vaunupohdintaa - homeisten rattaiden ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhhh

Vieras
Mitähän tässä kannattais tehdä? Meillä 3-vuotias poika ja hänellä on ollut käytössä Emmaljungan city cross -rattaat (käytettynä ostettu meille) kantokassilla. Nykyään enemmän käytetty matkarattaita. Nyt huomattiin, että city crossit on homeessa (kankaat sieltä täältä, myös kuomusta). Talvella vois olla silloin tällöin city crossit vielä tarpeen kauppareissulla 3-vuotiaalla, mutta pää hällä osuu kuomuun, kun pepun alla on lämmikettä.

Uutta vauvaa odotellaan kesällä syntyväksi, enkä tod halua laittaa vauvaa homeisiin rattaisiin. Ei haluttais kauheasti investoida uusiin rattaisiinkaan. Kannattaisko tässä sijoittaa uusiin kankaisiin (maksavat kuulemma maltaita), vai ostaa kokonaan uudet isompikuomuiset rattaat, esim. Teutonia Timmyt, jotka menis sit sekä vastasyntyneellä että nyt vielä talvella 3-vuotiaalla? Renkaatkin noissa Emmaljungissa alkaa olla melko sileäksi kuluneet, mutta menisivät kyllä vielä.

Onhan tässä vielä aikaa kesään, mutta mietityttää jo. Mielelläni kuulisin näkökulmia!

meidän Emmaljungista saa ainakin kankaan melko kätevästi irti ja pesuun.
Itse jouduin pesemään kuomukankaan kun siihen pääsi lintu kakkimaan. Hyvin kesti kangas pesun, ei huomaa mitään että olis tahraa ollutkaan eikä mennyt tosiaan miksikään.

Täällä meidän suunnalla on myös melko edullisia pesuloita, että itse ehkä vastaavassa tapauksessa saattaisin kysäistä sitäkin vaihtoehtoa jos en itse jaksais ruveta pesemään.

Heittäisin pois. Ei tulisi ikinä mieleen laittaa lasta haistelemaan homeista ympäristöä, vaikka käyttö olisikin vain ulkona. Sen verran olen lukenut ja kuullut mitä home voi aiheuttaa ihmisille. En ikinä ottaisi riskiä lapsen kanssa.

Sitä vaan just mietin, että onko järkeä sijoittaa uusiin kankaisiin vai ostaa sit kokonaan uudet vaunut (jotka tosin pitäis tällä budjetilla ostaa taas käytettynä). Ja sit pitäis yhden rungon verran täyttää kaatopaikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;25069463:
Sitä vaan just mietin, että onko järkeä sijoittaa uusiin kankaisiin vai ostaa sit kokonaan uudet vaunut (jotka tosin pitäis tällä budjetilla ostaa taas käytettynä). Ja sit pitäis yhden rungon verran täyttää kaatopaikkaa.

Tai myy runko halvalla eteenpäin/anna koko höskä jollekin joka tahtoo ottaa kankaista kaavat ja tehdä itse uudet.

Siis ensinnäkin A, jos kankaan saa pestyä, lähtevät homeitiöt siitä sen siliän tien, tahraa voi olla vaikeampi poistaa, mutta kunno pesussa home kyllä poistuu. Toiseksi B, jos kuomussa on hiukan hometta (jonka voi suurimmaksi osaksi siivota pois), ei se aiheuta lapselle yhtään mitään, vaikka olisi millainen hyperallergikko. Vaunuja käytetään ulkoilmassa, eikä homepitoisuudet todellakaan ole vaarallisia lähelläkään. Homeitiöitä on likkeellä kokajan muutenkin, niille ei voi olla altistumatta, ja vaikka home on vaarallista, se on sitä vasta suuremmissa määrin pitkällä altistuksella.

Minä pesisin kankaat, piimäliotusta kokeilisin myös, ja siivoasisin kuomun ja kenties koittaisin ommella siihen vaikka itse jonkun päälikankaan kauneusyistä...

home lähtee vain jos kankaan voi pestä 60 asteessa! tai kuumemmasaa ja harvat vaunukankaat voi. eikä se kuitenkaan takaa sitä etteikö se sopivassa kosteudessa udestaan aktivoituisi.

Liotin kankaita piimässä yön yli, harjasin juuriharjalla ja pesin pesukoneessa. Huuhteluun laitoin vielä reilulla kädellä etikkaa. Homepilkut lähti sileistä kankaista pois, kuomuun ei jäänyt mitään, mutta karkearakenteisesa kankaasta (jota esim. jalkaosassa) läikät ei oikein lähteneet. Haalenivat kyllä.

Kuomun tukiraudat lähti muuten ihan tavallisella lenkkiavaimella irti ja ne sai pesun jälkeen takaisin, eli kuomun sai myös hyvin upotettua piimään ja pestyä pesukoneessa.

Rattaat tuoksuvat nyt puhtaille ja raikkaille ja olen vähän samaa mieltä kuin nimimerkki pop, että voisin ajatella tämän käsittelyn jälkeen laittavani vauvan ulos rattaisiin kantokopassa.

[QUOTE="Joku";25069217]meidän Emmaljungista saa ainakin kankaan melko kätevästi irti ja pesuun.
Itse jouduin pesemään kuomukankaan kun siihen pääsi lintu kakkimaan. Hyvin kesti kangas pesun, ei huomaa mitään että olis tahraa ollutkaan eikä mennyt tosiaan miksikään.

Täällä meidän suunnalla on myös melko edullisia pesuloita, että itse ehkä vastaavassa tapauksessa saattaisin kysäistä sitäkin vaihtoehtoa jos en itse jaksais ruveta pesemään.[/QUOTE]

Home ei kuole kankaista pesemällä. Joten ostaisin uudet rattaat jo nyt, jos kerran joka tapauksessa ne joutuu hankkimaan.

[QUOTE="pop";25069633]Siis ensinnäkin A, jos kankaan saa pestyä, lähtevät homeitiöt siitä sen siliän tien, tahraa voi olla vaikeampi poistaa, mutta kunno pesussa home kyllä poistuu. Toiseksi B, jos kuomussa on hiukan hometta (jonka voi suurimmaksi osaksi siivota pois), ei se aiheuta lapselle yhtään mitään, vaikka olisi millainen hyperallergikko. Vaunuja käytetään ulkoilmassa, eikä homepitoisuudet todellakaan ole vaarallisia lähelläkään. Homeitiöitä on likkeellä kokajan muutenkin, niille ei voi olla altistumatta, ja vaikka home on vaarallista, se on sitä vasta suuremmissa määrin pitkällä altistuksella.

Minä pesisin kankaat, piimäliotusta kokeilisin myös, ja siivoasisin kuomun ja kenties koittaisin ommella siihen vaikka itse jonkun päälikankaan kauneusyistä...[/QUOTE]

Toki jokainen voi oman lapsensa kanssa menetellä miten haluaa, mutta lapsihan siinä kärsii. Ja olisi hyvä myös ottaa selvää vaikkapa astmapotilailta miten hyperallergikko ei saa oireita homeesta. Hometta ei voi siivota pois millään. Näkyvät tahrat saattavat hävitä, mutta home aktivoituu oikeassa kosteudessa ja lämmössä uudestaan, kuten jo ylempänä todettiin.

Miten niin home ei kuole pesemällä? Mikä ihmeen kummitus se home on, mitä ei saa hengiltä millään? Kertokaa mulle jotain faktaa ettei muka kuole pesemällä!! Miten se muka talojen rakenteista lähtee vaan kuivattamalla?

mitkä on niin hölmöjä ettei tajua että lapsen rattaat homehtuu jos niitä ei säilytä sisällä, kuten meiän fiksu naapurikin (kun ei tähän terassille sada, halooo ulkona on kosteeta.) . itse hometalossa asuneena voin kertoa että home on ERITTÄIN vaarallista vastasyntyneelle vauvalle. että kandee miettii haluaako tieten tahtoen sairastuttaa vauvan elin iäksi sillä että laittaa sen homeisiin rattaisiin hengittämään homeitiöitä. Ja meille yliopiston tutkija sanoi oikeudenkäynnissä että kaikki hometalossa olleet tekstiilit, sängyt yms. suoraan kaatopaikalle, pesu ei auta!!! Ja alkp. ei kannata ottaa itseensä, en syyllistä sua, voihan unohduksia yms. sattua ja rattaat homehtua jo kerrasta =)

Miten niin home ei kuole pesemällä? Mikä ihmeen kummitus se home on, mitä ei saa hengiltä millään? Kertokaa mulle jotain faktaa ettei muka kuole pesemällä!! Miten se muka talojen rakenteista lähtee vaan kuivattamalla?

Home ei ole vain yksi laji, vaan homelajeja on monenlaisia. Home myös herää eloon talon rakenteissa, jos sinne pääsee uudestaan kosteutta. Tämä juuri kertoo homeen vaarallisuudesta, että talon rakenteista se täytyy kuivattaa, vaikka ihminen ei ole suoraan homeen kanssa kosketuksessa kuten on rattaiden tai vaunujen kankaiden kohdalla. Siksi myös homevauriot rakennuksissa useimmiten korjataan laajemmin kuin juuri homeen esiintymiskohdasta ja homevaurioita ei korjata useinkaan vain kuivattamalla, jos homevaurio on vähänkään laajempi. Hometaloja jopa joudutaan purkamaan. Rattaat todennäköisesti kastuvat uudestaan ja se luo homeelle aina uuden elämänmahdollisuuden.

Homeen saa myös pois mekaanisesti kuten hiomalla rakenteista. Vaunujen kankaista sen saa osittain pois myös leikkaamalla saksilla ne kohdat pois, joissa hometta näkyy. Tosin silloin näkymätön homekanta saattaa jäädä elämään reikien vieressä.

Mä sain kanssa rattaiden kankaasta homeläikät pois piimäliotuksella + pesulla 90 asteessa. Kuomussa on vielä läiskiä ja yritän siihenkin vielä piimää ja koetan sitten hangata vaan käsipesulla niitä täpliä pois. Jos meille uusi vauva tulee, niin en kyllä kuomun muutaman täplän takia osta uusia vaunuja, jos ne ei siitä lähde.

huutonetissä on paljon citycrossejen kankaita myynnissä joten ostaisin käytetyt kankaat tilalle ja homeiset roskiin.meillä on poika joka oon altistunut homeelle vauvana talossa jossa asuimme ja nyt sairastaa astmaa ja jos menemme paikkaan jossa on hometta(vaikka kylään jossa ei siis ole hometta talosta diagnosoitu) niin pojata lähtee ääni 20 minutissa,on siis todella paljon altistunut.