Kesäkuun Kastehelmet 2012 **JOULUKUUSSA**

Tervetuloa Hannah ja LaraT! :flower:

Joululahjat olen suurimmalta osalta hankkinut. Esikoiselle tällä hetkellä 4 pakettia, lähinnä vaatetta ja pari peliä. Miehelle ostin perjantaina ja tarkoitus on ostaa vielä hälle toinen paketti. Kummilapset on ok. Mun on pakko olla liikenteessä hyvissä ajoin, että saan rauhassa miettiä, pohtia ja pähkäillä mitä hankitaan. En mielelläni osta lahjaksi leluja kun niitä tulee sitten kuitenkin jostain vaan ostan mieluummin sitten kirjoja, pelejä, askartelutarvikkeita ym.

Tää viikko alkaakin sitten kunnon flunssan kourissa. Eilinen meni hieman lepäillessä kun päätä jomotti niin perkuleesti, ei voinut edes yskiä ilman, että sattui. Nyt onneks tuo on helpottanut eli jäljellä kunnon limayskä, nokka tukossa ja hieman lämpöä. Illalla pikkujoulut ja hyvä syy mennä autolla ---> pääsee pois heti kun siltä tuntuu.

Mupelo ja kirppu rv 15+0 POKS!!
 
Hei kaikille!!

Tervetuloa LaraT ja Hannah :wave:

Äsken just luin kaikkien jutut mut mikään ei pysy päässä. Tuossa näkyy vaan kaks edellistä kirjoitusta... Mutta pikaisia paranemisia Mupelo. Täälllä meinaa iskeä sama tauti. viime yönä en meinannut saada nukuttua kurkkukivun vuoksi.

Hampaista sen verran, ett täällä sama juttu. Ikenet vuotaa ilkeesti :( Pitää varata aika hammashygienistille jos katsoisi mun hammaskivitilanteen. Mä en tiennytkään, ett raskaudessa voi ikenet alkaa vuotaa.. Mut on aika paljonkin asioita joita en tiedä. Tää on niin uutta =)

Omaa napaa hieman. Olen niin onnellinen!!!!! Just tulin nt-ultrasta ja siellä se pikkuinen köllötteli. Voi kun oli suloinen. heh!! Pituus on 5,64 cm ja laskettu aika pysyy 16.6 kuten se on alunperin ollut. Eli olen sitten viikoilla 12+2. Tuo on tuossa välillä muuttunut suuntaan ja toiseen mut tuo nyt on sitten virallinen. Niskaturvotus oli 0,5 joten sekin loistavalla mallillaan.
Sitä on niin pelännyt tähän saakka, ett menee kesken ja kuvitellut kaikenlaista kun ei ole raskausoireita muuta ku ne nännit ja lämmin ruoka ei maita. Ja kun tää on niin toivottu lapsi. 12 vuotta tähän meni. Nyt alan tosissaan vain nauttia olotilastani ja lopetan sen pahimman murehtimisen.
Ainii.. musta näyttää ihan ku Vaavilla olisi isänsä nenä :LOL:

Onnellista odotusta kaikille!!

Saija ja Vaavi 12+2
 
Tervetuloa uudet palstailijat :wave:

Onnea hyviä uutisia saaneille nt-ultrista! :heart:

Mammahousuja oon käyttänyt viikon verran vaikka toi masu onkin jo pullotellut hyvän aikaa, mutta mulle on menny parit normaalit housut, toki kotia tullessa ne on vaihtunut saman tien verkkaureihin tms. :D

Päänsärkyä, janoa, ummetuksen alkua, painon nousua... Päänsärystä oon kärsiny nyt torstai illasta saakka, sama oli esikoisen aikana, ainoastaan pari viikkoa aiemmin. Se on sellaista ärsyttävän ajoittaista - tulee ja menee, tulee ja menee... Ärsyttää kun on joskus heti aamulla ku herää :mad:

Paino mulla nousi heti alkuun 2kg (nestettä), mutta nyt ekan ja tokan neuvolan välis paino oli pysyny 100 g tarkuudella ihan samas :)

Jano on kans, sekin on sellainen että yhtäkkiä tuntuu että on pakkosaada ja paljon, kurkkua kuivaa ja tuntuu et jos yskii niin pölähtäis vaan :D Iltasin tulee mulla kans välillä se megajano. Samaa oli esikoisen aikana, joten ei uutta...

Ja se ummetus meinaa nostaa päätään... viikonloppuna oli havaittavissa tulevaa... tänään nyt kyllä on toiminu normisti, mutta näyttääs että se taas tulee, oon merkannu esikoisen aikana oireita raskauskirjaan, jonka sillon sai neuvolasta ja mennään lähes samaa rataa kaikis oireis. On voinu olla jotain viikon kahden eroja ja ummetus on sieläkin alkanut viikolla 14 joka minulla lauantaina alkoi :) Katotaan, tuleeko kunnolla vai viivästyykö :)

Liikkeitä? Nyt on tuntunut aamulla muutamia muljahduksia ja sit sellaista outoa tärinää tai jotain sellaista hämärää... voiskohan olla :heart: Esikoisesta tunsin ekat liikkeet vasta 19 viikolla eli nyt ois aika lailla ennemmin, 5 viikoa... Täytyy kuulostella jatkuuko tämä :)

Pikkujoulut olisi perjantaina ja ollaan miehen kanssa menossa, ollaan samassa firmassa ja sattuu olemaan samat pikkujoulut, tokikin sen verran suuri firma että ei työaikana nähdä kuin ehkä ihan sattumalta :)

Hyvää viikonalkua kaikille ja hyvää huomista Itsenäisyyspäivää! (Ihanaa vapaapäivä huomenna :D )

PikkuMyy ja Muppelo 13+2
 
Viimeksi muokattu:
Räkäistä huomenta!!
Ensix tervetuloa uusille ;))) ja kun aikaisemmin oli juttua dopplerista ja sykkeestä, ni onnistusin ite löytää sen <3 oli sellainen helikopterin lapojen ääni ja syke oli 140-146 välissä olen kyl iloine et löyty..
Sit tarv iisin hiuka apuja ku tää nuha ei meinaa lähtee millään pois, ehdotuksia?? Soitin terveyskeskukseen mut ku ei ole kuumetta ni ei voi mitään kuulemma...on toi nuha roikkunu tos 3 kuukautta jo...
Tiituliini 12+3
 
Moikka!

Tervetuloa uusille, meitä on tosiaan tosi iso porukka kasassa! :)
Ja nt-ultralaisille kanssa onnittelut, ihanaa kun on saanut pelkkiä hyviä uutisia lukea nyt vaikka kuinka monesta viestistä :).

Täällä on ollut kova opiskeluhärdelli ja siksi jäänyt palstailu vähemmälle (nykin pitäisi tehdä ihan muita juttuja...). On kyllä niin ihanaa kun ei enää ole sitä kamalaa väsymystä! Saa jotain elämässään aikaankin. Pahoinvointikin tosi vähäistä enää. Tosin nyt n vähän kumma olo ja arvonkin tässä, että onko tämä vielä raskauspahoinvointia vai olenko saamassa jonkun vatsapöpön, sen saman, mikä miehellä on ollut pari päivää. On tää mukavaa.

Ummetuksesta oli ollut puhetta. Mullahan oli sitä alussa, mutta siihen ei kyllä mikään auttanut. Tai no auttoi, mutta liikaakin. Eli söin luumuja, jotka vetivät vatsan ihan kamalalle kuralle kahdeksi päiväksi. Sitten palattiin takaisin ummetukseen. Ajan myötä on mennyt ohi ja nyt on toiminut ihan normaalisti. Mun mahalle kanssa tosi tärkeää, että syön aamulla joko puuron tai viilin hedelmillä, marjoilla ja myslillä.

Päänsäryistä kärsitään täällä kanssa, ja nimenomaan sellaisista, jotka eivät lähde millään pois. Nälkä jos pääsee yllättämään niin sitten alkaa särkeä, ja sitten on tosiaan jo liian myöhäistä syödä. Tuntuu, että olen ihan kamala pulla, sellainen turvonnut lihonut ällöolo koko ajan. Vaa'alla en ole käynyt sitten lokakuisen neuvolan ja seuraava on 1,5 viikon päästä eli sitten nähdään. Tissit on edelleen kipeät myös. Lopettaisivat jo kasvamisen, tuntuu että nekin on jo ihan valtavat!

Mulla kanssa pikkujoulut tiedossa lauantaina. Mitenköhän jaksan menossa mukana... Sen tiedän ainakin, että sanomista tulee kun en jaksa lähteä baariin.

Mulla on kyllä edelleen normihousut jalassa, ihan hyvin mahtuvat. Kotona avaan napin (mutta niin mä avaan aina muutenkin, ettei vyötärö löysty :)). Maha on kyllä kasvanut, että en oikein ymmärrä itsekään, miten nämä housut näin hyvin vielä menee. Ehkä ovat kaikki vaan niin joustavia, että kasvavat kehon mukana... Mitään korekavyötäröisiä nyt en uneksikaan laittavani (ja typerältähän ne näyttäisivät tällä mahalla, vaikka mahtuisivatkin), mutta ei nämä tavalliset mitään ihan lantiomallisia kyllä ole. On kyllä taas raskasta tällaiselle vaateihmiselle kun mikään ei tunnu näyttävän kivalta päällä ja on niin rajoitettua että mitä voi pukea :(. Mulla on myös napa jo nyt ulkona, mikä näyttää musta kamalalta, eli paksut paidat on oltava sitäkin peittämässä.

Kävin alkusyksystä hammaslääkärissä, ekaa kertaa kuuteen vuoteen :ashamed:. Asuin tosiaan ulkomailla, enkä vaan saanut järjestettyä itseäni millekään hammaslääkärille kirjoille, kun se oli muka niin monimutkaista. Ja kyllä mua ne brittihammaslääkärit vähän epäilyttikin, ei niillä ainakaan kovin hyvä maine ole.... Mutta niin, yksi reijän alku löytyi, mutta sitäkin enemmän hammaskiveä. Ajat puhdistukseen sain tammikuulle (kiitos YTHS:n jonojen) eli kivaa tulee olemaan. Kaksi 40min aikaa (noin pitkiä, koska vaadin puudutuksen). Toivottavasti saadaan nämä nyt sitten kuntoon.

Mä olen melko varma, että meidän tulevalle vauvalle ostetaan vaunuiksi ne Bugaboon Cameleonit. Katselin niitä jo silloin 08/09 kun odotin esikoista, mutta päädyin toisiin ja kaduin. Nyt on sitten toinen tilaisuus niin eiköhän se pitäisi käyttää :). Vielä en kyllä uskalla ostaa.

Nyt on kyllä pakko tehdä taas hommia. Ihanaa kun huomenna on taas vapaa!

Inka ja maha (nyt en muista viikkoja, enkä ehdi tai jaksa laskea...)
 
Heips!

Jos vielä mahtuu mukaan niin uusi ilmoittautuu...omaa ikää 30 vuotta, LA 14.6, toinen tulossa (ensimmäinen uuden miehen kanssa), synnytys TAYS.

PikkuMyy mulla on kans tänään tuntunut outoa tärinää tuolla kohdun alueella useaan otteeseen. Mitähän se on...
Liikehdintää aina silloin tällöin olen tuntenut jo reilun viikon ajan. kotidoppler käytössä, joka on vahvistanut nuo liiketuntemukset.

Np-ultra takana ja kaikki masussa hyvin..pituutta 5cm ja turvotus normaali..ei suostunut pieni vaihtamaan asentoaan vaikka täti kuinka hölskytteli ja paineli mahaa, koitti vaan käydä nukkumaan kun juuri ultran alussa oli kova meininki menossa=)

Olen kärsinyt kovasta pahoinvoinnista ja saikulla on tullu oltua jo kolmatta viikkoa putkeen..viimeksi oksensin viime torstaina ja perjantaista lähtien olo on tasaisesti helpottunut mutta väsymys on vielä kova ja pientä äklötystä...nyt sitten kauhee flunssa iski mut ei se ihme ku viimesen viikon esikoinen on yskinyt päin..

mukavaa alkanutta viikkoa kaikille:wave:

-Minnuli ja Rääpäle 12+4
 
Viimeksi muokattu:
mä oon onnessani ei oo tarvinnut käydä halailemassa pyttyä 4pv:n jospa se pahin nyt oikeesti olisi jo takanäpäin. etovaa oloa on kyllä vieläkin mutta kahvi alkanut maistuun.

musta on tullut nyt itkupilli toissa päivänä aloin vollottaan kun katoin big brotheria..siis oikeesti!!!=D nyt jäi kyllä big brotherit kun mun suosikki tippu enkä katso enään koko ohjelmaa!

Tällä viikolla toinen neuvola ois perjantaina ja ultraan 2vk!!!!! ei vaan millään jaksas odottaa.Niin monien ultra kuulumisia jo saanut lukea ja hyviä sellaisia toivottavasti meilläkin hyviä. (meillä on yhdessä raskaudessa veikattu kampura jalkaa ja viimisessä oli kystiä päässä mutta sit siinä aina jännittää ja on ihan paniikissa ja odottaa uusinta ultraa mutta onneksi molemmat olivat vääriä hälytyksiä.

hammaslääkäreistä olitte puhunut. H uomaan kanssa että 4 raskautta takana päin ja tämä viides ovat tehneet tuhoja mun hammaskalustolleni. vaikka pesen paljon ja jauhan purkkaa mutta tuntuu ettei auta. aina on miljoona biljoonaa reiän alkua ja reikiä. alkuvuodesta tehtiin juurihoito pariin hampaaseen ja nypättiin molemmat viisauden hampaat pois. Mutta pitäs taas mennä mut jos joulun jälkeen kattos.

tulen illalla lukemaan teidän jutut kun olette olleet ahkeria kirjoittelijoita viikonlopun aikana. mä meen operaatio mahan peittämiseen :) ( pitää löytää kaapista tarpeeksi telttamainen vaate ettei mun raskautta tajuta vielä. maha on valtava eli helpommin sanottu kun tehty =) tai jos vaan sanon että oon vaan hitusen liikaa syönyt joulukarkkeja niin menisiköhän se läpi? =)

möhköpantti+ heta-einari 10+5
 
Ihanaa! Sain postissa tänään tulokset viime viikon verikokeista: ei ole todettu lisääntynyttä 21-trisomian riskiä, huh! :) Tarkemmat tulokset saan seuraavalla neuvolakäynnillä parin viikon päästä. Postissa tuli myös bolakoru! :)

Me ei olla edelleenkään kerrottu tästä raskaudesta kenellekään, mutta tällä viikolla tapaan pari kaveria, joille ajattelin kertoa ja kerromme ehkä myös molempien vanhemmille. Toisaalta olisi hauskaa kertoa vanhemmille vasta jouluna. Maha on sen verran turvonnut/ iso, että sitä on jo vaikea piilottaa. Mutta muuten näin vähäisillä oireilla ei kukaan ole edes tainnut epäillä, että olisin raskaana. Onneksi käytän muutenkin tunikoita ja löysiä neuleita, joten vaatetyylinikään ei ole muuttunut...

Päänsärystä olen aina ennen kärsinyt, mutta nyt ei ole ollut päänsärkyä kuin joskus loppukesästä (kun söin vielä pillereitä). Ummetusta oli rv 4-6. Hammaslääkärissä kävin viimeksi 9/2010 ja hoitovälini on 2 vuotta (yths), mutta ehkä alkuvuonna voisi käväistä kunnallisella tarkistamassa tilanne.

Mukavaa itsenäisyyspäivää! (= vapaapäivä!!)

Tänään rv 11+5
 
Viimeksi muokattu:
Huh, mulla tuli nyt ihan paniikki noiden juustojuttujen ja listeriabakteerin kanssa. Olen kyllä tiennyt ettei noita juustoja olis hyvä syödä ja takaraivossa kolkuttaa, ettei homejuustoa saa syödä. Mutta olen syönyt mozzarellaa. Ja luin täältä 2plussan sivuilta, että jos sen listeriabakteerin saa, niin ei se välttämättä oireile ym. En tiedä mitä juustoa se on ollut koska olen syönyt yhdessä kahvilassa sellasia mozzarella patonkeja...ääh. Miten olenkin ollut näin ajattelematon, ettei se mozzarella menis muka samaan kastiin. Tyhmä minä. Noh, nyt jätän senkin sitten pois vallan ruokalistoilta. :kieh:

Tervetuloa uudet!

Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille! Ihanaa kun on vapaa! :)

Jkoo + Pikkuinen 11+5 (7.12 ultra, jännittää)
 
Moikka kaikille taas! :)

Meillä jännitetään nyt perjantaina 9.12 olevaa ensimmäista ultraa! Viimeaikoina on molempiin, mieheeni ja muhun, iskenyt pieni uskon puute että onko siellä ketään, ja uskonki että kun ja jos me se siellä nähään (toivottavasti) tulee kaikki todellisemmaksi! :)

Ummetusta ei oo esiintynyt sillä oon hurahtanut näin joulun alla luumutorttuihin ;) Nehän tunnetusti aiheuttaa ihan toisenlaisen reaktion :D
Päänsärkyä esiintyy oikeestaan joka päivä, mulla on nimittäin ollu todella paha olo ja se taas aiheuttaa väsymystä ja sitäkautta päänsärkyä! :( Tuntuu, että tää huono-olo valtaa koko elämän, enkä saa edes perus asioita hoidettua kun heti oon yökkäilemässä... :'( Oon enemmän kun valmis siihen, että se loppuu! :) Lihonnut olin lähtöpainostani 2kg ensimmäisellä neuvolakäynnillä, enkä sen jälkeen oo uskaltanut nousta vaa'alle. Turvonnut olo on, sitä ei voi kieltää, mutta toisaalta en usko että oon kauheesti lihonnut (*sormetristissä*) ;)

Hyviä vointeja kaikille! :)

LaraT ja vauva 10+6
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uudet LaraT, Hannah ja Minnuli81 :wave:

Onnea Wendy79 ja Saija78 ihanista ultrakuulumisista :heart: varmasti Saija tuntuu ihanalle 12 vuoden odotuksen jälkeen saada hyviä uutisia =)

Lenni Mulla on varmaan sama doppleri, kuin Tirlittanilla, eli sellanen Angelsoundsin kuulokkeellinen versio täälläkin. Ainakin raskauskeiju.fi sivuilta löytyy siitä kuva, on se Angelsoundsin halvin malli. Eilen äänet kuului ihan eri kohdasta kuin toissapäivänä, nyt ne oli jossain ihan istukan takana ja ihan alhaalla. Vaavi tais olla liikkeessäkin, koska ne äänet myös katosi aika nopeasti ja hakemisen jälkeen löytyi taas eri kohdasta. Pidän peukkuja, että saat Lenni äänet pian kuulumaan :)

Tiituliini Onnea äänien löytämisestä :heart: On se kyllä ihanan kuuloinen ääni! Mulla oli tänään neuvolassa vauvan sykkeet aika samoisa lukemissa, kuin nuo sun vauvan sykkeet. Mulla siis ei omassa dopplerissa oo näyttöä, niin hauska oli kuulla tuo lukemakin.

dopplerin "liikakäytöstä" joku pohti tuossa aikaisemmin. Oisko ollu Tirlittan? Mietin ihan samaa, että voikohan tuota käyttää ns. "liikaa"? Että onko olemassa jotain rajoja turvalliselle kuuntelulle? En kyllä oo käyttänytkään sitä nyt kun kerran päivässä, vaikka mieli tekisi olla koko ajan jumputusta kuuntelemassa :D

ON: Tänään oli lääkärineuvola ja kaikki oli hyvin. Paikat siis kiinni ja tiukat. Ja mikä tärkeintä: Papusen sydänäänet kuului :heart: Pissassa tosin oli proteiinit "hieman koholla", eli se tikku muutti väriä sen ekan asteikon väriseksi (jos joku ymmärtää mitä tarkoitan :D). Th (opiskelija) ja lääkäri vakuutteli, ettei syytä huoleen, että kuulemma valkovuodon sekoittuminen virtsaan voi nostaa ne hieman koholle. Onko kellään muula ollu ne koholla?

Ihanaa tosiaan, kun huomenna on Itsenäisyyspäivä=vapaapäivä! Viime vuonna vietettiin miehen kanssa itsenäisyyspäivää vähän synkemmissä tunnelmissa, kun edellisenä iltana oli alkanut kolmas peräkkäinen keskenmeno...Muistan varmaan ikuisesti, kun tuijotin Linnanjuhlia telkkarista ja kun Virpi Kuitunen tuli mahansa kanssa kättelyvuoroon, niin jupisin miehelle katkeraan sävyyn, että "Toikin vaan saa vauvan, vaikka se on vetäny ties mitä dopingia!!"...:ashamed: Mutta joo, jos tämä Itsenäisyyspäivä menisi positiivisemmissa merkeissä :)

Sanmar + superpapunen 14+2
 
Ekassa neuvolassa käyty ja saatiin mukaan nippu verikoelähetteitä. Seulontanäytteillä kai alkaa olla jo vähän kiire, kun nyt on rv 11+6 ja tässä on tätä pyhää sun muuta (ja alkuviikosta pitää näyte aina aintaa). Np-ultra on sentään varattu jo perjantaille 9.12. Mulla ei neuvolalääkäriä tuu ollenkaan, kun lääkäriseuranta on kerran kuussa yliopistosairaalan äitipolilla (perussairauden vuoksi). Aika diipadaapaa oli se neuvolakäynti, lähinnä täytettiin neuvolakorttiin perustietoja.

jkoo, kyllä mä oon ainakin homejuustoa syönyt, ja tuorejuustoja myös. En nyt menis missään etelänmaassa syömään mistään katukojusta, mutta kotimaassa ruokakaupasta ostettua mun tietääkseni (korjatkaa nyt jos oon väärässä) voi huoletta syödä. Aion myös perjantaina pikkujouluissa maistaa yhteismenuna tilattua graavilohta, koska ihan jo ravintolan oman maineen puolesta toivon, ettei graavilohi ole otettu tyhjiöpakkauksesta... Kai sitä vois varovasti kysäistä sieltä, ettei nyt tarvitse stressata.

*MUOKS* Just luin neuvolan oppaasta, että home- ja tuorejuustoa ei saa syödä listeriavaaran vuoksi. Oppia ikä kaikki.

Täällä huono olo on kuluneen viikon aikana vähän vähentynyt (koputan puuta). Vielä tulee 1-2 kertaa päivässä äkötys, mutta sellaista jatkuvaa 24/7 yökötystä ei oo enää ollut.

Maikki rv 11+6
 
Viimeksi muokattu:
Sanmar: Mulla oli esikoisen aikaa muutaman kerran proteiinit koholla, mutta johtu juuri tuosta valkkarista. Kunnon pesut ennen näytteenantoa.

Mupelo, joka yskii keuhkonsa pihalle.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tuosta graavilohesta mieleen, kun perjantaina oli miehen työporukan pikkujoulut ja mitäs muutakaan oli alkupalaksi, kuin oikein ihanan näköistä graavilohta! En uskaltanut maistaa sitä. Ei varmaan ollut mitenkään arvattavissa meikäläisen "tila", kun en juonut mitään ja graavitkin jäi syömättä :D

Mupelo Paranemisia sinne! Ja kiitos infosta! Ehkä mun ei siis tarvi vielä panikoitua ;) Ja ens kerralla täytyy tosiaan yrittää olla pesun kanssa huolellisempi...
 
Moikka kaikille!

Voisin vihdoinkin liittyä tänne, kun olen seurannut teidän juttuja jo pidemmän aikaa, mutta en vaan saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään. :)

Tässä tiedot:

Chidi * 28 * ensimmäinen * NKL. LA 2.6. nettilaskurin mukaan tai 3.6. neuvolan mukaan - en tiedä, miksi ovat laskeneet noin... Pitäydyn tuossa omassa kuitenkin. :)

Meille siis ensimmäinen lapsi vihdoin tulossa monen vuoden yrityksen jälkeen. Onnellisuus on huimaavaa ja tähän asti kaikki on mennyt tosi hyvin. (Pahoinvointeja ym. "ihanuuksia" lukuunottamatta.) Nyt kuitenkin viimeiset pari päivää stressannut yhtäkkiä ilmenneiden vuotojen takia. Ruskeaa/vaaleanpunaista vuotoa jää aina silloin tällöin paperiin pyyhkiessä. Samalla tuntuu aina lieviä menkkakipuja. Oli pakko käydä yksityisellä ultrassa viime viikolla ja kaikki oli onneksi kunnossa. Ultran jälkeen tuli ihan kunnon verta jonkin verran ja sen jälkeen tullut vanhan veren rippeitä ja aina välillä vaaleanpunaista... Uskoisin - ja mitä ultrassakin epäilivät - että vuodot tulisivat ihan vaan limakalvoilta, jotka tuntuvat kyllä tosi kuivilta. Nenästäkin tulee verta jonkin verran aina välillä... Toinen vaihtoehto on istukka, joka näytti olevan aika lähellä kohdunsuuta. Uskon siis, että kaikki menee hyvin, mutta tietenkin vähän stressaa tällainen... :(

Sanmarillahan oli kanssa vuotoja - onko sinulla jo loppuneet ne kokonaan? Entä onko muilla ollut menkkakipuja? Toivottavasti kyse olisi vaan kohdun kasvukivuista ja siihen liittyvistä oireista... : /

Ummetuksesta kärsitään täälläkin, ja itse asiassa nuo vuodotkin tuntuvat jotenkin liittyvän siihen, kun käy isommalla hädällä ja saa aika tosissaan ponnistaa...

Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille ja kaikille muillekin! :)

Chidi + honey 14+2
 
Sanmar joo. Mulla oli joka ikinen kerta edellisessä raskaudessa ja sen yhden ainoan neuvolakerran myös nyt. Siitä normin ja ekan väliltä ne proteiinit.

maikki79 mä sain sellaset ohjeet että homejuustoa ei pitäis syödä. Mutta toisaalta olen käsittänyt että jossain listoissa se taas on sallittua..

Täällä paha olo alkaa vähän ehkä hellittää jo. Ja välillä tulee taas takapakkia. Perjantaina meilläkin vihdoin ultra. Alkaa vähän jännittää jo.

Sofiia 10+6
 
Saija78: onpa teillä ollut kauan yritystä. Nyt osaa varmasti olla kiitollinen raskaudesta! Ja lapsi saa tuntea ja kuulla olevansa toivottu!

maikki79: mullahan ei pystytty tekemään ar-veriseulaa, kun menin ultraan "viikoilla 11+4" mutta todellisuus olikin 12+3. 12 vkoa kun on täynnä, seulan voi seuraavaksi ottaa vasta, kun 15 viikkoa on täynnä.

13+0. 14. viikko siis jo alkaa, mutta ei tämä väsy lähde ja paha olokin on ajoittain inhottavaa edelleen..
 
jkoo: Älä stressaa. Suomessa tosiaan todella suuri osa juustoista on tehty pastöroidusta maidosta (ihan vähän aikaa sitten kävin Stockan herkun juustotiskillä, mikä tosiaan notkuu erilaisia juustoja, ja pyysin pastöroitua sinihomejuustoa. Mies tokaisi, että ihan kaikki siinä vitriinissä on kyllä pastöroituja, että ei kun valitsemaan.)

Aanna: Hassuja nämä vaihtelevat käytännöt. Kättärillä ottavat seulan 12+6 asti ja mulla oli juuri 12+2 kun menin ja hyvin kuulemma pystyi silloin ottamaan.

Mulla oli kanssa viime raskaudessa keran proteiinit virtsatestissä koholla, mutta se ei merkinnyt mitään.

Ei kai sitä lääkärineuvolaa kuulu itse jostain varata? Kun ei minulle ole halaistua sanaa neuvolassa mistään lääkäristä puhuttu, mutta tuntuu, että kaikki muut ovat jo olleet tai ainakin pian menossa...?

Inka ja maha 14+3 (piti käydä nettilaskurilla laskemassa :). Niin paljon sählätty näiden viikkojen kanssa, että ei pysy hatara pää perässä)
 
Tervetuloa chidi! :flower:

Liittyykö kellään muulla tohon päänsärkyyn kirkkaat valot/häikäisy? Itselle siis toimii laukaisijana ja särky mahtavaa. Ei ole kuin raskausaikoina ollut tommosta...

Sanmar82 Meillä vissiin on samanlaiset dopplerit :) Mä arvelin et kuuntelen sydänääniä max joka toinen päivä ja vaan muutaman minuutin, silleen että kuuluu. Jospa se ei ois liikaa? :rolleyes:
Mä mietin muutenkin noita säteily asioita mm. mikroa käyttäessä. Mokkulaa ei oo enää käytössä mut esikoista odottaessa oli ja se oli taidetta ettei se ollut ihossa kiinni (kun läppäri sylissä..)

Np-ultraan tasan viikko.. Jännittää. Tuntuu et esikoisella oli niin suuri suojelusenkeli matkassaan (kun kaikkea sattui ja tapahtui raskausaikana..) että noinkohan nytkin kaikki menee hyvin... : / Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Varokaa mammat liukkaita teitä! Tämä rouva veti kuonolleen tänään ja otti (kuinkas muutenkaan) vastaan kipeällä kädellään (josta aijemmin oonkin höpöttäny) ja nyt on vielä kipeämpi käsi.. Voin kertoa että merirosvotkin ois siitä kiroilun määrästä punastuneet mikä musta lähti. Saas nähdä et näinköhän jaksan tän käden kanssa kitkuttaa ens kesälle jos ei rupea paranemaan... Onko kellekkään tehty (raajojen) tähystys toimenpidettä raskausaikana?? (itselle siis lääkäri ehdotti jotain jännetähystystä tjsp tohon ranteeseen, enkä ole siis 100% varma että tekisivätkö koko toimenpidettä edes raskausaikana..?)

T ja toveri 11+3 (kohta poksuu maaginen raja!)

Muoks. SeInka meillä ei edes ole koko neuvolalääkäriä paitsi tarvittaessa. Mutta taidankin olla ainut Pohjois-Karjalainen täällä.
 
Viimeksi muokattu:
Aanna, ai hyvä tietää noista verikoeajoista, mulla nimittäin on keskiviikkona jo viikkoja 12+1 (kun ajattelin sinne verikokeisiin mennä). Täytyy siis jättää veriseula myöhemmäksi, voi rähmä. Onkohan se viikolla 15 kuitenkin yhtä luotettava ja pystyyköhän samat asiat katsomaan vielä silloin? Kaikki tämä sen takia, että neuvolan täti oli ekalla kerralla sairastunut ja neuvola-aikaa piti siirtää melkein viikolla eteenpäin.

Tänään sain postissa meidän vaunuihin uuden istuinosan (ostin huutiksesta ihan priiman), joka sopiikin tosi hyvin yhteen meillä ennestään olevan kantokopan kanssa, ja tietenkin sopi vanhaan runkoon. Esikoisen rataskankaat oli päässeet homehtumaan ulkosäilytyksessä ja vaikka sainkin homepilkut piimäpesulla pois ja kankaan raikkaaksi, katsottiin miehen kanssa paremmaksi ostaa uudet kankaat tulevalle vauvalle. Vanhoissa kuomu oli sitäpaitsi tosi pahasti auringossa haalistunut, mikä mua aina otti päähän esikoista ratasosassa lykkiessä. Sanokaa vain turhamaiseksi, mutta oon tyytyväinen hankintaani =) Ja pääsin noin satasella, verrattuna moneen sataan kokonaan uusista vaunuista.
 
Triinu, voi olla että verinäytteet tulee np-ultran yhteydessä, jos sulla on se hyvissä ajoin ennen rv 11 loppua.

Mä puhuin ainakin tuosta seerumista otettavasta sikiön kehityshäiriöiden seulonnasta. Siinä siis mitataan kahta veressä olevaa "markkeria" eli proteiinia ja lasketaan niistä + niskaturvotuksesta jollain tietokoneohjelmalla yhteensä riski Downin syndroomaan. Katsoin lisätietoja tuolta: HUSLAB - Siki

Huslabin ohjeiden mukaan verinäyte voidaan ottaa rv 12+6 asti, mutta KYS:llä se pitää ottaa 11+6 mennessä. Aion mennä kuitenkin keskiviikkona labraan "tyrkylle" (rv 12+1), kun raskausviikot varmistuu kuitenkin lopullisesti vasta siellä np-ultrassa perjantaina. Ja samalla otetaan verinäytteet THL:n tutkimuskäyttöön kuppa-, HIV- ja hepatiitti-B-kokeisiin sekä veripalvelun veriryhmävasta-ainekokeisiin. Sain siis kolme erillistä lähetettä.
 
Triinu: puhuttiin veriseulasta eli seulontatutkimuksesta, jolla tarkastellaan mm. downin ja joidenkin muiden kromosomihäiriöiden riskiä. Olin toiveikas, että olisin nyt jo saanut sen tulokset tällä viikolla, mutta niin vaan kävi, ettei täällä sitä enää otettu 12+3. Kuulemma se on varmin otettuna 8-11 raskausviikoilla, mutta kuitenkin se pitäisi ottaa np-ultran kanssa samaan aikaan. Mullehan tuo ultra laitettiin viikolle 11+4, mutta sikiö olikin isompi. Seuraava seulontamahdollisuus rv 16 aikana. Olen menossa sitten, kai, vaikka toisaalta en millään jaksaisi stressata tuota. Jotenkin tuntuu, että panikoin turhaan, ja jos jään seulonnassa kiinni, pitää vielä päättää, meneekö lapsivesipunktioon. Siinä kuitenkin ON se pieni keskenmenon riski :(

Veriseulassa kiinnijäämistä pelkään jo ikäni vuoksi. Taitaa olla niin, että 34-vuotiaana riski on jo iän puolesta 1:250, mikä on kai se seulonnan rajakin. Joten jos mitään hälyyttävää on, kiinni jäätiin ja punktio + keskenmenon pelko edessä :(

Jännä, että eri paikoissa on eri käytäntöjä siitä, milloin veriseulaa ei enää voi ottaa. Kai se antaa enemmän vääriä tuloksia väärillä viikoilla? Vai mikä siinä on, että 8-11 voi ottaa ja täällä ainakin aina 11+6 asti, mutta kättärillä 12+6 asti? Ja sitten taas rv 15+1 - 15+6.
 
Tiituliini: Mulla ainakin nuhaan on auttanut tuo "nokkakannu" eli huuhtelu suolaliuoksella sarvikannun avulla! Suosittelen!

Onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille! Mulla oli viime pe otetussa pissanäytteessä proneiinit yhdellä plussalla (mitä ikinä se tarkoittaakaan... Kävin yksityislääkärillä ja halusivat tsekata verestä ja pissasta et arvot on kohdillaan. Veriarvot oli muuten ok (hemppa 142) mut suola-arvot kuulemma hiukka matalat. Kuulemma normaalia nuorilla naisilla?! Nyt mutustan tääl suolatikkuja, jotka varmaan tekee hyvää jatkuvalle janolle! :kieh:

Stiinuliini + tuplat 14+1
 

Yhteistyössä