Mitä makuelämyksiä lapsuudestanne tarjoatte omille lapsillenne?

Oi ihania, herätti paljon muistoja; mummon tekemät räiskäleet ja kampanisut. Lapin Herkun vehnärieska voimariinin kera. Itsetehty kuivaliha. Äidin porkkanasämpylät, pikkupitsat, isoisovanhemmilta asti ainakin kulkeneet ohjeet piparkakkutaikinasta ja sienisalaatista.

Tästä tuli ihana ketju, kiitos! :p
 
Nythän mä muistan!

"Rituratu"-leipää ostan joskus ja lapsetkin kyllä siitä tykkää. Meillä oli lapsuudessa aina mummolassa sitä. :heart:
Nykyään sitä saa silloin tällöin tosta marketista, hinta on kyllä aika suolanen.
 
Makaronivelliä, graavilohta, ropsua... Lohesta poika tykkää ihan hulluna, se on tosin harvinaista herkkua kun on niin pirun suolaista. Ja pappa tekee edelleen niin loistavia ropsuja ettei minun paljon tarvi niitä tehdä.
Mutta yleensäkin olen yrittänyt opettaa lasta syömään mahdollisimman monipuolisesti, ja siinä melko hyvin onnistunutkin. Meillä maistuu homejuustot ja katkaravut, tuoreet marjat ja erilaiset hedelmät, ja eksoottisemmatkin ruoat. Mutta salaattia ei syö, se on pahaa :D
 
Makaronivelli, tykkäävät tosi paljon.

Kaalilaatikko itse en tykännyt lapsena yhtään, omat kyllä sitä syö mutta valittavat koko ajan, nykyään tykkään ite.

Siskonmakkarakeitto, voi yökötys mitä hirveetä oli lapsena, omat taas tykkää todella paljon ja itsekin olen oppinut sitä syömään (saivat ekankerran mummilassa, itse en olisi moista edes harkinnut tekeväni ennen kuin lapset "vaatii")
 
"Sirkkeli"
Penkkivelliä(kaurahiutale+ maito+sokeri=kylmänä), mutta ei muksu tykännyt.
Hopeateetä tarjosin kerran joskus pienempänä, kyllä se maistui.
Lettuja on harva se päivä.
Vispipuuroa laittaisin, mutta ei tykkää.
Mustikkamaito on tyttären herkkua.
 
Lihapullat ja muutama muukin ruoka mummin tapaan tehtynä. Hanna tädin piparit. Joskus myös siunaan taikinan, hassu tapa mikä minulla vain jäänyt elämään ilman sen kummempaa syvällisempää tarkoitusta.

Makaroonivelliä en ole vielä tehnyt, täytyykin kokeilla!

Mummini ei koskaan laittanut pullataikinaan kardemummaa ja se häiritsi tosi paljon. Rakastan kardemummaa. Hänellä oli myös aina Vaasan ruispaloja ja Olympia sulatejuustoa, vieläkään en saa alas moista yhdistelmää :D
 
halipupu harmaana
Meillä syödään aika paljon samoja ruokia kuin omassa lapsuudessanikin, mutta jos nyt jotain mainitsen, niin mustaamakkaraa olen maistattanut myös omilla lapsillani. Verilettuja kokeilin myös kerran, mutta ei oikein maistunut ja ihan hyvä vaan, ei maistu mullekaan.
 
kotkast
Possoja aina kun Karhulan torilla käydään :)


Mä myös lapsena sain possoja aina Kotkassa käydessä, asuttiin sillon siis Hesassa ja mökkeiltiin Kotkan saaristossa.
Ja kyllä nuo omatkin saa aina torilla kun käydään, tosin me asutaan Kotkassa. Eli muutin aikuisiällä ihan puskista Kotkaan asumaan.

Makaroonivelliä teen joskus, tykkäävät. Suosituin aamupala"puuro" päiväkodissakin.
Purkkihernekeittoa, purkkilihapullia kastikkeessa, nötköttiä = kokeiltu ehkä kerran ja ei nyt ahmimalla mättäneet, mutta...
Pannaria teen, meillä ei pahemmin lettuiltu kotona.
Sitä kakkupohjataikinaa pitää syödä sieltä vatkauskulhon pohjalta ja nuolijasta, nam.
Pullamössöö eli kaffee ja pullaa sinne sekaan.
Tirrilihaa eli sellasia possunkylkiviipaleita pannulla paistelen.
Nitinati-juustoa eli leipäjuustoa kylmänä.
Ja kesäkastiketta pottujen kanssa eli valkokastike missä on keitettyjä kananmunia pilkottuna ja pal pal tuoretta tilliä(oon lisänny joskus omiin tekeleisiin sekaan raastettua porkkanaa, siis niin NAM). Ja lapset tykkää kans.
Mitäs vielä, nälkähän tässä tulee.
 
"wtf"
Lettuja.

Heseruokaa:ashamed:
saitko lapsuudessasi heseruokaa! *kateellinen*

Mä söin ekan kerran mäkkärissä 12-vuotiaana ja siitä seuraavan kerran 13-vuotiaana ja siitä se sitä lähti lisääntymään pikkuhiljaa, kun muutettiin kaupunkiin.

Mut joo, perunoita ja kananmunavalkokastiketta olen tehnyt. siitä tulee lapsuus mieleen. Kookospalloja lapset tekevät itse. Minä en voi niitä syödä, kun se rasva maistuu niin läpi.
 

Yhteistyössä