Te jotka ulkoilette säällä kuin säällä!

[QUOTE="vieras";25778071]Ei ole olemassa huonja kelejä, on vain vääränlaisia vaatteita, loskakeleillä kuravaatteet päälle niin ei tarvi pelätä kastumista :)[/QUOTE]

Mun kohdalla ei ainakaan ole kyse siitä, että en osaisi pukeutua oikein tai jotenkin pelkäisin kastumista. Mä aikanaan kyllä esim. koiran kanssa ulkoilin toki säässä kuin säässä. Kyse on siitä, että esim. kovalla sateella tai loskasäällä en keksi mielekästä tekemistä ulkona. Ei vaan nappaa :)

Mun kohdalla ei ainakaan ole kyse siitä, että en osaisi pukeutua oikein tai jotenkin pelkäisin kastumista. Mä aikanaan kyllä esim. koiran kanssa ulkoilin toki säässä kuin säässä. Kyse on siitä, että esim. kovalla sateella tai loskasäällä en keksi mielekästä tekemistä ulkona. Ei vaan nappaa :)
Ainahan loskasäällä voi leikkiä armeijaa ja ryömiä sohjossa

Me oltiin
Me oltiin tänään pari tuntia ulkona 2- ja 3-vuotiaiden kanssa. Pari astetta oli plussaa. :) Lapset oli ihan innoissaan kun saivat kävellä lätäköissä, hakivat rännin alta vettä astioihin ja tekivät loskakeittoa. Käytiin laskemassa pyllymäkeä lumikasan päältä ja tehtiin lumikakkuja muoteilla. Väkisin piti kantaa ne sisälle. Eikä ollut muuten kumpikaan märkä tai kylmä, päin vastoin, ihan lämpimiä lapsia. Nää palelee kovalla pakkasella herkästi niin nyt on ihanaa kun voi olla piiiitkään ulkona kun on lämpimämpää.

Meillä oli varusteina molemmilla tec-haalarit, goretex-kengät ja tec-hanskat. Kun tarkkaan kokeilin, niin kahden tunnin vesileikkien jälkeen toisen lapsen rukkasen sisäpuoli oli kärjestä ihan hivenen kostea, mutta hyvin vähän.

Varmaan tuleekin kylmä ja märkä jos ei ole kunnon ulkoiluvaatteita.

[QUOTE="yrittaja";25778242]Mita noi puistotadit ovat, joille voi kiikuttaa lapsensa? En ole koskaan kuullut.[/QUOTE]

Täällä Turussa on iät ja ajat ollut puistotätitoimintaa, aamupäivisin voi viedä lapset pariksi tunniksi puistoon, maksaa 27e/kk.
Äärettömän ihana asia.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Me oltiin tänään pari tuntia ulkona 2- ja 3-vuotiaiden kanssa. Pari astetta oli plussaa. :) Lapset oli ihan innoissaan kun saivat kävellä lätäköissä, hakivat rännin alta vettä astioihin ja tekivät loskakeittoa. Käytiin laskemassa pyllymäkeä lumikasan päältä ja tehtiin lumikakkuja muoteilla. Väkisin piti kantaa ne sisälle. Eikä ollut muuten kumpikaan märkä tai kylmä, päin vastoin, ihan lämpimiä lapsia. Nää palelee kovalla pakkasella herkästi niin nyt on ihanaa kun voi olla piiiitkään ulkona kun on lämpimämpää.

Meillä oli varusteina molemmilla tec-haalarit, goretex-kengät ja tec-hanskat. Kun tarkkaan kokeilin, niin kahden tunnin vesileikkien jälkeen toisen lapsen rukkasen sisäpuoli oli kärjestä ihan hivenen kostea, mutta hyvin vähän.

Varmaan tuleekin kylmä ja märkä jos ei ole kunnon ulkoiluvaatteita.
Joo-o, mut kun ei vaan kaikkia kiinnosta uida loskassa vaikka ei tulisikaan yhtään kylmä tai ei kastuisi. :)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Täällä Turussa on iät ja ajat ollut puistotätitoimintaa, aamupäivisin voi viedä lapset pariksi tunniksi puistoon, maksaa 27e/kk.
Äärettömän ihana asia.
Mä kävin puistotädillä itsekin aikoinaan, kultaisen 70-luvun lopulla epäilemättä :heart:

NIIIIN kovasti haluaisin viedä tulevan vauvankin puistotädille siinä 1,5 v iässä mutta taidan olla silloin jo työelämässä ja beibi päiväkodissa :(

Meillä on onneksi pulkkamäki omassa pihassa:) 4v ja 3v laskevat liukureillaan satoja kertoja, 1,5-vuotiaat kiipeävät puoleenväliin ja juosta kipittävät kiljuen alas. Pienet kiipeilevät pienten lumikasojen päälle, vetävät tyhjiä pulkkia perässään. Tuossa on myös metsäinen rinne, jossa isommat tykkäävät leikkiä kaikenmoisia leikkejä. Kunhan lumet vähän sulaa, päästään taas leikkipaikoille ja puistoon, nyt ei nuo pienet pysty siellä kulkemaan. Kävelyille ei myöskään päästä, koska jalkakäytävä on kaventunut vaarallisen kapeaksi, kun auraavat lumet kinoksiksi sen viereen, mutta onneksi on iso piha-alue.

jassoo
[QUOTE="vieras";25777314]Siksi koska ulkoilu tekee ihmiselle vain ja ainoastaan hyvää! Ulkoilusta voi oppia pitämään jos niin haluaa.
En ole ikinä ymmärtänyt näitä perheitä joissa ei ulkoilla tai tykätä siitä. Mutta sen kyllä huomaa lapsistakin sitten. (ei ole mielikuvitusta niin paljoa, on levottomuutta, ei osata keksiä juurikaan itse leikkejä jos ei ole leluja jne.)
Kaiken a ja o on oikeanlaiset varusteet, loput lähteekin sitten susta itsestäs.[/QUOTE]

Salli mun nauraa! :) Mun lapsen mielikuvituksessa tai rauhallisuudessa ei ole mitään vikaa vaikka paskasäällä ei ulkoillakaan.

Ihmiset niin kuin sinä haluavat vaan rautalangasta vääntää, että sellaiset ihmiset eivät KOSKAAN menisi lastensa kanssa ulos. Kyse oli huonosta säästä. En aio opetella lasteni takia tykkäämään joka säässä ulkoilusta, se on ihan varma. Enkä tunne edes huonoa omaatuntoa! :) Menkää te loskasäällä ulos, me mennään uimahalliin, ystäville tai serkuille leikkimään, pelataan kotona lautapelejä, mennään mummolaan, jne. :)

Juu, en ole kylmän sään ihminen enkä ole koskaan se posket punaisena tuulessa ja tuiskussa ulkoileva mummeli. :)

"Pikkuinen Jättiläinen"
Meidän lapsi onneksi saa sitä ulkoilua hoidossa ollessaan, muuten ei saisi joka päivä. Yksi syy on se, että lapselle kyllä on asianmukaiset vaatteet säähän kuin säähän mutta itselleni ei ole.

Toinen syy on se että tuntuu niin ajanhukalta seistä vaan pihassa säällä kuin säällä (kesällä ei ole ongelma, on kiva paistatella auringossa vaikka kirjan kanssa). Eri asia jos olisi jotain järkevää tekemistä kuin seistä koomassa 1,5 tuntia. Omassa lapsuudessani ulkoiltiin kyllä päivittäin, mutta ei kenenkään vanhemmat ollut siellä seisomassa ja vahtimassa.. jos oli liian pieniä lapsia niin ne oli sitten vaunuissa nukkumassa ulkona tai sisällä vanhempien kanssa tekemässä muita juttuja. Mutta meidän naapurostossa ei siihen aikaan olisi tullut kenellekään mielenkään, että on vanhempien velvollisuus töröttää siellä pihalla.. etenkään jossain loskassa vesisateessa. Ne vaan huikkasi aina iloisesti, että nyt lapset pihalle ja jäivät itse sisälle :D

Tykkään hyötyliikunnasta, esim. kävellään kauppaan, jolloin siihen ulkoiluun on selkeä syy. Tykkään myös retkistä, silloinkin on joku tarkoitus miksi ollaan ulkona. Mutta en tykkää leikkipuistoista enkä pihalla seisomisesta, vaikka se ehkä lapsen mieleen olisikin.. toisaalta lapseni ei kuitenkaan niistäkään jää paitsi, koska hoidossa ovat paljon puistoissa ja saa paikallaan leikkiä. Joten minusta meillä on sitten ihan tasapainossa tämä ulkoilu :D

"shihtzu"
Minä voin myöntää ihan suoraan, että tuossa suhteessa olen huono äiti, minua ei tuonne talvipakkaseen saa rymyämään, mä vihana talvea. Me käydään melkein joka päivä ulkona, mutta pääosin se on siirtymistä paikasta toiseen, elikkä sisältä autoon ja autosta taas sisälle, siinä välissä ollaan ehkä hetki ulkona, riippuen siitä onko lapset hereillä ja haluavatko he olla ulkona.

Nuorempi ei ulkona kuin seisoa toljota tai sitten kävelee ja kattelee mutta muuta ei oikeastaan tee ja jos kaatuu, niin huuto on kova. Vanhempi taas ajoittain viihtyy ulkona ja ajoittain ei, mutta maksimissan puoli tuntia jaksaa siellä olla ja sitten pitää päästä sisälle.

Onneksi me huomenna lähdetään etelän lämpöön, siellä ollaankin sitten ulkona melkein aamusta iltaan :) Ja kesällä Suomessakin viihdytään paljon enemmän ulkona. Minä joudun työni vuoksi talvisin olemaan ihan riittämiin ulkona, että mulla ei enää rahkeita riitä olla lasten kanssa.

"vieras"
Joo-o, mut kun ei vaan kaikkia kiinnosta uida loskassa vaikka ei tulisikaan yhtään kylmä tai ei kastuisi. :)
No pitää olla aika vitun tyhmä että ui siellä loskassa.
Ei ole mikään ihme ettei viihdy. Ei siellä uida toinna! Sitä varten on uimahallit.
Harmi että olet oppinut jostain tuollaisen tavan? Mennyt nyt kaikki loska kelit siihen vitun loskassa uimiseen.

"vieras"
Minä kuljen töissä pyörällä ihan aina. Asun Lapissa, joten haasteita riittää sillä saralla... Lapset on saanu perintönä kyvyn ulkoilla joka kelissä. Mitä ne nyt sielä tekee. Normijuttuja. Lapissa on onneksi lyhyt loska-aika. Pakkanen täälä on se ongelmallisin. Hyvillä varusteilla nuo ulkoilee milloin vain.

no ei tolle muksulle oo koskaan tarvinnu silleen keksiä tekemistä ja aina on menty jokasäällä ulos. Semmosta keliä olekaan jottei toi haluis mennä. Asennekysymys ja sopivat vaatteet. Tänään ja eilen on töissä ollu tosi räpäkelit mutta yksikään lapsista ei oo valittanu vaan jokainen 1-6v innoissaan touhunnu pihalla.

halipupu harmaana
Ei nyt tullu niin tarkasti kysyttyä mitä nuo lapset ovat pihalla puuhanneet, mutta kuopus vajaa 5v. on tänään viihtynyt pihalla tuntitolkulla ja meni nyt vielä iltaruuankin jälkeen pihalle yksin ja lumiukkoja siellä rakentelee ihan innoissaan. Tylsempää ulkona on silloin, kun on muutama aste pakkasta eikä lunta ja ilma tuntuu paljon kylmemmältä kuin nyt.

:))
Koskaan en lähtisi pyörällä talvella. Nou nou. Eikä mitään tarvetta muuttaa asennettani sen suhteen. :) Tänään täällä meillä meren rannalla on jo sulanut lumi siihen malliin, että lätäköitä on joka puolella ja tiet oli märät. Ihanaa, kevät tulee ja sulaa nämä kinokset!

"vieras"
Ei nyt tullu niin tarkasti kysyttyä mitä nuo lapset ovat pihalla puuhanneet, mutta kuopus vajaa 5v. on tänään viihtynyt pihalla tuntitolkulla ja meni nyt vielä iltaruuankin jälkeen pihalle yksin ja lumiukkoja siellä rakentelee ihan innoissaan. Tylsempää ulkona on silloin, kun on muutama aste pakkasta eikä lunta ja ilma tuntuu paljon kylmemmältä kuin nyt.
Ihanko todella sulla ulkoilee tuon ikäinen yksin???

Salli mun nauraa! :) Mun lapsen mielikuvituksessa tai rauhallisuudessa ei ole mitään vikaa vaikka paskasäällä ei ulkoillakaan.

Ihmiset niin kuin sinä haluavat vaan rautalangasta vääntää, että sellaiset ihmiset eivät KOSKAAN menisi lastensa kanssa ulos. Kyse oli huonosta säästä. En aio opetella lasteni takia tykkäämään joka säässä ulkoilusta, se on ihan varma. Enkä tunne edes huonoa omaatuntoa! :) Menkää te loskasäällä ulos, me mennään uimahalliin, ystäville tai serkuille leikkimään, pelataan kotona lautapelejä, mennään mummolaan, jne. :)

Juu, en ole kylmän sään ihminen enkä ole koskaan se posket punaisena tuulessa ja tuiskussa ulkoileva mummeli. :)
Niinpä. :D Jotenkin ihmetyttää, että tässä on taas tällainen vastakkainasettelu. :O Jos ei tykkää ulkoilla loskakelillä/tms huonossa säässä= automaattisesti ihminen joka ei ulkoile lainkaan, joka ei pidä ulkoilusta ja jonka lapsetkaan ei siitä pidä. Nyt niiltä lapsilta vielä puuttuu mielikuvituskin :O tai siis... :LOL: Itse olen aina ollut kova ulkoilemaan, ja kuten sanottua, viihdyn ulkona tuntikausia jos on hyvä sää ja/tai mielekästä tekemistä. Loskasäässä mua ei kiinnosta seistä pihalla. Ei ole kiinni siitä etten pitäisi ulkoilusta eikä edes varusteista vaan siitä että mua ei vaan huvita. Harrastan vaellusta, mulla on ihan hyvät vaatetukset olemassa, mutta kun en vaan näe mitään järkeä siitä että seison pihalla ilman mitään mielekästä tekemistä. Vaelluksella tulee ulkoiltua huonossakin säässä, olen mm. vaeltanut Kevon läpi taukoamattomassa kaatosateessa tulva-aikaan.

Lapsilla on ihan hyvä mielikuvitus, eivät leikkeihinsä lelua tarvitse, ulkona eivätkä sisälläkään. :)

sdf
Jotkut olivat sitä mieltä, että vanhempien esimerkki tarttuu lapseen. Oman kokemukseni perusteella ei pidä paikkaansa. Äitini oli ärsyttävä ulkoilmaihminen ja tunki minut pihalle joka halvatun päivä, vaikka vihasin ulkona olemista ja olisin paljon mieluummin nyhjöttänyt huoneessani leikkien ja hyviä kirjoja lukien. Siis jo alle kouluikäisenä. Nyt aikuisena ulkoilen, kun huvittaa enkä tasan ole opetellut edes lasten vuoksi pitämään ulkoilusta. Silti neljästä lapsestani kolme on tykännyt pienestä asti ulkoilla ja ovat haluamalla halunneet ulos säällä kuin säällä. Yhdestä tuli samanlainen sisällä nyhjääjä kuin minusta ja samalla tavalla hän on tykännyt omassa rauhassa leikkiä ja lukea ulkona remuamisen sijasta. Joten itse ajattelen niin, että jotkut nyt vaan tykkäävät jostain käsittämättömästä syystä olla ulkona ja sitten on meitä fiksuja ja filmaattisia, jotka ymmärtävät sen olevan ajanhukkaa ja tuntuvan pahalta.

"maatu"
[QUOTE="vieras";25778156]
En mä myöskään suoraan sanottuna nää mitään järkeä ulkoilla kun vettä sataa vaakatasossa ja tuuli katkoo puita, vaikka olisi mitkä ultratec sadevaatteet päällä. En mä ainakaan revi minkäänlaista nautintoa siitä.
Että kyllä vaaan niitä huonoja kelejäkin löytyy.[/QUOTE]

Silloin voi nuuhkia sateen raikasta tuoksua ja on mukavaa kuunnella kuinka sade ropisee kuoritakin huppuun ja hartioille pääsemättä läpi.

"Maija"
Meidän 1,5v huutaa kuin hinaaja aika usein, kun kannetaan väkisin ulkoa sisälle ;). Viihtyisi ulkona vaikka kuinka kauan lähes säällä kuin säällä. 1- 2 kertaa päivässä ulkoillaankin noin 1-2,5 tuntia kerrallaan näillä keleillä (kesämmällä luultavasti huomattavasti enemmän), ja puuhaa tuntuu pienellä riittävän. Välillä viihtyy leikkipuistossa (jos on seuraa viihtyy paremmin), mutta kaikkein hauskinta on kävellä teitä pitkin ja katsella autoja yms.

Itsellekkin ulkoilu on henkireikä, joka katkaisee mukavasti päivän. Siinä menee pari tuntia ihan huomaamatta, itse hypin lähes seinille, jos en ulos pääse useampaan päivään jostain syystä ;). Lapsikin usein tuo ulkovaatteitaan jo aamulla aikaisin, että ulos pitäisi jo lähteä, enkä koe sitä ainakaan negatiivisen asiana. :)
Itse kuulun myös niihin, joiden mielestä ulkoilu kuuluu lapsen perusoikeuksiin, toki on myös sellaisia säitä jolloin sen voi jättää välistäkin.

Yhteistyössä