Tää on inhottavaa... mulla on vahva tunne, että tulen menettämään esikoiseni nuorena :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kummajainen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kummajainen"

Vieras
Siis on vahva tunne, että menetän tuon lapsen ennen aikuisuutta. Tuntuu kuin hän olisi vain täällä käymässä, on levoton sielu. :( Luulen, että hän joko lähtee maailmalle nuorena tai kuolee. Toivon, että olen väärässä. Onko kellään muulla yhtä omituisia ajatuksia?

Minulla on samanlainen tunne joskus. Kun katson esikoista, tulee outo olo ettö hän on tosiaan täällä vain lainassa.

En ole uskonnollinen ihminen enkä usko yliluonnoliseenkaan. Kuitenkin tuo ajatus piinaa itseäni aika ajoin paljonkin. Huomaan miettiväni, miten selviää lapsen kuolemasta, hautajaisista, elämästä sen jälkeen kun toinen on poissa... kamalaa :(

Voi olla alitajuinen pelko tai sitten etiäinen. Jokainen varmasti pelkää joskus menettävänsä lapsensa. Mutta ehkä joitakuita valmistetaan siihen menetykseen oikeasti etukäteen. Olen uskossa ja on asioita joita joista olen saanut varoituksen etukäteen. Uskon että Jumala ilmoittaisi etukäteen jos lapseni kuolisi.

[QUOTE="kummajainen";25658140]Ei ole päivittäin mielessä. Joskus vain yhtäkkiä iskee ajatus päähän, että lapsi on täällä vain käymässä. En yleensä tee sen jälkeen mitään erityistä, hiukan itkuinen saatan olla.[/QUOTE]

Ei ole minullakaan päivittäin. Tarinat muiden lasten kuolemista tietysti pitää ajatuksia yllä.

Mulla on ihan samanlainen tunne esikoisesta.. Mä ajattelen että kun tuo tyyppi on jotenkin liian ihana ja tosi taitava ikäisekseen joka suhteessa, niin hänet on annettu mulle vain vähäksi aikaa lainaan. Lapsi tuntuu olevan isovanhemmillekkin jotenkin "erityinen"..
Tää tunne on ihan hirvee!! :( Mä oon myös miettinyt sitä että jos lapsi kuolee niin miten pääsen eteenpäin elämässä yms. Ja tunne vain vahvistui kun tuttavan lapsi kuoli..
Nuoremmista lapsista mulla ei oo yhtään tällästä tunnetta.

Voiko oikeesti tollasen asian jotenkin aavistaa, vai oonkohan vaan vähän pöpi?

Miksi tällainen tunne liittyy esikoiseen? Ei minullakaan kuopuksesta ole samaa tunnetta. Olisiko tämä nyt jotain psykologista? Vai voiko tosiaan tuollaisia asioita vaistota?

Se tunne on oikeasti tosi kamala. Kun raskauduin, mulla oli tunne ettei tätä vauvaa tule meille koskaan. Pelkäsin keskenmenoa, ennenaikaista synnytystä ja kohtukuolemaa. Mitään niistä ei tullut. Muutama päivä ennen laskettua aikaa syntynyt vauvani kuoli alle vuorokauden ikäisenä. Ja koko raskauden tuo vahva tunne seurasi mukana, ettei odottamani vauva tule meille kotiin. :(

Osaako kukaan sanoa tähän mitään?
Vai voiko olla vaan äidin huolta? Aina jos lapset lähtee hoitoon tai ovat esim mummon kanssa niin mä pelkään että jotain sattuu. Tai jos sairastuvat niin heti pelkään pahinta.. Muidenkin läheisten puolesta pelkään kaikkea mahdollista.
Mutta ainoastaan esikoisesta mulla on sellai oikee pahan olon tunne... :(

Alkuperäinen kirjoittaja kukin tyylillään;25658295:
Se tunne on oikeasti tosi kamala. Kun raskauduin, mulla oli tunne ettei tätä vauvaa tule meille koskaan. Pelkäsin keskenmenoa, ennenaikaista synnytystä ja kohtukuolemaa. Mitään niistä ei tullut. Muutama päivä ennen laskettua aikaa syntynyt vauvani kuoli alle vuorokauden ikäisenä. Ja koko raskauden tuo vahva tunne seurasi mukana, ettei odottamani vauva tule meille kotiin. :(

Kamalaa. :( Olen pahoillani puolestasi.

Mulla on itsestäni saman suuntaisia ajatuksia. En ole ikinä osannut ajatella että tulen joskus vanhaksi tai pääsen eläkkeelle, saati sitten että vanhenen perheeni kanssa. Mulla on siis mies ja lapsia.
Mulla vaan jotenkin on ollu aina sellanen tunne että se osa jotenkin puuttuu, sitä ei vaan tule. Ei ole mikään ikäkriisi asia tai muu sellainen.

Sitä tunnetta on vaikea selittää. En pidä itseäni mitenkään erityisenäkään. Jotenkin vain on se tunne että se vaihe elämässä ei vaan toteudu mun kohdalla.

Minulla oli tuota samaa esikoisen kohdalla. Poika tuntui olevan liian hyvä ollakseen totta - siis sellainen maanpäällinen enkeli. Nyt en enää pelkää, kun poikakin on jo päälle parikymppinen eikä edes asu enää kotona. Ihana on kyllä edelleen :)

Nuoremman pojan kohdalla pelkoa ei ole ollut, vaikka varsin ihana lapsi on hänkin :)

Mulla on myös ollut kaikissa raskauksissa tuo tunne. Mutta en ole yhtään lasta menettänyt... Se tunne on vaan seurannut mukana kun lapset kasvaa, etenkin esikoinen. Sillon kun lapsi kiukkuaa ja on rasittava, tuota tunnetta ei ole ollenkaan. Mutta kun lapsi on oikein iloinen ja kultainen niin tunne on tosi voimakas..
Voimia sinulle ihan hirveästi!! Muuta en osaa sanoa..

[QUOTE="Myy";25658329]Mulla on itsestäni saman suuntaisia ajatuksia. En ole ikinä osannut ajatella että tulen joskus vanhaksi tai pääsen eläkkeelle, saati sitten että vanhenen perheeni kanssa. Mulla on siis mies ja lapsia.
Mulla vaan jotenkin on ollu aina sellanen tunne että se osa jotenkin puuttuu, sitä ei vaan tule. Ei ole mikään ikäkriisi asia tai muu sellainen.

Sitä tunnetta on vaikea selittää. En pidä itseäni mitenkään erityisenäkään. Jotenkin vain on se tunne että se vaihe elämässä ei vaan toteudu mun kohdalla.[/QUOTE]

Mulla on myös tällänen tunne. Mietin hirveesti kuinka lapset pärjää jos nyt kuolen. Ja mielessäni mietin miehen ja lasten elämää mun kuoleman jälkeen..

[QUOTE="vieras";25658345]Mulla on myös ollut kaikissa raskauksissa tuo tunne. Mutta en ole yhtään lasta menettänyt... Se tunne on vaan seurannut mukana kun lapset kasvaa, etenkin esikoinen. Sillon kun lapsi kiukkuaa ja on rasittava, tuota tunnetta ei ole ollenkaan. Mutta kun lapsi on oikein iloinen ja kultainen niin tunne on tosi voimakas..
Voimia sinulle ihan hirveästi!! Muuta en osaa sanoa..[/QUOTE]

Kiitos. Lapsi täyttäisi tänä vuonna 5 vuotta. Esikoisen ja kuopuksen odotuksissa tuommoista tunnetta ei ole ollut ollenkaan. Ja vaikka kuopuksen odotus olikin pelottavaa keskimmäisen menetyksen jälkeen niin ei se ollut sellaista samanlaista pelkoa. Mulla oli tunne että kaikki päättyy nyt onnellisesti, mutta pelkäsin silti kun tuo edellinen odotus päättyi niin kuin päättyi. Siis tosi vaikea selittää, se on vaan jotenkin erilainen se tunne.

Täällä aika samanlainen tapaus.
Raskauduin ja koko raskauden kannoin epämääräistä ahdistuksen tunnetta. Kaikki ei mene hyvin, vauva ei tule meille.
Tunne oli niin voimakas, että mitään hankintoja tehty, muutama vaatekappale vain ja aina kun ostin ne tuli se tunne:"kelle nämä ostan, vauva ei tule meille".
Yritin sitä tunnetta vaientaa, mutta en voinut.
Yksi ihmisen ihmetteli, etten puhu vauvasta juurikaan, että pitäisi puhua, ja miettiä tulevaa synnytystä yms.. Vastasin hänelle, etten voi, minulla on paljon ongelmia kotona, en halua/jaksa ruveta pelkäämään nyt vielä kohtukuolemaakin.
Niin siinä kävi sitten. Vauva todettiin kuolleeksi kohtuuni täysiaikaisena.
Vaikka minua näin "valmisteltiin" menetykseen, niin yhtään helpommaksi sitä en kokenut. Tai ehkä siltä osin, että kotona ei ollut hankintoja muistuttamassa menetyksestä.

Mutta tämän takia pelkään vielä enemmän, juuri sitä tunnetta, että menetän myös esikoiseni. Toisinaan myös pelkään menettäväni myös nuoremman lapseni.
Tiedän etten kestäisi sitä enää. Yhden lapsen saattaminen hautaan, oli jo liikaa.

Minkä ikäisiä lapsenne ovat? Minulla on ollut jokaisen lapsen vauva-aikana tunne että vauva kuolee :( Kolmannen lapsen kohdalla tunne oli valtava, ja lähes jatkuvasti päällä. Eräs tuttu sanoi kun hänelle sitten uskalsin tuntemuksistani kertoa että ainakin vauva-aikana tämä tunne äideillä on "normaalia", valmistautuu alitajuntaisesti pahimpaan.

Kolmannella lapsella alkoi 7kk iässä tajuttomuuskohtaukset, jolloin lapsi näytti aivan kuolleelta :( Nyt ovat menneet ohi kun lapsi on hiukan yli 2v

Ap:n esikoinen on 6,5 v. Tuli tässä mieleen, että voisiko imetyksellä olla osuutta asiaan? Esikoisen kanssa imetys ei onnistunut ja kuopusta taas imetin 1,5 v. Tai muuten vauva-ajalla? Meillä oli esikoisen kanssa melko vaikeaa, joutui pian syntymänsä jälkeen keskolaan happivajeen takia sekä kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Olin muutenkin ihan pihalla synnytyksen jälkeen ja ensimmäiset kuukaudet. Meillä meni aika pitkään ennenkuin välillemme rakentui hyvä side ja nyt lapsi onkin erityisen rakas, vaikka haastava onkin. Ja herkkä, kaunis, rakas tyttäreni. :heart:

huoh,kuulostaa niin tutulta. mulla on ihana poika,jolle annoin raamatullisen,kauniin nimen,kun se nimi oli ollu kamala ongelma eikä päästä yhteisymmärrykseen,sit se nimi vaan jotenkin yön jälkeen oli tullu mieleen ja jotenkin se oli pakko pojalle antaa. se oli kiltein vauva,jonka oon nänhy,ja edelleen melkein 3veenä on kiltti,rakastava,rauhallinen ja ihana lapsi. mullakin tulee välillä se pelko,ja jotenkin tosi outo olo,että se on liian hyvää ollakseen totta.musta tuntuu että mua välillä herätellään huomaamaan että hei,ei se oo sun luona ikuisesti,ole hyvä äiti NYT. mä en kestäisi sitä mitenkään.jotenkin lapsi toi mun elämään valon pitkän masennuksen jälkeen. tää on inhottavaa ja en haluais ajatella tämmösiä mutta ne ajatukset ikäänkuin annetaan mulle... :/

Olen ollut töissä äitiyspolilla. Joitakin kertoja sinne tuli äitejä, jotka olivat varmoja, että jotain on pielessä. Valitettavasti nämä äidit olivat oikeassa. Äidin vaisto on selittämättömän voimakas, muut ei sitä tajua.

Yhteistyössä