortit lisääntyy, abortit teetetään ulkomailla. Tämä asettaisi kansalaiset hyvinkin eriarvoiseen asemaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia
"Vieras"
Nämä ketjut menee usein kiihkoiluksi ja faktat unohtuu. Puhutaan mitä Venäjällä kuulemma tehdään. Totuus on, että Suomessa tehdään vuosittain 10 000 raskaudenkeskeytystä. Niin montaa ihmistä ei ole vuosittain tulossa adoptiojonoon eli sen kauniin ajatuksen voi aika lailla hylätä. Abortin viikkoraja on mun mielestäni korkea, mutta laillinen abortti kuuluu länsimaiseen hyvinvointivaltioon, jossa naisella on oikeus omaan kehoon. Abortin kieltämisellä ei saada mitään hyvää aikaan, laittomat abortit lisääntyy, abortit teetetään ulkomailla. Tämä asettaisi kansalaiset hyvinkin eriarvoiseen asemaan.
Totta. Itse toivoisin vaan kovasti että abortin viikkorajaa laskettaisi, ja toivoisin että aborttia myöhäisillä viikoilla harkitsevat osaisivat nähdä vauvan niin isona kuin se on. Yleensä kuitenkin abortoimaton vauva saa normaalin rakastavan kodin. Kuten uskon että ap:n kin tapauksessa olisi. Abortti tehdään nyt todella myöhään, ja enemmänkin vain mukavuus syistä.

hylätyt
Selvennetään: On mahdollista antaa koti huostaanotetulle lapselle. Näitä lapsia on jonoksi asti. Riittävän hyvät aikuiset saavat näin lapsen hoivatakseen huomattavasti nopeammin ja helpommin kuin adoptiolapsen. Jos vain kelpaa.

Annetaan koti jo syntyneille.

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja hylätyt;25796689:
Selvennetään: On mahdollista antaa koti huostaanotetulle lapselle. Näitä lapsia on jonoksi asti. Riittävän hyvät aikuiset saavat näin lapsen hoivatakseen huomattavasti nopeammin ja helpommin kuin adoptiolapsen. Jos vain kelpaa.

Annetaan koti jo syntyneille.
No sinäpä olet oikea maailman pelastaja! Mieti nyt vähän itsekin. Aivan järjettömät nuo sinun pelastamisyrityksesi. Ettäkö adoptiojonossa olevat ovat velvollisia ottamaan vaikka 11-vuotiaan lapsen toivomansa vastasyntyneen tilalle? Jos ei kelpaa, olet väärin perustein adoptoimassa. Hah hah hah :D!!

Adoptiosta
Te, jotka jauhatte siitä adoptiosta. Ei se niin yksinkertaista ole, että annetaan vauvelin kasvaa kohdussa, käydään synnyttämässä se ja mennään jatkamaan omaa elämää ja lopulta kaikki ovat onnellisia.

Itselläni on yksi lapsi. Sekä raskaus että synnytys menivät hyvin. Silti raskaus aiheutti minulle ansionmenetyksiä, sillä olin sairaslomalla hirveän väsymyksen vuoksi (minun työssäni ei saa sairasloma-ajan palkkaa, sillä olen freelancer). Opiskelijalla opinnot viivästyisivät. Pätkätyöläinen menettäisi todennäköisesti työnsä, koska seuraavaa pätkää ei tulisi raskaana olevalle. Myös raskauden aiheuttamat sairaslomat voivat johtaa siihen, ettei työsopimusta uusita. Työtön ei saisi töitä mistään maha pystyssä.

Lisäksi jouduin ostamaan äitiysvaatteita ja raskauden jälkeen kaikki vanhat vaatteet eivät enää sopineet, eli raskaus aiheutti mm. tämän myötä lisäkuluja. Lisäkuluja tuli myös rautatableteista, vitamiineista yms, joita neuvola kehotti popsimaan. Kuluja tuli ultraäänitutkimuksista, taksimatkasta sairaalaan ja sairaalassa olosta.

Itse toivuin synnytyksestä hyvin, mutta aina ei ole niin. Synnytys voi aiheuttaa pitkäaikaisiakin haittoja - mikä toki on harvinaista, mutta ihan mahdollista. Raskaus ja synnytys voivat jättää jälkensä ihmisen kehoon - lievimmillään hirveät raskausarvet ja venyneen mahan, pahimmillaan kiputiloja tai pitkäkestoisen hoitojakson korjausleikkauksineen pahojen repeämien vuoksi.

Eli se adoptio-vaihtoehto tarkoittaa samalla riskiä rahanmenoon, työn menetykseen, opintojen hidastumiseen, fyysisiin vaurioihin, jne. On vastuutonta vaatia ketään naista ottamaan näitä riskejä vastentahtoisesti. Toki on kunnioitettavaa, jos joku kaikesta tästä huolimatta päättää synnyttää ja antaa lapsen adoptioon. Mutta yhtä lailla on hyväksyttävä valinta päättää toisin. Jokaisella on myös oma elämä ja myös itsestään täytyy pitää huoli. Abortti on valitettava toimenpide, mutta joskus välttämätön, tärkeä ja ehkä jopa järkevin valinta.

Näitä asioita voisi katsoa vähän naisenkin kannalta. Koska emme me naiset ole vain luonnon keino tuottaa lisää porukkaa ylikansoitettuun maailmaan. Olemme myös yksilöitä, joilla on itseisarvo.

• Tykkää
"Vieras"
Te, jotka jauhatte siitä adoptiosta. Ei se niin yksinkertaista ole, että annetaan vauvelin kasvaa kohdussa, käydään synnyttämässä se ja mennään jatkamaan omaa elämää ja lopulta kaikki ovat onnellisia.

Itselläni on yksi lapsi. Sekä raskaus että synnytys menivät hyvin. Silti raskaus aiheutti minulle ansionmenetyksiä, sillä olin sairaslomalla hirveän väsymyksen vuoksi (minun työssäni ei saa sairasloma-ajan palkkaa, sillä olen freelancer). Opiskelijalla opinnot viivästyisivät. Pätkätyöläinen menettäisi todennäköisesti työnsä, koska seuraavaa pätkää ei tulisi raskaana olevalle. Myös raskauden aiheuttamat sairaslomat voivat johtaa siihen, ettei työsopimusta uusita. Työtön ei saisi töitä mistään maha pystyssä.

Lisäksi jouduin ostamaan äitiysvaatteita ja raskauden jälkeen kaikki vanhat vaatteet eivät enää sopineet, eli raskaus aiheutti mm. tämän myötä lisäkuluja. Lisäkuluja tuli myös rautatableteista, vitamiineista yms, joita neuvola kehotti popsimaan. Kuluja tuli ultraäänitutkimuksista, taksimatkasta sairaalaan ja sairaalassa olosta.

Itse toivuin synnytyksestä hyvin, mutta aina ei ole niin. Synnytys voi aiheuttaa pitkäaikaisiakin haittoja - mikä toki on harvinaista, mutta ihan mahdollista. Raskaus ja synnytys voivat jättää jälkensä ihmisen kehoon - lievimmillään hirveät raskausarvet ja venyneen mahan, pahimmillaan kiputiloja tai pitkäkestoisen hoitojakson korjausleikkauksineen pahojen repeämien vuoksi.

Eli se adoptio-vaihtoehto tarkoittaa samalla riskiä rahanmenoon, työn menetykseen, opintojen hidastumiseen, fyysisiin vaurioihin, jne. On vastuutonta vaatia ketään naista ottamaan näitä riskejä vastentahtoisesti.
Aivan käsittämättömän pinnallisia syitä kun toisella puolella on pienen vauvan tappaminen!!

• Tykkää
"jeps"
Ai, mä taas oon luullu että Suomessa on suuri pula adoptioon annettavista lapsista. Enpä tiiä sellaisia lastenkoteja joissa ois isoja lapsia oottamassa adoptiota, sen sijaan tunnen runsaasti ihmisiä jotka jonottaa adoptiolasta Suomesta ja jonotusajat on vuosia, kaikki ei SUomesta ees lasta saakaan.
Aivan. Ne lastenkodeissa olevat lapset ovat väliaikasiesti tai pidempiaikaisesti sijoitettuja, eli eivät mitään adoptiota odottavia (= vanhemmattomia).

Suomessa ei todellakaan jää yhtäkään vastasyntynyttä adoptiolasta ilman kotia. Sen verran pitkän jonot täällä on adoptiolasta haluaville.

"hmm"
[QUOTE="vieras";25794232]Tämä asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Jos oletamme, että sikiö on hedelmöittymisestä asti ihmiselämää on sikiön oikeus elämään suurempi kuin naisen oikeus koskemattomuuteen. Sekä moraalin että lainsäädännön kannalta yhteiskuntamme on päätynyt tulokseen, että oikeus elämään on oikeuksista tärkein ja ristiriidassa ylittää muut oikeudet.

Jos taas ajattelemme, että sikiö ei ole ihmiselämää meidän pitäisi pystyä perustelemaan se hyvin (varsinkin kun on kyse tärkeästä asiasta) ja loogisesti. Nykyinen perustelu ei esimerkiksi ole vakuuttanut minua siitä, että sikiö ei ole ihmiselämää viikolle 20 asti.

Aborttikeskusteluissa puhutaan itse asiassa hyvin vähän itse aiheesta, mikä on kysymys siitä, mikä on ihmiselämää ja mikä ei. Minusta on selvää, että sikiö on alusta asti ihmiselämää. Oikeasti meidän pitäisi kysyä, että onko kaikki ihmiselämä samanarvoista, mutta sitä emme yleensä koskaan tee. Ehkä koska emme halua ajatella sitä. On helpompi ajatella, että sikiö ei ole ihminen viikolle 20, mutta sitten on, vaikka sitä ei voitaisikaan perustella mitenkään. Ehkä se on meistä myös vaarallinen ajatus, koska jos päätyisimme siihen, että kaikki ihmiselämä ei ole samanarvoista, rajan vetäminen johonkin tiettyyn pisteeseen olisi hyvin vaikeaa.[/QUOTE]

Aivan.

Itse olen sitä mieltä, että sikiö on ihmiselämän alku alkuraskaudessa, johonkin hyvin vaikeasti määriteltävälle viikolle.
Hyväksyn abortin, mutta vain HYVIN varhaisessa vaiheessa (jota mun on vaikea määritellä... ainakin itse kun sain keksenmenon viikonlla 6+, tuloksena oli vain runsaat kuukautiset, ei mitään alkiontapaista). Sen takia jokainen, joka on harrastanut seksiä, on mielestäni velvollinen testaamaan aika-ajoin, ettei todellakaan ole raskaana. Testi näyttää yleensä heikkoa plussaa jo ennen kuukautisten alkupäivämäärää aj parin viikon jälkeen epämääräisistä yhdynnöistä on helppo dipata tikku pissaan. Ja sitten salamana lääkärille. Itse asia kannatataa miettiä jo valmiiksi, eli mitä teen jos plussa pärähtää. Titeenkin kaiken a. ja o. on ehkäisy, mutta on aina mahdollisuus että se pettää.

En siis tuomitse aborttia, mutta yhtään vetkuttelua sen kanssa tai vastuuttomuutta ehkäisyyssä/testin teossa/oman ruumiin kuuntelemisen kanssa en hyväksy. Kyllä sen raskauden yleensä huomaa ihan omasta olostakin.
Kun itse en ollut vielä valmis saamaan lapsia, käytin toki ehkäisyä, mutta usein VARMUUDEN vuoksi myös testasin raskauden ennen kuukautisten alkamistakin. Ja myös siksi, että kierto on vähän epäsäännöllinen. Jos aikoo tehdä abortin, julkinen puoli toimii kyllä nopeasti.

Itsestäni olisi aivan mahdoton ajatus tehdä abortti vikoilla 10 +, siinä 15+ alkaa jo liikkeetkin tuntumaan ja maha voi olla vaikka kuinka iso. Eri asia on tietysti, jos sikiö todettaisiin jotenkin niin vaikeasti kehitysvammaiseksi, että se esim. kuolisi synnytyksen jälkeen joka tapauksessa.

Adoptioon antaminen on varmasti raskas ja traumaattinen prosessi, mutta toisaalta siinä tekee suuren palveluksen jollekin lapsettomuudesta kärsivälle. Abortti (etenkin myöhemmillä viikoilla) on myös raskas ja traumaattinen prosessi, josta ei toivu todellakaan siinä yhdeksässä kuukaudessa myöskään. Olen seurannut kahta (varhaisessa vaiheessa) tehtyä aborttia läheltä, ja kummassakin tapahtumalla on on ollut vuosikausia kestävät psyykkiset ja sosiaaliset seuraukset (masenneusta jne.) ja toisessa lisäksi vakavia fyysisiä vaivoja (puhkisi joukko sairauksia, joiden syytä etsittiin vuosia, selvisi syykis sitten puhjennut autoimmuunisairaus. Ei se aborttikaan mikään helppo vaihtoehto ole. Voimia kaikille sen kokeneille sekä erityisesti ap:lle!

"Vieras"
[QUOTE="hmm";25796967]Aivan.

Itse olen sitä mieltä, että sikiö on ihmiselämän alku alkuraskaudessa, johonkin hyvin vaikeasti määriteltävälle viikolle.
Hyväksyn abortin, mutta vain HYVIN varhaisessa vaiheessa (jota mun on vaikea määritellä... ainakin itse kun sain keksenmenon viikonlla 6+, tuloksena oli vain runsaat kuukautiset, ei mitään alkiontapaista). Sen takia jokainen, joka on harrastanut seksiä, on mielestäni velvollinen testaamaan aika-ajoin, ettei todellakaan ole raskaana. Testi näyttää yleensä heikkoa plussaa jo ennen kuukautisten alkupäivämäärää aj parin viikon jälkeen epämääräisistä yhdynnöistä on helppo dipata tikku pissaan. Ja sitten salamana lääkärille. Itse asia kannatataa miettiä jo valmiiksi, eli mitä teen jos plussa pärähtää. Titeenkin kaiken a. ja o. on ehkäisy, mutta on aina mahdollisuus että se pettää.

En siis tuomitse aborttia, mutta yhtään vetkuttelua sen kanssa tai vastuuttomuutta ehkäisyyssä/testin teossa/oman ruumiin kuuntelemisen kanssa en hyväksy. Kyllä sen raskauden yleensä huomaa ihan omasta olostakin.
Kun itse en ollut vielä valmis saamaan lapsia, käytin toki ehkäisyä, mutta usein VARMUUDEN vuoksi myös testasin raskauden ennen kuukautisten alkamistakin. Ja myös siksi, että kierto on vähän epäsäännöllinen. Jos aikoo tehdä abortin, julkinen puoli toimii kyllä nopeasti.

Itsestäni olisi aivan mahdoton ajatus tehdä abortti vikoilla 10 +, siinä 15+ alkaa jo liikkeetkin tuntumaan ja maha voi olla vaikka kuinka iso. Eri asia on tietysti, jos sikiö todettaisiin jotenkin niin vaikeasti kehitysvammaiseksi, että se esim. kuolisi synnytyksen jälkeen joka tapauksessa.

Adoptioon antaminen on varmasti raskas ja traumaattinen prosessi, mutta toisaalta siinä tekee suuren palveluksen jollekin lapsettomuudesta kärsivälle. Abortti (etenkin myöhemmillä viikoilla) on myös raskas ja traumaattinen prosessi, josta ei toivu todellakaan siinä yhdeksässä kuukaudessa myöskään. Olen seurannut kahta (varhaisessa vaiheessa) tehtyä aborttia läheltä, ja kummassakin tapahtumalla on on ollut vuosikausia kestävät psyykkiset ja sosiaaliset seuraukset (masenneusta jne.) ja toisessa lisäksi vakavia fyysisiä vaivoja (puhkisi joukko sairauksia, joiden syytä etsittiin vuosia, selvisi syykis sitten puhjennut autoimmuunisairaus. Ei se aborttikaan mikään helppo vaihtoehto ole. Voimia kaikille sen kokeneille sekä erityisesti ap:lle![/QUOTE]

Hienosti kirjoitettu! Ajattelen täysin samoin!

"vieras"
Aika hassua, että toist täällä huutaa murhaajaa ja tuomitsee kaikki abortit, toiset väittää että minun työttömän ja yksiössä asuvan äidin lapsesta tulee sossun elätti ja lapsi otetaan huostaan... Olisiko minun olut parasta tehdä abortti, ettei sossun tarvitsisi elättää meitä ja säästyttäisiiin yhdeltä huostaanotolta?

Omasta suvaitsevuudesta en tiedä, mutta alle 12 viikkoisen alkion abortti on minusta hyvin henkilökohtainen valinta, ei ole multa pois. Jokainen itse todennäköisesti tietää omat voimavaransa ja halunsa vanhemmuuteen. Mutta välinpitämättömyyttä ja vastuuttomutta en minäkään hyväksy.

Riikka91
... Okei, nyt on pakko sanoa, että aloittaja sai aikaan melkoiset hysteeriset kommentit. Olit provo tai trolli, (tai et ) niin sietäisit hävetä. No, toivottavasti saat sen aborttisi ja kadut sitä lopun elämääsi.
Oikeesti. Toivon todella että itket sitten myöhemmin ja masennut.

Kiitos ja näkemiin.

Adoptiosta
[QUOTE="Vieras";25796755]Aivan käsittämättömän pinnallisia syitä kun toisella puolella on pienen vauvan tappaminen!![/QUOTE]

Niin, et oikein ymmärtänyt tekstiäni. Eivät ne olleet mitään syitä tehdä abortti. Vaan ne olivat esimerkkejä siitä, miten raskaus ja synnytys eivät ole mitään "pikkujuttuja". Eli ole niin helppoa synnyttää lapsi ja antaa se adoptioon, jos sen seurauksena koko oma elämä menee sekaisin: työpaikka menee alta ja sitä kautta kenties tulee muitakin ongelmia, tai jos itse saa synnytyksessä pitkäaikaisen vaurion tai vamman.

Tuskinpa kukaan abortteja tekee huvikseen saadakseen uusia kokemuksia elämäänsä. Abortille on painavat syyt, eikä useinkaan adoptio voi olla vaihtoehto.

• Tykkää
Adoptiosta
[QUOTE="hmm";25796967]
Adoptioon antaminen on varmasti raskas ja traumaattinen prosessi, mutta toisaalta siinä tekee suuren palveluksen jollekin lapsettomuudesta kärsivälle. [/QUOTE]

Kyllä, mutta jokaisella ei ole mahdollisuutta tai voimia ruveta tällaiseksi hyväntekeväisyys-synnyttäjäksi. Mahdollisesti joillain ihmisillä ei edes olisi varaa sellaiseen. Kaikilla ei ole mahdollisuutta antaa oman elämänsä suistua maan rakoon vain synnyttääkseen jollekin toiselle lapsen. Joten jos ei-toivotusta raskaudesta seuraa esimerkiksi työpaikan menetys ja sitä kautta taloudellinen helvetti, mahdollisesti jopa asunnottomuus, niin ymmärrän hyvin, miksi moni valitsee toisin.

gdml
... Okei, nyt on pakko sanoa, että aloittaja sai aikaan melkoiset hysteeriset kommentit. Olit provo tai trolli, (tai et ) niin sietäisit hävetä. No, toivottavasti saat sen aborttisi ja kadut sitä lopun elämääsi.
Oikeesti. Toivon todella että itket sitten myöhemmin ja masennut.

Kiitos ja näkemiin.
Siinä taas varsinainen elämän puolustaja ja empaattisuuden huipentuma. Voi vittu.

Yhteistyössä