sikiöseulonnat ja ultrat

  • Viestiketjun aloittaja "Kookos"
  • Ensimmäinen viesti
"Kookos"
Hei, itse en mennyt sikiöseulontoihin (oma valinta, josta en jaksa enempää tilittää). Terkkari oli tosi mahtava, oli vaan, että oma on päätökseni. Kuitenkin kun menin ensimmäiuseen ultraan, olivat he siellä ihan pöyristyneitä, miten olen voinut päästä ultraan ilman, että seulontoja on tehty? Onko tässä joku yhteys? Eikö siis ekaan ultraan kuuluisi päästä ilman seulontoja? Tämä sama kuvio toistui rakenneultrassa, tosin vain hienovaraisina näpäytyksinä, miten lapsihan voi tietenkin olla miten vain vammainen, nyt kun seuloja ei ole teetetty. Tarvitseeko odottavalle äidille tällaisia lääkärin möläytellä? Totta kai voi olla vammainen mutta, jos ultraaja sanoo sen ääneen, tulee jo olo, että mitä sieltä sitten löytyy?

Onko teillä kokemuksia?
 
"Kookos"
Ymmärrän kyllä, että ultratkin ovat seulontoja. Itse siis en halunnut kromosomitutkimuksiin, koska aborttiin en olisi päätynyt kuitenkaan.

Kuitenkin halusin ultraan, jos lapsella olisi jotain, mitä voitaisiin parantaa ennen syntymää/syntymän jälkeen.

Tätä yhtälöä oli ultraajien vaikea hahmottaa. Ja luulin, että ok, kun terkkari jopa mainitsi tällaisen vaihtoehdon.
 
Hep!
Oulussa vuosi sitten nt-ultrassa meiltä kysyttiin, että osallistetutteko seulontaan eli että mitataanko niskaturvotus. Eli ainakin silloin täällä ei pidetty mitenkään itsestään selvänä että kaikki haluavat tietää onko sikiän niska turvoksissa eli ei. Itse koin sen oikeinkin asiallisena, vaikka seulontoihin osallistuinkin.

Kyllähän nuissa ultrissa muutakin katsotaan ja esim. kaverilla joka ei osallitunut seulontoihin tuossa ekassa ultrassa huomattiin niin massiiviset kehitysvammat ettei sikiöllä ollut mitään mahdollisuuksia. Raskaus päätyi lääketieteelliseen keskeytykseen, ja oli varmasti parempi että huomattiin tuossa vaiheessa kuin sitten myöhemmin. Ja ei siis ollut mikään "seula-abortti".
 
Asiaan perehtynyt
Koska ultraääni on itsessään jo sikiöseula, ainakin täällä pk-seudulla se on joko kaikki tai ei mitään. Ja tuohon kaikkeen kuuluu toisaan alkuraskaudessa uä+sikiön niskaturvotuksen mittaus + veriseula, ja tuosta nt:sta ja verinäytteestä (plus esitiedoista, esim. äidin ikä, tupakoiko, onko insuliinihoitosta diabetestä, rotu yms.) lasketaan riskisuhde Downin oireyhtymään.

Eli täällä ei ainakaan pitäisi päästä koko uä:hän ilman että osallistuu sikiöseulontoihin, se on yhteinen tehty linjaus. Ultrat ei tosiaan ole mitään vauvan "katsomistilaisuuksia" vaan niillä seulotaan poikkeavuuksia. Tosin tiedän että tuota alkuraskauden sikiöseulontaa kierretään esim. siten että mennään uä:een ja sen jälkeen ei mennäkään tuohon labraan.
 
Esikoisesta en otattanut veriseuloja, eikä varsinaista np-ultraa tehty vaan samoilla viikoilla oli ultra neuvolan tiloissa missä katsottiin vauvan koko jne. ja ihan normaalisti sain ajan rakenneultraan sitten polille, eikä siellä mitenkään mainittu asiasta.

Melkosen erikoista "palvelua" oot saanu..Mä olen kuitenkin ymmärtänyt että kunta on velvollinen tarjoamaan ne kaksi ultraa, olit veriseuloissa tai et.
 
ei seulontaa
Meillä vain kysyttiin, että halutaanko seulonnat vai ei. Ei haluttu ja mentiin pelkkään ultraan. Ultrassa katsotaan aika paljon muutakin kuin niskapoimu, mm. Sikiöiden lukumäärä, mahdollisia ulkoisia poikkeavuuksia. Itse en osallistuisi siihen kromosomi-arpajaistouhuun, koska vastauksen luotettavuus on mitä on. Eikä meillä kukaan missään vaiheessa kyseenalaistanut meidän päätöstä ja valintaa. Tämä pirkanmaalla.
 
"vieras"
täällä nt-ultraan ei pääse jos seulontaverikokeet on ottamatta. Sääntö on yksiselitteinen.
Missäs noin on? Täällä veriseula oli vasta ultran jälkeen.

Ultrat ei tosiaan ole mitään vauvan "katsomistilaisuuksia" vaan niillä seulotaan poikkeavuuksia. Tosin tiedän että tuota alkuraskauden sikiöseulontaa kierretään esim. siten että mennään uä:een ja sen jälkeen ei mennäkään tuohon labraan.
Okei, nyt ymmärrän. Mun mielestä odottavan äidin tulisi tällöin käydä yksityisellä "vauvan katsomistilaisuudessa", ei verovaroin kustannettavassa julkisen terveydenhuollon ultrassa. Kunta/kaupunki voisi myös huoletta laskuttaa ultrasta, jos seulassa ei ole käyty. Tämä siksi, että mahdollisen vammaisen lapsen hoito kuitenkin kustannetaan yhteiskunnan varoin. Sori, olen ehkä jonkun mielestä julma, mutta kyse ei pohjimmiltaan ole mistään huvista vaan vakavista asioista...
 
mä en käynyt niskapoimu-ultraa, enkä mitään seulontoja. en myöskään käynyt rakenne ultaa äitipolilla, vaan mulle riitti ne ultrat, joita neuvolassa neuvolalääkäri teki. kukaan ei arvostellut toimintaani. sanottiin, vaan että se on mun omavalita ja he ei halua pakottaa
 
multa on kyllä molemmilla kerroilla kysytty että haluanko seulat,ultra on joka tapauksessa tehty. tampereella JA helsingissä. ei oo pakko niihin down seuloihin osallistua jotta saa ultran. siinä ekassa ultrassahan lähinnä varmisestaan että on normaali raskaus,montako sikiötä,ja koska LA
 
"höpö"
Koska ultraääni on itsessään jo sikiöseula, ainakin täällä pk-seudulla se on joko kaikki tai ei mitään. Ja tuohon kaikkeen kuuluu toisaan alkuraskaudessa uä+sikiön niskaturvotuksen mittaus + veriseula, ja tuosta nt:sta ja verinäytteestä (plus esitiedoista, esim. äidin ikä, tupakoiko, onko insuliinihoitosta diabetestä, rotu yms.) lasketaan riskisuhde Downin oireyhtymään.

Eli täällä ei ainakaan pitäisi päästä koko uä:hän ilman että osallistuu sikiöseulontoihin, se on yhteinen tehty linjaus. Ultrat ei tosiaan ole mitään vauvan "katsomistilaisuuksia" vaan niillä seulotaan poikkeavuuksia. Tosin tiedän että tuota alkuraskauden sikiöseulontaa kierretään esim. siten että mennään uä:een ja sen jälkeen ei mennäkään tuohon labraan.
PK-seudulla on ihan vapaaehtoista meneekö vain ultraan vai tahtooko myös osallistua kromosomihäiriöiden seulontaan samalla. Onhan sen varhaisraskauden ultran idea myös varmistaa sikiöiden määrä ja tarkentaa laskettu aika. Ihan kirjallisesti HYKSin potilasohjeena tämän tiedon sain neuvolasta muutama päivä sitten.
 
Joensuun seudulla osa lääkäreistä on asiallisia vaikka ei verikokeissa käytäisikään, nt-ultra on silti, kysyyvät vain että mitatanko turvotus.
kolmesta oon ottanu ultrat, en verikokeita koska down ei olisi ollut syy keskeyttää. enkä luota niihin muutenkaan.
 
Hyvänen aika
Siis kaikkien on PAKKO mennä veriseuloihin? Tyyliin 20-vuotiaan ensisynnyttäjänkin ilman mitään riskitekijöitä? Aikamoista tuhlausta.
Ei kaikkien ole tietenkään pakko mennä seuloihin. Mutta jos nt-ultra ja verikoe yhdessä muodostavat down-seulonnan, on minun mielestäni ihan loogista, että niitä, jotka eivät verikoetta halua otettavan, ei myöskään kutsuta ultraan.

Meidän kunnassamme systeemi on mielestäni järkevä ja oikeudenmukainen. Ensimmäisellä tai toisella neuvolakäynnillä kysytään, haluatko osallistua down-seulontaan. Jos osallistut, saat ajan labraan ja nt-ultraan. Jos et osallistu, pääset kunnan puolesta varhaisultraan, missä tsekataan sikiöiden määrä ja syke. Varhaisultra huojentaa monien niidenkin mieltä, jotka vastustavat varsinaisia sikiöseulontoja. (meidän kunnassamme siis kaikille ei varhaisultraa tarjota)
 
"vieras"
Esikoisesta en otattanut veriseuloja, eikä varsinaista np-ultraa tehty vaan samoilla viikoilla oli ultra neuvolan tiloissa missä katsottiin vauvan koko jne. ja ihan normaalisti sain ajan rakenneultraan sitten polille, eikä siellä mitenkään mainittu asiasta.

Melkosen erikoista "palvelua" oot saanu..Mä olen kuitenkin ymmärtänyt että kunta on velvollinen tarjoamaan ne kaksi ultraa, olit veriseuloissa tai et.
Sama juttu meillä, paitsi ensimmäinenkin ultra oli synnärillä kun meidän neuvolassa ei ole laitteita... Ultraaja katsoi papereita ja totesi, että meilta ei otettukaan veriseuloja ja kyseli asiallisesti miten toimitaan, jos hän huomaa sikiössä niskaturvotusta tai jotakin muuta erikoista. Rakenneultrassa ei seulonnasta puhuttu mitään.

Vaikea uskoa, ettei pääsisi pelkästään ultraan ilman seulontaa, koska selvitetäänhän siinä ultrassa muitakin asioita.
 
"Lokkii"
täällä nt-ultraan ei pääse jos seulontaverikokeet on ottamatta. Sääntö on yksiselitteinen.
Lain mukaan kaikille on tarjottava kaksi ultraa ilman että on pakollista käydä verikokeissa tms seulonnoissa. Niskaturvotusta ei vaan mitata,vaan silloin ekassa lähinnä tarkistetaan sikiöiden määrä ja että on oikeassa paikassa ja vastaa suunnilleen aikaa.
 

Yhteistyössä