Miksi joku haluaa lapsestaan (lapsi)mallin?

[QUOTE="vieras";25785612]Jos lapsesi kuvataidekoulu järjestää näyttelyn, jonne maksaa sisään, annatko lapsen osallistua? Entä myydä töitään joskus, jos osoittautuisi niin lahjakkaaksi, että joku niitä haluaisi ostaa?

Kyllähän "itsensä esittely" on sekin ihmisissä sisäsyntyistä. Ihminen on koristautunut jo aikojen alusta ihomaalauksin ja koruin.[/QUOTE]

Jos kerätään vapaaehtoistoiminnalla kertätään rahaa vapaaehtoiseen harrastustoimintaan, asia on OK. Mutta mitä suurempia palkkioita vanhemmat saavat lapsen mallikeikoista tai mitä laajempaan julkaisukanavaan kuvat tulevat, sitä suurempi riski on siihen, ettö harrastus ei olekaan lapselle enää niin vapaaehtoista. Ihminen kun tahtoo olla ahne sekä maineelle että mammonalle

"vieras"
Jos kerätään vapaaehtoistoiminnalla kertätään rahaa vapaaehtoiseen harrastustoimintaan, asia on OK. Mutta mitä suurempia palkkioita vanhemmat saavat lapsen mallikeikoista tai mitä laajempaan julkaisukanavaan kuvat tulevat, sitä suurempi riski on siihen, ettö harrastus ei olekaan lapselle enää niin vapaaehtoista. Ihminen kun tahtoo olla ahne sekä maineelle että mammonalle
Lasten mallikeikoista ei Suomessa makseta paljoakaan. Yritä nyt jo tajuta se.

Mikä siinä niin hienoa olisi? Se, että lapsi on "todistetusti" kaunis tai suloinen? Tässä ollaan nyt juurikin asian ytimessä. En tajua.
Se on varmaan sukua sille ajatukselle, kun sanotaan että "päästä telkkariin" tai "päästä lehteen". Monelle se on joutumista, monelle muulle se on pääsemistä, oikeastaan asiayhteydestä riippumatta. Ei siinä sinänsä mitään pahaa ole, vaikka jollekin se on pääsemistä ja minulle se olisi joutumista. Ei minua haittaa, etten ajattele samalla tavallan, eikä minun päätäni pakota, vaikken "tajua". Sinä tunnut ottavan tämän asian kovin kireästi, anteeksi vain, vaikka toisin sanot, mutta silti viestisi melkein tihkuvat kiukkua. Minusta moni on koittanut selittää sinulle, mutta jos et tajua, niin ei se heidän vikansa ole, eihän?

"vieras"
Eli lapsesi ei saisi osallistua piirrustuksillaan esim mainosten tekoon, jos niitä julkaistaisiin vaikkapa Helsingin Sanomissa tai julisteina kauppakeskuksissa? Palkkiona lapsesi saisi askarteluvälineitä. Kieltäisit?

Noh, aika monessa lapsen harrastuksessa saattaa hyötyä taloudellisesti. Minun esikoiseni esimerkiksi taiteellaan. Minä tienasin jo 6 vuotiaana kun esiinnyin ja myöhemmin ohjasin. Palkkioita tuli myös välillä kisoista.
Se onkin yksi tärkeä näkökulma, kuka harrastuksella tienaa ja miten tienestit käytetään.

Onko eroa siinä, jos lapsi saa rahaa vaikkapa piirustuksestaan ja saa käyttää tulonsa itse tai jos lapsi saa palkkioksi vaatteita, joita ei välttämättä olisi halunnut tai tarvinnut.

[QUOTE="vieras";25785933]Eli lapsesi ei saisi osallistua piirrustuksillaan esim mainosten tekoon, jos niitä julkaistaisiin vaikkapa Helsingin Sanomissa tai julisteina kauppakeskuksissa? Palkkiona lapsesi saisi askarteluvälineitä. Kieltäisit?[/QUOTE]

No en kyllä tiedä, hyväksyisinkö tuollaista ryöstöviljelyä. Jos ammattilainen tekisi Hesarin kanteen kuvan, puhuttaisiin tekijäpalkkioissa varmasti tuhansista euroista. Lapsi saisi sitten piirustustarvikkeet? Ei hyvä diili ollenkaan.

Se onkin yksi tärkeä näkökulma, kuka harrastuksella tienaa ja miten tienestit käytetään.

Onko eroa siinä, jos lapsi saa rahaa vaikkapa piirustuksestaan ja saa käyttää tulonsa itse tai jos lapsi saa palkkioksi vaatteita, joita ei välttämättä olisi halunnut tai tarvinnut.
Menee saivarteluksi minun mielestäni tämä nyt hivenen. Aina löytyy joku vika jossakin. Kaupallista mitä kaupallista ja piste.

Kyllä sinäkin varmaan olisit ylpeä, jos lapsesi koreilisi jossain mainoskuvassa. Ihan normaalin äidin reaktio, ei siinä sen kummempaa.
Olen sitten varmaan epänormaali äiti, mutta en päästäisi lastani mainoskuviin, koska en näe mainoksissa kauheasti pointtia. Eri asia olisi sitten se, jos voittaisi vaikkapa piirustuskilpailun ja hänestä tehtäisiin juttu lehteen. Totta vieköön, kun olisin ylpeä.

lisäys
Lapsimalleudessahan kyse on aika harvoin siitä että lapsi loistaisi kauniilla naamallaan. Kyse kun on siitä, että lapsi kykenee esiintymään luontevasti ja olemaan rohkea. siitä olisin ylpeä mainoskuvan nähdessäni omasta lapsesta. :) Monilla hämärtää se mitä kameran takaa tosiaan vaaditaan. Joku arvostaa rohkeutta, näyttelytaitoja ja tällaista luovuutta enemmän kuin piirrustustaitoja, niin se vaan on.

"Vieras"
Mä alotin mainoskeikkojen tekemisen 3-vuotiaana ja nautin siitä tähän päivään asti. :) En siis varsinaisena mallina, mutta ajatuksena "valjastaminen kaupallisiin tarkoituksiin" varmaan siinäkin täyttyy. :) Siinä ei ollut mitään vastenmielistä ja nyt tuntuu kauhealta ajatella että olisin menettänyt ne kokemukset, jos ei äiti olisi paikkaa minulle järkännyt.
Sinä oletkin vähän narsistinen. Vieläkin pidät itsesi esittelystä.

"vieras"
Kirjoitit hetki sitten

"Mutta mitä suurempia palkkioita vanhemmat saavat lapsen mallikeikoista tai mitä laajempaan julkaisukanavaan kuvat tulevat, sitä suurempi riski on siihen, ettö harrastus ei olekaan lapselle enää niin vapaaehtoista. Ihminen kun tahtoo olla ahne sekä maineelle että mammonalle"

Mutta oman lapsesi piirtämästä, Hesarissa julkaistavasta mainoksesta sinulle ei riittäsi, että lapsi saa palkkioksi askarteluvälineitä.

[QUOTE="vieras";25786012]Kirjoitit hetki sitten

"Mutta mitä suurempia palkkioita vanhemmat saavat lapsen mallikeikoista tai mitä laajempaan julkaisukanavaan kuvat tulevat, sitä suurempi riski on siihen, ettö harrastus ei olekaan lapselle enää niin vapaaehtoista. Ihminen kun tahtoo olla ahne sekä maineelle että mammonalle"

Mutta oman lapsesi piirtämästä, Hesarissa julkaistavasta mainoksesta sinulle ei riittäsi, että lapsi saa palkkioksi askarteluvälineitä.[/QUOTE]

Niin. Kun mikään ei riitä. Niinkö rieputarallaa?

Miksi pitäisi tukahduttaa lapsen ilo ja motivaatio johonkin harrstukseen tai vaikkapa mallintöihin sen kaupallisuuden takia. Kyllä se niin on, että raha liikkuu jokaisessa harrastuksessa aina jonkun taskuun (harvemmin lapsen tai vanhempien). Ei kuvauksilla ainakaan rikastumaan pääse, ei edes tv-sarjoissa, missä mun lapset esiintyi. Mutta lapset nauttivat ja kuvauksiin menoa he eivät itse keksineet vaan ehdotus tuli toisaalta (aikuiselta). Mitä väärää tuossakin on?

[QUOTE="vieras";25786012]Kirjoitit hetki sitten

Mutta oman lapsesi piirtämästä, Hesarissa julkaistavasta mainoksesta sinulle ei riittäsi, että lapsi saa palkkioksi askarteluvälineitä.[/QUOTE]

Kaikille sama raha samasta työstä. Myös malleille, lapsille ja aikuisille.

Mutta jos tällainen hypoteettinen tilaisuus tulisi, niin pohtisin kyllä hyvin, hyvin tarkkaan. Koska lapset ja mainokset sopivat missään mielessä älyttömän huonosti yhteen.

Yhteistyössä