elatusapu

• Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Bongasin täältä jossain vaiheessa keskustelun aiheesta. Tänä vuonna nuo indeksikorotukset on taas tulossa, tai tulivatkin jo. Kelan sivuilta "Elatusvelvollisen tulee maksaa 3,57 prosentilla korotettua elatusapua 1.1.2012 alkaen." Pitääkö elatusvelvollisen itse se tietää, vai pitääkö se sille ilmoittaa. Menisi joka tapauksessa LS kautta, kun ei muuton olla yhteydessä, mutta pitääkö mun ny ottaa LS:n yhteyttä että hoitaako tää elatusvelvollinen sen itse?

Minä kyselin täällä indeksikorotuksesta ja löysin sitten googlen kautta jotain tietoa.
Olen myös yrittänyt jo jonkin aikaa soitella oman kunnan lastenvalvojalle, vaan en ole saanut kiinni..
Voin laittaa sitten tänne tietoa, kun tärppää.. Huomenna taas uudestaan soittelemaan.

"vieras"
[QUOTE="...";25417311]En mäkään tästä korotuksesta olisi tienny ellen täältä olisi lukenut. Ei Kela lähetä paperia et hei elatusavun saaja, saat indeksikorotuksen...[/QUOTE]

kyllä minulle ainakin tuli kelalta kirje korotuksesta

"..."
[QUOTE="vieras";25417350]kyllä minulle ainakin tuli kelalta kirje korotuksesta[/QUOTE]

Joo, siinä tilanteessa varmasti jos kela maksaa tuen ja siihen tulee muutos? Meille ei tullu viimeksi mitää ilmotusta. Ja sen takia tuliki muutaman kuukauden rästit kun en tienny asiasta kun vasta myöhemmin ja hain niitä sitten urakalla LS:n kautta.

mua tässä kiinnostaisi se että jos on vuonna 2011 tehty suullinen sopimus elareista, niin eihän silloin periaatteessa nuo korotukset ole pakollisia??? toisesta lapsesta kela maksaa koko summan. nuoremman lapsen kohdalla tehty suullinen sopimus kun kuitenkin seurustellaa mutta asutaan väliaikaisesti eriosotteissa. (lapsilla eri isät, siksi järjestelyt erillaisia)

Aijaa
mua tässä kiinnostaisi se että jos on vuonna 2011 tehty suullinen sopimus elareista, niin eihän silloin periaatteessa nuo korotukset ole pakollisia??? toisesta lapsesta kela maksaa koko summan. nuoremman lapsen kohdalla tehty suullinen sopimus kun kuitenkin seurustellaa mutta asutaan väliaikaisesti eriosotteissa. (lapsilla eri isät, siksi järjestelyt erillaisia)

Kusetusta? Miks ihmeessä isä maksaa elatusmaksua jos seurustelette??? JA samalla tietty nostat sit yhkorotusta lapsilisiin?

"vieras"
Indexikorotus "hyppää" yli ensimmäisenä vuonna. Eli kun 2011 on jotain sovittu niin 01.01.2012 voimaantuleva korotusta ei koske tällaista. Vasta seuraava indexi korottaa tuota elaria

"Neljän Äiti"
Dodiin, sain vihdoin kiinni lastenvalvojan.
Minulla siis sellainen tilanne että lasten isä maksanut minimiä (130€/ lapsi) vuodesta 2003, jolloin erottu. Kuulemma saan takautuvasti näiltä vuosilta saamatta jääneet korotukset.
Eli vien kopiot sopimuksista lastenvalvojalle ja hän laskee mitä saamatta ja lähettää kirjeen lasten isälle.
En ole aiemmin uskaltanut hakea näitä korotuksia, kun olen pelännyt exän raivoomista.. Nyt kumminkin kun olen ollut jo yli vuoden työttömänä, ja huomasin että jää kk saamatta melkein 50€ (kolmesta lapsesta) niin taidan kuunnella sitten ne huudot..
Ja menevät muuten ulosottoon, jos ei maksa.

Yhteistyössä