Mitä kaikkea lääkintämiehet tekee armeijassa? onko yleensä tykätty/hyvä homma vai ei?

  • Viestiketjun aloittaja TOSI TYHMÄ KYSYMYS
  • Ensimmäinen viesti
"höh"
Itse kävin aikonani lääkintä aukin. Sissijoukkojen lääk.au:na sitten loppuajan. Helpommalla ei varmasti päässyt,mutta ehken mielekkäämpi homma kuin moni muu. Vaikka olenkin sen jälken opiskellut sairaanhoitajaksi niin vieläkin on Simoselta Hennalassa saaduista opeista hyötyä. Muuten Hennalasta ei ole kaunista muisteltavaa.
 
lämi
Ei kyl helpommalla päässy, paitsi ehkä silloin ku mentii sinne veksii päivystää ja välvettii jotaa ilkeet. samat asia tehtii ku muut ja omat hommat päälle ja oli lämi kamat viel kannettava leireil ympäriinsä, mutta en kyl kadu et menin lämäriks :)
 
gonakulma
Nojaa... Ite lämärikurssin jälkeen panssarijääkärikomppanian joukkoe lämäriks (huom. ei taistelupelastaja)i. Eli ihan samat ryynäykset, ammunnat, marssit, hajonnat jne kuin muilla ps jääkäreillä. Meillä oli jopa hihamerkkinä ps. jääkärien logo, punaisen ristin sijaan, koska mentiin mukaan panssarijääkäri marssille.. Siihen vielä päälle sitten joukkoeen lääkintä ns "vapaa-ajalla" leireillä. Eli kiertelyä ja kaartelua ympäri leiriä kattomassa kaverien kuntoa. Mut tää oli tämmöstä kait Parolannummella lähinnä ja muutenkin aika uus konsepti, siksi moni ei tiiä sitä vielä. Toki olihan meillä sit erikseen "veksilämärit" huoltokomppaniassa jotka oli just nimenomaan gonailijoita ja sluibaajia suurrimmin osin.

Toisin sanoen, jos haluaa tehä sitä elokuvista tuttua lämäri hommaa. Eli ryynää, raahaa, tetsaa ja saada varmasti korpin nappulat niin Parolannummelle vaan lämäriksi :)
 
Vaunulämäri
Ite olin panssarijääkärinä vaunukomppaniassa Parolannummella. Juurikin lääkintämiehenä. Ensihoitoryhmässä ja vaunulla liikuttiin paikasta paikkaan. Pelkkää rötväämistä ja nukkumista teltassa ja vaunussa. Ei mitään hommaa. Paskaa, mutta siitä voi syyttää vain kouluttajia joille useaan otteeseen annettiin palautetta.
 
A lämy
Lämärinä voit sykkiä jos haluat sykkiä, ja rötvätä jos haluat. B miehet, jotka pääasiassa hoitaa veksin päivystyksen rötvää, mutta a-miehet osallistuu normaaliin komppanian ohjelmaan myös tst koulutukseen.
 
vierailija
Monella taitaa olla sellainen käsitys että lääkintämiehen hommat ovat pelkästään rötväämistä, tv:n katselua ja spedeilyä. Tosiasiassa varsin usein lääkintämiehet kulkevat normaalisti joukkueen mukana, mutta lisäksi hoitavat mahdolliset haavat, hiertymät etc. Käytännössä katsoen lääkintämiehen hommat ovat siis kaukana ns. "hyvistä hommista"
Olin läkintämies ja korpraali 30 päivä 1988 oli kova infulensa menossa meillä noin 150 potilasta ja pahin tilane olli eräs entinen uutis ankkuri ja muitta julkikiksi halusi tulla ampuman mulle tuuli ilmoitus onko mulla aika koska siellä ei saa ampua jos ei ole läkintämies ja ambulansi mulle kerotin että jää ambulansi luo mä sanoin en misän nimessä ja onneksi On kyseinen henkilö hengissä
 

Yhteistyössä