Nyt meni hermo sen viimeisen kerran...

Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;25542276:
mun mielestä on aikasen törkeetä luopua eläimestä joka oli teillä ENSIN. ei se kissa halunnut sitä koiraa sinne sen reviirille. : /
Mun mielestäni homma kuitenkin menee niin, ettei se ole kissan päätettävissä että tuleeko perheeseen koira, vai ei.

Kaverilla on nyt sellainen tilanne, että he ovat yli 2v suunnitelleet koiran ottamista ja ensi kesänä heille on tulossa pentu. Koska perhe pitää myös kissoista, he ottivat jokunen aika sitten kissan.

Käytännössä kissa siis oli ensin, mutta jos kissa ei tule hyväksymään koiraa, on mielestäni täysin ok laittaa kissa pois, koska koiraa tuo perhe on kuitenkin jo sen 2v suunnitellut ottavansa. Lisäksi tuossa perheessä koira tulee paitsi perheenjäseneksi, myös "harrastusvälineeksi". Joten jos koira lähtee, loppuu myös harrastus.

Nuo asiat ovat mielestäni tapauskohtaisia. Jos meille nyt kävisi niin, ettei koiramme tulisi enää toimeen keskenään ja ne olisi pakko erottaa loppuelämäkseen, lähtisi meiltä se koira jonka vuoksi ongelma on olemassa.
En näkisi niin mitään järkeä jättää taloon koiraa, joka ei siedä muita koiria saman katon alla, koska harrastukseni vaatii sen, että mulla on vähintään yksi treeni-ikäinen ja mielellään kisaikäinenkin koira talossa. Eikä omassa lajissani isot koirat kovinkaan montaa vuotta kisaa tai treenaa tosissaan.

Olenko mä sitten törkeä, kun mä ajattelen näin? En omasta mielestäni. Eläimen kuuluu tuottaa omistajalleen iloa, aivan kuten omistajankin eläimelleen. Ja jos jonkin eläimen vuoksi se ihmisen (tai jopa kokonaisen perheen) elämä muuttuu negatiivisempään suuntaan, sitä eläimen pitämistä kannattaa pohtia uudelleen. Enkä nyt tarkoita mitään sellaista tilannetta jonka voi muuttaa, vaan nimenomaan sellaista tilannetta jonka kanssa vaan on elettävä tai sitten tehtävä ratkaisuja, jotka ovat esim. eläimestä luopuminen.

Jos joutuisin (tosin en näe sitä mitenkään mahdollisena) luopumaan koirastani, saisin sille takuuvarmasti hyvän kodin, olisi kyseessä sitten kumpi koira tahansa. Tuskin siis se koiran elämänlaatu siitä kärsisi, jos se joutuisi kotia vaihtamaan. Mulle se olisi varmasti isompi pala, kun sille koiralle. Ja edelleenkin pidän piikkiäkin hyvänä vaihtoehtona. Ennemmin piikille, kun kotiin jossa eläimen ei ole hyvä olla.
 
Tönt
Tuskin ap:kaan olisi kissasta luopumassa jos tämä olisi sopeutunut tilanteeseen...

Mutta hauska lukea että täällä on näin paljon porukkaa joiden mielestä on ihan kiva vaan pestä jatkuvasti kissanpissaisia tekstiilejä (joista siltikin on vaikea saada hajua pois), osteskella vähän väliä uusia sohvia, patjoja, mattoja jne. Kissan tutkituttamiset eläinlääkärillä, kaikki kissakarkoitteet, erilaisten hiekkalaatikoiden, hiekkojen yms kokeilut tarkoittavat käytännössä ettei kissan eteen olla valmiita tekemään mitään... Silti jään miettimään kuinka moni oikeasti on elänyt tuollaista arkea pitkään ( mitään "kyllä meidänkin kissa muutaman kerran pissasi sänkyyn muuton jälkeen.." ei todellakaan lasketa).
no meillä on 2 kissaa ja toisella on ollut ongelmia. esim. kun syntyi vauva. siinä samalla alkoi kissalla kiima ja alkoi pissiä. leikkauksen jälkeen rauhoittui hetkeksi kunnes iski tulehdus ja alkoi taas pissiä. sitä jatkui tosi pitkään tulehduksen jälkeenkin ja siinä meni patjoja ja muuta roskikseen. että oon kyllä kohta 7v aikana korjannut aikasen monta kissanpissaa. eihän se hauskaa ole tietenkään.
 
-ö-
Aika ihanalle kuulostaa tuo ap:n koirakin kun kukaan ei halua sitä hoitaakseen.. Herää kysymys että onko siellä nyt kaikki kasvatusoppaat luettu?!

Ja en lopettaisi lasten kissaa joka on niille rakas, varsinkin kun yksi lapsista siihen varta vasten rahaa säästänyt jne. Vaikka kuinka mulle olisi toinen eläin tärkeämpi niin lapset tulee ensin. Toisinaan sitä joutuu äitinä omat halunsa laittamaan taka-alalle. Hankit koiran sitten myöhemmin ja menet johonkin pelkoterapiaan, eihän tuollainen pelkääminen omassa kodissa ole normaalia.

Omaan kokemusta kusevista kissoista, syynä usein stressi (sitten kun sairaudet suljettu pois). Ja siihen löytyy kyllä apuja, jos vain haluaa. Vaikka ensinnä poistetaan se stressaava tekijä! Siksi toisekseen lapset varmaan itsekin osaavat pissoja siivota, opeta heillekin vähän vastuuta.

Tietysti jos haluaa opettaa lapsilleen miten vastuuta kannetaan elävistä olennoista (not) veisin piikille, heti ongelmien ilmaannuttua. Eläimen pitohan tulee olla kivaa ja hauskaa, pois vaan sitten kun tulee ongelmia. Vai miten se oli?
 
fktaa
Tuskin ap:kaan olisi kissasta luopumassa jos tämä olisi sopeutunut tilanteeseen...

Mutta hauska lukea että täällä on näin paljon porukkaa joiden mielestä on ihan kiva vaan pestä jatkuvasti kissanpissaisia tekstiilejä (joista siltikin on vaikea saada hajua pois), osteskella vähän väliä uusia sohvia, patjoja, mattoja jne. Kissan tutkituttamiset eläinlääkärillä, kaikki kissakarkoitteet, erilaisten hiekkalaatikoiden, hiekkojen yms kokeilut tarkoittavat käytännössä ettei kissan eteen olla valmiita tekemään mitään... Silti jään miettimään kuinka moni oikeasti on elänyt tuollaista arkea pitkään ( mitään "kyllä meidänkin kissa muutaman kerran pissasi sänkyyn muuton jälkeen.." ei todellakaan lasketa).
Mo ihan ekaksi; en ottaisi eläintä, mistä en oikeasti pidä. Onkohan lapset halunneet, ja ap on suostunut? En ole koiraihminen, niin en ottaisi koiraa. Ongelmat alkoivat, kun koira tuli, eli kissan vikako se on? Miksi olisi vastuullisempaa viedä piikille, kun antaa parempaan kotiin, missä oireet varmasti häipyisivät. joku on nyt kissalla, että oirehtii noin. Olen hoitanut paljon kissoja, ja en usko alkuunkaan että tämäkään kissa on mikään menetetty tapaus. Väärässä paikassa vaan!
 
peesi
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;25542539:
ei tietenkään ole mutta mun mielestä omistajalla on velvollisuus pitää huolta niistä eläimistä mitä on hommannut eikä kierrättää niitä kun uuden lemmikin takia vanha ei sopeudu.
Niin iso peesi!!!!!
 
"fakta"
[QUOTE="vieras";25542505]Mutta miksi ainoa vaihtoehto on viedä se kissa piikille, miksi ei voi etsiä uutta kotia? Sitä mä en ymmärrä.[/QUOTE]

Koska ap ei kehtaa epäonnistuneensa kissan kanssa
 
[QUOTE="vieras";25542505]Mutta miksi ainoa vaihtoehto on viedä se kissa piikille, miksi ei voi etsiä uutta kotia? Sitä mä en ymmärrä.[/QUOTE]

En mä ole sanonut että ainoa vaihtoehto olis viedä piikille. Nimenomaan olen jo kahdesti maininnut että tuosta tulis täydellinen kissa esimerkiksi tallille tai vastaavaan paikkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;25542528:
no meillä on 2 kissaa ja toisella on ollut ongelmia. esim. kun syntyi vauva. siinä samalla alkoi kissalla kiima ja alkoi pissiä. leikkauksen jälkeen rauhoittui hetkeksi kunnes iski tulehdus ja alkoi taas pissiä. sitä jatkui tosi pitkään tulehduksen jälkeenkin ja siinä meni patjoja ja muuta roskikseen. että oon kyllä kohta 7v aikana korjannut aikasen monta kissanpissaa. eihän se hauskaa ole tietenkään.
Ok. Ehkä jotkut ongelmakissat ovat vieläkin haastavampia ja joillain perheillä voimavarat noihin kissojen ongelmiin ovat vähäisemmät? Todella rankkaa kissa-arkea läpikäyneenä juuri sinun luulisi myös heitä joilla tulee jossain vaiheessa stoppi vastaan.
 
[QUOTE="vieras";25542505]Mutta miksi ainoa vaihtoehto on viedä se kissa piikille, miksi ei voi etsiä uutta kotia? Sitä mä en ymmärrä.[/QUOTE]

Jos löydät kodin, joka on valmis ottamaan kissan joka mahdollisesti pissaa sisään, niin laita ihmeessä ap:lle tästä kodista vinkki.
 
"vieras"
Ok. Ehkä jotkut ongelmakissat ovat vieläkin haastavampia ja joillain perheillä voimavarat noihin kissojen ongelmiin ovat vähäisemmät? Todella rankkaa kissa-arkea läpikäyneenä juuri sinun luulisi myös heitä joilla tulee jossain vaiheessa stoppi vastaan.
Mua on tökkinyt tässä kokoajan se'että ap ei ole kissaihminen, mutta on ottanut kissan. Ja heti ollaan luopumassa. Mä en rakkaasta kissastani luopuisi, vaikka mikä vaiva olisi. Tosin en ottaisi uusia eläimiä, jos entisen kanssakin jo on työtä
 
Alkuperäinen kirjoittaja -ö-;25542547:
Aika ihanalle kuulostaa tuo ap:n koirakin kun kukaan ei halua sitä hoitaakseen.. Herää kysymys että onko siellä nyt kaikki kasvatusoppaat luettu?!

Ja en lopettaisi lasten kissaa joka on niille rakas, varsinkin kun yksi lapsista siihen varta vasten rahaa säästänyt jne. Vaikka kuinka mulle olisi toinen eläin tärkeämpi niin lapset tulee ensin. Toisinaan sitä joutuu äitinä omat halunsa laittamaan taka-alalle. Hankit koiran sitten myöhemmin ja menet johonkin pelkoterapiaan, eihän tuollainen pelkääminen omassa kodissa ole normaalia.

Omaan kokemusta kusevista kissoista, syynä usein stressi (sitten kun sairaudet suljettu pois). Ja siihen löytyy kyllä apuja, jos vain haluaa. Vaikka ensinnä poistetaan se stressaava tekijä! Siksi toisekseen lapset varmaan itsekin osaavat pissoja siivota, opeta heillekin vähän vastuuta.

Tietysti jos haluaa opettaa lapsilleen miten vastuuta kannetaan elävistä olennoista (not) veisin piikille, heti ongelmien ilmaannuttua. Eläimen pitohan tulee olla kivaa ja hauskaa, pois vaan sitten kun tulee ongelmia. Vai miten se oli?
Mun koira on ihan normaali vajaan vuoden ikäinen kohnottaja, enkä mä yhtään ihmettele jossei kukaan halua vierasta koiraa kotiinsa viikkokausiksi. En ottais itsekään... Lisäksi nää ihmiset käy töissä ja koira ei ole tottunut kamalan pitkiä aikoja yksin olemaan.

Kyllä mä tiedän että todennäköisesti se mikä kissaa stressaa on nyt tuo koira, helvetin pahalta tuntuu jos joudun kummallekaan noista etsimään uuden kodin.

Enkä tiedä miksi edes vastasin tähänkin vittumaiseen sävyyn kirjoitettuun viestiin.
 
En mä ole sanonut että ainoa vaihtoehto olis viedä piikille. Nimenomaan olen jo kahdesti maininnut että tuosta tulis täydellinen kissa esimerkiksi tallille tai vastaavaan paikkaan.
En tiedä jäikö jotain välistä, mutta oletko kysellyt talleilta tms? Ymmärrän ettet halua kissaa kiertoon, varsinkin kun on nuori ja muuten kiva tapaus. Mutta jos löytyisi yksi ihminen joka olisi luotettava ja pystyisi tarjoamaan kissalle sopivammat olosuhteet niin se voisi ratkaista tilanteen kaikkien eduksi.
 
"vieras"
Mun koira on ihan normaali vajaan vuoden ikäinen kohnottaja, enkä mä yhtään ihmettele jossei kukaan halua vierasta koiraa kotiinsa viikkokausiksi. En ottais itsekään... Lisäksi nää ihmiset käy töissä ja koira ei ole tottunut kamalan pitkiä aikoja yksin olemaan.

Kyllä mä tiedän että todennäköisesti se mikä kissaa stressaa on nyt tuo koira, helvetin pahalta tuntuu jos joudun kummallekaan noista etsimään uuden kodin.

Enkä tiedä miksi edes vastasin tähänkin vittumaiseen sävyyn kirjoitettuun viestiin.
Ai, mä sain vaikutelman että se ja sama mitä kissalle tapahtuu. Mutta vastuullsiena eläintenottajana sun on taattava kummallekkin hyvät olot. Ja antaisin kissan hyvään kotiin, ja varmaan ne oireet häviäisikin
 
[QUOTE="vieras";25542604]Mua on tökkinyt tässä kokoajan se'että ap ei ole kissaihminen, mutta on ottanut kissan. Ja heti ollaan luopumassa. Mä en rakkaasta kissastani luopuisi, vaikka mikä vaiva olisi. Tosin en ottaisi uusia eläimiä, jos entisen kanssakin jo on työtä[/QUOTE]

a) Heti luopumassa? Tätä on jatkunut pian vuoden
b) Mulla ei ollut minkäänlaista ongelmaa kissan kanssa ennen kuin se alkoi stressaamaan tuosta koirasta (nähtävästi)

Tää on niin ihanaa kun täällä kaikki ihmiset on täydellisiä eläimenomistajia...:headwall:

Ja joo, täällä on tarjottu kotia kissalle (kiitos Keittis) mutta olen suht varma että täysin sisäkissaksi tuosta ei ole, nauttii kun saa vapaana metsässä ulkoilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tönt;25542539:
ei tietenkään ole mutta mun mielestä omistajalla on velvollisuus pitää huolta niistä eläimistä mitä on hommannut eikä kierrättää niitä kun uuden lemmikin takia vanha ei sopeudu.
Mun mielestä sekin on huolehtimista, jos etsii kissalle/koiralle uuden kodin tai laittaa piikille, mikäli uusi koti ei ole vaihtoehto ja eläimestä on pakko luopua.

Se "uusi" lemmikki on ollut talossa jo noin 8kk (muistaakseni se oli 10kk ikäinen?) eli kyse ei ole siitä että vanha lemmikki oltaisiin dumppaamaassa julmasti ja kylmästi pois tieltä. As if on kyllä yrittänyt parhaansa saada tilannetta tasaantumaan, mutta kun se ei onnistu, niin se ei onnistu.

Mielestäni As if on siis huolehtinut eläimistään ongelmatilanteessa hyvin ja mikäli hän päätyy jommankumman eläimen poislaittoon (on se sitten uusi koti tai lopetus) niin en hänen toimintaansa kyllä alkaisi eläimen kierrättämiseksi kutsumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
Tönt
Ok. Ehkä jotkut ongelmakissat ovat vieläkin haastavampia ja joillain perheillä voimavarat noihin kissojen ongelmiin ovat vähäisemmät? Todella rankkaa kissa-arkea läpikäyneenä juuri sinun luulisi myös heitä joilla tulee jossain vaiheessa stoppi vastaan.
no tietysti on niitä kissoja jotka ei muuta tapojaan. eli pissaa vaikkei olisi mitään syytäkään siihen. harmi kun kissat ei osaa puhua. mutta joo..meillä on toi 1 jolla on muutakin vikaa. kun on oppinut tunnistaa ne ongelmat niin ei enää tuu niitä tilanteita että kissaa ajettaisi nurkkaan. lapsetkin osaa jättää sitä rauhaan ja kissalla on hyvä olla. reagoi stressiin voimakkaasti ja toinen taas reagoi siihen stressihormooniin mitä erittyy. esim. kun kissa on käynyt lääkärissä niin joutuu pitää niitä erillään monta päivää kun muuten tulisi rumaa jälkeä. noi on sisaruksia joten ei oo jompikumpi tullut ensin tai mitään. mitä enemmän noillekin tulee ikää sitä rauhallisempaan suuntaan on mennyt. eikä kuseminen enää ole ongelma kun kissa on muutenkin tyytyväinen oloonsa. :)

enkä ole nähnyt apn tai muun täällä olevien arkea joten hankala sanoa muuttuisko kissa vaikka koira lähtisi vaan oon puhunut ainoastaan velvollisuudesta ja mitä on mun mielestä oikein ja väärin. sekin on vaan mun mielipide. onneks ei ole mun ongelma koska helppo päätös ei varmaan ole.
 
"vieras"
Mun mielestä sekin on huolehtimista, jos etsii kissalle/koiralle uuden kodin tai laittaa piikille, mikäli uusi koti ei ole vaihtoehto ja eläimestä on pakko luopua.

Se "uusi" lemmikki on ollut talossa jo noin 8kk (muistaakseni se oli 10kk ikäinen?) eli kyse ei ole siitä että vanha lemmikki oltaisiin dumppaamaassa julmasti ja kylmästi pois tieltä. As if on kyllä yrittänyt parhaansa saada tilannetta tasaantumaan, mutta kun se ei onnistu, niin se ei onnistu.

Mielestäni As if on siis huolehtinut eläimistään ongelmatilanteessa hyvin ja mikäli hän päätyy jommankumman eläimen poislaittoon (on se sitten uusi koti tai lopetus) niin en hänen toimintaansa kyllä alkaisi eläimen kierrättämiseksi kutsumaan.
Joo, tällasten ihmisten ei tarttis ottaa ainuttakaan eläintä, kun tuntuu ihan realiteetit olevan hukassa. Eläin viedään piikille, kun ei muutakaan keksitä, ai vittu mua ottaa päähän!!
No sen valittamisen sijaan, kannattaa asioille tehdä jotain. Itselle ei tulis mieleen edes ottaa kissa-koira yhdistelmää, kun yhtäaikaa. Kuinka monelta eläinlääkäriltä olet ap apua hakenut? Mitä kaikkea lääkitystä ym olet kokeillut? Koira se kuitenkin sen stressin aiheuttaa, ja luonasi ei tilanne parane!
 
[QUOTE="vieras";25542604]Mua on tökkinyt tässä kokoajan se'että ap ei ole kissaihminen, mutta on ottanut kissan. Ja heti ollaan luopumassa. Mä en rakkaasta kissastani luopuisi, vaikka mikä vaiva olisi. Tosin en ottaisi uusia eläimiä, jos entisen kanssakin jo on työtä[/QUOTE]

So. Itse en todellakaan ole koskaan ollut kissaihminen ja silti minulla oli kissa. Nykyään en ole koiraihminenkään (joskus nuoruudessa sitä olin) ja silti olen ottanut koiran. Jos tuo koira purisi jotain lapsistani, lapseni tulisi allergiseksi tai koiralle tulisi vsikka eroahdistus jonka myötä se tuhoaisi asuntoa ja pitäisi meteliä niin että naapurit häiriintyisivät niin koira lähtisi heti -parhaaksi katsomallani tavalla. Myös jos koira sairastuisi niin että elämänsä alkaisi olla pelkkää kärsimystä veisin tämän piikille.

Kauhistu vapaasti, mutta silti pidän itseäni ihan hyvänä ja vastuullisena lemmikinomistajana. :)

Ja yhäkin, minun mittapuuni mukaan tuo 10kk kissanpissatuhojen kanssa taistelu ja ap:n kissan eteen tekemät teot sekä tapa millä hän on eläimestä kirjoittanut ei meinaa sitä että hän olisi heti ekojen ongelmien ilmettyä pistämässä eläintä pois...
 
[QUOTE="vieras";25542611]Sä siis kuvittelet, että kissa jatkaisi automaattisesti samaa ongelmaa muuallakin?[/QUOTE]

Mä sanoin MAHDOLLISESTI.

Kuten jo kerroin, olen itse ollut tismalleen samanlaisessa tilanteessa. Siinä tosin kissa oli se joka tuli koiran jälkeen, mutta muutoin tilanne oli sama. Kissa ei VUODEN yrittämisen aikana yksinkertaisesti oppinut hyväksymään koiraa, vaan stressasi koko ajan, mikä näkyi ympäriinsä kusemisena.

YRITIN kyllä etsiä kissalle kotia, mutta KUKAAN ei halunnut kissaa josta luovuttiin pissaongelman vuoksi, VAIKKA kerroin, että ongelma johtuu mitä suuremmalla todennäköisyydellä koiran olemassaolosta ja jos uusi koti olisi koiraton, ongelmaa ei todennäköisesti olisi.

Kukaan ei halunnut ottaa kissaa edes koeajalle, jolloin sen siis olisi voinut palauttaa takaisin, jos pissaamista esiintyy.

Mä siis kuvittelen, että pissaamista ei todennäköisesti tapahtuisi koirattomassa kodissa, ainakaan siinä kohtaa, kun kissa olisi sopeutunut uuteen kotiin. Stressiherkkä kissa saattaa kyllä siitä muutosta stressaantua siinä määrin, että kuseksii alkuun, mutta lopettaa sen sitten, kun tuntee olonsa turvalliseksi.

Kun tuo oma kissani tuli meille, se alko kusemaan heti. Soitin entiseen kotiin, jossa kerrottiin sen alkuun kusseen heilläkin, mutta se loppui parissa päivässä. Meillä se ei loppunut vuodessakaan.
 
[QUOTE="vieras";25542696]Joo, tällasten ihmisten ei tarttis ottaa ainuttakaan eläintä, kun tuntuu ihan realiteetit olevan hukassa. Eläin viedään piikille, kun ei muutakaan keksitä, ai vittu mua ottaa päähän!!
No sen valittamisen sijaan, kannattaa asioille tehdä jotain. Itselle ei tulis mieleen edes ottaa kissa-koira yhdistelmää, kun yhtäaikaa. Kuinka monelta eläinlääkäriltä olet ap apua hakenut? Mitä kaikkea lääkitystä ym olet kokeillut? Koira se kuitenkin sen stressin aiheuttaa, ja luonasi ei tilanne parane![/QUOTE]

Kyllä tässä nyt on ihan joltakulta muulta realiteetit hukassa, kun multa.
 
  • Tykkää
Reactions: as if

Yhteistyössä