Te jotka ulkoilette säällä kuin säällä!

"vieras"
Minä inhoan kerrostalopihassa ulkoilua kun ei voi itse tehdä mitään muuta kuin kävellä lapsen perässä.
Eikö teillä ole lapiota, harjaa tai lumikolaa jossain yhteistiloissa? Meillä on, ja me puuhataan sitten tosiaan pienimuotoisia talkkarihommia. Ja luulisin, että jos ei löytyis mistään noita välineitä, ostaisin itse lapion ja harjan edes. Ja haravan! Rakastan haravointia :)

nykis
[QUOTE="vieras";25776059]Eikö teillä ole lapiota, harjaa tai lumikolaa jossain yhteistiloissa? Meillä on, ja me puuhataan sitten tosiaan pienimuotoisia talkkarihommia. Ja luulisin, että jos ei löytyis mistään noita välineitä, ostaisin itse lapion ja harjan edes. Ja haravan! Rakastan haravointia :)[/QUOTE]

Huoltomiehet pitävät pihan niin hyvässä kunnossa, ettei siellä ole juurikaan tekemistä. Kitkemisestä tykkäisin, mutta kukkapenkkien ja hiekkalaatikon välissä on pieni kallio ja poika tulee aina minun perässäni, joten häneltä jäisivät hiekkaleikit kesken. Jotain omaa tekemistä voisi kyllä keksiä ainakin kesällä. Voisin koittaa jo lukea jotakin tai piirrellä, josko tuolta lapselta jo pystyisi:)

[QUOTE="vieras";25775992]Tää on kyllä totta! Musta tuntuu, että mitä "kamalampi" sää (myrskytuuli, kaatosade, lumimyräkkä...), sitä paremmin meillä lapset viihtyvät pihalla. Ja todentotta on myös pukeutumiskysymys. On se ihan eri juttu touhuta tuolla pihalla farkut+kauppatakki päällä kuin kunnon toppavarusteissa. Ja kun on ne kunnon ulkoiluvaatteet päällä, voi itsekin mennä lumeen peuhaamaan, ei tarvitse seistä töröttää katselemassa lasten leikkimistä. Ei ihme, että ei kiinnosta aikuista ulkoilu, jos pitää paikoillaan seistä tumput suorina.[/QUOTE]

No entäs kun on vimpan päälle vaatteet sään mukaan, peuhaa pulkkamäessä ja tekee lumilinnaa ja silti kroppa palelee, naamalla on hiki ja silmälasit huurussa? :D Entä jos se on vaan ihan perseestä joidenkin mielestä?
Vesisadetta vastaan mullakaan ei mitään ole, mutta talvi on saatanasta :xmas:

• Tykkää
Reactions: Beau Brummell
"vieras"
6v. kanssa aina ulkoillaan, säällä kuin säällä. On aina ulkoiltu. Eikä tuota mulle eikä hälle ongelmaa; on pulkkaa, kelkkaa, suksee, ja ne lumikasat, jotka ovat valtavia. Kävelylenkit ja potkukelkkailut.....vaikka mitä.

"essi"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25776010:
Ja minut on kyllä lapsena viety ulos jokaikinen päivä, mutta silti minusta on tullut tällainen. Eli eipä se vanhempien ulkoiluinto oikein tarttunut.
No ei varmaan tartukaan, jos ne on ullut aikanaan yhtä innostuneita asiasta, kun sinå nyt omies kanssa. ja toki lapsissa on eroja, ja eri asiat kiinnostaa, mutta paljon on oikeasti kiinni siitä, miten ne asiat esitetään.
eikä mun mielestä aikuisen nyt superinnostunut tarttekaan olla kaikista lapsen tekemistä jutuista, mutta ei se silti tarkota, ettei niitä vois tehdä. mä elän siinä luulossa, että aina ei voi valita vaan kivaa puuhaa.
Kyllä olis huuto hirmuinen, jos vaikka tarhalaiset ei ulkoilisi loskasäällä.

Onkohan sellaisia lapsi olemassa, jotka eivät tykkää lumi/hiekka/vesihommista? Minun poikani jaksaisi aivan loputtomiin lappaa hiekkaa ämpäriin ja vesileikeissä kaadella vettä kiposta toiseen. Jos on 25 astetta pakkasta, pistänkin pojan kylppäriin ja vettä isoon saaviin. Siellä hän lappaa sitä vettä parhaimmillaan 1,5 h putkeen, edes takaisin. En tiedä mikä idea siinä on, mutta kovin terapeuttista tuntuu olevan, kun lapsi on vallan rauhallinen ja tyytyväinen session jälkeen.D
On, vedestä tuo pitää, mut ei sitä kiinnosta pätkän vertaa hiekkaleikit ja lumikin vaan sillon kun saa kolata pihaa.

voi että
[QUOTE="vieras";25775871]Meidän mukula teki ihan intopiukeena lumihommia. Kaivoi asvalttia esiin, putsaili keinuja ym. Mutta hänen sisäinen voimahamonsa onkin Seppo Taalasmaa :) Minäkin tykkään tehdä pihahommia, vaikka kerrostalossa asummekin. Putsaillaan rappuja ja hiekotellaan ym.[/QUOTE]

Ihana, sisäinen voimahahmo Seppo Taalasmaa! :D No mutta, tuollaisen muksun kanssa kelpaa sitten ulkoilla.

"mie"
Rakentavat lumilinnaa, tekevät lumiukkoja tai muita lumiveistoksia , kisaavat kelkkailijoilla ja mäkihyppääjillä jne. jne. . Ollaan tehty pihaan lumesta liukurimäki siinä leikkivät eilen 2h ja koululaisetkin oli mukana.
Mä luulen että vanhempien esimerkki tekee paljon. Jos aikuiset valittaa että onpa kurja sää eihän tuolla voi mitään tehdä niin .. se tarttuu. Kun lapsi on tottunut ulkoilemaan pienestä pitäen säällä kuin säällä niin kyllä tekemistä riittää.

Kaikki muut kelit kelpaa paitsi tällainen "on vitun liukasta, olet turvallasi heti jos yrität jonnekin kävellä, ja kaiken lisäksi on hiton märkää"- keli. Siis mulle. Lapsille, ainakin tuolle 6 v pojalle, kelpaa keli kuin keli - jos nuo tänään ulos menevät (toinen, eli 8 v tyttö, on vähän kipeänä) niin epäilemättä tekevät jotain lumiukkoa ja kaivavat luolaa lumikasaan.

Mahtavaa on se, ettei mun enää tarvitse seistä pihalla heidän kanssaan.

"vieras"
Ei ole olemassa lasta joka ei pidä jostain säästä, sen sijaan on olemassa aikuisia jotka istuttaa sen "en pidä tästä" ajatuksen sen lapsen päähän. Ja se on fakta!
Ei ne lapset idiootteja ole, kyllä ne huomaa sen äidin/isän happamuuden naamaltakin ja perus olemukseltaan kuinka kivaa siellä ulkona on - ja se sitten tarttuu siihen lapseenkin/lapsiinkin.
Jokainen normaali laspi varmasti oikeasti nautti/nauttisii lumella rakentamisesta, lumivuorella kiipeilystä, pulkkamäestä, luistelusta, hiihdosta, vesilekeistä, kuralätäköissä pomppimisesta... MUTTA jos ovat huomanneet että tietynlaiset säät on mainailtu niin hekin tekevät niin.
Ja ne lapset jotka "eivät muka viihdy" ne ei varmaan vaan kertakaikkisesti osaa tai tiedä mitä siellä ulkona tekisi kun vanhemmatkin ovat niin nuivia ja asenne on paska.

[QUOTE="essi";25777032]No ei varmaan tartukaan, jos ne on ullut aikanaan yhtä innostuneita asiasta, kun sinå nyt omies kanssa. ja toki lapsissa on eroja, ja eri asiat kiinnostaa, mutta paljon on oikeasti kiinni siitä, miten ne asiat esitetään.
eikä mun mielestä aikuisen nyt superinnostunut tarttekaan olla kaikista lapsen tekemistä jutuista, mutta ei se silti tarkota, ettei niitä vois tehdä. mä elän siinä luulossa, että aina ei voi valita vaan kivaa puuhaa.
Kyllä olis huuto hirmuinen, jos vaikka tarhalaiset ei ulkoilisi loskasäällä.[/QUOTE]

No tuskin äitini olisi minua ulos vienyt, jokaikinen päivä, jos ei olisi ollut asiasta innostunut ja vielä tänä päivänäkin äitini ulkoilee paljon. Onko tämä nyt tulkittavissa sinusta siten, että hän on koko ikänsä ulkoillut hampaat irvessä? Tämä on ainoa mahdollinen totuus, jos minä en ulkoilusta pidä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25777159:
No tuskin äitini olisi minua ulos vienyt, jokaikinen päivä, jos ei olisi ollut asiasta innostunut ja vielä tänä päivänäkin äitini ulkoilee paljon. Onko tämä nyt tulkittavissa sinusta siten, että hän on koko ikänsä ulkoillut hampaat irvessä? Tämä on ainoa mahdollinen totuus, jos minä en ulkoilusta pidä.
Tiesitkö että jotkut vanhemmat ihan oikeasti tekevät asioita VELVOLLISUUDEN vuoksi. Vanhempien VELVOLLISUUKSIIN KUULUU ulkoiluttaa lasta päivittäin.
Jotkut pitää siitä, jotkut eivät. Ja lapset peilaavat itseään vanhempiinsa.
Kenties äiditäsi ulkoilu oli välillä kivaa ja välillä vain velvollisuutta. Ja on se voinut ulkoilla kanssasi päivittäin, mutta se ei tarkoita sitä jotta hän olisi esimerkillään näyttänyt mitä siellä tehdään ja tehnyt kanssasi..

"voi elämä"
[QUOTE="vieras";25777153]Ei ole olemassa lasta joka ei pidä jostain säästä, sen sijaan on olemassa aikuisia jotka istuttaa sen "en pidä tästä" ajatuksen sen lapsen päähän. Ja se on fakta!
Ei ne lapset idiootteja ole, kyllä ne huomaa sen äidin/isän happamuuden naamaltakin ja perus olemukseltaan kuinka kivaa siellä ulkona on - ja se sitten tarttuu siihen lapseenkin/lapsiinkin.
Jokainen normaali laspi varmasti oikeasti nautti/nauttisii lumella rakentamisesta, lumivuorella kiipeilystä, pulkkamäestä, luistelusta, hiihdosta, vesilekeistä, kuralätäköissä pomppimisesta... MUTTA jos ovat huomanneet että tietynlaiset säät on mainailtu niin hekin tekevät niin.
Ja ne lapset jotka "eivät muka viihdy" ne ei varmaan vaan kertakaikkisesti osaa tai tiedä mitä siellä ulkona tekisi kun vanhemmatkin ovat niin nuivia ja asenne on paska.[/QUOTE]

Kerro nyt vielä tyhmälle, MIKSI siitä ulkoilusta ja joka säästä pitäisi tykätä?

[QUOTE="vieras";25777201]Tiesitkö että jotkut vanhemmat ihan oikeasti tekevät asioita VELVOLLISUUDEN vuoksi. Vanhempien VELVOLLISUUKSIIN KUULUU ulkoiluttaa lasta päivittäin.
[/QUOTE]
Mistä lähtien? Ja missä se lukee, jossain Näin Ollaan Vanhempia Ainoalla Oikealla Tavalla-raamatussako?

Koiraa pitää ulkoiluttaa päivittäin. Mutta lastakin?

[QUOTE="vieras";25777201]Tiesitkö että jotkut vanhemmat ihan oikeasti tekevät asioita VELVOLLISUUDEN vuoksi. Vanhempien VELVOLLISUUKSIIN KUULUU ulkoiluttaa lasta päivittäin.
Jotkut pitää siitä, jotkut eivät. Ja lapset peilaavat itseään vanhempiinsa.
Kenties äiditäsi ulkoilu oli välillä kivaa ja välillä vain velvollisuutta. Ja on se voinut ulkoilla kanssasi päivittäin, mutta se ei tarkoita sitä jotta hän olisi esimerkillään näyttänyt mitä siellä tehdään ja tehnyt kanssasi..[/QUOTE]

Ja hänen velvollisuutensa ulkoilla jatkuu edelleen? Miten se nyt on vain mahdotonta ymmärtää, että lapsi voi olla erilainen kuin vanhempansa ja oikeasti tykätä eri asioista. Äitini on myös erittäin siisti ihminen ja hänen kotinsa on aina tiptop, toisin kuin minulla. Tämäkin on varmaan vain siksi, koska hänen velvollisuutensa on ollut näyttää miten koti pidetään siistinä, vaikkei hän siivoamisesta ja sisustamisesta pidä yhtään. Tämäkin velvollisuus jatkuu edelleen, nytkin hän tekee remonttia vain siksi, että minäkin oppisin että koti täytyy pitää kunnossa.

"vieras"
[QUOTE="voi elämä";25777230]Kerro nyt vielä tyhmälle, MIKSI siitä ulkoilusta ja joka säästä pitäisi tykätä?[/QUOTE]

Siksi koska ulkoilu tekee ihmiselle vain ja ainoastaan hyvää! Ulkoilusta voi oppia pitämään jos niin haluaa.
En ole ikinä ymmärtänyt näitä perheitä joissa ei ulkoilla tai tykätä siitä. Mutta sen kyllä huomaa lapsistakin sitten. (ei ole mielikuvitusta niin paljoa, on levottomuutta, ei osata keksiä juurikaan itse leikkejä jos ei ole leluja jne.)
Kaiken a ja o on oikeanlaiset varusteet, loput lähteekin sitten susta itsestäs.

"vieras"
Mistä lähtien? Ja missä se lukee, jossain Näin Ollaan Vanhempia Ainoalla Oikealla Tavalla-raamatussako?

Koiraa pitää ulkoiluttaa päivittäin. Mutta lastakin?
En tiedä millaisia kaikenlaisia raamattuja ja opuksia sulla on, mutta omassani se ei ainakaan lue.
Vaan ihan omaa päätään voi jokainen käyttää. Ihan yhtälailla kun sitä koiraakin pitää ulkoiluttaa kun sen on kerran ottanut - pitäisi niitä lapsiakin ulkoiluttaa, koska on ne tehnytkin!!

[QUOTE="vieras";25777328]En tiedä millaisia kaikenlaisia raamattuja ja opuksia sulla on, mutta omassani se ei ainakaan lue.
Vaan ihan omaa päätään voi jokainen käyttää. Ihan yhtälailla kun sitä koiraakin pitää ulkoiluttaa kun sen on kerran ottanut - pitäisi niitä lapsiakin ulkoiluttaa, koska on ne tehnytkin!![/QUOTE]

Onneksi meidän lapset osaa hoitaa asiansa pönttöön, ettei tarvi niitä käydä sen takia ulkoiluttamassa. Sitäpaitsi, eihän kaikki koiratkaan tykkää ulkoilla paukkupakkasissa ja kaatosateessa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";25777328]En tiedä millaisia kaikenlaisia raamattuja ja opuksia sulla on, mutta omassani se ei ainakaan lue.
Vaan ihan omaa päätään voi jokainen käyttää. Ihan yhtälailla kun sitä koiraakin pitää ulkoiluttaa kun sen on kerran ottanut - pitäisi niitä lapsiakin ulkoiluttaa, koska on ne tehnytkin!![/QUOTE]
Mutta miksi? Miksi lapsen kanssa pitäisi mennä ulos joka armas päivä, oli keli mikä tahansa?

"Mieti sitä" tai "käytä omaa päätäsi" ei nyt kelpaa mulle vastaukseksi.

Mun mielestä "näin on PAKKO toimia"- elämä on osoitus suuresta yksinkertaisuudesta, pelisilmän puutteesta, kyvyttömyydestä soveltaa eri asioita eri tilanteisiin. Näillä vanhemmilla on varmaan myös sellaiset lapset, jotka sekoaa totaalisesti jos rytmistä poiketaan, ja jotka valvoo viisi yötä huutaen kun iltapuuro tarjottiinkin yhtenä iltana tuntia myöhemmin kuin yleensä?

---
Mä en millään jaksaisi joka päivä ulkoilla, mutta lapsen (1,5v) sisäinen kello sanoo, että välipalan jälkeen on PÄÄSTÄVÄ ulos. Jos on esim. kipeä eikä voida mennä niin itkee sitten saappaat jalassa oven takana. Joten ulos mennään ja siellä ollaan vähintään tunti, jos saan maaniteltua lapsen sisälle. Leikkii innoissaan hiekkaleluilla, eli lapio lunta ämpäriin, ottaa vettä rännistä tai ihan vaan kierii lumessa. Tykkää käydä kävelemässä ja työntää omia rattaitaan. Meillä käy usein 1v tyttönen hoidossa ja hänkin touhuaa lumessa omiaan, kiipeilee kasoihin ja taputtelee sohjoa innoissaan eikä vielä edes kävele. Mielestäni ulkona ei ole pakko käydä ihan joka päivä, mutta kyllähän se happihyppely hyvää yleensä tekee. Jos kissoja ja koiria sataa niin en veisi, enkä vienyt yli 15 asteen pakkasessakaan.

Yhteistyössä