Säälittääkö muita yksilapsiset perheet? :(

• Viestiketjun aloittaja sisarukset on ilo
  • Ensimmäinen viesti
"alkup."
Mulla on viisi sisarusta. Mä olen iltatähti. Olen nyt 24v ja sisarukseni ovat: 32v,33v,38v,39v ja 41v. Minä ja 32-vuotias siskoni ollaan nyt jonkun verran tekemisissä ja muiden sisarusteni kanssa en näe edes kuin joskus ja jouluna.
No joo, ajan kuluessa kun ollaan vanhempia, sisarussuhteet voivat olla sitten jotain muuta. Mutta oliko sinulla lapsenakin yhtä "huonot" välit ja olisit mieluummin ollut se yksi ja ainoa lapsi perheessä?

"sipsi"
Olen tavannut aikas monta "ainoaa lasta" elämäni aikana, ja jok'ikinen on ollut parhaassa tapauksessa vain tosi itsekeskeinen. Pahimmat tapaukset on olleet sellaisia, jotka eivät ole kestäneet kilpaulua ja häviämistä ollenkaan vaan ovat alkaneet ko. tilanteessa kiusaamaan muita.

Me kun ruvettiin miehen kanssa perheen perustamista suunnittelemaan niin mun ehto oli että lapsia tehdään joko nolla, tai sitten vähintään kaksi. Yhtä lasta en olisi ikinä suostunut tekemään (ellei siis olisi käynyt niin huonosti, että toista ei millään oltaisi saatu), yllä mainitusta syystä.

Ymmärrän, etteivät ainoat lapset tajua, mistä ovat jääneet paitsi. Mutta meille muille te olette oikea maanvaiva.
Kiitän ja kumarran tyttäreni puolesta, kommentoit ihan todella fiksusti :)

Me kun ruvettiin aikanaan mieheni kanssa perheen perustamista suunnittelemaan, toivoimme vähintään kolmea lasta molemmat. Meitäpä ei auttanut ei Luoja, ei lääketiede yhtä enempää saamaan... Ihana kuulla, että tyttäreni on muille maanvaiva ja että sääliä ansaitsemme. Tulipa todella hyvä mieli.

Onneksi vauvanyrittämisvuosina jaksoimme opiskella hyvät ammatit ja säästää asuntoa, nyt on hyvä rahallisesti ainokaisen harrastukseen panostaa. Kiitän vielä kerran puolestamme kommenteistasi :hug: Minua säälittää monissa lapsissa aivan muut asiat, kuin ainokaisuus, jos säälisaralle lähdetään.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Kepsis
jo tämän ja tuon suomalaisten pukeutumisketjun perusteella voi sanoa että tämä siobhan on juuri niitä ihmisiä joiden kanssa ei kukaan järkevä halua oikeassa elämässä olla tekemisissä, ahdasmielisiä mielipiteitä jyrkillä kannoilla ja kovaa tuomitsemisen meininkiä ja muiden olemisen arvostelua, koomista sinänsä kun alkaa miettimään, jollei ärsyttäisi niin paljon että jonkun mielestä maailman pitäisi elää niinkuin hänen mielestään on oikein. ja nimenomaan henkilökohtaisten arvojen suhteen, sellaista närkkimistä typerien pikkujuttujen suhteen, olisi edes jotain merkittäviä asioita kuten vaikka homojen adoptio-oikeus tai jotain oikeasti ihmisarvolle tärkeää.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
"vieras"
Alla mielestäni aika osuvasti yksilapsisista perheistä. Siperia opettaa, joten kyllä ainut lapsikin yleensä kasvaa ihan kunnolliseksi.

"Ainoa lapsi taas saa vanhempiensa ja sukulaistensa jakamattoman huomion. On yleinen käsitys, että ainut lapsi on itsekäs eikä ole yhtä sosiaalinen kuin lapsi, jolla on sisaruksia. Toisaalta, vanhempien ja lapsen suhde voi olla paljonkin syvällisempi ja läheisempi. Ainoan lapsen elämää seurataan tarkemmin, ja häneen asetetaan suurempia odotuksia, mikä taas ei aina ole hyvä asia. Koska lapsi ei joudu jakamaan asioita sisarustensa kanssa, oletetaan herkästi, että hän on hemmoteltu ja saa kaiken mitä haluaa. Näin saattaa ollakin, mutta jälleen on kyse kasvatuksesta ja vanhempien asenteesta ja suhtautumisesta. Ainoakin lapsi oppii sosiaalista kanssakäymistä muiden lapsien kanssa päiväkodeissa ja kerhoissa, jotka pystyvät kehittämään monilapsisenkin perheen jälkikasvun sosiaalista sopeutumiskykyä ja toimintaa."

http://www.utaj.fi/koulu/psykologia/pahama/kehitys.html

[QUOTE="sipsi";25363469]Kiitän ja kumarran tyttäreni puolesta, kommentoit ihan todella fiksusti :)

Me kun ruvettiin aikanaan mieheni kanssa perheen perustamista suunnittelemaan, toivoimme vähintään kolmea lasta molemmat. Meitäpä ei auttanut ei Luoja, ei lääketiede yhtä enempää saamaan... Ihana kuulla, että tyttäreni on muille maanvaiva ja että sääliä ansaitsemme. Tulipa todella hyvä mieli.[/QUOTE]

Kiitos kun luet kirjoitustani niinkuin piru lukee raamattua.

"sipsi"
just :D Muut kun ovat sanoneet, että oon liiankin muita huomioiva ja kiltti.

Näin minun tyttärestänikin on sanottu :) Onneksi on serkkuja ja kavereita, kun emme niitä ah niin kaikessa autuaaksi tekeviä sisaruksia onnistuneet hänelle pökäisemään... Mietin kuumeisesti, olisiko myöhäistä vielä hakea paikkaa nuorisokotiin *raaps*, opettelemaan "sisarusten" kanssa olemista ja elämistä...

On kyllä uskomattomin ketju joidenkin kommenttien osalta aikoihin taas :LOL:

jo tämän ja tuon suomalaisten pukeutumisketjun perusteella voi sanoa että tämä siobhan on juuri niitä ihmisiä joiden kanssa ei kukaan järkevä halua oikeassa elämässä olla tekemisissä, ahdasmielisiä mielipiteitä jyrkillä kannoilla ja kovaa tuomitsemisen meininkiä ja muiden olemisen arvostelua, koomista sinänsä kun alkaa miettimään, jollei ärsyttäisi niin paljon että jonkun mielestä maailman pitäisi elää niinkuin hänen mielestään on oikein. ja nimenomaan henkilökohtaisten arvojen suhteen, sellaista närkkimistä typerien pikkujuttujen suhteen, olisi edes jotain merkittäviä asioita kuten vaikka homojen adoptio-oikeus tai jotain oikeasti ihmisarvolle tärkeää.
No, ruvetaanko vääntämään homojen adoptio-oikeudesta sitten? Joo, mulla on omat mielipiteeni asioista, ja sanon ne suoraan. Sä et ilmeisesti kestä sitä, että joku ei ole sun kanssas samaa mieltä? Tai että joku toteaa, että on olemassa ihmisiä, joita häiritsee sun tapas olla?

"sipsi"
No, ruvetaanko vääntämään homojen adoptio-oikeudesta sitten? Joo, mulla on omat mielipiteeni asioista, ja sanon ne suoraan. Sä et ilmeisesti kestä sitä, että joku ei ole sun kanssas samaa mieltä? Tai että joku toteaa, että on olemassa ihmisiä, joita häiritsee sun tapas olla?
Niin, ne omatkin mielipiteet voi esittää myös, hmmm, sanoisinko hiukan rakentavammin :)

Edelleen ainokaisen äitinä sanon, että seuraava tekstisi on äärimmäisen loukkaavaa: "Ymmärrän, etteivät ainoat lapset tajua, mistä ovat jääneet paitsi. Mutta meille muille te olette oikea maanvaiva."

Ja tämä on siis minun oma mielipiteeni asiasta :)

• Tykkää
Reactions: Black Diva´s
Kepsis
Täällä on vähintään puoli palstaa joka on erinäisistä asioista eri mieltä kuin minä, mutta harva ärsyttää tuolla tavalla kuin sinä, ja se johtuu vaan siitä asenteesta mikä oikein valuu läpi, eli "olenhan minä parempi ihminen kuin sinä, ymmärräthän" koska närkit henkilökohtaisia yksityisiä arvoja, mitkä ei ole muilta pois tai muuta kenenkään muun elämää huonommaksi tai paremmaksi, ne ei huononna perheen sisäistä ilmapiiriä tai jonkun yksittäisen henkilön elämän laatua, ei tämä sisarus asia tai tuo suomalaisten pukeutumisasia. Joten se synnyttää sen ajatuksen että sinulla on tarve vain arvostella muita ihmisiä, ei varsinaisesti keskustella, koska sinulla on jo erittäin törkeä mielipide valmiiksi joka on tietenkin se ainoa oikea näkemys toisten elämästä.

• Tykkää
Reactions: tiiru ja rtee
"sipsi"
Täällä on vähintään puoli palstaa joka on erinäisistä asioista eri mieltä kuin minä, mutta harva ärsyttää tuolla tavalla kuin sinä, ja se johtuu vaan siitä asenteesta mikä oikein valuu läpi, eli "olenhan minä parempi ihminen kuin sinä, ymmärräthän" koska närkit henkilökohtaisia yksityisiä arvoja, mitkä ei ole muilta pois tai muuta kenenkään muun elämää huonommaksi tai paremmaksi, ne ei huononna perheen sisäistä ilmapiiriä tai jonkun yksittäisen henkilön elämän laatua, ei tämä sisarus asia tai tuo suomalaisten pukeutumisasia. Joten se synnyttää sen ajatuksen että sinulla on tarve vain arvostella muita ihmisiä, ei varsinaisesti keskustella, koska sinulla on jo erittäin törkeä mielipide valmiiksi joka on tietenkin se ainoa oikea näkemys toisten elämästä.
Täyspeesi ja kukkakimppu tähän!

......
No minusta ainakin lapsena ajatus sisaruksista lähinnä kauhistutti. En olisi halunnut kokea sitä mölinää ja tappelua ja simputusta mitä useampilapsisissa perheissä kaverini saivat kestää, ja kiitin hiljaa vanhempiani siitä, että olin ainoa lapsi :D

Ainoista lapsista tulee muuten todennäköisemmin mielikuvituksekkaampia kuin sisarusparvien seassa kasvaneista (toki ihan pakonkin sanelemana). Ja minusta ei ole mitenkään traagista oppia kestämään yksinoloa, jopa nauttimaan siitä. Enemmän minua säälittävät ihmiset, jotka eivät osaa koskaan olla yksin.

day
minulla on 5siskoa, olemme syntyneet peräjälkeen, siis vuoden välein äitini on saanut tytön..
en ole lapsena ollut koskaan siskojeni kanssa, enkä edelleenkään.
emme tule toimeen.
enkä halua tulla. tosin eivätpä siskonikaan ole keskenään tekemisissä.
meillä kaikilla on lapsia, tosin minulla on 1lapsi eikä enempää tule.

On eri asia olla jotain mieltä asiasta kuin uskoa, että sinun mielipiteesi on se ainoa oikea, jonka mukaan muidenkin pitäisi elää.

Niinpä niin. Suomalaisten pukeutuminen on tietenkin arka paikka, taisin astua tosi aralle varpaalle, anteeksi siitä.

Ja kuten totesin jo esimmäisessä kirjoituksessani, ymmärrän täysin jos sisaruksia EI PYSTY saamaan. Mutta tottakai piru ei sitä pientä yksityiskohtaa huomaa, onhan se raamattu pitkä kirja. Mutta suoraan sanottuna mun kokemukset ainoista lapsista on huonoja, ja vähän käy ne sääliksi. Että niistä suurimmasta osasta ei sitten tule rappioalkoholisteja, narkkareita, rikollisia tms on toinen asia. Suurimmasta osasta kaikkia lapsia tulee kelpo kansalaisia. Vai ruvetaanko nyt vääntämään kättä siitä onko alkoholistit, narkkarit ja rikolliset kelpo ihmisiä vai ei?

Meikäläinen lähtee nyt nukkumaan. Hyvää jatkokeskustelua teille, toivottavasti keskustelun taso tästä vähän kohoaa.

Kepsis
Niinpä niin. Suomalaisten pukeutuminen on tietenkin arka paikka, taisin astua tosi aralle varpaalle, anteeksi siitä.

Ja kuten totesin jo esimmäisessä kirjoituksessani, ymmärrän täysin jos sisaruksia EI PYSTY saamaan. Mutta tottakai piru ei sitä pientä yksityiskohtaa huomaa, onhan se raamattu pitkä kirja. Mutta suoraan sanottuna mun kokemukset ainoista lapsista on huonoja, ja vähän käy ne sääliksi. Että niistä suurimmasta osasta ei sitten tule rappioalkoholisteja, narkkareita, rikollisia tms on toinen asia. Suurimmasta osasta kaikkia lapsia tulee kelpo kansalaisia. Vai ruvetaanko nyt vääntämään kättä siitä onko alkoholistit, narkkarit ja rikolliset kelpo ihmisiä vai ei?

Meikäläinen lähtee nyt nukkumaan. Hyvää jatkokeskustelua teille, toivottavasti keskustelun taso tästä vähän kohoaa.
Aika hienoa provosointia, harmi vaan että menee hukkaan, sen olisit voinut käsittää jo aiemmin jos olisit keskittynyt siihen mitä sanon, en mihin se on liitettynä, itse sinä valitset sanasi ja asenteesi millä kirjoitat, itse kirjoitan ihan samalla tapaa siinä mielessä että kirjoitukseni on kärkeviä monasti, herättää vastustusta tai kannatusta, ainakin ajatuksia jos ei muuta, mutta siinä on selkeä ero läimitäänkö virtuaalisesti turpaan aiheettomasti vai ihan syystä.

"jiihaa"

Totta vitussa se kohoaa kun sinä häivyt :)
Tyhmin aloituskin aikoihin!

vierain
Tuli vähän huono omatunto heti kun olin tuon kirjoittanut. En kuitenkaan toivo sisarukselleni mitään pahaa vaikka hän onkin sellainen murheenkryyni. Emme vain ole läheisissä väleissä ikinä olleetkaan.

"vieras"
no jos apn linjoilla jatketaan niin uskon että ihmiset jotka tekevät enemmän kuin yhden lapsen tekevät niin siksi että ei itse tarvitse leikkiä ja puuhata lapsensa kanssa vaan voi sysätä senkin vastuun sisarukselle..

"vieras"
Minulla on n. 10 tuttua/kaveria, jotka ovat ainoita lapsia perheissään ja he kaikki olisivat toivoneet sisaruksen seuraksi.

Ymmärrän, jos ei voi saada toista lasta, mutta en ymmärrä ettei aiota yrittää toista lasta, koska ei jakseta ym

Ja tästäkin ketjusta huomasi, että kyllä yksilapsisten heti piti tulla kommentoimaan. Kyllähän sen jokainen sisimmässään tietää, ettei yksin lapsena ole kivaa. Ja joo joo naapurin lasten kanssa on kiva leikkiä, mutta kun se sisarussuhde on niin paljon enemmän.

[QUOTE="vieras";25363703]Minulla on n. 10 tuttua/kaveria, jotka ovat ainoita lapsia perheissään ja he kaikki olisivat toivoneet sisaruksen seuraksi.

Ymmärrän, jos ei voi saada toista lasta, mutta en ymmärrä ettei aiota yrittää toista lasta, koska ei jakseta ym

Ja tästäkin ketjusta huomasi, että kyllä yksilapsisten heti piti tulla kommentoimaan. Kyllähän sen jokainen sisimmässään tietää, ettei yksin lapsena ole kivaa. Ja joo joo naapurin lasten kanssa on kiva leikkiä, mutta kun se sisarussuhde on niin paljon enemmän.[/QUOTE]

Eli itse ilman sisaruksia eläneenä sisaruksia kaipaamatta en olisi saanut kirjoittaa tähän ketjuun omaa mielipidettäni asiasta, enkä missään nimessä kommentoida mitään sen johdosta että itselläni on yksi lapsi joka ei ole SISARUKSIA itselleen kaivannut. Ei hän ei ole koskaan ollut yksinäinen ja on elänyt useiden lasten seurassa, jos vain näin on itse halunnut.

"Vieras"
Mun täytyy myöntää, että ihmettelen ihmisiä, jotka haluavat vain yhden lapsen.
Mutta ei se mun elämästä ole kuitenkaan pois. Mä olen ollut onnekas, ja mulla on neljä lasta.

Mutta kerran kyllä ärsyynnyin, kun tuli puhe yövalvomisisita, niin yks tyyppi sanoi, että eihän se nyt niin hirveätä ole, se kestää sen hetken, ja sitten se on ohi.
Ja tietty tuo tyyppi oli yhden lapsen äiti. Totta kai se sillä oli sillä yhdellä kertaa ohi.

Että kyllä ne yhden lapsen vanhemmat vois myös käsittää jotain.....

Pointti ei ollut tuo yövalvominen, itsekin olen ajatellut kaikkien kohdalla, että "tämä on tätä jonkun aikaa"...

Oikeastaan pahimpia neuvojia ovat lapsettomat vanhemmat. Eikä tämä ollut mikään ilkeä kommentti.

Yhteistyössä