Teen sokerikakkupohjaa...onkohan se osittain vielä raaka, vai jo ylikypsä?

Se oli uunissa ohjeen mukaan 40 min ja kun sen kumosin, niin huomasin, että se on reunoilta (noin 3 cm matkalta) jämäkkä, mutta muilta osin sitten melkosen löysä.

Onko reunat liian kypsät, keskusta vielä raaka, vai kuuluuko sen olla moinen?

"..."
Tarkista puutikulla kypsyys ennenkuin otat uunista, eli keskelle kakkua pökkäät ja jos tikkuun ei tartu taikinaa se on kypsä.

Tleensä se jonkin verran laskee keskeltä ja siksi täyttämisen jälkeen kannattaa yöski laiittaa painon alle jääkaappiin ennen koristelua. =)

175 astetta.

Ohjeessa luki että kakku on valmis kun se irtoaa reunoilta ja sen se teki. Mutta tuo keskusta pohdituttaa.

Nyt on toinen kakku uunissa, joten olisi kiva tietää pitääkö sen antaa olla vielä vähän pidempään. Yksi epäonnistunut kakku on parempi, kuin kaksi :D

[QUOTE="...";25781542]Tarkista puutikulla kypsyys ennenkuin otat uunista, eli keskelle kakkua pökkäät ja jos tikkuun ei tartu taikinaa se on kypsä.

Tleensä se jonkin verran laskee keskeltä ja siksi täyttämisen jälkeen kannattaa yöski laiittaa painon alle jääkaappiin ennen koristelua. =)[/QUOTE]

Kun mulla ei ole puutikkua. Muovista koitin, mutta siihen ei jäänyt mitään...joskaan tuskin se muovilla toimiikaan :D

Huomenna vasta täyttö ja ylihuomenna tarjoilu.

[QUOTE="vieras";25781555]Miten lämmin uuni,minkä kokonen vuoka jne.. Ja etkö sä siis (tulitikulla tms) kokeillu ennen ku otit uunista että on kypsä?[/QUOTE]

175 astetta, 24 cm vuoka, 4 munan kakku.

Ja ei, en kokeillut.

[QUOTE="...";25781571]Haarukka tai ohut veitsikin toimii hätätilassa.

Millainen ohje? Älä miissään nimessä kesken paiston availe uunin luukkua!!![/QUOTE]

Avasin, kun ohjeessa käskettiin laittamaan folio päälle kesken paiston, jos pinta alkaa tummumaan.

Mutta se oli vasta siellä 30 min kohdalla.

"..."
Mun sokerikakkuohje on tällanen

6 munaa
12rkl sokeria
2.5-3dl jauhoja
2tl leivinjauhetta

Muna ja sokeri vaahdoksi (Kova vaahto, pitää pysyä kulhossa vaikka käännät väärinpäin)
Jauho+leivinjauho sekaisin, siivilöidään ja nostellaan munasokerivaahtoon. Ei missään nimessä vatkata.

Jauhotettu vuoka aivan ensimmäisenä jääkaappiin taikinan tekoajaksi. uuni kuumenemaan se 175c. Sitten taikinan tekoon.

n. 1h tai kun tikkuun ei tartu. Vuokaa ei saa kopistella eikä taputella. Varovasti uuniin ja uuninluukku avataan vasta n. 40min kohdalla ensimmäisen kerran. Muuten taikina laskee kun uuni jäähtyy!

"..."
mun ohjeessa suurentaminen käy näin, 1 muna = 2 rkl sokeria = n. 0.5dl jauhoja. Leivinjauhetta aina +0.5tl jokaista lisättyä munaa kohden jos enemmän kuin 6 munaa.

On aina onnistunut.

Oi voi :p Mä en ole koskaan ottanut kakkua uunista kokeilematta sitä :O Mutta siis yleensä se lässähtää kai keskeltä jos se on raaka... ainakin jos se on hyvin raaka siis :D Mutta kyllä mun nähdäkseni kypsä kakku on ihan jämäkän tuntuinen kauttaaltaan.

helppoahan se on
175 astetaa 50 min niin kakku on varmasti kypsä kokeilemattakin.
Tänään tehnyt seitsemän 6 munan sokerikakkupohjaa ja ainutkaan ei epäonnistunut.
Tunti on 4 munan kakulle liikaa

Minun ohjeeni

lasillinen munia (mahtuu siis se kuus)
samanverran sokeria( eli se lasillinen)
vatkataan hyvin koneella vaaleaksi vaahdoksi ( itse vatkaan n. 10 min)
jauhoja saman verran kuinmunia ja sokeria eli se lasillinen ja 1/4 tl leivinjauhetta
siiviloin sen munasokerivaahtoon ja sekoitan naalijalla
ja paista alimmaisella tasolla

helppoahan se on
175 astetaa 50 min niin kakku on varmasti kypsä kokeilemattakin.
Tänään tehnyt seitsemän 6 munan sokerikakkupohjaa ja ainutkaan ei epäonnistunut.
Tunti on 4 munan kakulle liikaa

Minun ohjeeni

lasillinen munia (mahtuu siis se kuus)
samanverran sokeria( eli se lasillinen)
vatkataan hyvin koneella vaaleaksi vaahdoksi ( itse vatkaan n. 10 min)
jauhoja saman verran kuinmunia ja sokeria eli se lasillinen ja 1/4 tl leivinjauhetta
siiviloin sen munasokerivaahtoon ja sekoitan naalijalla
ja paista alimmaisella tasolla
Tämä ei lässähdä eikä painu. Kypsä kakku ei painu mihinkään suuntaan.

Yhteistyössä