Voisiko teillä säilyttää pesuainetta kylppärin lattialla, lasten saatavilla?

• Viestiketjun aloittaja clean
  • Ensimmäinen viesti
En ole säilytellyt mitään myrkyllisiä aineita tai muitakaan pesuaineita huolettomasti. Siirsin ne itse asiassa ylös kaappiin jo ennen esikoisen syntymää. En ota sitä riskiä että tulee sellainen hetki kun kumpikaan ei muista mitä tarkoittaa "ei" tai "myrkyllinen".

"shihtzu"
No en muutenkaan lattialla mitään pesuaineita säilytä, osa on ikkunalaudalla, osa pyyhelipaston päällä ja osa peilikaapin päällä. Meillä pääsy kylppäriin on pienemmältä estetty, isompi osaa jo avata portin lisälukotkin, mutta pienempi ei.

"vieras"
En säilytä. Vaikka lapsi ei koskisi niihin koskaan, yhden ainoan kerran poikkeus riittäisi.

Joku 2-4-vuotias lapsi on "petollinen" siinä mielessä, että hän ymmärtää asioita ja osaa varoa. Mutta mielikuvitus saattaa tehdä tepposet. Itse muistan, kuinka myrkylliseen kasviin emme olleet koskeneet koskaan eikä varmasti tullut hoitajalle mieleen, että koskisimmekaan. Kunnes eräänä päivänä leikittiin kotia ja piti tehdä ruokaa ja siinä ruukussa kasvoi juuri sopivasti "salaattia". Ei tullutkaan enää mieleen, että siihen ei pitänyt koskea, kun eihän se mikään myrkkykasvi ollut vaan "salaattia". Onneksi ei ollut kovin myrkyllinen, joten selvittiin säikähdyksellä.

En siis luottaisi lapseen, vilkas mielikuvitus ajaa pienillä lapsilla välillä todellisuuden ohi, vaikka todellisuudessa tietävät mitä voi tehdä ja mitä ei.

"kirsikka"
meillä on kaikki ollut esillä ja saatavilla, niin keittiössä, vessassa, kylppärissä. eikä kukaan ole koskenut. samoin lääkkeet on lääkekaapissa, mutta sen ovi auki, lukko ei toimi.

clean
Miksi edes kokeilisin? Meillä on lukollisia kaappeja, joissa voin pesuaineet säilyttää, joten miksi ihmeessä en tekisi niin? Mielestäni se ei ole sellainen asia, että pitäisi päästä kehumaan ettei meidän lapset niihin koske.
No ei kukaan ole mitään kehunutkaan, tai mä en ainakaan. Kunhan olen todennut, että näin meillä on asiat. Mä ymmärrän hyvin sen, että mennyt ei ole tae tulevasta ja että yksikin vahinko on liikaa. Siltikään en näe syytä lukita kaappeja. Toki sen teen, jos saadaan lisää lapsia, joiden temperamentti on täysin erilainen. Joutuuhan joidenkin lasten kanssa pitämään ulko-ovenkin lukossa tai ipana karkaa pihalle heti kun selän kääntää.

BJ
4v. ja 3v. jo varmasti ymmärtäisivät mutta 1v. kyllä kokeilee kaikkea oli kiellettyä tai ei... En uskaltaisi. En kyllä uskaltaisi vaikka ei olisi 1-vuotiastakaan! Sitä kun ei valitettavasti koskaan tiedä milloin lapset sen keksisivät. En ottaisi tuollaista riskiä myrkyllisen aineen kanssa. Juuri pari kuukautta sitten kiidätettiin tuttavani 2-vuotiasta ensi apuun kun oli syönyt tiskikonetabletteja... :( Pesuaine on kylppärissä kaapin ylähyllyllä jonne lapset eivät yletä. Emme pidä muitakaan lapsille haitallisia aineita lasten ulottuvilla.

"Vieras"
No oikeastaan vastaus kaikkeen on joo. Liesisuoja aikanaan hankittiin, mutta ei sitä koskaan jaksettu asentaa, kun ei yhtäkään lapsista hella ole kiinnostanut. Keskimmäinen yritti roikkua uunin kahvassa, mutta se villitys meni ohi parissa viikossa. E-pillerit ja särkylääkkeet ovat kaapissa, mutta oli meillä laatta laktoosinpilkkojatabuja lasten leikeissä monta viikkoa, eivätkä irrottaneet pillereitä kun pyysin. Niissä vessan nurkassa olevissa pesuaineissa on toki turvakorkki, mutta meillä ei siis tarvitse pelätä, että joku lapsista poraisi saksilla pulloon reiän tai jotain muuta tyhmää.

Kirjoitettuna meidän elämä vaikuttaa täysin vastuuttomalta ja välinpitättömältä, mutta onneksi totuus ei ole niin karu. Ymmärrän kyllä hyvin, ettei jonkun pikkutermiitin äiti voi tällaista ymmärtää.
No mun mielestä kaikkein vastuuttominta tässä on se, että annat lääkkeeseen rinnastettavia aineita lasten leikkeihin. Ei hyvää päivää! Eihän se lapsi tiedä mitkä lääkkeet ovat vaarallisia ja mitkä ei, joten olisin kyllä johdonmukainen ja opettaisin, ettei lapset saa koskea mihinkään lääkkeen näköisiinkään. Juuri tämän takia tulee niitä "turhia" ja vältettävissä olevia myrkytyksiä.

Ja mitä tulee pesuaineisiin, niin ei tarvita kuin yksi kerta kun lasta yhtäkkiä kiinnostaakin pesuainepullo. Aika laiskaa, jos ei jaksa paria pulloa nostaa lasten ulottuville. Sitäpaitsi mielestäni on aika hölmöä luottaa lapseen näin isossa asiassa, lapset kuitenkin ovat aika arvaamattomia otuksia.

halipupu harmaana
Nykyään varmaan voisi säilyttää kun kuopuskin on jo kohta 5v. mutta ei silloin kun lapset olivat paljon pienempiä. Vessanpesuaineet yms. pidän kyllä lasten ulottumattomissa vieläkin, mutta pyykinpesuaineisiin lapset voisivat yltää jos haluaisivat, mutta ei onneksi kiinnosta. Meillä lapset on sen verran uteloita, että kaikki paikat on pitäny tutkia, joten riskiä ei ole kannattanut ottaa.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";25771755]No mun mielestä kaikkein vastuuttominta tässä on se, että annat lääkkeeseen rinnastettavia aineita lasten leikkeihin. Ei hyvää päivää! Eihän se lapsi tiedä mitkä lääkkeet ovat vaarallisia ja mitkä ei, joten olisin kyllä johdonmukainen ja opettaisin, ettei lapset saa koskea mihinkään lääkkeen näköisiinkään. Juuri tämän takia tulee niitä "turhia" ja vältettävissä olevia myrkytyksiä.

Ja mitä tulee pesuaineisiin, niin ei tarvita kuin yksi kerta kun lasta yhtäkkiä kiinnostaakin pesuainepullo. Aika laiskaa, jos ei jaksa paria pulloa nostaa lasten ulottuville. Sitäpaitsi mielestäni on aika hölmöä luottaa lapseen näin isossa asiassa, lapset kuitenkin ovat aika arvaamattomia otuksia.[/QUOTE]

Jollain on sentään oma järki käytössä.

Koskaan, ikinä, kukaan ei ole liian varovainen lääkkeitten ja pesuaineitten suhteen.
Aina ne pitää laittaa lasten ulottumattomiin. AINA.

Voi säilyttää. Eikä ole ollut edes "läheltä piti" -tilanteita.. Minulla on kyllä tapana tietää missä huoneessa ja mitä lapset kulloinkin puuhailevat, ehkä siksi ollaan vältytty vahingoilta.

Jos joku lapsistamme olisi osoittanut erityistä kiinnostusta vaikka pistorasioihin, hellan säätönamiskoihin, veitsilaatikkoon tai vaikka pesuaineisiin olisi nämä vaaranpaikat ehkä suojattu.. Tähän mennessä ei ole ollut tarvetta. Ja tuskin koululaisten ja muutaman kuukauden kuluttua kolme vuotta täyttävän kanssa tuleekaan .

"vieras"
Voisi, mutta korkealla kaapissa ovat silti. Mutta kun siivoukset on kesken niin pesuainepullo odottaa lavuaarin vieressä pöydällä, eikä siinä ole ollut mitään ongelmaa.

Periaatteessa voisi, mutta en säilytä.

Esikoinen ei enää tuollaisiin koske ja pienemmät ovat vessassa vain valvotusti. Eivät tosiaankaan pääse sinne vahingossa, kun ovat koko ajan valvovan silmäni alla.

"vieras"
ja kun en mielellään muutenkaan myrkyllisiä aineita käytä siivouksessa! Ja ne on muutenkin hengitettynä vaarallisia! Paras kun käyttää mietoja ja rasvaa poistavia se riittää! Ei näitä bangejä ja giftejä. Itse tykkään tuosta kiilto kodinpuhdistaja ja höyrypuhdistin.

clean
[QUOTE="Vieras";25771755]No mun mielestä kaikkein vastuuttominta tässä on se, että annat lääkkeeseen rinnastettavia aineita lasten leikkeihin. Ei hyvää päivää! Eihän se lapsi tiedä mitkä lääkkeet ovat vaarallisia ja mitkä ei, joten olisin kyllä johdonmukainen ja opettaisin, ettei lapset saa koskea mihinkään lääkkeen näköisiinkään. Juuri tämän takia tulee niitä "turhia" ja vältettävissä olevia myrkytyksiä.

Ja mitä tulee pesuaineisiin, niin ei tarvita kuin yksi kerta kun lasta yhtäkkiä kiinnostaakin pesuainepullo. Aika laiskaa, jos ei jaksa paria pulloa nostaa lasten ulottuville. Sitäpaitsi mielestäni on aika hölmöä luottaa lapseen näin isossa asiassa, lapset kuitenkin ovat aika arvaamattomia otuksia.[/QUOTE]

On meidän lapsilla lelupuukko ja -moottorisahakin ja lisäksi lääkärisetissään lelulääkepullo ja huoneessaan leikkihella. Silti he tietävät, ettei noiden esineiden oikeisiin versioihin ole koskemista.

En mä kyllä lapsille vastuuta tästä asiasta lykkää, vaan ennemminkin luotan omiin hoksottimiini. Meidän asunto on on sen kokoinen ja avoin, että tiedän, missä kukin milloinkin on. Jos asunnosta 95 % on lapsille turvalista tilaa, niin sitä kyllä havahtuu heti, jos joku eksyy kyseenalaiselle alueelle. Ja jos joku väittää, että kodista 100 % pitää olla lapsiturvallista, niin sellaista asuntoa en ole vielä koskaan nähnytkään.

ruoaksi "salaattia"
Voi säilyttää. Eikä ole ollut edes "läheltä piti" -tilanteita.. Minulla on kyllä tapana tietää missä huoneessa ja mitä lapset kulloinkin puuhailevat, ehkä siksi ollaan vältytty vahingoilta.

Jos joku lapsistamme olisi osoittanut erityistä kiinnostusta vaikka pistorasioihin, hellan säätönamiskoihin, veitsilaatikkoon tai vaikka pesuaineisiin olisi nämä vaaranpaikat ehkä suojattu.. Tähän mennessä ei ole ollut tarvetta. Ja tuskin koululaisten ja muutaman kuukauden kuluttua kolme vuotta täyttävän kanssa tuleekaan .
En uskaltaisi odotella erityistä kiinnostusta, ennen kuin nostaisin pois.

En minäkään osoittanut mitään kiinnostusta viherkasveihin, kunnes eräänä päivänä n. 4-vuotiaana yllättäen päätin sen yhden myrkyllisen kohdalla, että se soveltuisi hienosti salaatiksi. Ja tuumasta toimeen saman tien. Ei montaa minuuttia oltu poissa hoitajan näkyvistä, mutta siinä ajassa ehti paljon.

Mulla ei ole koskaan käynyt mielessäkään että pesuainetta säilytettäisiin lattialla! En ole itse säilyttänyt ennen lapsiakaan, enkä nähnyt kenenkään muukaan niin tekevän. Eihän mitään hoitoaineita, saippuoita, meikkejä tai muutakaan säilytetä lattialla vaan omilla paikoillaan...

Se on kyllä aika vastuutonta säilyttää myrkkyjä pikkulasten ulottuvilla. On todella vaikea uskoa että vanhempi olisi 100% tietoinen JOKA SEKUNTI siitä mitä lapset tekevät. Ja se myrkyn syöminen kestää tasan sen kaksi sekuntia. Eikä kaikisssa pakkauksissa ole mitään turvakorkkeja, esimerkiksi siinä 10 kg pyykinpesuainelaatikossa. Terveisin hysteerinen äiti joka ei pidä joulutähtiäkään lasten ulottuvilla.

sama vieras
On meidän lapsilla lelupuukko ja -moottorisahakin ja lisäksi lääkärisetissään lelulääkepullo ja huoneessaan leikkihella. Silti he tietävät, ettei noiden esineiden oikeisiin versioihin ole koskemista.

En mä kyllä lapsille vastuuta tästä asiasta lykkää, vaan ennemminkin luotan omiin hoksottimiini. Meidän asunto on on sen kokoinen ja avoin, että tiedän, missä kukin milloinkin on. Jos asunnosta 95 % on lapsille turvalista tilaa, niin sitä kyllä havahtuu heti, jos joku eksyy kyseenalaiselle alueelle. Ja jos joku väittää, että kodista 100 % pitää olla lapsiturvallista, niin sellaista asuntoa en ole vielä koskaan nähnytkään.
Siis ihan tosissasi vertaat oikeita tabletteja (jotka onneksi tässä tapauksessa vaarattomia) leluihin?? Ja juurihan kerroit, että teillä saa leikkiä "oikeilla" tableteillakin. Ei paljon järki päätä pakota ei...

clean
Mulla ei ole koskaan käynyt mielessäkään että pesuainetta säilytettäisiin lattialla! En ole itse säilyttänyt ennen lapsiakaan, enkä nähnyt kenenkään muukaan niin tekevän. Eihän mitään hoitoaineita, saippuoita, meikkejä tai muutakaan säilytetä lattialla vaan omilla paikoillaan...
No et ole paljon toisten kodeissa käynyt, jos et koskaan ole nähnyt pöntön takana vessaharjan vieressä pesuainepulloa.

Ehkä monen järkytys johtuu siitä, että käytätte siivoukseen jotain superemäksisiä pääkallomerkittyjä myrkkyjä tai klooria. Ei mieto yleisputsarikaan tietenkään mitään mehua ole, mutta en edelleenkään koe, että tiukasti suljettu pullo sellaista uhkaisi lasteni henkeä millään tavalla.

Voisin puolestani kysyä, että missäs te tuomitsijat säilytätte teräviä veitsiä? Miten olette 100 prosenttisesti varmistaneet, etteivät lapsenne missään oloissa ja milloinkaan pääse niihin käsiksi? Se vaatii kaksi sekuntia lapselta kaatua veitsen päälle, tiedätte kai sen?

........
En luottaisi siihen että pelkkä kielto riittää pitämään lapset erossa pesuaineista.Itse haluan ainakin pelata varman päälle ja pesuaineet löytyy ylähyllyltä.Ja vaikka olisin varma etteivät omat lapset niihin koske niin sama ei välttämättä päde vieraileviin lapsiin.

Yhteistyössä