14 vuoden ikäinen raskaana

  • Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti
churro
Miksi minä sellaista hokisin?
Fiksumpaa olisi kannustaa nuorta löytämään omat vahvuutensa ja opettelemaan hyvä lapsenhoito haasteellisesta tilanteesta huolimatta. Sen listaaminen että miksi ja miten hän nyt satavarmasti tulee epäonnistumaan voi kohottaa kommentoijan omaa itsetuntoa mutta ei varmasti paranna sen kummemmin nuoren äidin kuin syntyvän lapsenkaan tilannetta.
Mutta voi estää kymmenien muiden teinien joutumista samaan tilanteeseen. Etkö sitä tajua?!
 
[QUOTE="vieras";25374775]Hyvä että sun elämä on ollut helppoa :) Kaikkien elämä ei ole helppoa vielä parikymppisenäkään kun on koulut kesken ja elämän suunta hakusessa. Mutta hei tosi hienoo että sä oot ollu täydellinen teinimutsi. Älä kuitenkaan pliis rohkaise muita teinejä samoihin ratkaisuihin kun suurinosa ei kuitenkaan ole kypsiä parisuhteeseen tai elinikäiseen vastuuseen millään tasolla.[/QUOTE]

Minä rohkaisen kaikkia ihmisiä löytämään oma itselle sopiva tapansa elää ja olemaan mollaamatta muita , jotka valinneet toisin.
Täydellinen teinimutsi en ollut (Onko täydellistä äitiä yliopäätään olemassakaan?) mutta lapset ovat kasvaneet fiksuiksi täysipäisiksi aikuisiksi ja vaikuttavat aika onnellisiltakin.

Mitä tulee elämäni "helppouteen" niin sanoisin arviointia aika omalaatuiseksi.
:D
 
"vieras"
"Kävin ystävän kanssa salilla ja "uimassa" vaikka eihän se ihan uimista ollut kun leikittiin vaan vedellä".Kiteyttää hienosti kirjoittajan todella olevan sen 14-vuotias.No toivottavasti kaikki menee hyvin.Itse karsastan ajatusta,että 14-vuotias saa lapsen.Itse en seksiäkään harrastanut ennen kuin todella uskalsin niitä kortsuja ostaa ja 15-vuotiaana hankin pillerit.Mua olisi jo silloin hirvittänyt ajatus tulla raskaaksi niin nuorena..
 
"vieras"
En.
Eikä tajua tutkimuksetkaan.
Teiniäitien syyllistäminen, mollaaminen, lastensa ja heidän tulevaisuuden hankaloittaminen EI vähennä teiniraskauksia mutta tekee kyllä niiden seurauksista surullisempia.
Mikä niiden tutkimusten mukaan vähentää teiniraskauksia? Vai eikö mitään ole tehtävissä ja teiniäitejä ja isiä tulee jatkossa olemaan enenevissä määrin.
 
hep0katti
En.
Eikä tajua tutkimuksetkaan.
Teiniäitien syyllistäminen, mollaaminen, lastensa ja heidän tulevaisuuden hankaloittaminen EI vähennä teiniraskauksia mutta tekee kyllä niiden seurauksista surullisempia.
Voinet sit varmaan linkittää tuollaisen tutkimuksen?

Laitetaan sit näin päin, jos menisi paremmin perille: kuvittele tilannetta, jossa tuo blogi saa VAIN positiivisia kommentteja - blogilla on PALJON teinilukijoita - etkö tosissasi usko, että tuo tilanne synnyttää halun useassa muussa teinissä päätyä samaan tilanteeseen blogin kirjoittajan kanssa??
 
[QUOTE="vieras";25374855]Mikä niiden tutkimusten mukaan vähentää teiniraskauksia? Vai eikö mitään ole tehtävissä ja teiniäitejä ja isiä tulee jatkossa olemaan enenevissä määrin.[/QUOTE]

Laiskottaa alkaa etsimään.
Mutta muistan että yhteiskunnissa esim. joillain USAn alueilla joissa suhtaudutaan hyvin karsaasti esiaviolliseen seksiin ja teinivanhemmuuteen teiniraskauksia oli itseasiassa enemmän kuin esim. skandinaviassa.
Englannista oli myös tutkimus, jossa kävi ilmi että taloudellisen ja strukturaalisen tuen lisääminen teinivanhemmille ei ollenkaan lisännyt heidän määräänsä.
Jne.

Teinivanhemmuus ei muuten ole "enenevä" trendi Euroopassa vaan vähenevä.
:)
 
Voinet sit varmaan linkittää tuollaisen tutkimuksen?

Laitetaan sit näin päin, jos menisi paremmin perille: kuvittele tilannetta, jossa tuo blogi saa VAIN positiivisia kommentteja - blogilla on PALJON teinilukijoita - etkö tosissasi usko, että tuo tilanne synnyttää halun useassa muussa teinissä päätyä samaan tilanteeseen blogin kirjoittajan kanssa??
En usko.
Ja kuten jo aiempaan kommenttiin laitoin en millään viitisis kaivaa esiin tutkimuksia, kun muutkin osaavat googlettaa.
:)
 
"vieras"
Laiskottaa alkaa etsimään.
Mutta muistan että yhteiskunnissa esim. joillain USAn alueilla joissa suhtaudutaan hyvin karsaasti esiaviolliseen seksiin ja teinivanhemmuuteen teiniraskauksia oli itseasiassa enemmän kuin esim. skandinaviassa.
Englannista oli myös tutkimus, jossa kävi ilmi että taloudellisen ja strukturaalisen tuen lisääminen teinivanhemmille ei ollenkaan lisännyt heidän määräänsä.
Jne.

Teinivanhemmuus ei muuten ole "enenevä" trendi Euroopassa vaan vähenevä.
:)
No kai nyt älyät edes antaa kunnollista seksivalistusta jälkikasvulles. Vai onko sekin tyyliin "menkää vaan jos nusaskaa jos mieli tekee,kyllä mummi hoitaa sit vauvat. Ei haittaa jos ette itse kehtaa ostaa kondomeja,äiti ostaa ja vaihtaa vaikka lakanatkin niin teillä on kivempaa". Kirjotit johonkin ketjuun että sun teinipoika oli tuolloin suihkussa tyttöystävänsä kanssa,liekö tyttö nuorempikin kun näin hanakasti tätä asiaa puolustat..
 
[QUOTE="vieras";25374901]No kai nyt älyät edes antaa kunnollista seksivalistusta jälkikasvulles. Vai onko sekin tyyliin "menkää vaan jos nusaskaa jos mieli tekee,kyllä mummi hoitaa sit vauvat. Ei haittaa jos ette itse kehtaa ostaa kondomeja,äiti ostaa ja vaihtaa vaikka lakanatkin niin teillä on kivempaa". Kirjotit johonkin ketjuun että sun teinipoika oli tuolloin suihkussa tyttöystävänsä kanssa,liekö tyttö nuorempikin kun näin hanakasti tätä asiaa puolustat..[/QUOTE]

Mummit itseasiassa taitavat ainakin Ylen tietojen mukaan harvemmin hoitaa:

"Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen keräämien tietojen mukaan useissa tapauksissa teiniäidit kasvattavat lapsensa varsin itsenäisesti, ilman kumppanin tai omien vanhempien tukea."

Suihkussa tyttiksensä kanssa oli epäilemättä 18 vuotiaani ja tyttöystävänsä on 19 eikä heillä suunnitelmissa perheenlisäystä.
:)
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Laiskottaa alkaa etsimään.
Mutta muistan että yhteiskunnissa esim. joillain USAn alueilla joissa suhtaudutaan hyvin karsaasti esiaviolliseen seksiin ja teinivanhemmuuteen teiniraskauksia oli itseasiassa enemmän kuin esim. skandinaviassa.
Englannista oli myös tutkimus, jossa kävi ilmi että taloudellisen ja strukturaalisen tuen lisääminen teinivanhemmille ei ollenkaan lisännyt heidän määräänsä.
Jne.

Teinivanhemmuus ei muuten ole "enenevä" trendi Euroopassa vaan vähenevä.
:)
Noilla USA:n alueilla suhtaudutaan varmaan vielä kielteisemmin aborttiin. Muutenkin suhtautuminen aborttiin on varmaan yksi teinivanhempien määrää selittävä tekijä. Muuten teiniraskauksia voisi kuvitella olevan kokoajan enemmän kun seksin harrastaminen alkaa nuorempana.
 
[QUOTE="vieras";25374944]Noilla USA:n alueilla suhtaudutaan varmaan vielä kielteisemmin aborttiin. Muutenkin suhtautuminen aborttiin on varmaan yksi teinivanhempien määrää selittävä tekijä. Muuten teiniraskauksia voisi kuvitella olevan kokoajan enemmän kun seksin harrastaminen alkaa nuorempana.[/QUOTE]

Niin ei kuitenkaan ole.
(Lähde esim. Mia Halosen ja Dan Apterin katsaus lääketiteellinen aikakauskirja Duodecimissa 126/2010)

Ja hyvä niin, ettei ole.

:)
 
Tuo dominoiva äiti ei osunut ollenkaan.
Olisi mielenkiintoista kuulla muita selityksiä ... ihan jokin sellainenkin joka osuisi. Ja minä siis aloin aikoinaan yrittämään esikoista kun olin 16 v eli se taustatietona mainittakoon.
:)
En minä mitään selittelyjä yritä keksiä. Sitä paitsi unohdat sen, että ihminen on melko jäävi arvioimaan omaa lapsuuttaan saati omia vajeitaan.

Uskon kyllä, että hyvä mittari on se, että ihminen kokee itsensä onnelliseksi perusarjessa. Hienoa jos näin todella on. MUTTA mielestäni on hyvin kyseenalaista lähteä kannustamaan tämän esimerkkitapauksen kaltaiseen teiniäitiyteen sillä verukkeella, että "kyllä meidänkin äidin serkun lapsi sai 15-vuotiaana lapsen ja on nyt kolmen onnellinen mummo" tms. Erittäin kyseenalaista - ja jopa tietyllä tapaa edesvastuutonta.

Siihen en ota kantaa miksi juuri sinä koit 16-vuotiaana perheenperustamisen ajankohtaiseksi, mutta erikoiseltahan se tuntuu - etenkin kun sitä peilaa omaan vastaavaan ikäkauteen (ja tuolloin ympärilläni olleiden saman ikäisten). Kävin lukiota, olin 16-vuotislahjaksi saamallani kielikurssilla Brightonissa ja koin ensirakkauteni.. kesäni vietin vielä tuolloin suvun merenrantahuvilalla, huolettomana serkkujeni kanssa.

Ehkä lähipiirini (omat vanhempani ja sukuni) on vanhanaikaista ja siten kankeaa, mutta meillä se olisi ollut katastrofi ja pettymys jos joku meistä lukiolaisista olisi tullut raskaaksi...
 
"onnellinen äiti"
Vauvakuumehan itsellänikin oli jo heti 17v.kun aloin seurustella;). Onneksi asia jäi sikseen(vaikka kaikenmaailman vaatteet ja tarvikkeet vaunutkin tuli hommattua:D), sillä 21v. kun olin täysi-ikäinen tuli sitten menovaihe eteen. Ja hyvä niin. Esikoiseni sain 27v. Nyt olen jo 39v. lapsia 4kpl. Sama isä yhä messissä:).
Parikymppinenkin on tänä päivänä ihan liian nuori äidiksi aika monessa tapauksessa. Puhukaa vanhemmat lapsillenne enemmän asioista jooko:). Jyrkkä kielto ei toimi, vaan asioista rehellisesti puhuminen. Ja se vauvakuumekin kyllä tulee sieltä uudestaan, vaikkei ekaa kuumeilua heti toteuttaisikaan;D.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
Kävin lukiota, olin 16-vuotislahjaksi saamallani kielikurssilla Brightonissa ja koin ensirakkauteni.. kesäni vietin vielä tuolloin suvun merenrantahuvilalla, huolettomana serkkujeni kanssa.
Minä olin Bexhillissä pari kesää aiemmin.
16-vuotiaana olin itsekin lukiossa ja kesällä töissä ja aika paljon meren äärellä minäkin eli asuin illat, yöt ja viikonloput saaressa Öjan ulkopuolella.

Ehkä lähipiirini (omat vanhempani ja sukuni) on vanhanaikaista ja siten kankeaa, mutta meillä se olisi ollut katastrofi ja pettymys jos joku meistä lukiolaisista olisi tullut raskaaksi...
Saattoi se olla esikoisen tulo sitä minunkin vanhemmilleni. Olivat kuitenkin kyllin fiksuja oivaltamaan että elämäni on minun elettävä eikä heidän ja pakko sanoa, että noita valintoja en ole koskaan katunut - niin kuin et varmasti sinäkään omiasi.

:)
 
[QUOTE="vieras";25400672]Hui, en kyllä toivois oman lapseni olevan raskaana 14 vuotiaana, saati sitten harrastavan seksiä sen ikäisenä. Lapset olkoon lapsia ja aikuiset aikuisia.[/QUOTE]

Minä en usko, että kukaan moista haluaa.
Sen sijaan suhtautuminen nuoreen joka niin on kuitenkin tehnyt ja jolle vahinko sattunut, vaihtelee näemmä kovin paljon.
:)
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
"Toimittaja"
Lueskelin tuota blogia vähän matkaa ja huomioni kiinnittyi poikkeuksellisen hyvään kielioppiin. Harva lukiolainenkaan osaa sijoittaa pilkut yhtä hyvin paikoilleen.

Todella harvassa ovat ne 7-8-luokkalaiset, joiden äidinkielentaidot ovat tuota tasoa. Hyvin harvassa ovat myös 7-8-luokkalaiset synnyttäjät. Vielä harvemmin nämä kaksi asiaa ilmenevät samassa henkilössä. No, kerta se olisi ensimmäinenkin. Ihmettelen vain, kuinka on oppinut noin hyväksi kirjoittajaksi.
 
Oman mielipiteen sanoja=)
Oi voi, mitähän sille vauvalle tapahtuu.. Heitän villin veikkauksen, että sen vanhemmat kasvattaa sen lapsen tuon kirjoittajan sisarena. Surullista sinäänsä, mielestäni näin ei saisi tapahtua. 17- vuotias äiti on aivan eri juttu kun 14- vuotias. Ei edes varmaan tiedä milloin sitä kotiin tullaan tai mitähän tekisin lapselleni ruuaksi =( Surullista surullista, mutta toivottavasti MOLEMMAT (Kirjoittaja ja hänen lapsensa) lapset saavat hyvän loppu elämän, ja niin helpon mitä jotkut ovat hehkuttaneet.
Blogia kun lueskelin, ymmärsin että hänen poikaystävänsä täyttää 17 ? Ja hän voisi etsiä vaikka oppisopimuksen ja siitä saisi samalla palkkaa ja ammatin ja voisi olla lapsen elatuksessakin mukana. Toivon hyvät loppu elämät kaikille 14 vuotiaille "äideille" ! =)
Toivottavasti nämä lapsiraskaudet eivät vain yleisty, tai ainakaa mene nuorempaan ! =)
 
Hmmptihmm. :/
Minusta on jo pitemmän aikaa tuntunut siltä, että Suomessa on viimeisen 2 v aikana ollut menossa joku kummallinen "teiniäitibuumi". Kun tuntuu että näitä tulee vain lisää ja lisää joka suunnasta.

Toisaalta tuo tyttöhän OLI käyttänyt joka kerta kondomia. Pillerit oli ollut tarkoitus hankkia, mutta ei ehtinyt, kun huomasi menkkojen olevan myöhässä, ja tajusi olevansa raskaana. Kyse ei siis ole siitä että olisi toiminut mitenkään vastuuttomasti - sitä kondomin rikkoutumistakaan kun ei aina huomaa seksin harrastamisen jälkeen.

Abortti ei ole mikään helppo päätös. Kuten ei tosiaankaan lapsen pitäminenkään. On helppo sanoa, että "no tee abortti!" mutta siinä vaiheessa, kun ITSE on siinä tilanteessa, että tietää sisällään kasvavan pienen uuden elämän alun, niin ei se abortti ole niin itsestäänselvä asia monillekaan. Kaikki eivät siihen pysty - mutta ei se niillekään henkilöille ole helppoa ajatella, että nyt pitää sitten pitää lapsi. Toisaalta tuon blogin kirjoittaja ei ole mielestäni tainnut kertoa mielipidettään abortista yleisesti.

Ihan fiksun oloinen 14-vuotias, mutta ei mielestäni kypsä äidiksi. Siitä kertoo paljon jo se, että toteaa tuolla jossakin välissä, että "olen jo tarpeeksi kypsä, murrosiän myrskytkin ovat jo ohitse". 14-vuotiaalla murrosikä kun on vielä kesken, tytöstä puhuttaessa. Monilla se on vasta alussa tuolloin. Rintojen, lantion, alapään kehitys, kaikki tällainen "lisääntymistä varten" tarkoitettu on vielä täysin kesken kehitykseltään. Tottakai 11-vuotiaskin voi tulla raskaaksi, mutta ei se sitä tarkoita, että keho ja mieli siihen oikeasti ovat valmiita.
Tytöllä on myös vähän turhan ruusuiset kuvitelmat siitä, että poikaystävä pysyy hänen rinnallaan ikuisesti, ja vaikkei pysyisikään, hän tulisi pärjäämään loistavasti. Nuo lapset ovat seurustelleet vasta vähän yli vuoden. Ja ajattelevat kasvattaa pienen lapsen yhdessä, vaikkei kummallakaan ole edes kokemusta itsenäisestä asumisesta - vuokranmaksu, siivous, ruokaostokset, rahankäyttö.. - saati sitten asumisesta yhdessä.
Lisäksi uskon, että tuo tyttö tulee paljon kaipaamaan tuollaisia hetkiä, kun saa mennä kaverin kanssa leikkimään vesileikkejä uimahallissa. Hän toteaa moneen kertaan miten "hänellä ei ole mitään tarvetta rynniä baareissa, niin ei se kotona oleminen haittaa". 14-vuotiaana kun on hyvin vaikea sanoa, että mitä silloin 17-18 vuotiaana elämä on. 14-vuotiaana minäkin luulin olevani hyvin kypsä ja aikuismainen, ja ajattelin että en ikinä juo tai polta, koska se on niin tyhmää hommaa. Kuitenkin 18-vuotta täytettyäni on tullut käytyä baareissakin silloin tällöin.
Ei taida aivan ymmärtää tuo Laura, MITÄ kaikkea siihen nuoruuteen kuuluu, mitä hän menettää. Ei voi mennä kavereiden kanssa leffaan, shoppailemaan, uimaan, ratsastamaan, ei voi mennä edes lenkille tuosta vain niin että olisi ihan yksin. Aina pitää olla lapselle joku hoitaja, ja sitä hoitajaakaan kun ei noin vain hankita.
Lisäksi mulla vähän säälittää tuo, että isovanhemmat maksavat sitten lapsen elätyksen noin ekat neljä vuotta. Saattaa tytöllä vähän pamahtaa arki naamalle ikävällä tavalla, sitten kun lopulta pitäisikin pärjätä omillaan lapsen kanssa.
 
Minusta on jo pitemmän aikaa tuntunut siltä, että Suomessa on viimeisen 2 v aikana ollut menossa joku kummallinen "teiniäitibuumi". Kun tuntuu että näitä tulee vain lisää ja lisää joka suunnasta.
Teiniäitejä on aina ollut ja tulee varmaan aina olemaan, mutta heidän määrä on vähenemässä koko ajan.
Sen sijaan teiniäitien demonisointi on valtavaa ja ehkä se luo ihmisille suhteettoman suuret mielikuvat koko asiasta ja sen laajuudesta.
 

Yhteistyössä