Vatsanmuotoilu! Muita käynneitä/menijöitä?

• Viestiketjun aloittaja MomForTwo
  • Ensimmäinen viesti
MomForTwo
Onko täällä vatsanmuotoilussa käyneitä tai sinne aikovia? Itselläni leikkaus ollut "haaveena" 3 vuotta, toisen lapsen syntymästä asti. Takana 2 raskautta. Lapset syntyneet 07 ja 08. Molemmista raskauksista painoa tullut yli 20 kiloa. Ennen raskautta, sekä raskauksien välissä ollut normaalipainoinen (159cm 55kg) Iho venynyt, maha kauttaaltaan arpeentunut. Tosiaan 3 vuotta tätä säkkiä mukana kantanut ja nyt kun olen varma, että lapsiluku on täynnä, saa tämä taakka lähteä.Olen tämän roikkomahan takia kärsinyt niin kauan, Ei voi pitää tiukkoja vaatteita kun löysä isomakkara näkyy paidan läpi, bikineitä en ole pitänyt vuoden 2006 jälkeen ja uimahallissakin joudun piilottelemaan vatsaani.. Olen muuten hyvässä kunnossa, käyn salilla ja ratsastan (nyt muuten jääkin tuo ratsastus pitkälle tauolle) Eilen kävin sitten konsultaatiossa katselemassa kuvia kirurgin tekemästä työstä sekä täyttämässä esitiedot. Mitään leikkausta ei vielä varattu, mutta sopivimmaksi ajankohdaksi katsottiin helmikuu. Kauheasti konsultaatiossa painottivat sitä että tämä on iso leikkaus ja alavatsaan tule iso ja pitkä arpi jne.. Sanoin suoraan että vaihdan tämän ryppyisen jättimäisen arpisäkin iloiten yhteen pitkään alavatsalla sijaitsevaan arpeen :D

Mutta, olisi kiva kuulla muita samanlaiseen leikkaukseen menevien tai jo käyneiden kokemuksia :)

"Minä"
mutta sektioarven korjauksen takia tuo tehdään. Sinänsä en mitään muotoilua kaipaa, arven rumuuskaan ei niin haittaa, mutta kun se on kipeä. Helmikuussa luultavasti myös tehdään.

"milla"
Siis millainen arpi siinä leikkauksessa tulee? Pystysuuntaanko vai vaakaan, samoin kuin sektiohaava nykyään? Oon itse päättänyt mennä samaan leikkaukseen myöhemmin jos mahdollista, oon lyhyt ja ylipainoa muutamia kiloja, raskaudesta ei paljoa kiloja ja kaikki lähti heti mutta lapsivettä oli ihan reilusti ja kohtu tosi edessä niin iso maha tuli ja osaksi jäikin (nahkaa siis). Haaveissa ois vielä lapsia niin leikkaus ei ajankohtainen, tällä hetkellä saan vatsan piilotettua mutta varmaan venähtää myöhemmissä raskauksissa vielä lisää. Voisitko kertoa leikkaukseta myöhemmin lisää? Kerrottinko sulle mitään hinta-arviota? Oletko menossa yksityisen kautta?

MomForTwo
Mä menen siis ihan omakustantaisesti suomen ulkopuolelle leikkaukseen. Hinta on sellasen ~3500e. Arpi tulee vaakatasoon alavatsalle häpykarvotuksen yläpuolelle, siten siis että ei näy kunhan on housut jalassa ;D Arpi on lähes tai jopa ylikin 20cm pitkä, mutta se ei tällä hetkellä ahdista. Minulla on "navan" yläpuolelle pitkän matkaa arpia ja kylkiin saakka, joten yksi pitkä viilto alavatsalla menee ennemmin kuin tämä arpisäkki. Napa minulla on siis mennyt lähes piiloon kun nahkaa roikkuu niin paljon päällä. Samassa leikkauksessa vedetään myös vatsalihakset yhteen, ne on minulla täysin revenneet. 3v salilla ja ratsastusta säännöllisesti, paino tällä hetkellä 55kg ja vatsan ymp leveimmästä kohdasta ("jenkkisten" ja röllykän päältä" 89cm.. kapein kohta vyötäröstä missä lihakset on ihan suht hyvässä kondiksessa on 68cm. Näytän siis siltä kuin olisin raskaana lähes puolivälissä :D Minulla ei päälimmäisenä tarkoituksena ole esitellä leikeltyä vatsaani uimarannoilla vaan saada vihdoinkin pukeutua niin kuin haluaa, eikä aina rinnan alta löysiin paitoihin tai huppareihin ja muihin löysiin vaatteisiin!

"puddighinu"
mulla samanlainen maha ja paino kun sulla, ja leikkaus olisi kuulemma edessä. Saisin sen täältä kunnallista kautta, täysin revenneiden vatsalihasten lisäksi on napatyrä (kiitos herra peppupystyssä kuopuksen) jonka laittaisivat kuntoon samalla. Jotenkin vain arveluttaa noin iso leikkaus, mutta toisaalta ei ole kiva saada jatkuvasti onnitteluita uudesta vaivasta, kun viimeisestä raskaudesta on mennyt jo 2 vuotta.

täällä
CupiCaressa kävin joku vuosi sitten - olin todella kipeä leikkauksen jälkeen ja kiiitin luojaani, että en mennyt lahden taakse leikeltäväksi, en olisi jaksanut tulla kotiin niin kaukaa :) Arpi on todella pitkä, mutta olin varmasti aika paha tapaus - arven pituus mieluummin 40cm kuin 20cm - en nyt jaksa mitata, mutta olen ollut tyytyväinen, eniten kaduttaa etten ottanut samalla vaivalla koko vartalonmuokkausleikkausta, olisi ollut vain muutama tonni lisää.

MomForTwo
Siis kyllä muakin tuo matkustus 2 pvää leikkauksen jälkeen hieman pelottaa.. Minut leikataan lauantaina ja kotiudun maanantaina. Sitten saan lepäillä seuraavan viikon torstaihin asti ihan laakereillani ja sitten yritän selviytyä puoleksi päiväksi kouluun.. saas nähdä. Yleensäkin kyllä olen nopea toipumaan ja kipukynnyskin (ainaki omasta mielestä :D) on korkea... Onneksi opinnoista voi ottaa saikkua ja tehdä kotona etätehtäviä jos siltä tuntuu :) Tosin tasan kuukausi leikkauksesta pitäisi olla työkykyinen.... :O

Itse olen kanssa todella kiinnostunut tusta leikkauksesta. Tosiaan neljä raskautta takana ja lapset tehty.
Tällä hetkellä ylipainoa sen verran että täytyy ne saada ensin pois..
Itsellä hinta ollut esteenä, mutta en kertakaikkiaan uskalla mennä Viroon leikkaukseen.
Olen harkinnut myös tuota uutta rasvaimumenetelmää joka kuulemma kiinteyttäisi ihoakin (bodytite) koska se olisi huomattavasti edullisempi ja nopeampi toipuminen.
Minulla myös todella paljon raskausarpia, joten tuo "nahan poisto" olisi sikäli kyllä parempi vaihtoehto.
Olisi todella kiva kuulla kokemuksistasi, kun olet käynyt operaatiossa!
Tsemppiä!!

MomForTwo
Neljän Äiti: Itse olen laihduttanut kahteen otteeseen lähes 20 kiloa ja nyt sitten "sallin" itselleni tämän leikkaukse. 2 viikkoa enää pitää tätä röllykkää katsella ja sitten saan uuden litteän vatsan! =) otin tänää kuvia vatsastani, että on sitten jtn mihin verrata :D kerron mielelläni toipumisesta ja leikkauksesta jos jotain kiinnostaa! =)

Neljän Äiti: Itse olen laihduttanut kahteen otteeseen lähes 20 kiloa ja nyt sitten "sallin" itselleni tämän leikkaukse. 2 viikkoa enää pitää tätä röllykkää katsella ja sitten saan uuden litteän vatsan! =) otin tänää kuvia vatsastani, että on sitten jtn mihin verrata :D kerron mielelläni toipumisesta ja leikkauksesta jos jotain kiinnostaa! =)
Upeeta kun pystyt toteuttamaan leikkauksen!!
Itsellä tosiaan vielä haave-asteella :)

Minäkin olen laihduttanut jo kolmen lapsen jälkeen noin 30kg, mutta neljännen jälkeen olen taas yli 80kg.. Nyt sitten taas urakkaa edessä.

Kaksi viikoa enää, tule ihmeessä kertomaan miten leikkaus ja toipuminen sujuu!
Tsemmppiä täältä :)

Mun tekis mieli mennä mutta en tiä uskallanko, toisen plastiikkakirurgisen operaation jälkeen toipuminen ei ihan mennyt niin kuin piti vaan olin todella heikossa kunnossa leikkauksen jälkeen ja jouduin olemaan suunniteltua pidempään sairaalassa veritankkauksessa yms. Lisäksi parin viikon päästä haava infektoitui ja jouduin hoitamaan haavaa kuukausitolkulla ja olin jatkuvasti kuumeessa ja söin miljoona antibioottikuuria.
Ulkomaille en ainakaan lähtis (ihan siks että jos ja kun tulee jotain komplikaatioita niin helpompi hoitaa Suomessa)

MomForTwo
as if: Mitä sinulla on operoitu aiemmin? Itse olen lähdössä luottavaisin mielin rapakon taa :) Kuitenkin kyseessä EU-maa ja hyvä sairaala ja osaava kirurgi niin luottoa on.

"vieras"
täällä yksi joka haaveilee myös. olen miettinyt myös viroa mutta en taida myöskään uskaltaa sinne..jotenkin tuntuu "turvallisemmalle" suomessa hoitaa kun nukutetaan ym. hinta on tosi kova vain. 6000e. että saapa nähä. jospa nuo makkarat ja nahkareppu tossa eessä olis sitte muistona nuista ihanista lapsista.... aika monta päivää saa töissä käydä että saa ton maksettua. onko joku saanut kunnallista kautta? ja millä perusteella?

"vieras"
Tietääkseni sen saa kunnallisenkin kautta jos kyse jostain terveysasiasta. Mm. itselläni on sellainen roikko jonka alapuoli tulehtuu aivan koko ajan ja varsinkin kesät helvettiä. Iho menee rikki ja ne kohdat jotenkin mätänee koko alueelta-haju ainakin aika karsee. Pitäis vaan laihduttaa lisää ja tuohon vaan pahenee sillä aikaa. Itselläni iho on tuolta alta aivan rikki ja se hautuu koko ajan ja tulehtuu jne. Ylikiloista +kaksosista jäi tällainen kiva.

Heeiii! :wave: Jaah, mistähän sitä alottaisi.... Elikkäs lauantai aamuna aikasin startattiin kotoota syömättä ja juomatta länsiterminaalia kohden. Satamassa odoteltiin n. tunti ennen kuin päästiin laivaan. 2 tuntia laivassa oli piiiiiiiitkä aika. Minua jännitti ihan sikana ja jouduin ravaamaan vessassa MONTA kertaa.. Tallinnan päässä satamassa oli autokuski vastassa ja huomasin samalla laivalla tulleen 2 muutakin suomalaista leikkaukseen :) Matka satamasta sairaalaan kesti 10-15 minuuttia. Aulassa hoitaja otti passini ja antoi papereita täytettäväksi, mm. anestesialomakkeen. Sen jälkeen hoitaja saattoi minut ja saattajani huoneeseen johon jäimme odottamaan ja odottamaan ja odottamaan.. Meni kolmisen tuntia kunnes hoitaja tuli mittaamaan verenpaineeni ja lämpöni. Tästä hetki ja leikkaava kirurgi tuli piirtämään vatsaani leikkauskartan. Tässä vaiheessa kysyin voinko saada jtn rauhoittavaa lääkettä koska jännitin todella paljon, mutta se oli myöhäistä koska kohta lähettäisiin leikkuriin! Jaiks!:O Meni alle tunti, ekä vähän yli, en muista kunnes hoitaja tuli hakemaan minut huoneesta. leikkaussali oli aivan huoneeni lähellä ja kävellessäni sinne pelkäsin toden teolla ja hoitajakin sen vaistosi ja sanoi lempeästi ettei tarvitse yhtään pelätä ja että kaikki menee varmasti hyvin :) leikkurin ovella minut otti vastaan kaksi leikkassalihoitajaa jotka puhuivat todella huonoa suomea, mutta elekielellä neuvoivat minua ottamaan sairaalakaavun päältäni pois, laittamaan leikkausmyssyn päähän ja menemään leikkauspöydälle. Tässä vaiheessa tuli kauhea tärinä, kylmä hiki, tunsin kuinka joku taputti käsivarttani ja sanoi että "nyt pistä" ja sitten tuntui kädessä "lämmin aalto" ja tuli outo maku suuhun ja pimeni.. Seuraavan kerran kun avasin silmäni olin heräämössä maski kasvoillani.. Olin aivan tokkurassa ja havahduin aina kun hoitaja kävi luonani vaihtamassa tippaa tai kyselemässä oloa. Yritin muutam kerran herätä ja avata silmiäni, mutta väsymys vei voiton. Muutaman ekan hereillä olo tunnin aikana sain valtavia tärinäkohtauksia, jotka käsittääkseni ovat normaaleja narkoosin jälkeisiä juttuja. Vatsassa oli omituinen tunne, mutta ei kipua.. Minut leikattiin n klo16 ja nousin ensimmäisen kerran n klo 22 vessaan kahden hoitajan avustuksella. n klo 23 siirryin pyörätuolilla omaan huoneeseen saatuani kankkuun kipupiikin ja nukahdin samantien. Heräilin välillä siihe, kun hoitaja kävi luonani katsomassa vointiani. Leikauspäivästä seuraavana aamuna nousi epätoivo noustessani ylös "Miten mä tässä kunnossa pääsen huomenna laivaan??!!" Olo oli todella hutera ja heikko ja illalla noustessani vessaan ja palatessani sängylle jouduin todella kamppailemaan heikon oloni kanssa. Yö meni kuitenki hyvin ja aamulla olo oli jo kohentunut. Kävelin kylläkin todella etukumarassa ja varoin äkillistä suoristamista. Aamupalan jälkeen hoitaja ja ilmeisesti hoitajaopiskelija tulivat ottamaan dreenit vatsastani pois (keräävät siis kudoksista lähtevää nestettä leikkauksen jälkeen) Dreenin ottaminen vihlasi samoin kun siteiden otto oli epämukavaa. Näin ensimmäistä kertaa leikatun vatsani.. Ei kauhea, ajattelin.. Turvonnut, täynnä tikkejä ruma iso viilto.. tiesin odottaa tälläistä, mutta silti katsoin mahaani järkyttyneenä.. Lienee normaalia :) Sain tukiliivin vielä päälleni ja sitten minut leikannut kirurgi tuli vielä kysymään vointia ja kehotti kääntymään kaikissa mieltä askartavissa kysymyksissä Helsingin päähän. Sitten kotimatkaa kohti.. otin ennen kotiinlähtöä kipulääkettä, eikä se matka niin kauhea ollutkaan kuin odotin. Paluumatkalla olin hytissä ja lepäilin. Ainoat koettelemukset oli yli ½kilometrin kävelytmatkat laivasta maihin..: / Päästyäni kotiin mieheni rakensi minulle valtakunnan makuuhuoneeseen, läppäri syliin ja hetki lempparisarjoja netistä ja nukkumaan. Eka yö meni hyvin ja sain nukuttua :) Maanantaina siis kotiuduin ja tänään on leikkauksesta 5 pvää ja olo on ihan ok :) Aamulla tulee käveltyä vähän kumarassa ja jäykästi, mutta joitain kotitöitäkin tässä olen tehnyt, laittanut pyykkejä ja tiskejä, tehnyt ruuan ym :) Sairaalasta saatu liivi on kova ja jäykkä koppura joten soitin eilen Helsingissä toimivalle konsultille ja kysyin mistä voisi tilata tai käydä ostamassa uuden sopivamman kokoisen ja hän neuvoi menemään johonki hyvään alusvaateliikkeesee tai esim stockalle tai sokokselle alusvaateosastolle. Eilen kävimme sitten mieheni kanssa sokoksella hakemassa minulle vartalontuen ja se tuki todella hyvin ja teki liikkumisestani paaaaaljon helpompaa! =) Huomaan, että ilman tukea varon paljon enemmän ja tunne vatsassa on epämukava, johtunee siitä kun kudokset ovat vielä irrallaan. Haavasta sen verran, että se on pitkä, mutta siisti ja pysynyt hyvänä, eikä ole tulehtunut. Maanantaina saan tikit pois. Vatsan alue on todella turvonnut ja turta, mutta eron entiseen huomaa kyllä :) Tällä hetkellä tunteeni heittelevät suunnasta toiseen, mutta olen tyytyväinen, että lähdin tähän.. :)

Kyselkää jos jotain tulee mieleen, vastailen mielelläni :) :)

"vieras"
Olisin kiinnostunut tästä koska harkitsen itsekin leikkausta. Harmi ettei nuo sinun ennen kuvat näy tuosta toisesta ketjusta enää. Minulla on kaksosista jäänyt tosi pahan näköinen maha.

Yhteistyössä