Ystäväni pitää lapsettomat häät, eikä ymmärrä, etten minä voi 2kk ikäistä imetettävää vauvaa jättää..

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
KS
Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;25677144:
No mulla on kolme lasta ja todellakin kävin juhlissa imetysaikana. Eikä mullakaan herunut pumppuun tarpeeksi, joten hoitaja antoi vauvoille korviketta, kun olin poissa.

Ei kannata tehdä asioista vaikeampia, kuin ne oikeasti ovat.
Minun lapseni eivät ole osanneet juoda pullosta, joten nälkäisiksi olisivat jääneet. Lisäksi, lehmänmaidon antaminen vauvoille ei ole mikään pikkujuttu, joten en tosiaankaan olisi antanut heille korviketta.

Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;25677227:
Juu se on totta. On niitä äitejä, joilla on muutakin elämää kuin lapset, ja sitten on niitä toisia...
Kyllä mulla ainakin on runsaasti muutakin elämää kuin lapset vaikka pientä rintalasta en kotiin kokonaiseksi päiväksi jättäisikään. Mutta sitähän ei jotkut tajua.

Kyllä mulla ainakin on runsaasti muutakin elämää kuin lapset vaikka pientä rintalasta en kotiin kokonaiseksi päiväksi jättäisikään. Mutta sitähän ei jotkut tajua.
Mutta toisaalta, tarviiko sitä muuta elämää paljoa olla jos on vasta parikuinen rintalapsi hoidettavana? :whistle: Ihme jos siitäkin pitää nyt syyllistyä että haluaa rauhoittaa tuon pikkuvauva-ajan ja elää lapsen tuomien rajotteiden mukaan...

• Tykkää
Reactions: Kurjenkello
3n äiti
Minun lapseni eivät ole osanneet juoda pullosta, joten nälkäisiksi olisivat jääneet. Lisäksi, lehmänmaidon antaminen vauvoille ei ole mikään pikkujuttu, joten en tosiaankaan olisi antanut heille korviketta.
No eihän ne osaa, jos ei niitä opeta. En ymmärrä, miksi imettävät äidit tekee asioista itselleen niin vaikeita. Vai onko se sitten sitä, että ollaan "korvaamattomia", kun lapsi ei syö muuta kuin rintaa? Joo, kukin tyylillään, itse nautin kyllä, kun lapset pystyi jättämään joskus iskälleen ja itse pääsi kunnolla tuulettumaan. Se ei mitään lasta pilaa, jos on muutaman kerran imetysaikana korviketta saanutkin, ihan höpöpuhetta! Vai mitä sanotte niille äideille, joilla ei imetys onnistu ollenkaan? Tuomitsette varmaankin...

Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;25677329:
No eihän ne osaa, jos ei niitä opeta. En ymmärrä, miksi imettävät äidit tekee asioista itselleen niin vaikeita. Vai onko se sitten sitä, että ollaan "korvaamattomia", kun lapsi ei syö muuta kuin rintaa? Joo, kukin tyylillään, itse nautin kyllä, kun lapset pystyi jättämään joskus iskälleen ja itse pääsi kunnolla tuulettumaan. Se ei mitään lasta pilaa, jos on muutaman kerran imetysaikana korviketta saanutkin, ihan höpöpuhetta! Vai mitä sanotte niille äideille, joilla ei imetys onnistu ollenkaan? Tuomitsette varmaankin...
Onko sulla jotain traumoja kun viet tätä keskustelua korvike vs. imetys-suuntaan?

Kyllä se yksikin kerta korviketta muuttaa tissivauvan suoliston bakteerikantaa, joillekin aiheuttaa vatsakipuja, toiselle lehahtaa allergia ja kolmannelle ei tule mitään. Että en mä ainakaan tietentahtoen antaisi korviketta, kun mulla on toinenkin vaihtoehto tarjolla.
Äitinä olen sellainen että tässä vaiheessa kun on pieni vauva ja tosissaan minusta riippuvainen, olen lapseni lähellä ja hänen käytettävissään 24/7, se on mun valinta enkä edes koe uhraavani tässä mitään "vapautta" :)

Toiset toimii sitten omalla tavallaan; omien arvojen, mahdolisuuksien ja halujensa mukaisesti.

"vieras"
Pakko kommentoida ylimieliseen viestiisi. Luulet tietäväsi kaiken vain siksi ,että sinulla on 3 lasta. Voin kuitenkin kertoa sinulle että VAUVAT OVAT ERILAISIA. Jotkut eivät SUOSTU syömään pullosta. Mitäs sitten teet? Pakotat maidon alas vai? Sama homma on nukkumisen kanssa, jotkut lapset eivät nuku. Vaikka tekisi 10 unikoulua. Ja sinunlaisten kaikkitietävien kommentit ovat aika ärsyttäviä; vaikka tietäisitkin kaiken omista lapsistasi, et tiedä kaikkea muiden lapsista. Mene vaikka hoitamaan vauvaa joka on vaativa;jolla ei ole rytmiä, jolle ei voi pakottaa rytmiä, joka ei suostu syömään pullosta jne jne.
Kuulostat juuri sellaiselta äidiltä, joka on lukenut Anna Wahlgrenin kirjan ja luulet että kaiken voi pakottaa ja opettaa lapselle...ja koska se toimii sinun perheessäsi, luulet että se toimii kaikille....

"Vieras"
En ota kantaa tuohon hääjärjestelyyn sen enempää. Mutta kaikki vauvat vaan ei huoli tuttipulloa ollenkaan, vaikka kuinka opettais.... Meillä nuorimmaista hörpytettiin tuttipullon reunasta, kun ei suostunut siitä juoda ja sillä määrällä ei kukaan elä. Yritettiin totuttaa ja totuttaa, meni kaksi kuukautta ennen kun hän sen oppi. Aina ei vaan mene niinkun oppikirjoissa tuo tuttipullosta juominen, meillä ei huolittu myöskään tuttia. Eipä siitä mihinkään itseään irroteta, kun pariksi tunniksi! Toisella onnistuu ja toisella ei. Ja toiset eivät voi juoda korviketta allergioiden takia ja ennenkun on löytynyt sopiva korvike, niin aikaa on voinut kulua tosi monta kuukautta. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia!

Älä viitsi edes aloittaa tätä keskustelua tähän yhteyteen..

3n äiti
Onko sulla jotain traumoja kun viet tätä keskustelua korvike vs. imetys-suuntaan?

Kyllä se yksikin kerta korviketta muuttaa tissivauvan suoliston bakteerikantaa, joillekin aiheuttaa vatsakipuja, toiselle lehahtaa allergia ja kolmannelle ei tule mitään. Että en mä ainakaan tietentahtoen antaisi korviketta, kun mulla on toinenkin vaihtoehto tarjolla.
Äitinä olen sellainen että tässä vaiheessa kun on pieni vauva ja tosissaan minusta riippuvainen, olen lapseni lähellä ja hänen käytettävissään 24/7, se on mun valinta enkä edes koe uhraavani tässä mitään "vapautta" :)

Toiset toimii sitten omalla tavallaan; omien arvojen, mahdolisuuksien ja halujensa mukaisesti.
No kerroin vaan aloittajalle, miten hän pääsisi häihin ilman vauvaansa edes käymään, jos sinne siis oikeasti haluaa mennä ja jos morsmaikku ei sinne lapsia halua. Noin yksinkertaista se mun mielestä on.

Mutta kukin taaplaa. Itse en ymmärrä, miksi kyseinen morsian ei voi tehdä imeväisten kohdalla poikkeusta, mutta hänen on häänsä, joten hänen päätös. Kuin myös aloittajan päätös; annanko korviketta/pullosta omaa maitoa ja meen häihin, vai jätänkö väliin. Missään tilanteessa vauvalle ei mitään traumoja kyllä tule :)

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;25677227:
Juu se on totta. On niitä äitejä, joilla on muutakin elämää kuin lapset, ja sitten on niitä toisia...
Onpas sulla ärsyttävä provosoiva tyyli!
Väität siis että äiti joka imettää, eikä halua antaa korviketta- hänellä ei ole muuta elämää. Mistäs sen tiedät? Mitä voit tietää muiden elämästä ylipäätään?

Tiesitkö että joku vauva voi yhdestä kerrasta pulloa saatuaan päättää, ettei enää jaksa imeä? Siihen kaatuu imettäminen. Joidenkin häiden takia, onko sen arvoista. 2kk on kuitenkin todella pieni. Ota vähän enemmän selvää imetyksestä, ennen kuin lauot typeryyksiä. Soita vaikka imetystukipuhelimeen, jos se on vielä olemassa, ja kysele millaisia ongelmia ihmisillä voi olla imettämisen kanssa.

Koetko sä jotenkin että elämä menee ohitsesi jos olet kotona, imetät 24/7 ja missaat muutamat häät? Et tainnutkaan sitten olla vielä ihan valmis äitiyteen?

"kullervo"
No kuulostaapa hankalalta morsiamelta! Mun mielestä noin pienen vauvan voi ihan hyvin ottaa mukaan häihin, vaikka muuten lapsia ei olisikaan kutsuttu. Eiköhän se ole ihan yleinen tapa...

"heh"
Mielenkiintoista ;)
Nyt tämä sukupolvi joka itse on saanut olla mukana lapsena häissä,
kieltää omilta vierailtaan lapsien tuonnin.
Ensin vedotaan että kuuluu meteliä ja tilakin on rajallinen,
kun hetken näitä jututtaa niin totuus sieltä tulee :D
Kamalaa, niistä lapsistakin pitää maksaa :D niistähän on siis kuluja!
Silläkin rahalla saadaan kummin kaiman naapurin tuttu aikuinen mukaan ja taas lahjapöytään tulee lisää lahjuksia ja katetta häille.
Tosin tiedä sitten kokeeko tämä sukupolvi joka itse ollut lapsena häissä käyttäytyneenkin huonosti ja tajuaakin sen vasta nyt aikuisena :LOL: joten siksi kieltää lasten tuonnin omiin häihinsä.

Käytännön vinkki
Mä varmaan seliitäisin "ystävälle", että äidin tehtävä on ajatella ensisijaisesti sen lapsen parasta, ja jos lasta ei voi ottaa mukaan, niin sitten ei vaan yksinkertaisesti voida tulla.

Ja perään ehkä ilmottasin vielä: "ymmärrät sitten kun saat omia lapsia" kera hymyn. Nimittäin on taas jollekin noussut päähän tämä "minun päiväni ja kaikki tekee niin kuin minä haluan".

3n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Käytännön vinkki;25677497:
Mä varmaan seliitäisin "ystävälle", että äidin tehtävä on ajatella ensisijaisesti sen lapsen parasta, ja jos lasta ei voi ottaa mukaan, niin sitten ei vaan yksinkertaisesti voida tulla.

Ja perään ehkä ilmottasin vielä: "ymmärrät sitten kun saat omia lapsia" kera hymyn. Nimittäin on taas jollekin noussut päähän tämä "minun päiväni ja kaikki tekee niin kuin minä haluan".
No miksi morsian ei sais sinun mielestä päättää, ketkä hänen häihinsä osallistuvat? Sehän ON hänen päivänsä, ei sinun, tai kenenkään muun. Jos ei kelpaa, niin älä osallistu. Aistinko pientä katkeruutta...??

Ja tuo on maailman ällöttävin lause tuo: "ymmärrät sitten kun saat omia lapsia...". Juu, samat viljelee tätä "äiti-ihminen kaiken tietää" -potaskaa. Niille aina kuittailen, että ai tietääkö vain äidit, myös ne narkkariäidit? :D

Niin ja minullakin on lapsia, mutten silti halua vieraiden lapsia omiin häihini. Imeväiset ja oman perheeni (mun ja miehen lapset ja meidän sisarusten lapset) pääsee mukaan, mutta muut saa jäädä kyllä kotiin. Ja meidänkin lapset lähtee kyllä ajoissa kotia kohti.. :)

minun häät ei sulhon
Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;25677550:
No miksi morsian ei sais sinun mielestä päättää, ketkä hänen häihinsä osallistuvat? Sehän ON hänen päivänsä, ei sinun, tai kenenkään muun. Jos ei kelpaa, niin älä osallistu. Aistinko pientä katkeruutta...??

Ja tuo on maailman ällöttävin lause tuo: "ymmärrät sitten kun saat omia lapsia...". Juu, samat viljelee tätä "äiti-ihminen kaiken tietää" -potaskaa. Niille aina kuittailen, että ai tietääkö vain äidit, myös ne narkkariäidit? :D

Niin ja minullakin on lapsia, mutten silti halua vieraiden lapsia omiin häihini. Imeväiset ja oman perheeni (mun ja miehen lapset ja meidän sisarusten lapset) pääsee mukaan, mutta muut saa jäädä kyllä kotiin. Ja meidänkin lapset lähtee kyllä ajoissa kotia kohti.. :)
Niin MINÄ MINÄ MINÄ MORSIAN, aina nämä morsiamet puhuu vain kuinka minun häät ja minä päätän ja kuinka muut palvelee minua on Minun päiväni, sulho parka saa tässäkin taas yhden hermokimpun vierelleen, omapahan on tietty valintansa kuunnella koko loppuelämä MINÄ MINÄ MINÄ

3n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja minun häät ei sulhon;25677587:
Niin MINÄ MINÄ MINÄ MORSIAN, aina nämä morsiamet puhuu vain kuinka minun häät ja minä päätän ja kuinka muut palvelee minua on Minun päiväni, sulho parka saa tässäkin taas yhden hermokimpun vierelleen, omapahan on tietty valintansa kuunnella koko loppuelämä MINÄ MINÄ MINÄ
No ehkä häiden järjestäminen ylipäänsä on enemmän morsiamen heiniä, kuin sulhasen. Vai onko sun miehesi sitten yhtä innolla järkkäämässä häitä? Näpräilee hääkarkkeja ihan omatoimisesti eri käskystä? :D

Me yhdessä mieheni kanssa päätämme häidemme vieraat, kyse on MEIDÄN päivästä, sekä sulhsen, että morsiamen. Mitään ei tehdä, eikä ketään kutsuta, jos ei molemmat sitä halua.

Ja jälleen särähtää katkeruus...

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;25677608:
Me yhdessä mieheni kanssa päätämme häidemme vieraat, kyse on MEIDÄN päivästä, sekä sulhsen, että morsiamen. Mitään ei tehdä, eikä ketään kutsuta, jos ei molemmat sitä halua.
Mahtaako sinne lopulta tulla ketään, kun haluat karsia kaikki..? Viitsi viitsi.
Ootko menossa uudelleen naimisiin?

Eiköhän se minä minä ole hetkellistä monilla. Monet kun haluavat KERRAN elämässään mennä naimisiin ja KERRAN elämässään viettää siis juuri sellaiset häät kuin tahtovat. Onko se niin iso asia meidän lapsellistenkaan tajuta. Ei elämä kulje jokaisen pienen Pirjo-Petterin ympärillä ja onhan täällä paljon muitakin paikkoja ja juttuja johon en pientä lasta raahaisi mukana.

Jos kutsussa on että ei lapsia niin joko sinne menee ilman lasta eikä tee siitä ongelaa tai jättää menemättä eikä myöskään tee siitä ongelmaa ja katkeroidu kun morsiamen iso ego ei muka kestä pikku kullannuppua.

Huh heijaa
Eiköhän se minä minä ole hetkellistä monilla. Monet kun haluavat KERRAN elämässään mennä naimisiin ja KERRAN elämässään viettää siis juuri sellaiset häät kuin tahtovat. Onko se niin iso asia meidän lapsellistenkaan tajuta. Ei elämä kulje jokaisen pienen Pirjo-Petterin ympärillä ja onhan täällä paljon muitakin paikkoja ja juttuja johon en pientä lasta raahaisi mukana.

Jos kutsussa on että ei lapsia niin joko sinne menee ilman lasta eikä tee siitä ongelaa tai jättää menemättä eikä myöskään tee siitä ongelmaa ja katkeroidu kun morsiamen iso ego ei muka kestä pikku kullannuppua.
No mun mielestä ap:n aloituksessa ei ollut tästä kyse, vaan siitä, että tuleva morsian ei ymmärrä, miksi ap ei voi tulla häihin ja jättää vauvaa kotiin.

Kolmen äiti minäkin.
Toiset oppii pullolle, toiset ei vaikka kuinka opettais...

Minulla on ollut yksi joka joi yhtä hyvin rinnalta ja pullosta.
Yksi joka ei jostain syystä oppinut rinnalle koskaan, vaan sai lypsettyä rintamaitoa pullosta.
Ja yksi joka kaikesta opettamisesta huolimatta ei KOSKAAN huolinut pulloa. Oli välillä iskän kanssa kotona ja kaapissa oli maitoa, mutta kun ei huolinut, niin ei... Iskä yritti antaa pullolla ja yritti antaa hörppyyttämällä. Mutta kun ei, niin ei... Huutava nälkä oli, mutta odotti äitiä.

Eli kyllä sen imeväisikäisen jättäminen moneksi tunniksi voi olla silkka mahdottumuus, vaikka kuinka haluaisi johonkin juhlaan osallistua.

käytännön vinkki
Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;25677550:

No totta kai morsian saa leikkiä itse sitä imeväisikäistä päivän, jos siltä tuntuu. Ja en kyllä ole katkera tästä yhtään. En vaan ymmärrä mikä näitä morsiammia vaivaa, kun itsekkyys on taas huipussaan ja koko juhla kohdistuu lähinnä morsiammen toiveiden toteutumiseen. On vaan niin pinnallista ja lapsellista.

Ja niin, eihän sinne ole tosiaan pakko mennä, eiku eiks se morsmaikku vetäny pultit juuri siitä kun ap ei voinut sinne osallistua, johtuen morsmaikun kohtuuttomista ehdoista.

Ja kyllä se vaan on niin, ettei tietyt asiat voi aueta ihmisille ennen kuin saa lapsia. Ihan samalla lailla, kun en mäkään väitä tietäväni millasta on elää ilman kättä tai olla kärsiä lapsettomuudesta. Ja tietysti jotkut ei tajua sitten joitain asioita yhtään milloinkaan, eikä se riipu siitä onko äiti vai ei.

minun häät ei sulhon
Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;25677608:
No ehkä häiden järjestäminen ylipäänsä on enemmän morsiamen heiniä, kuin sulhasen. Vai onko sun miehesi sitten yhtä innolla järkkäämässä häitä? Näpräilee hääkarkkeja ihan omatoimisesti eri käskystä? :D

Ja jälleen särähtää katkeruus...
Kyllä se katkeruus sieltä suunnilta tuulee niin että puut humisee :D :D

Kyllä aika hyvin sinukin tekstistä tulee ilmi että sinä siellä päätät ja muut vikisee sivussa ja jos ei heille kelpaa vedetään heti narusta minun hääni :D

Kun en vaan jaksa tajuta miksi pitää menettää hermot
A-ketä saa kutsua
B-kumman sukulasia saa kutsua
C- lapset?
D- koristelu
E- ruoka? juomat?
F-hääpuku,apua sitä ei saa nähdä ennen alttaria tai liitto pilalla
G-hotelliyö
jne... :D
Unohtamattakaan sitä että liitto on tuhoon tuomittu jos morsian ja sulhanen näkee toisensa ennen vihkimistä :D

Se että jokainen saa pitää häänsä niinkuin tahtoo,jotkut haluaa tehdä kaiken yksin ja olla hermokimppuja häissään.
Mutta se jos joku ei halua osallistua juuri siihen sinun maailman niin ihquimpaan päivään niin koeta saada se peneen päähäsi mahtumaan että se päivä ei kaikille ole niin ihqu ja maailman tärkein.
Hääkutsu kun on kutsu,ei käsky sinun on pakko saapua paikalle.
Samoin älä tule pettymään lahjojenkerjuu listaasikaan,sehän on vaan toive joku jos haluaa teille tuoda kamasutran käsikirjan niin mikään ei häntä estä.
Eri asia sitten mitä hääpari itse sille tekee mutta suuttua tästäkään ei voi koska häälahjatoiveet on TOIVEITA.

Siinä sinulle opiskeltavaa tyttö hyvä.

3n äiti
[QUOTE="vieras";25677630]Mahtaako sinne lopulta tulla ketään, kun haluat karsia kaikki..? Viitsi viitsi.
Ootko menossa uudelleen naimisiin?[/QUOTE]

No mulla on enemmän aikuisia ystäviä, kuin lapsisellaisia.... ;)

Enkä ole menossa uudestaan, kuin ihan eka kertaa kiitos kysymästä :)

Yhteistyössä