Läiskäekseema, kolikkoihottuma

• Viestiketjun aloittaja mh
  • Ensimmäinen viesti
Sieltä siihen saa kunnon voiteen joka oikeesti auttaa. Mulla on ollu tätä läiskäihottumaa jo useemman vuoden, talvella aina pahenee jolloin jalat on täynnä niitä läiskiä. Nyt kävin varmaan puol vuotta sitten tk:ssa ja lääkäri kirjoitti mulle Apolar -merkkistä voidetta. Se kuuluu keskivahvoihin steroidivoiteisiin. Lisäksi lääkäri voi määrätä sulle perusvoidetta joten saat siitäkin kelakorvauksen. Tää Apolar on mulla ainaki toiminu tosi hyvin, kutina lakkaa lähes välittömästi ja läiskät katoo nopeemmin.

Ilman muuta käy näyttää lääkärissä, ei kannata turhaa kärsiä näistä!

Kutina
Minulla ollut jo kahdeksan kuukautta kolikkoihottuma. Sain kortisonivoidetta ja perusvoidetta. Kortisonivoide kyllä jonkin verran auttaa, mutta sitä ei voi käyttää yhtäjaksoisesti. Ohentaa ihoa ja ties mitä....Joskus on pakko ottaa Ataraxia (antihistamiiniä) yöksi, kun kutiaa ihan sairaasti! Nyt olen popsinut Omega-7 tyrnikapseleita, kun joku kehui auttavan, mutta ei minulla ole helpottanut. Auttaakohan se valohoito...onko kellään kokemuksia tai joku muu mitä voisi kokeilla? Alkaa kutina jo kyllästyttämään ja ne karmeet läikät!!!
Olisi kiva keskustella jonkun kohtalotoverin kanssa vaikka näin vain sähköpostin välityksellä, jos edes se helpottaisi:)))

"erkki"
Pihkavoide: 2-osaa sulaa siivilöityä kuusenpihkaa ja 8-osaa valkovaseliinia sekoitetaan.
Tämä vie kutinan nopeasti ja auttaa kortisonitauon aikana. Ei maksa paljon. Kerää kuusenpihka
itse! Osta valkovaseliini kilotavarana apteekista.

Nopeat lääkkeet
Minulla kolikkoihottuma uusiutui taas muutaman rauhallisen vuoden jälkeen. Tällä kertaa vain läiskiä oli todella paljon, erityisesti jaloissa, ja ne olivat isoja. Ja kaiken lisäksi ne kutisivat sietämättömästi. Yöllä ei juuri saanut nukutuksi ja kosteusvoiteesta oli vain parin-kolmen tunnin helpotus. Sen seurauksena kuivan ihon keskelle alkoi muodostua nopeasti isoja ja kivuliaita finnejä. Enkä myöskään halunnut vetää kortisonia käytännössä molempiin jalkoihin koko matkalle.

Lopulta löysin avun kutinaan alle puolessa tunnissa. Kaivoin vaimon kaapista sukkahousut, mahdollisimman sileät ja tiukat. Kun vedin ne jalkaan, kutina lakkasi melkein välittömästi. Niitä pidinkin sitten yöllä ja päivällä. Hygieniasyistä niitä täytyy toki vaihtaa pari kertaa vuorokaudessa, ihottuma-alue ei siedä hikoilua.

Se ei kuitenkaan vielä parantanut varsinaista vaivaa. Siihen taas löytyi apu koivutisleöljystä (kotimainen Nuvisal). Vedin kerran päivässä läiskiin öljyä ja annoin vaikuttaa tunnista muutamaan tuntiin, pesin pois (iso työ!) ja rasvasin ihon huolellisesti. Läiskät alkoivat hävitä jo muutaman käsittelyn jälkeen. Öljy on kovin tahraavaa, joten sen kanssa kannattaa olla tarkkana. Kaikkiaan jatkoin öljykäsittelyä noin viikon ajan ja nyt läiskät ovat jo kadonneet, ne erottuvat ainoastaan hieman vaaleampina läikkinä. Kutinaa esiintyy enää hyvin harvoin. Johtunee uuden ihon kasvamisesta.

Aikaisemman kokemuksen mukaan kortisonia olisin joutunut käyttämään muutamista viikoista useisiin kuukausiin kutinan hillitsemiseksi. Kun keksin korvata sen sukkahousuilla, vältin sivuvaikutukset pitkäaikaisaltistuksessa kokonaan. Nuvisalia kului vajaa 30g pullo.

Ihotautilääkärille aika kannattaa varata. Likan ollessa pieni, meillä oli kolikkoihottuma aivan järkyttävä. Mitkään valohoidot tms eivät auttaneet (tosin ihottuma oli silloin jo todella paha, kun mitkään aiemmat voiteet eivät tehonneet ) vaan ainut oikea apu saatiin Protopic-voiteesta joka tehoaa nopeasti. Ja tietenkin "lumiukko"-rasvaukset siihen päälle. Huomaa nyt talven tullessa kuinka iho taas menee huonompaan kuntoon ja saa olla urakalla rasvaamassa.

Nopeat lääkkeet
Ihotautilääkärin tehokas apu vaivaan on tämä vakiosetti, jota olen jo muutaman kerran kokeillut: kosteusvoide ja kortisoni. Nykyään kai myös protopic, joka oli aikoinaan niin kallis, että ei mitään järkeä. Lisäksi joku lääkäri tarjoaa antibioottia.

Kolikkoihottuman syytä kun ei tiedetä, niin kokeillaan mikä mahtaisi tehota. Minulla nuo ovat toki tehonneet, mutta aikaa menee puolesta kahteen vuoteen.

"juku"
Ei kannata ladata liikaa toiveita lääkärin suhteen, edes ihotautilääkärin. Hyvät ovat todella harvassa.

En ole ikinä kuullut kenestäkään, joka olisi rasvojen avulla päässyt eroon ekseemasta. Ne auttavat toki oireisiin, mutta vain hetkellisesti. Seuraavana talvena määrätään sitten taas vähän kovempia aineita. Ja kohta huomaat, että olet kymmenen vuotta käyttänyt kortisoneja tai muita steroideja.

Ainoat pysyvät avut ovat löytyneet elintavoista, yleensä ruokavaliosta. Ilmankostutinkin on terveellisempi vaihtoehto kuin jatkuva hormonihoito.

vierailija
Olen itse kärsinyt yli 10v ekseemasta tai läiskäekseemasta. Tarkkaa diagnoosia ei ole yksikään ihotautilääkäri osannut tehdä. Voimakkaat kortisonivoiteet (elocon) auttaa hieman. Enemmän auttaa kuuma suihku tai lämpökäsittely polttavalla kauratyynyllä. Käsittely vie kutinan hetkeksi, mutta ei tietenkään poista syytä. MUTTA.. Apu tulikin nurkan takaa. Vaikean jalkapohjassa olevan silsan johdosta jouduin syömään 2 eri lääkekuuria tuloksetta. Kolmas kuuri oli Sporanox 100 mg ja KAIKKI ekseemaoireet katosi. 10 vuoden kärsimys ainakin hetkeksi poistui! Kuuri on vielä kesken, mutta jännityksellä odotan, millaisena ekseema palaa kuurin jälkeen jos palaa.😅

vierailija
Itse hoidan sillä tavalla, että estän kutinan suihkuttelemalla kuumalla vedellä ja korjaan ihoa ihan perusvoiteella ja silloin tällöin kortisonivoiteella. Tämä ei vaivaa paranna, mutta pitää sen kurissa. Oleellisinta on olla raapimatta ihoa rikki ja siinä auttaa se kuuma vesi, joka korvaa raapimisen. Se kuitenkin kuivattaa ihoa eli rasvaaminen on tärkeää.

Suosittelisin kuitenkin käymään ihotautilääkärillä, mutta ennen sitä kutinaan voi kokeilla tuota kuumavesisuihkua.

vierailija
Ei kannata ladata liikaa toiveita lääkärin suhteen, edes ihotautilääkärin. Hyvät ovat todella harvassa.

En ole ikinä kuullut kenestäkään, joka olisi rasvojen avulla päässyt eroon ekseemasta. Ne auttavat toki oireisiin, mutta vain hetkellisesti. Seuraavana talvena määrätään sitten taas vähän kovempia aineita. Ja kohta huomaat, että olet kymmenen vuotta käyttänyt kortisoneja tai muita steroideja.

Ainoat pysyvät avut ovat löytyneet elintavoista, yleensä ruokavaliosta. Ilmankostutinkin on terveellisempi vaihtoehto kuin jatkuva hormonihoito.
Se voi olla pellagraa

Yhteistyössä