Te, jotka ette päästä lasta viereen yöllä, miten perustelette sen itsellenne ja lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja silmäpussit
  • Ensimmäinen viesti
silmäpussit
Tahtoisin kuulla mielipiteitä ja kokemuksia asiasta. Lapsi 3,5v on nukkunut omassa huoneessa puoli vuotta ja hänet siirrettiin sinne omasta aloitteestaan. Nyt alkanut tulla viereen öisin, koska sanoo näkevänsä pahaa unta. Ongelma on siinä, ettei pienen pyörijan ja hyörijän vieressä saa aikuiset nukuttua kunnolla. Nyt sydän ja järki taistelevat, missä menee rajojen ja rakkauden kultainen keskitie? Päästääkö lapsi viereen öisin silläkin uhalla että muiden unet kärsivät vai pakottaako lapsi takaisin omaan sänkyynsä silläkin uhalla että lapsi kokee olonsa turvattomaksi ja traumatisoituu? Jos jollain on ollut sama tilanne, miten se on ratkennut? Ps. Meidän parisuhteelle olisi myös tärkeää mahdollisuus spontaaneihin hellyshetkiin keskellä yötä, sillä vaikka sitä voi tietenkin harrastaa muuallakin, ei päivissä oikein ole sopivaa rakoa.
 
asiak
Meil käydään pissalla + juomassa ja mennään takas omaan sänkyyn. Yö valo palaa lasten huoneessa. Toki voivat tulla meidän tykö yöllä jos on jotain asiaa, mut yleensä palautamme takaisin omaan sänkyyn. Aamulla ku isä on lähteny töihin voi tulla mun viereen nukkumaan. Meil on yhteinen peitto sekä olemme melko kovia pyörimään kumpanenki ni siihen ei enään oikein sovi pyörivä lapsi.
Lasten huone on ihan meidän huoneen vieressä joten tarvittaessa kuulemme yöllä jos pitää käydä lasten luona tai jos lapset heräävät (meillä pian 4v ja pian 2v)
 
"vieras"
Se on riittävä peruste, että pitää saada nukkua rauhassa. Ei voi hoitaa lasta yhtä hyvin, jos on ihan väsynyt, tulee ärtyneeksi ja tulee terveysongelmia. Rakkautta voi osoittaa sillä, että hakee oikeat konstit lapsen uniongelmiin vaikka sitten ammattilaiselta. (Muistaa kuitenkin, että yövalo on terveydelle haitallinen.)
 
Ken guru
Vähän vanhempina meillä otettiin lapsen sängystä patja oman sängyn viereen jos lasta pelotti, eikä enää viereen mahtunut. Nyt taas mahtuisi kun on niin leveä sänky, mutta eivätpä enää tule :D.
 
"mutsi"
No meillä ei olla tuossa mitenkään ehdottomia, mennään ihan voinnin mukaan. Vajaa 3v. tyttö on alkanut tulemaan meidän sänkyyn viimeaikoina aina öisin ja tovin halittuamme pyydämme menemään omaan sänkyyn takaisin, joskus toimii joskus ei ja jos ei toimi, annamme tytön nukahtaa ja kannamme sitten omaan sänkyyn.
Isompien muksujen kans toimii halien jälkeen pyyntö, et menisivät takaisin, jos joskus tulevat meidän sänkyyn.
 
gege
yöllä viereen tulijat on talutettu omaan petiin. ja sanottu, että jatkaa unia siellä. ketään en oo neljästä nukuttanu ja kukaan ei oo vieressä nukkunu, paitsi oikein kipeänä saa tulla.
 
asiak
Vääristää kuulemma vuorokausirytmiä, vaikuttaa jotenkin melatoniinin tuotantoon ja on lisäävä tekijä lasten leukemioissa. Näin olen aikoinaan lukenut ja kuullut.

Mutta jos tarvetta on niin kyllä mä sen yövalon lapsilleni laittaisin silläkin uhalla.
JUST JOO... mitähän ympärivuorokautinen valo kesällä sitten aiheuttaa. No kyl mä satakertaa ennemmin laitan himmeän yövalon (meillä on hämärähimmentimellä oleva) mitä et konkoilen ite pimeässä lasten huoneessa tai et teen sen että laps pilkeää pimeää (meil pimennysverhot huoneiden ikkunoissa ni on todella pimeää jos ei ois yövaloa).
 
[QUOTE="vieras";24963248]Pitäisin itseäni tyhmänä tai laiskana, jos en jaksaisi etsiä parempaa keinoa.[/QUOTE]
Mä ainakin olen niin laiska, että jos mulla olisi pimeää pelkäävä ja sen vuoksi hulluna itkevä lapsi, niin laittaisin univalon (himmeän) päälle ja nauttisin hyvistä yöunistani.

Ei oo kumpikaan lapsista kyllä yövaloa käyttänyt, sen näkee sitten että tarviiko kolmas mukelo sellaista. Toivottavasti ei, säästyis sähköäkin!
 
asiak
[QUOTE="vieras";24963248]Pitäisin itseäni tyhmänä tai laiskana, jos en jaksaisi etsiä parempaa keinoa.[/QUOTE]

tä? mikähän on se patempi keino? läväyttää täydet valot päälle ku yöllä käyt peitteleen lapset tai et lapsi kävelee pitkin seiniä ku lähtee unissaan pissalle
 
"vieras"
ettekö tosiaan osanneet ennakoida että seksielämä taantuu muutamaksi vuodeksi kun perheeseen tulee lapsi?

Se on vain yksi niistä asioista joista pitää lapsen tähden luopua hetkeksi. Kyllä sitä aikaa järjestyy kun tahtoo, vaikka se pitäiskin "laittaa kalenteriin" tai katsoa kellosta, että NYT on puoli tuntia aikaa. Se vaan on semmoista.

Toisekseen, oletko varma etter saa nukuttua lapsi vieressä? Muutaman viikon jälkeen kun olet nukkunut huonosti, olet jo niin koomassa, että osaat nukkua vaikka kynnyksellä.

Mä en nykyisellään saa nukuttua ellei mulla ole selänlämmittäjää peittoni alla. Ukko kun kärsii kuumasta, mä en saa nukuttua ellei ole tarpeeksi lämmin.

Ja miten sänkyyn saa mahtumaan - osta isompi sänky! Me hankittiin 80cm runkopatja ja laitettiin se ison sängyn ja seinän väliin. Siinä pysyy plus sinne mahtuu sitten kaksikin lasta. Siis tässä vähän aikaa sitten molemmat lapset tuli joka yö meidän sänkyyn, nykyisin vain nuorempi (ja joskus isompikin).
 
En perustele mitenkään, koska päästän viereen tai jos sänky alkaa olla ahdas (sänky 160cm leveä ja meitä 6henkeä), niin patjaa tai peittoa sängyn viereen ja laps siihen. Oli yö tai päivä laps kuuluu lähelle, jos laps sitä haluaa/tarvitsee. Meillä vieressä nukkuvat lapset haitarilla 3v-8v.
 
"xyz"
Täältä toinen just joo tuolle yövalon haitallisuudelle. :D Kesäyöt kun ovat paaaaljon valoisampia kuin yksi pieni valo huoneen nurkassa. Liekö asiaa edes tutkittu pohjoisissa valoisan yön olosuhteissa.
 
asiak
Meil ei niinkään ole ongelmana se että laps pelkäis pimeää vaan se et mä joudun monesti käymään useammanki kerran yössä lasten luona. Peitteleen, rauhoitteleen, tarjoamassa vettä tai lääkitteen. Ni yövalon turvin näkee kohtuudella liikkua ilman että läväyttää täydet valot päälle
 
pha
Siihen malliin meilläkin näkee saman ikäinen lapsi painajaisia, että tuntuisi tosi julmalta pakottaa lapsi omaan sänkyyn, saatika omaan huoneeseen. Patja lattialle jos muuten aikuisten unet häiriintyy, ei se vaihe kuitenkaan ikuisuuksia kestä. Ei unihommissa kannata ajatella, että jo saavutettu tila olisi pysyvä tai että jokin muutos nukkumistavoissa olisi aina askel taaksepäin. Vaiheita tulee ja menee, niiden aikana helpompaa on usein mennä siitä missä aita on matalin, kuin alkaa hakata päätä mäntyyn ja pitää väkisin kiinni vanhoista tavoista.
 
silmäpussit
[QUOTE="vieras";24963269]ettekö tosiaan osanneet ennakoida että seksielämä taantuu muutamaksi vuodeksi kun perheeseen tulee lapsi?

Se on vain yksi niistä asioista joista pitää lapsen tähden luopua hetkeksi. Kyllä sitä aikaa järjestyy kun tahtoo, vaikka se pitäiskin "laittaa kalenteriin" tai katsoa kellosta, että NYT on puoli tuntia aikaa. Se vaan on semmoista.

Toisekseen, oletko varma etter saa nukuttua lapsi vieressä? Muutaman viikon jälkeen kun olet nukkunut huonosti, olet jo niin koomassa, että osaat nukkua vaikka kynnyksellä.

Mä en nykyisellään saa nukuttua ellei mulla ole selänlämmittäjää peittoni alla. Ukko kun kärsii kuumasta, mä en saa nukuttua ellei ole tarpeeksi lämmin.

Ja miten sänkyyn saa mahtumaan - osta isompi sänky! Me hankittiin 80cm runkopatja ja laitettiin se ison sängyn ja seinän väliin. Siinä pysyy plus sinne mahtuu sitten kaksikin lasta. Siis tässä vähän aikaa sitten molemmat lapset tuli joka yö meidän sänkyyn, nykyisin vain nuorempi (ja joskus isompikin).[/QUOTE]
Kiitos kysymästä, olemme kyllä varautuneet ja kokeneet parisuhteen muutoksen lasten tultua taloon. Tietenkin. Ja kyllä on harvinaisen tuoreessa muistissa seksielämän taantuma ja kun sieltä on jo kaksi kertaa noustu, nyt haluaisi taas nauttia toisesta. Olla mies ja nainen eikä vain isä ja äiti. Ja usko pois, kalenterin kanssa hässiminen ei vain toimi meillä - kokeiltu on!
Toisekseen, olen kyllä melko varma etten saa hyvin nukuttua lapsi vieressä koettuani juuri vuoden kooman pikkukakkosen kanssa. Niin ja meidän makuuhuone on niin tyhmästi suunniteltu ettei sinne mahdu 80cm jatkopala, lastensänky kylläkin.
 
"vieras"
Palautan aina lapset omaan sänkyyn koska en pysty ite sitten nukkumaan kun on niin ahdasta ja lapset nukkuu niin leveesti. Joskus ovat tulleet yöllä viereen nukkumaan etten oo heränny ja aamulla vasta tajuan että joku nukkuu vieressä.
 
"vieras"
JUST JOO... mitähän ympärivuorokautinen valo kesällä sitten aiheuttaa. No kyl mä satakertaa ennemmin laitan himmeän yövalon (meillä on hämärähimmentimellä oleva) mitä et konkoilen ite pimeässä lasten huoneessa tai et teen sen että laps pilkeää pimeää (meil pimennysverhot huoneiden ikkunoissa ni on todella pimeää jos ei ois yövaloa).
No kesällä ihmisten unirytmi on poikkeava ja ihan varmasti melatoniin puute vaikuttaa muihinkin juttuihin. Ja ei tarvitse konkoilla pimeässä huoneessa, jos on pieni taskulamppu tai ledvalo. Ei yövaloa nyt herranen aika sentään äidin kompasteluja varten laiteta. Hirveästi hyötyä suositelluista pimennysverhoista (miksi niitä edes sitten on), jos sitten laitetaan yövalo. Pimeän pelko ei johdu yövalon puutteesta ja sitä on fiksumpi hoitaa muuten. Lapselle voi antaa lampun sängyn viereen, että saa sen itse päälle, jos siltä tuntuu eikä tarvitse tallustella katkaisijalle.
 

Yhteistyössä