Helsinkiläisten käyttämät sanat tai sanonnat, joita inhoat?

"vieras"
Mä luulen, että tää on joku helsinkiläinen juttu. Kuuntelen työmatkoilla radio Aaltoa, ja siellä on joku naikkonen joka kutsuu ihan jokaikistä bändiä PUMPUKSI. Siis uaaaah! Mikä hemmetin pumppu?! Se on bändi tai yhtye, ei mikään PUMPPU.

:headwall:

Oksettaa.
Sellainen lastenohjelma oli jokunen vuosi sitten kuin "mozartin pumppu "
(joku piirretty,ja suomennettu se tolleen, bändiä kai se siinäkin tarkoitti)
 
"Minka"
Useimmat muut murteet ovat mielestäni kauniimpia, esimerkiksi Pohjanmaan, Kuopion tai Karjalan murre. Niistä pidän eniten. Helsinkiläisten murretta hirveämpää on tosin useimpien suomenruotsalaisten sekoituskieli, jossa puhutaan "min kännykkä är här i laukkun", "Vi ska gå till lentokenttän". "Har ni min pusero?".
Oot kyllä just sellainen tyypillinen Seiskaa-lukeva, peräkylän akka. En ihmettelis jos äänestät persuja.

Ja ei, minä en asu Helsingissä, enkä ole koskaan asunut.
 
3r23r23
Minulle tuli ainakin nämä mieleen:
stadi
dösa
spora
sikamagee/sikahalpa/sikahyvä
espa
venata
No joo. Stadi on sana, joka Helsingissä sanottuna tarkoittaa kaupungin keskustaa. Ainakin meillä.
Se ei ole dösa vaan dösä, ja se tarkoittaa bussia.
Spora tai ratikka, enemmän käytän ratikkaa kuin sporaa.
Sika-sanaa en juurikaan viljele.
Espa on paikka. Sitä siis käytetään, kun puhutaan Espasta.
Venata on vanha sana, jota käytän kyllä.

Ei noi sanat ole vain helsinkiläisten käytössä, olen kuullut muuallakin käytettävän samoja sanoja.
 
stadist
hesas syntynyt ja 38-v asunut (mutsi ja faija Pohjois-Karjalas syntyneit)

Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen.
Minun mielestä murteet ovat rikkaus.

Omia normi (normaali) sanoja (en muista toki kaikkea):
Inhota saa ;)

Mut (mutta sana)
ku (kuin)
sit ku
stadi
mun/sun
espa
venata (venaan dösää)
hima
oon himas
mis sä oot
jne.
megeen (lähet sä megeen = lähdetkö sinä mukaan)
magee


dösä
stoge (juna)


fudissanastoa (ainakin aikanaan oli ja omaan mieleen
jääneitä sanoja)
boltsi (pallo)
blääkät (nappulakengät)
syndit (suojukset)
hallarit (hallihousut)
bollis (pallokenttä , töölös..tulihan se s-pääte -hih)
 
7thHeaven
följy = seura, mukana olo
hoksata = huomata
häntyyki = pyyhe
kahveli = haarukka
kartano = piha
kietku = ruuantähde, erit. liha
kläppi = lapsi
knapsu = naisellinen mies
källi = hassu (tarkoittaa myös ulostetta)
mie = minä
pranttu = kasvimaa
saaloa = läähättää
saikata = värkätä
sie = sinä
tyär = tytär
vuoma = laaja suoalue. Nuo on sanoja joita hesalaiset viljelee ärsyttävän paljon.
:LOL:
 
ei voi kun ihmetellä miten joku jaksaa käyttää aikaansa ja energiaansa sanojen inhoamiseen:LOL::LOL:
minusta se kuulostaa pikkusieluisten puuhalta,mutta vapaus ajatella ja inhota toki on teidän.
Minusta suomenkieli on kaunis ja rikas murteineen ja slangi yksi kauneimmista:heart:
 
"Halikatti"
följy = seura, mukana olo
hoksata = huomata
häntyyki = pyyhe
kahveli = haarukka
kartano = piha
kietku = ruuantähde, erit. liha
kläppi = lapsi
knapsu = naisellinen mies
källi = hassu (tarkoittaa myös ulostetta)
mie = minä
pranttu = kasvimaa
saaloa = läähättää
saikata = värkätä
sie = sinä
tyär = tytär
vuoma = laaja suoalue. Nuo on sanoja joita hesalaiset viljelee ärsyttävän paljon.
Olen asunut Helsingissä elämäni ensimmäiset 37 vuotta, enkä ole siellä KOSKAAN kuullut kenenkään käyttävän näitä. Niin että jos et ollut trolli niin lähe menee! :) Ja silloinkin jos olit niin voit lähtee :)
 
Khimaira
Inhosin stadin slangia. Kunnes muutin tänne ja sain kuunnella päivittäin vihaamaani murretta. Se ei enää kuulostanutkaan yhtä kamalalta, vaan murteelta muiden joukossa.
Ainoa sana mistä on tykkää on "ketä" kun tarkoitetaan "kuka".
 
"Halikatti"
Helsinkiläisten murretta hirveämpää on tosin useimpien suomenruotsalaisten sekoituskieli, jossa puhutaan "min kännykkä är här i laukkun", "Vi ska gå till lentokenttän". "Har ni min pusero?".
Mä taas tykkään näistä! Ratikassa kahta suomenruotsalaista kuunnellessa pysyy paremmin kärryillä mistä puhutaan kun väliin tulee suomen sanoja :) Lisäksi voin ajatella, että eivät hekään TÄYSIN ruotsia hallitse, vaikka se onkin itseni pettämistä.
 
srhsrhjsj
Kun vertaa vaikka Oulun/Raahen tai yleensäkkin pohjos-pohjanmaan murteita tähän stadin slangin, niin toinen on rentoa, kivan kuuloista ja tulee ihmisillä luonnostaan ja toinen on jotenkin todella teennäisen kuuloista ja yliyrittämistä.

Jokainen voi ihan itse päätellä kumpi on kumpi.
 
"Halikatti"
Alkuperäinen kirjoittaja karjalan tyttö;25068640:
Mikään muu sana ei inhota paitsi sanan" ketä" käyttö "kuka" -sanan sijasta aiheuttaa kylmiä väreitä. Siis jos joku kysyy:" Ketä teki tuon" sen sijaan että kysyisi:" Kuka tuon teki?"
Ei ole kyllä hesalainen puhetapa! Törmäsin tähän enemmän opiskellessani Keski-Suomessa (siellä oli tosin porukkaa ympäri Suomea)
 
Alkuperäinen kirjoittaja karjalan tyttö;25068640:
Mikään muu sana ei inhota paitsi sanan" ketä" käyttö "kuka" -sanan sijasta aiheuttaa kylmiä väreitä. Siis jos joku kysyy:" Ketä teki tuon" sen sijaan että kysyisi:" Kuka tuon teki?"
Ei toi oo mikään stadilainen tapa puhua, se on vaan huonoa suomea.
 
"Vieras"
Espoossa meidan pojat kayttaa ainakin salee, massy, sakittaa/kassittaa (tarkoittaa etta poika esim tippuu pyoran tangon tai jonkun reilin paalle, ja lyo siis alapaansa), dosari (bussipysakki), ala jaksa, ala vaan, ala jagee.. Jne. (ps. Mulla puuttuu lapparista aakkosten viimeiset kirjaimet.. Niin noi jotkut sanat on vahan viallisia ;))
 

Yhteistyössä