Olisin valmis tekemään ls-ilmoituksen niistä vanhemmista, jotka tekevät lastensuojelu rikkomuksen hakemalla tahallaan

• Viestiketjun aloittaja chickenpox
  • Ensimmäinen viesti
chickenpox
vesirokon lapsilleen.

Kunpa siitä(kin) tehtäisi rikos. :kieh:

Omassa muistissa on vielä se vesirokko, minkä itse lapsena sairastin. Se oli jotain aivan hirvittävää.

Jotkut lapset jopa kuolevat siihen, että sen kanssa ei ole leikkimistä! :mad:

• Tykkää
Reactions: as if ja harmoillen
"vieras"
Just. Mullakin oli vesirokko, en muista siitä mitään. Olen onnellinen, eipä tartte pelätä sitä tautia enään eikä ottaa rokotuksia. On mulla kuvia siitä muistona, missä olen vielä näppyläinen mutta rakentelen hymy naamalla dublojunaa.

niin ja
[QUOTE="enni";25766022]tätä mieltä tuskin ovat ne vanhemmat joiden lapsi on kuollut vesirokkoon.[/QUOTE]

Tiedätkö mihin kaikkeen muuhun niitä lapsia kuolee? Vatsatauteihin, influenssaan, auton alle..

Aikuiselle se on kuitenkin vielä vaarallisempi, jos sen saa vasta aikuisiällä.
Nykyisin toki on olemassa rokote, joka antaa jonkinlaisen suojan rokkoa vastaan.

Itse yritin joskus saada vesirokkotartuntaa omille lapsilleni, ei tullut, vaikka liki kaikki muut naappuristossa sen sairastivat. Tuli sitten parin vuoden päästä, kun olin työelämässä, kaikille kolmelle.
Kahdelle onneksi osin päällekkäin.

Muistan itse koittaaneeni saada tartutetuksi vesirokon itseeni ala-aste iässä, en saanut silloin, sain sen vasta myöhemmin kuin veljeni, joka ei yrittänyt sitä saada, sairastui ja tartutti minut.

Aika mieto oli ja mielummin sen lapsena sairastan.. tai hankin rokotteen.

no just
Tee samalla ls-ilmoitus kaikista niistä vanhemmista jotka joutuvat viemään lapsensa päivähoitoon. Sieltähän ne kaikki taudit saa.

Pullossako sun mielestä ne pitäis kasvattaa? Ootko tutkinut mikä se vesirokon kuolleisuusprosentti on? Ja mikä influenssan? Kummassa korkeampi?

Vesirokko leviää ihokontaktissa tai pisaratartuntana, joten jo samassa huoneessa oleskelu voi tartuttaa kaikki tilassa olevat. Virus on tartuntakykyinen kaksi päivää ennen oireiden alkamista ja tarttuvuus loppuu vasta kun vesirakkulat alkavat kuivua ja arpeutua. Itämisaika: tartunnasta oireiden alkamiseen menee 2–3 viikkoa.

Taudin vakavuus kasvaa iän myötä. Suurin osa vesirokkopotilaista on alle kouluikäisiä lapsia. Pienillä lapsilla tauti on lähes aina lieväoireinen. Aikuisilla on esimerkiksi enemmän rakkuloita ja korkeampi kuume. Aikuisista noin 98 % on sairastanut vesirokon. Vesirokko voi pahimmillaan olla vakava ja johtaa komplikaatioihin seuraavissa riskiryhmissä:

aikuiset
henkilöt, jotka käyttävät steroidipitoisia lääkkeitä (esim. astman hoidossa)
henkilöt, joiden vastustuskyky on heikentynyt lääkityksen tai sairauden johdosta
henkilöt jotka sairastavat ekseematautia (tulehduksellinen kutiseva ihosairaus, kuten atooppinen ihottuma)
raskaana olevat naiset
vastasyntyneet ja vauvat, joiden äiti ei ollut sairastanut vesirokkoa ennen raskautta

(Vesirokon Oireet)

[QUOTE="enni";25766022]tätä mieltä tuskin ovat ne vanhemmat joiden lapsi on kuollut vesirokkoon.[/QUOTE]

Kommentoisinpa vain että tää lapsi olis voinut silloin kuolla johonkin muuhunkin. Se että se kuoli juuri vesirokkoon ei tee tuon taudin hakemisesta kauheaa. Joku voi kuolla normaaliin influenssaankin! Pitääkö kaikista niistä vanhemmista tehdä ls-ilmoitus jotka ei influenssa-rokotetta kullannupulleen hae?:)

"enni"
Kommentoisinpa vain että tää lapsi olis voinut silloin kuolla johonkin muuhunkin. Se että se kuoli juuri vesirokkoon ei tee tuon taudin hakemisesta kauheaa. Joku voi kuolla normaaliin influenssaankin! Pitääkö kaikista niistä vanhemmista tehdä ls-ilmoitus jotka ei influenssa-rokotetta kullannupulleen hae?:)
ei, mutta sellaisista voisi tehdäkin jotka yrittävät tahallaan tartuttaa lapsilleen sen influenssan. on ihan eri asia sairastuttaa lapsi tahallaan kuin että lapsi sairastuu muuten johonkin tautiin.

"Huoh"
Kaikki (ainakin melkein) sairastaa taudin jossain vaiheessa elämää. Mielummin pienenä kuin vanhana. Se ei ole mitenkään paha tauti edes. Muistan, kun itse sairastin sen pienenä. Hieman kutitti sieltä täältä. Jos sitä ei kestä, ei kestä mitään muutakaan.

"niinpäniin"
[QUOTE="Mie";25766148]Onneksi mun lapset on rokotettu :)[/QUOTE]

Tiedänpä 4 rokotettua lasta meidän päiväkodista jotka sairastivat vesirokon rokotuksesta huolimatta tässä vuodenvaihteessa. Eipä tullut muuta mieleen et sinne meni melkein 400€

[QUOTE="niinpäniin";25766384]Tiedänpä 4 rokotettua lasta meidän päiväkodista jotka sairastivat vesirokon rokotuksesta huolimatta tässä vuodenvaihteessa. Eipä tullut muuta mieleen et sinne meni melkein 400€[/QUOTE]

Yksikään rokotettu lapsi ei ole kuollut vesirokkoon.
Ehkä vanhemmat näkevät asiat toisin kuin "hukkaan menneenä" satasena?

Minä en rokotuttanut lapsiani, mutta olisin sen kyllä tehnyt, jos eivät olisi siihen sairastuneet.
Koska vesirokossa kaikenlaiset riskit kasvavat, mitä vanhempana sen sairastaa.

Eikö kuitenkin ole niin, että vaikkei rokote täyttä 100% suojaa annakaan, on rokotteen saaneilla mahdollinen tartunta yleensä melko lieväoireisena?

[QUOTE="niinpäniin";25766384]Tiedänpä 4 rokotettua lasta meidän päiväkodista jotka sairastivat vesirokon rokotuksesta huolimatta tässä vuodenvaihteessa. Eipä tullut muuta mieleen et sinne meni melkein 400€[/QUOTE]

Ei varmaan. Jos tuli kuitenkin mieleen, että ainakaan lapselta ei henki mennyt. Niinpäniin.

Kysymys ei ollut minulle suunnattu,mutta vastaan kuitenkin.
Minä tunnen kuusi vanhempaa joiden maailma ja elämä ei ole koskaan enää kokonainen heidän menetettyään lapsensa vesirokolle.

Ja suru on elämänmittainen VAIKKA eivät edes tahalleen tartuttaneet tautia lapseensa.
Olen tosi pahoillani lapsensa menettäneiden puolesta.
Kuitenkin vesirokko on aika harvinainen syy kuolla.
Ja lastensuojelu ei onneksi ota näitä aloittajan parjaamia vanhempia syyniin. Tarkoitus on kuitenkin hyvä.

Viimeksi muokattu:
Mun vanhemmat on aikanaan meille "hakeneet" vesirokon ja olen siitä kiitollinen. En muista siitä mitään, eikä un sisarukset mutta olen kiitollinen kun katselin parin kaverin sairastumista aikuisiällä ja päätin et omat lapset hakevat kanssa taudin heti kun sitä on liikkeellä. Ja meillä oli rokokotettu lapset ja tauti saatiin haettua ja selvittiin parilla näpyllä joten olen tyytyväinen sekä rokotteeseen et lievään tautiin. Ihan kaamee tauti toi vesirokko aikuisiällä ja lapset selviytyy siitä melko hyvin :)

Yhteistyössä