Asumusero ja sen virallisuudet sekä lapsen sopeutuminen

• Viestiketjun aloittaja omille siiville
  • Ensimmäinen viesti
omille siiville
Koitin netistä löytää tietoa, mutta en löytänyt kuin muutaman keskustelun, eikä niissä auennut mitään. Josko yhdestä uudesta keskustelusta olisi hyötyä.

Eli tahtoisin tietää katsotaanko minut yksinhuoltajaksi tukien ym. kannalta jos muutan lapsen kanssa pois mieheni luota? Voiko lastenvalvoja auttaa elatussopimuksen teossa vai kuuluuko nämä asiat vain avioeroon päätyneille?

En halua omien vakaumusteni vuoksi erota avioliitosta, haluan vain muuttaa eri osoitteeseen ja näin turvata talouteni ja lapsen elämän. Miehelläni on päihdeongelma johon ei suostu hakemaan apua.
Toivon, että hän vielä muuttaisi mieltään ja enkä tahdo tehdä mitään lopullista, ottaa vaan niin pitkä aikalisän kuin tarvii. Mutta kaikki viralliset asiat mietityttävät.

Sellainen myös mietityttää, että onkohan muutto isän luota lapselle niin iso juttu, että minun kannattaisi lykätä opiskeluja ja lapsen hoitoon laittamista? Lapsi olisi koulun alkaessa 2v4kk.

"vieras"
Koitin netistä löytää tietoa, mutta en löytänyt kuin muutaman keskustelun, eikä niissä auennut mitään. Josko yhdestä uudesta keskustelusta olisi hyötyä.

Eli tahtoisin tietää katsotaanko minut yksinhuoltajaksi tukien ym. kannalta jos muutan lapsen kanssa pois mieheni luota? Voiko lastenvalvoja auttaa elatussopimuksen teossa vai kuuluuko nämä asiat vain avioeroon päätyneille?

En halua omien vakaumusteni vuoksi erota avioliitosta, haluan vain muuttaa eri osoitteeseen ja näin turvata talouteni ja lapsen elämän. Miehelläni on päihdeongelma johon ei suostu hakemaan apua.
Toivon, että hän vielä muuttaisi mieltään ja enkä tahdo tehdä mitään lopullista, ottaa vaan niin pitkä aikalisän kuin tarvii. Mutta kaikki viralliset asiat mietityttävät.

Sellainen myös mietityttää, että onkohan muutto isän luota lapselle niin iso juttu, että minun kannattaisi lykätä opiskeluja ja lapsen hoitoon laittamista? Lapsi olisi koulun alkaessa 2v4kk.
Jos teet osoitteenmuutoksen niin saat lapsilisään yh-lisän ja lastenvalvoja katsoo elatusmaksun kun sinne varaa ajan. Lähettävät kotiin paperin mistä selviää mitä sinne pitää viedä.

gvdf
[QUOTE="vieras";25788349]Jos teet osoitteenmuutoksen niin saat lapsilisään yh-lisän ja lastenvalvoja katsoo elatusmaksun kun sinne varaa ajan. Lähettävät kotiin paperin mistä selviää mitä sinne pitää viedä.[/QUOTE]

Ei kai näin mene jos ovat naimisissa?

Kun muutat vaan eri osoitteeseen, niin yh-tuet jo saa. Kela-kaavakkeessa on kohta jossa lukee jotenkin niin että "muuttanut erilleen yhteiselämän lopettamiseksi", ja siihen vaan rastia ja päivämäärä. Tosin kannattaa huomioida, että periaatteessa avioliitossa olemisesta voi olla seuraamuksia jatkossakin. Itsekin olin naimisissa aika kauan miehen kanssa erilleen muuttamisen jälkeenkin. Jonkun ajan kuluttua kela alkoi kyselemään miksei erota ja tutki, että onko huijaus kyseessä. Jos on päihteiden käyttäjästä kyse, niin kannattaa muistaa myös, että avioliitosta seuraa myös elatusvelvollisuus. Jos puolisosi esim. menettää työpaikkansa ja toimeentulonsa, tai asuntonsa, niin tämä laki voi tulla kyseeseen jos hän itse sitä ymmärtää vaatia täytäntöön.

Mutta jokatapauksessa, paljonhan sulla on aikaa. :) Älä anna periksi, yhteen muuttamista ei kannata edes harkita ennen kuin takana on hoitojakso ja sen jälkeinen, pitkä päihteettömyys. Tsemppiä! :)

Kun muutat vaan eri osoitteeseen, niin yh-tuet jo saa. Kela-kaavakkeessa on kohta jossa lukee jotenkin niin että "muuttanut erilleen yhteiselämän lopettamiseksi", ja siihen vaan rastia ja päivämäärä. Tosin kannattaa huomioida, että periaatteessa avioliitossa olemisesta voi olla seuraamuksia jatkossakin. Itsekin olin naimisissa aika kauan miehen kanssa erilleen muuttamisen jälkeenkin. Jonkun ajan kuluttua kela alkoi kyselemään miksei erota ja tutki, että onko huijaus kyseessä.
Miten ne käytännössä asiaa tutkii? Itsekin olen lojunut tässä asumuserossa jo hyvän aikaa, siksi kiinnostaa, enkä tietty kauhean mielelläni kirjoittaisi mitään tunne-elämänkertaa Kelalle.

Niin, Kelan yh-korotuksen lapsilisään saa ihan vain sen perusteella, että osoite on eri. Elatusvelvollisuus säilyy puolin ja toisin avioliiton ajan eli myös sinä olet elatusvelvollinen suhteessa puolisoosi. Onko puolisosi työssäkäyvä?

Miten ne käytännössä asiaa tutkii? Itsekin olen lojunut tässä asumuserossa jo hyvän aikaa, siksi kiinnostaa, enkä tietty kauhean mielelläni kirjoittaisi mitään tunne-elämänkertaa Kelalle.
No ne yritti selvittää kai, missä mies asuu. Kun en minäkään tiennyt, oli hänellä virallinen osoitekin jossain vaiheessa, mutten tiedä oliko silloin. Lastensuojelu antoi meiltä kai lausunnon kelaan, ettei isä ole asunnossa ja olisko ollut niin että isännöintitoimistolta sellaisen olisi voinut myös pyytää. Mutta siis mulle lähetettiin paperi, jossa kysyttiin, että miksi avioliittoa ei ole päätetty ja asuuko lasten isä eri osoitteessa. Vastasin, että en halua hakea avioeroa ja ei oo äijää näkynyt. En sitten tiedä tekivätkö muuta mun tietämättä.

Keittiönoita
Tietojärjestelmien aikakaudella on varsin yksinkertaista tehdä ajoittain eräajoja, jossa haetaan kaikki etuuksia saavat asumuserossa olevat ja tarkistetaan heidän kohdaltaan väestärekisteristä, ovatko vielä naimisissa vai eivät. Ja tulostaa lista niistä, jotka eivät olekaan eronneet, vaikka asumuseron alkamisesta onkin kulunut jo tietty aika.

"a.p"
Kiitos kaikille vastauksista. Mukavaa, että niitä oli tullut näinkin paljon. :)

Tuo puolison elatusvelvollisuus jäi mietityttämään. En ole sellaisesta kuullutkaan.. tai jossain historian kirjoissa kyllä, mutta siis miten me käytännössä elätämme toisemme erillään asuessamme?
Mieheni elää kuntoutustuella jo kohta kolmatta vuotta. Minulla vielä minimi kotihoidontuki, mies tienaa sairaana enemmän. Ja minun tuloni tippunevat vielä lisää kun alan opiskelemaan.. Kuka näitä puolisoiden elatusjuttuja selvittää?
Tunne itseni ihan tynnyrissä kasvaneeksi nyt. :ashamed:

Ja mitä siitä siis seuraa jos elämme pitkään erillämme (vuosia) kuitenkaan purkamatta avioliittoa? Keneltäköhän näistä asioista saisi ihan faktatietoa? Lastensuojelu nyt auttanee jonkin verran.

Yhteistyössä