Te jotka ulkoilette säällä kuin säällä!

---
Ja mun mielestä kyllä lapsen (kuten aikuisenkin) täytyy päästä ulos edes lähes joka päivä. Vauvaikäinen on asia erikseen, mutta sitä vanhemman olisi kyllä syytä ulkoilla edes lähes joka päivä. Eihän sitä varmaan lastensuojelulaissa missään pykälässä suoraan määritelty ole, mutta kai maalaisjärki sen sanoo? Että lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kuuluu myös ulkoilu, raittiin ilman saaminen ja liikunta. Aika surulliseksi on vanhemmuus mennyt, jos siihenkin vaaditaan joku lakipykälä, että lapset pääsevät edes vaikkapa 5krt/vk vähintään puoleksi tunniksi ulos.

Ja mun mielestä kyllä lapsen (kuten aikuisenkin) täytyy päästä ulos edes lähes joka päivä. Vauvaikäinen on asia erikseen, mutta sitä vanhemman olisi kyllä syytä ulkoilla edes lähes joka päivä. Eihän sitä varmaan lastensuojelulaissa missään pykälässä suoraan määritelty ole, mutta kai maalaisjärki sen sanoo? Että lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kuuluu myös ulkoilu, raittiin ilman saaminen ja liikunta. Aika surulliseksi on vanhemmuus mennyt, jos siihenkin vaaditaan joku lakipykälä, että lapset pääsevät edes vaikkapa 5krt/vk vähintään puoleksi tunniksi ulos.
Lähes päivittäin, juu.

Mutta joka ikinen päivä....no ei. Ei se niin pilkuntarkkaa voi olla. Joskus voi "ulkoilla" ostoskeskuksessa tai HopLopissakin :)

---
Lähes päivittäin, juu.

Mutta joka ikinen päivä....no ei. Ei se niin pilkuntarkkaa voi olla. Joskus voi "ulkoilla" ostoskeskuksessa tai HopLopissakin :)
Ei missään nimessä pilkuntarkkaa. Onhan suomessa oikeasti välillä sellaisia ilmoja, että ulos ei ole asiaa. Varsinkin talvella. Mutta monesti puolustellaan sitä, että ei ole nyt vaan jaksanut pariin viikkoon ulkoilla kun ei ole ns. pakko. Sellainenkin on ok. jos oikeasti on pari viikkoa poikkeustilanne että itsellä syystä tai toisesta niin voimat pois ettei jaksa lasten kanssa ulkoilla. Mutta kun siitä ulkoilemattomuudesta tulee enemmän sääntö kuin poikkeus, niin silloin asia on ongelma ja mielestäni silloin tietyllä tapaa laiminlyödään lapsen(ihmisen!) tarpeita. Mielestäni ulkoilu kuuluu lapsen oikeuksiin siinä missä

-riittävä määrä unta
-riittävä määrä terveellistä ravintoa
-säänmukainen ja tilanteenmukainen vaatetus
-riittävä määrä liikuntaa ja aktivitetteja
-turvallinen elinympäristö ja turvallisia ihmissuhteita

Lähes päivittäin, juu.

Nimenomaan, tänään me "ulkoiltiin" Skanssissa loppujen lopuksi :D

Ja voin kertoa että vaikka ois mikä velvollisuus niin vitut en mene tonne loskapaskaan seisomaan enkä pakota muksujakaan sinne, jos haluavat niin voin kiikuttaa puistotädeille. Katotaan uudelleen kuukauden päästä ;)

Viimeksi muokattu:

Ja voin kertoa että vaikka ois mikä velvollisuus niin vitut en mene tonne loskapaskaan seisomaan enkä pakota muksujakaan sinne, jos haluavat niin voin kiikuttaa puostotädeille. Katotaan uudelleen kuukauden päästä ;)
Niin mekin :)

Ja puistotädit on taivaan lahja :D. Kun odotin tokaa muksua, niin vein esikoisen usein puistoon & tulin itse kotiin NUKKUMAAN :saint:

• Tykkää
Reactions: as if
"..."
Itellä on jääny lapsuudesta asti päälle päivittäinen ulkoilu. Vähintään tunti tulee ulkoiltua joka päivä, olipa sää mitä tahansa (paitsi huippupakkasilla tuli vain käytettyä nenän päätä ulkona). Ilman ulkoilua tulee tunkkanen olo :)

Oon ihmetelly näitä lapsia jotka vonkuu äidiltää, ett "mennään jo sisälle" tmv. Ku ite joudun aina lasta houkuttelee sisälle.

Mutta että talvella hiihdetään, luistellaan, lasketellaan. Tänään tehtiin lumiukkoperhe elukoineen kaikkineen. Vaikka ulkona on rämpsyilma, ni ihanaa ku kevät lähestyy :)

"MiMeira"
Tultiin kerhosta, pienin nukahti autoon ja ven häntä sitten nukkumaan sisälle. Vanhin ei sitten tullutkaan sisälle, huutelin ovelta.... Oli vaihtanut kumisaappaat jalkaansa (että löysikin ne heti kaapista kun ei muuten koskaan m itään löydä) ja meni pihalle "kun mä äiti näin että täällä on niitä lätäköitä missä voi hyppiä!" oli siten puoli tuntia koiran kanssa pihalla läträämässä :)

Ja voin kertoa että vaikka ois mikä velvollisuus niin vitut en mene tonne loskapaskaan seisomaan enkä pakota muksujakaan sinne, jos haluavat niin voin kiikuttaa puistotädeille. Katotaan uudelleen kuukauden päästä ;)
No oikein! :attn: Mitä h*****n järkeä mennä seisomaan jonnekin kylmään loskaan nilkkoja myöten keliin, jossa kukaan ei viihdy ja jossa ei ole muuta mielekästä tekemistä kuin läiskytellä kädellä loskaa? :O Kyllä me ulkoillaan, tuntikausia jos on nätti sää. Talvisella pakkassäällä kyädään pulkkailemassa, metsässä kävelemässä, luistelemassa, kävelylenkillä.. kesällä uidaan ja kävellään rannalla, pyöräillään.. kuivilla kevät- ja syyssäillä käydään pyöräilemässä, leikkikentällä leikkimässä jne jne.. Mutta noilla loskasäillä... kiitos ei :xmas: Me hoidetaan liikunta jotenkin muuten :p

"vai niin"
[QUOTE="vieras";25775992]Tää on kyllä totta! Musta tuntuu, että mitä "kamalampi" sää (myrskytuuli, kaatosade, lumimyräkkä...), sitä paremmin meillä lapset viihtyvät pihalla. Ja todentotta on myös pukeutumiskysymys. On se ihan eri juttu touhuta tuolla pihalla farkut+kauppatakki päällä kuin kunnon toppavarusteissa. Ja kun on ne kunnon ulkoiluvaatteet päällä, voi itsekin mennä lumeen peuhaamaan, ei tarvitse seistä töröttää katselemassa lasten leikkimistä. Ei ihme, että ei kiinnosta aikuista ulkoilu, jos pitää paikoillaan seistä tumput suorina.[/QUOTE]

Ei mua kiinnosta ulkoilu huonolla säällä, vaikka äitini on oikea ulkoilmaihminen syksyt ja talvet läpeensä. :) Ja ihan huippuluokan releet on hommattu tälle meidän lapselle ja ihan iloisena sen vien ulos. Mutta en tykkää yhtään eikä mikään mahti tässä maailmassa saa mua tykkäämään paskasta ilmasta. Mä tykkään kesästä tai edes kuivasta. En tykkää hiihtää, inhoan laskettelua, jne. Mä aina kiipeilen tuon lapsen kanssa lumikasojen päällä, mutta eipä hänkään näytä sen kummemmin innostuvan talvesta. Vähänkin kovemmilla pakkasilla kesti 15 min. max ja lapsi halusi syliin ja sisään. :)

Ja joo, muut saa pilkkoa puita ja tehdä pihatöitä niin paljon kuin lystää, mä en edes halua omaa pihaa ja voitko kuvitella edes sitä omaa taloa, jonka pitäisi vissiin olla jokaisen suomalaisen unelma. :D

No oikein! :attn: Mitä h*****n järkeä mennä seisomaan jonnekin kylmään loskaan nilkkoja myöten keliin, jossa kukaan ei viihdy ja jossa ei ole muuta mielekästä tekemistä kuin läiskytellä kädellä loskaa? :O Kyllä me ulkoillaan, tuntikausia jos on nätti sää. Talvisella pakkassäällä kyädään pulkkailemassa, metsässä kävelemässä, luistelemassa, kävelylenkillä.. kesällä uidaan ja kävellään rannalla, pyöräillään.. kuivilla kevät- ja syyssäillä käydään pyöräilemässä, leikkikentällä leikkimässä jne jne.. Mutta noilla loskasäillä... kiitos ei :xmas: Me hoidetaan liikunta jotenkin muuten :p
Sun ja lastesi täytyy opetella loskakelissä kastumisesta nauttimaan

[QUOTE="...";25777773]Itellä on jääny lapsuudesta asti päälle päivittäinen ulkoilu. Vähintään tunti tulee ulkoiltua joka päivä, olipa sää mitä tahansa (paitsi huippupakkasilla tuli vain käytettyä nenän päätä ulkona). Ilman ulkoilua tulee tunkkanen olo :)

Oon ihmetelly näitä lapsia jotka vonkuu äidiltää, ett "mennään jo sisälle" tmv. Ku ite joudun aina lasta houkuttelee sisälle.

Mutta että talvella hiihdetään, luistellaan, lasketellaan. Tänään tehtiin lumiukkoperhe elukoineen kaikkineen. Vaikka ulkona on rämpsyilma, ni ihanaa ku kevät lähestyy :)[/QUOTE]

Mun lapset ei kyllä todellakaan vingu koskaan sisälle, vaikka me ei yhdessä ulkoillakaan loskapaskasäällä. Hienolla ilmalla viihdytään kaikki ulkona vaikka koko päivä :) Kesäisin ollaan menty yleensä niin, että 4-5 päivää viikossa vähintään ollaan ulkona aamu yhdeksästä iltakuuteen-seitsemään. :) Ja talvellakin kauniilla säällä menee helposti ulkona sen 3-5 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;25777899:
Sun ja lastesi täytyy opetella loskakelissä kastumisesta nauttimaan
No kyllä ne nauttiikin. :D Mutta mä en :xmas: Saa ulkoilla ihan keskenään jos haluaa, siittä vaan, ulos mun puolesta :whistle: Mut ei ne viihdy siellä ilman mua kuin tunnin max. Sitten kun ollaan kummilapselassa kylässä, niin menevät kyllä ulos kun on kaveriseuraa. Siellä ne rymyää pitkin kyntöpeltoa koko kevään ripsiä myöten mudassa. :D veeeeery kiva :xmas:

Tänään on saanut loskaan ihania puroja pk-seudulla :)
Minä ulkoilutan lapsia vaikka sataisi sammakoita, koska mikään ei ole niin kauheaa kuin meidän lapset koko päivän sisällä olleina... Ja ne keksivät kyllä tekemistä, jos ei mitään muuta tule mieleen, niin juoksevat ja huutavat ihan älyä vailla.

Jos olisivat rauhallisempia, en välttämättä aina veisi pihalle. Nyt näillä reunaehdoilla pääsen vähimmällä kun hilaan peffani ulos. Joten koitan parhaani mukaan viihtyä itsekin, ettei tunnu kurjalta.

"vieras"
Mä olen sitä mieltä, että jos vanhemmat eivät vie lapsiaan ulos juuri koskaan, on jossain vikaa. Myös silloin on jossain vikaa, jos lapsen on ihan ihan pakko päästä ulos jokapäivä tai se raivoaa oven takana.
Tässäkin voisi käyttää normaalia maalaisjärkeä. Jos on kiva ilma ja lapsi haluaa ulos niin voihan sinne mennä leikkimään, myös huonolla ilmalla voi mennä. Jos kuitenkaan esim. äitiä ei huvita tippaakaan lähteä tänään ulos eikä lasta voi syystä tai toisesta sinne yksinkään päästää, niin kyllä silloin on ihan sallittua viettää koko päivä sisälläkin.

jatkuu
[QUOTE="vieras";25778095]Mä olen sitä mieltä, että jos vanhemmat eivät vie lapsiaan ulos juuri koskaan, on jossain vikaa. Myös silloin on jossain vikaa, jos lapsen on ihan ihan pakko päästä ulos jokapäivä tai se raivoaa oven takana.
Tässäkin voisi käyttää normaalia maalaisjärkeä. Jos on kiva ilma ja lapsi haluaa ulos niin voihan sinne mennä leikkimään, myös huonolla ilmalla voi mennä. Jos kuitenkaan esim. äitiä ei huvita tippaakaan lähteä tänään ulos eikä lasta voi syystä tai toisesta sinne yksinkään päästää, niin kyllä silloin on ihan sallittua viettää koko päivä sisälläkin.[/QUOTE]

niin ja mun mielestä ylipäätään sellaiset lapset ovat ihan vitun ärsyttäviä, joille on opetettu niin tarkat rutiinit että joka päivä on "pakko" tehdä joku tietty asia (syömistä ja nukkumista yms. ei nyt tietenkään oteta huomioon) esimerkiksi PAKKO päästä ulos joka päivä, tai PAKKO syödä välipala klo 15.05, tai PAKKO saada jäädä k-marketin purkkapalloja ihmettelemään. Kyllä lapsetkin voi opettaa elämään joustavasti, että jos tänään ei ulkoilla niin maailma ei kaadu, tai jos huomenna ulkoillaankin kauemmin kuin tavallisesti ja välipala siirtyy myöhemmäksi niin sekin on ok.

niin ja mun mielestä ylipäätään sellaiset lapset ovat ihan vitun ärsyttäviä, joille on opetettu niin tarkat rutiinit että joka päivä on "pakko" tehdä joku tietty asia (syömistä ja nukkumista yms. ei nyt tietenkään oteta huomioon) esimerkiksi PAKKO päästä ulos joka päivä, tai PAKKO syödä välipala klo 15.05, tai PAKKO saada jäädä k-marketin purkkapalloja ihmettelemään. Kyllä lapsetkin voi opettaa elämään joustavasti, että jos tänään ei ulkoilla niin maailma ei kaadu, tai jos huomenna ulkoillaankin kauemmin kuin tavallisesti ja välipala siirtyy myöhemmäksi niin sekin on ok.
Mäkin olen aika allerginen ns. rytmi- ja rutiiniriippuvaisille. Tai niiden vanhemmille siis lähinnä.

• Tykkää
Reactions: as if
[QUOTE="vieras";25778095]Mä olen sitä mieltä, että jos vanhemmat eivät vie lapsiaan ulos juuri koskaan, on jossain vikaa. Myös silloin on jossain vikaa, jos lapsen on ihan ihan pakko päästä ulos jokapäivä tai se raivoaa oven takana.
Tässäkin voisi käyttää normaalia maalaisjärkeä. Jos on kiva ilma ja lapsi haluaa ulos niin voihan sinne mennä leikkimään, myös huonolla ilmalla voi mennä. Jos kuitenkaan esim. äitiä ei huvita tippaakaan lähteä tänään ulos eikä lasta voi syystä tai toisesta sinne yksinkään päästää, niin kyllä silloin on ihan sallittua viettää koko päivä sisälläkin.[/QUOTE]

No olen ihan samaa mieltä. :) Siksi ihmettelenkin niitä perheitä, jossa tosiaan hillutaan seinillä jos ei päästä yhtenä päivänä ulos. Kieltämättä en itsekään oikein voi kokonaan olla sisällä pidempään kuin ehkä sen 1-2 päivää kun alkaa kaipaamaan jo raittiiseen ilmaan. Ennen, kun olin vielä koiranomistaja, en voinut olla sitä yhtäkään päivää sisällä ahdistumatta :p Mutta, meillä siis ulkoillaan paljon ja varsinkin huonolla säällä, mutta sisällä olokin on ihan ok.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25778071]Ei ole olemassa huonja kelejä, on vain vääränlaisia vaatteita, loskakeleillä kuravaatteet päälle niin ei tarvi pelätä kastumista :)[/QUOTE]

jaa. No -35 pakkasessa+viimassa voi olla vaikka mikä eskimopuku päällä, mutta kyllä se on helvetin ärsyttävää kun räkä jäätyy nenään ja naama tuntuu olevan kuoliossa.
Myös kesällä +35 helteillä on hemmetin kiva ulkoilla, kun täällä kaupungissa ei ihan alastikaan voi olla.
En mä myöskään suoraan sanottuna nää mitään järkeä ulkoilla kun vettä sataa vaakatasossa ja tuuli katkoo puita, vaikka olisi mitkä ultratec sadevaatteet päällä. En mä ainakaan revi minkäänlaista nautintoa siitä.
Että kyllä vaaan niitä huonoja kelejäkin löytyy.

Yhteistyössä