Koiranpennun painon nousu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kahdessa viikossa tullut painoa melkein puoli kiloa. Vaikuttaa jotenkin paljolta, vaikka kylkiluut tuntuu kyllä selvästi.

Kyseessä pieni rotu, aikuispaino 4-8 kiloa. Tosiaan on nyt 3 kiloa ja vasta 11 viikkoinen.

Ja kasvattajalta en saa apuja.

Meillä pienehkö koira,aikuispainoltaan n.10kg. Kyllähän se pentuja kasvoi aivan uskomatonta vauhtia, varmaankin juuri tuon puolisen kiloa parissa viikossa, muistaakseni oli joskus jopa 700g.

En huolestuisi asiasta , Pienet koirathan kehittyvät paljon nopeammin kuin suuret koirat.

[QUOTE="vieras";25688067]Meillä pienehkö koira,aikuispainoltaan n.10kg. Kyllähän se pentuja kasvoi aivan uskomatonta vauhtia, varmaankin juuri tuon puolisen kiloa parissa viikossa, muistaakseni oli joskus jopa 700g.

En huolestuisi asiasta , Pienet koirathan kehittyvät paljon nopeammin kuin suuret koirat.[/QUOTE]

Ruokaa ei saa mielestäni yhtään liikaa. Ulkoilua tulee 5-7 kertaa päivässä. Mutta en ole uskaltanut kävellyttää kuin lyhyitä matkoja. Vaikka huomaan, että jaksaisi varmaan paljon pitempäänkin.

Ei voi oikein ulkona pitää vapaana. Tykkää möyhiä lumessa. Ulkona ollaan 5-20 minsaa, mutta ihan vaan tuossa lähellä. Mä en oikeestaan tiedä voisko pentua ihan kävellyttää/juoksuttaa? Ja miten paljon. Välillä ollaan pieniä matkoja juostu, kun pentu tykkää juostakin!

[QUOTE="Selina";25688125]Mitähän sen kasvattajan pitäis tehdä?

Tossa iässä pentu kasvaa eniten esim. terrieri kakarat 200-350g viikossa.[/QUOTE]

No kertoa vaikka miten paljon heidän pentu painaa ja paljon paino noussut.

[QUOTE="alkup.";25688116]Ruokaa ei saa mielestäni yhtään liikaa. Ulkoilua tulee 5-7 kertaa päivässä. Mutta en ole uskaltanut kävellyttää kuin lyhyitä matkoja. Vaikka huomaan, että jaksaisi varmaan paljon pitempäänkin.

Ei voi oikein ulkona pitää vapaana. Tykkää möyhiä lumessa. Ulkona ollaan 5-20 minsaa, mutta ihan vaan tuossa lähellä. Mä en oikeestaan tiedä voisko pentua ihan kävellyttää/juoksuttaa? Ja miten paljon. Välillä ollaan pieniä matkoja juostu, kun pentu tykkää juostakin![/QUOTE]

Jättäisin vielä tuon ikäiseltä hihnalenkit väliin ja ulkoilua vapaana juosten vielä jonkin aikaa.
Tuon ikäinen pentuhan ei kauas sinusta vielä uskalla ja esim. metsäinen maasto kehittää loistavasti pennun niveliä ja tukee kasvua.
Pentu yleensä ilmaisee selkeästi väsyvänsä (kokemusta minulla ainoastaan 2 pennusta) istahtamalla tai jäämällä makaamaan, silloin on ulkoilu lopetettava.

Minkäänlaista erityistä juoksuttamista ei kannata tehdä, juoskoon jos siltä tuntuu.

Tietenkin on otettava huomioon sää, pentuhan palelee älyttömän helposti ulkona, joten ulkoilu on pidettävä lyhyenä ja välillähän voit ottaa pennun vaikka takkisi sisälle lämmittelemään.

Hyvin se sujuu,älä turhia stressaa. :)

[QUOTE="vieras";25688171]Jättäisin vielä tuon ikäiseltä hihnalenkit väliin ja ulkoilua vapaana juosten vielä jonkin aikaa.
Tuon ikäinen pentuhan ei kauas sinusta vielä uskalla ja esim. metsäinen maasto kehittää loistavasti pennun niveliä ja tukee kasvua.
Pentu yleensä ilmaisee selkeästi väsyvänsä (kokemusta minulla ainoastaan 2 pennusta) istahtamalla tai jäämällä makaamaan, silloin on ulkoilu lopetettava.

Minkäänlaista erityistä juoksuttamista ei kannata tehdä, juoskoon jos siltä tuntuu.

Tietenkin on otettava huomioon sää, pentuhan palelee älyttömän helposti ulkona, joten ulkoilu on pidettävä lyhyenä ja välillähän voit ottaa pennun vaikka takkisi sisälle lämmittelemään.

Hyvin se sujuu,älä turhia stressaa. :)[/QUOTE]

Siis saako pentua pitää metsässä vapaana? Tuossa ihan lähellä on jotain metikköä. Mutta en ole oikein uskaltanut pitää pentua vapaana. Tässä vähän aikaa pidin ja alkaa juoksemaan ties minne. Olen kyllä saanut kiinni, mutta aina ei heti tule luokse vaikka käsken.

Kyllä olen hihnassa pitänyt, koska tuosta menee autoja välillä. Pelkään tosi paljon, että juoksee auton alle.

Meillä koira nyt 1,5v ja painaa 7kg. Saavutti tuon painon jo alle 1 vuotiaana. Ja siinä on nyt pysynyt. hurjaa vauhtia se kasvaa. Kun tuli meille 9 viikkoisena ja paino 1,7kg. Itsekään en lenkkeilyttänyt ihan pienenä kun lyhyitä matkoja. Eikä osaa vieläkään varoa autoja ja juoksis kyllä niiden alle joten en päästä irti kun mökillä jossa ei kulje autoja. Eikä minun mielestä saakaan pitää irti kaupunkialueella...Neuvoisin kans olemaan stressaamatta tuon painon kans,ne syö paljon ja kasvaa kovaa vauhtia :)

[QUOTE="alkup.";25688250]Siis saako pentua pitää metsässä vapaana? Tuossa ihan lähellä on jotain metikköä. Mutta en ole oikein uskaltanut pitää pentua vapaana. Tässä vähän aikaa pidin ja alkaa juoksemaan ties minne. Olen kyllä saanut kiinni, mutta aina ei heti tule luokse vaikka käsken.

Kyllä olen hihnassa pitänyt, koska tuosta menee autoja välillä. Pelkään tosi paljon, että juoksee auton alle.[/QUOTE]

Oothan opettanut koirallesi luoksetulon? Kun pentua pitää vapaana, kannattaa tehdä siitä luoksetulosta hyvä asia: kutsut koiraa useasti luoksesi ja palkkaat luoksetulosta. Jos huudat vain kun oot ottamassa kiinni, koira saattaa vältellä luoksetuloa koska oppii että silloin vapaanaolo loppuu. Niin yks vinkki viä: kun koira tulee luokse, kosketa sitä eka pannasta ja sit vasta palkkaat. Sitäkin meinaan tapahtunut, että koira tulee hakeen namin ja livistää pakoon ennenkuin omistaja kerkiää ottaa kiinni...

Vaikkei varmaan saiskaan, niin pidin pentua vapaana metikössä. Ei lähtenyt karkuun vaan käveli ihan lähellä koko ajan. Mä oon vähän epävarma, että saako sitä pentua pitää vapaana vai ei. Mutta haluaisin kyllä opettaa pennulle vapaana olemista ja näin olleen luoksetuloa. Mutta tällä kertaa ei lähtenyt mun läheltä minnekään, vaan oli koko ajan metrin parin päässä.