Onkohan laivojen lääkäreillä kunnon mömmöt migreenin hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja "siru"
  • Ensimmäinen viesti
"siru"
Haluttais tehdä laivaristeily,olemme eläneet viimeset kaks vuotta hyvin sulkeutunutta elämää migreenini takia :( todella usein käynyt ettei omat täsmälääkkeet auta ja pitää mennä päivystykseen tiputukseen..

Nyt haluisin suoda lapsillemme reissun mutta uskallanko?saanko hoitoa jos äityy pahaksi taas ?

"siru"
Nyt sain juuri kolmannen estolääkeyrityksen,topimax niminen,kauhee kynnys vain alottaa kun järkyttävät sivuoireet suurin osa saanut :( mutta järkyttävää on tämäkin kun addiktoi elämäni :(

Mikä ihmeen lääkäri? Ei laivalla ole kuin sairaanhoitaja. Jos ollaan kuolemankielissä niin helikopteri tulee noutamaan ja heittää sijainnin mukaan joko Tukholmaan, Maarianhaminaan, Turkuun, Helsinkiin, Tallinnaan... mikä nyt onkaan lähimpänä.

"Fakta"
http://www.tallinksilja.com/fi/mainMenu/usefulInformation/health.htm

Ei ole läääreitä laivoilla. Kjin useinse sun kohtauksesi tulee? Eikö estoläääkitys auta, tainjokin pistoslääkitys jonka sairaanhoitaja voisinpistää, jos haet valmiiksi.? Vai onko tää raas tilanne et mikään ratkaisuehdotus ei kelpaa?

"Nitta"
[QUOTE="vieras";25743015]Höpö höpö. Sairaanhoitaja löytyy, ei lääkäriä.[/QUOTE]

Jeps, näin on. Ja ihan itse kysymällä selvittelin tuotakin muutama vuosi sitten - iski kesken reissun reipas poskiontelontulehdus (särky oli aivan järkyttävä, hampaissa asti tuntui, enkä minäkään ihan pienestä kipuun kaadu), tsekkasin respasta, josko löytyy lääkäri tai antibiootteja, vaan eipä ollut, ei.

[QUOTE="Nitta";25743051]Jeps, näin on. Ja ihan itse kysymällä selvittelin tuotakin muutama vuosi sitten - iski kesken reissun reipas poskiontelontulehdus (särky oli aivan järkyttävä, hampaissa asti tuntui, enkä minäkään ihan pienestä kipuun kaadu), tsekkasin respasta, josko löytyy lääkäri tai antibiootteja, vaan eipä ollut, ei.[/QUOTE]

Miksi lähdit sairaana laivalle? Tuskin nuo jälkitaudit ihan yllätyksenä tulee...

sh-äiti
lääkäriä ei risteilyllä ole, ellei sitten satu olemaan matkustajien joukossa. Itse tulimme vasta muutama vko tilanteen eteen kun lapseltamme murtui solisluu laivalla. Sh löytyi, mutta panadolia oli itsellänikin mukana varalle. en todellakaan älynnyt pronaxenilla tai buranalla varautua risteilyyn jotta olisi lapsen hiukka helpompi ollut loppumatka reissata:(

Kokeile topimaxia mutta ajoita hyvissä ajoin....
Mä oon syönyt sitä nyt kolmisen kuukautta ja migreenit tiessään :)
Mulla on muitakin uusia lääkkeitä alotettu samaan aikaan joilla vastaavia sivuvaikutuksia joten en varmasti osaa sanoa mikä kunkin lääkkeen mutta topimax näistä vahvin ja topimax selkeesti tuonut sekavuutta, muistihöiriöitä ja iltaisin jalkojen puutumista johon kannattaa heti alusta aloittaa magnesium lisä joka päivälle sillä ero oli ainakin omalla kohdalla todella suuri.

Topimax on hurja lääke mutta hurjia on ne migreenitkin joten nyt rohkeutta kokeiluun, et voi kokeilematra tietää ja mieti miten paljon vaikuttaa koko perheeseen!

Mulla oli ennen topimaxin aloitusta joku 24 särkypäivää/kk ja nyt 2 joista yksikään ei ole migreeni kun aiemmin lähes kaikki oli.

"Nitta"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;25743080:
Miksi lähdit sairaana laivalle? Tuskin nuo jälkitaudit ihan yllätyksenä tulee...
Pahoittelut, en kertonut taustoja - poskionteloni ovat mallia, jotka menevät saman tien tukkoon, eikä se vaadi mitään massiivista flunssaa etukäteen eli tuo tila iskee tosi nopsaan. En siis ollut sairas laivalle mennessäni, mutta päädyin tuohon tilaan sitten paluumatkalla.

Toisaalta, sittemmin olen saanut esim. (lentoja edellyttäviä) duunireissuja varten reippaan onteloita avaavan lääkityksen, jonka voin aloittaa per heti ensioireista, jotta ei mene poskiontelontulehduksen puolelle, ainakaan kovin helposti. Eli tuosta esimerkkinä kertomastani on siis hetki aikaa.

"omppu"
Laivalla ei ole kuin sh, ja heitäkin vain yksi, eli voivat olla melko työllistettyjä. Olimme joku aika sitten laivalla ja eräs nainen kertoi saaneensa silmätulehduksen ja olisi halunnut siihen tippoja, mutta henkilökunta ei suostunut herättämään sairaanhoitajaa joka oli paikannut ja hoitanut koko yön humalaisia.
Samaisella risteilyllä heräsin aamulla siihen kun matkustajien joukosta kuuluteltiin lääkäriä moneen kertaan. En tiedä tarkkaan mitä oli tapahtunut, mutta kyse oli pikkulapsesta (1-2v) joka oli mennyt elottomaksi :(

"poikia3"
Niin kuin moni on jo sanonut, laivalla ei ole lääkäriä, ainoastaan sairaanhoitaja. Sama sairaanhoitaja on laivahenkilökunnan työterveyshoitaja. Melkoinen määrä ihmisiä on siis hänen vastuullaan.

Laivalle pitää todellakin ottaa kaikki se lääkitys mukaan, jota saattaa tarvita - matkapahoinvointilääkettä voi pahan myrskyn aikaan sieltä saada, muuten apu on aika pientä.

"Höh"
Kyllä me kaikki migreeni ihmiset kuljetaan pitkin maailmaa lentäen ja laivoilla, omat lääkitykset mukana.
;igreeni on sairasu johon on oma hoito ei se mikään esniapu asia ole johon tarvii lääkäriä tai sairaanhoitajaa ellei ole oma lääkitys hukassa.

Laivalla ei tosiaankaan ole vakituiseen lääkäriä,ja tuskin mitään mömmöjä migreenin taltuttamiseenkaan. Mitä neurologisi sanoo tästä tilanteestasi ap? Oudolta tuntuu, ettei migreeniä saada lainkaan hallintaan.
Joo lekuria ei oo mut asiasta puujalkaan.
Cecilia : ei se ole ollenkaan outoa..tai no on mutta valitettavasti kokemusta löytyy (en ole siis ap) että migreeni ei oo hallinassa.
Siihen kokeiltiin laidasta laitaan kaikki myös topimaxit (ja ne vaaleenpunaset elefantit sen taki) jne jne.. Mikään ei auttanu ja kaikki neurologisen puolen kokeet tehtiin.
Toistaseks apu löyty sitten entisen oman tk lekurin avulla..yhestä lääkkeestä jota kokeiltiin jo kerran mutta annostus oli "naurettavan" pieni..
Pitkän aikaa oli uinumassa ystäväni hyper iso hemiplegisen ja hortonin risteytys migreeni. Mutta pirulainen meinaa nostaa taas päätään joten odotuksesta oppineena yksityiselle kuvaukseen.

Pointti oli siis et kaikki ei mee oppikirjan mukaan.

ap:lle onks sulla mimmonen esto lääkitys? millaset kohtauslääkkeet?
Joku almogran on kyllä aika kallis mutta se voi ehkä helpottaa kohtaukseen tai sitten miranax+panacod mutta kannattaa ajoissa varata aikaa lekurille ja semmoselle jolla ois kokemusta noista vähän enempikin...

Joo lekuria ei oo mut asiasta puujalkaan.
Cecilia : ei se ole ollenkaan outoa..tai no on mutta valitettavasti kokemusta löytyy (en ole siis ap) että migreeni ei oo hallinassa.
Siihen kokeiltiin laidasta laitaan kaikki myös topimaxit (ja ne vaaleenpunaset elefantit sen taki) jne jne.. Mikään ei auttanu ja kaikki neurologisen puolen kokeet tehtiin.
Toistaseks apu löyty sitten entisen oman tk lekurin avulla..yhestä lääkkeestä jota kokeiltiin jo kerran mutta annostus oli "naurettavan" pieni..
Pitkän aikaa oli uinumassa ystäväni hyper iso hemiplegisen ja hortonin risteytys migreeni. Mutta pirulainen meinaa nostaa taas päätään joten odotuksesta oppineena yksityiselle kuvaukseen.

Pointti oli siis et kaikki ei mee oppikirjan mukaan.

ap:lle onks sulla mimmonen esto lääkitys? millaset kohtauslääkkeet?
Joku almogran on kyllä aika kallis mutta se voi ehkä helpottaa kohtaukseen tai sitten miranax+panacod mutta kannattaa ajoissa varata aikaa lekurille ja semmoselle jolla ois kokemusta noista vähän enempikin...
Todella ikävää kyllä jos todella migreeni ON mahdotonta saada hallintaan. :( Mietin vaan onko ap tosiaan neurologin hoidossa. Itselläni oli tk:n hoidossa myös ihan hallitsematon migreeni, johon neurologi heti sanoi, ettei kenenkään tartte tollasesta kärsiä. Mulla on ollut täsmälääkkeet kanssa laidasta laitaan, eikä ne edelleenkään oikein tehoa, paras on estolääkitys+melatoniini sen rinnalla, joka takaa hyvän unensaannin ja siten myös harventaa migreenin+muiden päänsärkyjen ilmaantumista. Estolääkkeenä on lähinnä ollut Imigran kaikissa lääkemuodoissaa, injektiona tehoaa parhaiten, mutta vaatii rinnalleen pahoinvointilääkkeen. Todellakin oon sun kanssa samaa mieltä, lääkäriksi pitää ehdottomasti saada lääkäri, mielellään neurologi, jolla on paljon kokemusta migreenin hoidosta.

lääkäri
Juu ei ole ruotsinlaivalla lääkäriä. Sh on ja jonkinlainen apteekki, mutta ei sieltä kyllä mitään migreenin erikoislääkkeitä löydy. Ja harvemmalla vapaa-aikanaan matkustavalla meikäläisellä on kuitenkaan mitään tippavehkeitä ja lääkearsenaaleja mukanaan.
Tautisten ihmisten vaan täytyy itse kanniskella niitä lääkkeitä mukanaan, ei auta muu...

"tiipii"
Jos noin hankalasta taudista kyse, niin kuka uskaltaa lähteä laivalle? Se, että lapsilla ois kivaa päästä laivalle jne..niin ei todellakaan ole sen väärti, että JOS vanhempi sattuu saamaan pahan migreenikohtauksen! Kuka vaan voi saada aivoinfarktin, tai aivoverenvuodon tms., mutta jos tiedostat itse, että mahdollisuus migreenikohatukseen on, niin en ikinä ottaisi sitä riskiä, että se iskee juurikin lasten kanssa pallomeren äärellä... Muitakin mukavia yhteisiä loma-kokemuksia on varmaan mahdollista keksiä/järjestää..

Yhteistyössä