Vuokranantaja on myymässä asuntoa jossa me asutaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua!

Vieras
...mutta meille puhuu vaan että ovat etsimässä itselleen toista asuntoa, eivät siis ole sanallakaan meille maininneet että myyvät tämän sen takia. Tänään heidän lapsensa sitten möläytti, että ovat löytäneet monta heille sopivaa kotia, mutta eivät voi ostaa kun tämä ei meinaa mennä kaupaksi.

Kysyisinkin tietääkö kukaan, miten heidän oikeasti pitäisi toimia. Eli eikö meille kuuluisi kertoa että yrittävät myydä tätä? Netistä löydettiin myös myynti-ilmoitus, mutta meille siis eivät tätä kerro vaikka kysyttäiskin. Mikä on meidän kohtalo kun tämä asunto myydään, kuinka pian meidän pitää muuttaa pois? Ja milloin viimeistään heidän kuuluis kehottaa meitä etsimään uus asunto? Onko näistä asioista mitään lakiasetusta? Entä jos myyvät tämän vaikka me asutaan tässä, onko ostajalla oikeus potkaista meidät ulos ilman mitään irtisanomisaikaa?

Entä onko teistä sopivaa jos menen juttelemaan heidän kanssaan asiasta ja sanon että lapsensa kertoi tällaista? Voiko siitä joku loukkaantua tai suuttua?

Kuluttajavirasto.

Toistaiseksi voimassaoleva sopimus on irtisanottava kirjallisesti

Toistaiseksi voimassaoleva vuokrasopimus jatkuu kunnes se irtisanotaan. Sekä vuokralainen että vuokranantaja voi irtisanoa toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen.

Kun vuokranantaja irtisanoo sopimuksen, irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos vuokrasuhde on ennen irtisanomista kestänyt vähintään yhden vuoden. Tätä lyhyemmissä vuokrasuhteissa irtisanomisaika on kolme kuukautta.
Kun vuokralainen irtisanoo sopimuksen, irtisanomisaika on aina yksi kuukausi.

Irtisanomisaika alkaa kulua irtisanomiskuukauden lopusta, jos muuta ei ole sovittu.

Irtisanomisesta puoli vuotta on oikeus vuokralaisella asua. Uusi omistajahan voi hyvinkin jatkaa vuokrasopimustanne. Mielestäni kannattaa kysyä suoraan vuokranantajalta missä mennään.

[QUOTE="vieras";24874653]Kuluttajavirasto.

Toistaiseksi voimassaoleva sopimus on irtisanottava kirjallisesti

Toistaiseksi voimassaoleva vuokrasopimus jatkuu kunnes se irtisanotaan. Sekä vuokralainen että vuokranantaja voi irtisanoa toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen.

Kun vuokranantaja irtisanoo sopimuksen, irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos vuokrasuhde on ennen irtisanomista kestänyt vähintään yhden vuoden. Tätä lyhyemmissä vuokrasuhteissa irtisanomisaika on kolme kuukautta.
Kun vuokralainen irtisanoo sopimuksen, irtisanomisaika on aina yksi kuukausi.

Irtisanomisaika alkaa kulua irtisanomiskuukauden lopusta, jos muuta ei ole sovittu.[/QUOTE]
Juuri näin. Ei ole väliä, irtisanooko vuokrasopimuksen asunnon nykyinen vai uusi omistaja. Määräaikainen vuokrasopimus on voimassa sopimuksen loppuun asti, vaikka asunnon omistajuus vaihtuisikin. Luultavasti asunto ei mene kaupaksi juuri sen vuoksi, että siinä on vuokralaiset. Suurin osa ihmisistä kun on ostamassa asuntoa itselleen eikä halua odottaa puolta vuotta, että pääsee muuttamaan.

On vaan jotenkin huijattu olo kun muutettiin tähän reilu 2kk sitten, ja silloin sanottiin että asua saa niin kauan kuin haluaa, ja nyt ovatkin "salaa" myymässä tätä asuntoa. :'(

Alle vuoden kestäneen vuokrasuhteen irtisanomisaika on 3kk, yli vuoden kestäneessä 6kk.

Voin sanoa, että vuokralaisen osa voi olla viheliäinen, mutta se ei ole mitään verrattuna vuokranantajan osaan silloin, kun vuokralainen ei maksa vuokriaan ja tuota samaa aikaa pitää soveltaa, ellei sitten saa haettua häätöä, jossa on myös omat aikansa ennenkuin laitetaan toimeen.

[QUOTE="vieras";24874915]En usko, että teillä on huolta. Tuollaisessa tapauksessa tuleva ostaja varmaan haluaakin valmiit vuokralaiset.[/QUOTE]
Mutta sen ymmärrän, että tuollaista kokonaisuutta on vaikea saada kaupaksi.

Mulla aikanaan tuli vain ilmoitus, että asunto on myyty. Siis ostaja halusi sitten kaupan jälkeen käydä vilkaisemassa kämpän.
Kait mä olisin saanut jatkaa vuokralaisena, mutta ilmoitinkin tuolloin olevani muuttamassa muutaman kuukauden päästä.

[QUOTE="vierailija";24874952]Joo tosiaan kirjallinen irtisanominen ja puoli vuotta teillä aikaa[/QUOTE]

Silti se puol vuotta tuntuu huijaukselta, koska me tultiin tähän asumaan kymmeneksi vuodeksi. Ei yhtään huvittais taas alkaa etsimään asuntoa, ja varsinkaan muuttamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24874682:
Juuri näin. Ei ole väliä, irtisanooko vuokrasopimuksen asunnon nykyinen vai uusi omistaja. Määräaikainen vuokrasopimus on voimassa sopimuksen loppuun asti, vaikka asunnon omistajuus vaihtuisikin. Luultavasti asunto ei mene kaupaksi juuri sen vuoksi, että siinä on vuokralaiset. Suurin osa ihmisistä kun on ostamassa asuntoa itselleen eikä halua odottaa puolta vuotta, että pääsee muuttamaan.

Tähän kommentoin sen verran, että kyllä asuntoja ostetaan sijoitusmielessäkin, ja silloin valmiit (hyvät) vuokralaiset ovat vain plussaa :)

[QUOTE="vieras";24874915]En usko, että teillä on huolta. Tuollaisessa tapauksessa tuleva ostaja varmaan haluaakin valmiit vuokralaiset.[/QUOTE]

Sekin on mahdollista, mutta niin on myös se, että uusi omistaja nostaa vuokraa hirveästi ja meillä ei ole varaa jäädä.

[QUOTE="vierailija";24874952]Joo tosiaan kirjallinen irtisanominen ja puoli vuotta teillä aikaa[/QUOTE]

Ei vaan 3 kuukautta, koska vuokrasuhde on kestänyt alle vuoden.

Kyseessä paritalo? Hyvin paljon mahdollista, että valmiit vuokralaiset suorastaan auttavat myymistä?
Ostetaan talo itselle, ja sijoitusmielessä se toinen puolikas?

Olet jo luetellu liudan hyviä syitä miksei teille kerrota missä mennään mutta miksette ostas sitä asuntoa itselle?

Tämä tontti ja nämä rakennukset joita tässä sijaitsee, on ns. suojeltuja kohteita, kyseessä on vanha kartano tiluksineen. Kyseessä on siis kaksi erillistä taloa samalla tontilla. Mä en usko että tontin puolittaminen ja asuntojen erikseen myyminen on sen takia mahdollista. Eikä meillä ole varaa ostaakaan, ei saada niin isoa lainaa.

Mitkä sun mielestä on hyviä syitä olla kertomatta meille myynnistä? Mä en ainakaan käsitä miten joku voi olla noin kiero, että kysyttäessäkään ei myönnetä mitään myyntiaikeista. Ja kun ottaa huomioon, että kuulemma meidän maksamalla vuokralla katetaan koko paikan "ylläpito- ja asumiskustannukset", niin en edes ymmärrä miksi ovat myymässä. Voisihan he esim. vuokrata itselleen viikoiksi asunnon lähempää työpaikkaa. Vaikka mikä mä olen kellekään sanomaan mitä pitäis tehdä.

Tämä tontti ja nämä rakennukset joita tässä sijaitsee, on ns. suojeltuja kohteita, kyseessä on vanha kartano tiluksineen. Kyseessä on siis kaksi erillistä taloa samalla tontilla. Mä en usko että tontin puolittaminen ja asuntojen erikseen myyminen on sen takia mahdollista. Eikä meillä ole varaa ostaakaan, ei saada niin isoa lainaa.

Mitkä sun mielestä on hyviä syitä olla kertomatta meille myynnistä? Mä en ainakaan käsitä miten joku voi olla noin kiero, että kysyttäessäkään ei myönnetä mitään myyntiaikeista. Ja kun ottaa huomioon, että kuulemma meidän maksamalla vuokralla katetaan koko paikan "ylläpito- ja asumiskustannukset", niin en edes ymmärrä miksi ovat myymässä. Voisihan he esim. vuokrata itselleen viikoiksi asunnon lähempää työpaikkaa. Vaikka mikä mä olen kellekään sanomaan mitä pitäis tehdä.

No jos teillä on varaa maksaa noin suurta vuokraa (jolla siis siis ylläpidetään isoa kartanoa), niin kannattaisiko kuitenkin mennä pankkiin neuvottelemaan lainasta?

[QUOTE="vieras";24875560]No jos teillä on varaa maksaa noin suurta vuokraa (jolla siis siis ylläpidetään isoa kartanoa), niin kannattaisiko kuitenkin mennä pankkiin neuvottelemaan lainasta?[/QUOTE]

Me ei saada näin isoa lainaa, tähän meidän taloon on tehty n. 200 000e remontti viime vuonna, siitä voit vähän päätellä minkä verran maksaisi omaksi. Ja koska mä oon hoitovapaalla, meille ei myönnetä niin isoa lainaa vaikka vuokraa onkin maksaa isohko summa.

Tämä kyseinen tila on sukutila, eli siis täysin velatonta omaisuutta noille vuokranantajille, siksi tuolla meidän vuokralla kattaa kaikki juoksevat kulut, kyseess ei silti ole mikään mieletön summa.

:laugh:

...mutta meille puhuu vaan että ovat etsimässä itselleen toista asuntoa, eivät siis ole sanallakaan meille maininneet että myyvät tämän sen takia. Tänään heidän lapsensa sitten möläytti, että ovat löytäneet monta heille sopivaa kotia, mutta eivät voi ostaa kun tämä ei meinaa mennä kaupaksi.

Kysyisinkin tietääkö kukaan, miten heidän oikeasti pitäisi toimia. Eli eikö meille kuuluisi kertoa että yrittävät myydä tätä? Netistä löydettiin myös myynti-ilmoitus, mutta meille siis eivät tätä kerro vaikka kysyttäiskin. Mikä on meidän kohtalo kun tämä asunto myydään, kuinka pian meidän pitää muuttaa pois? Ja milloin viimeistään heidän kuuluis kehottaa meitä etsimään uus asunto? Onko näistä asioista mitään lakiasetusta? Entä jos myyvät tämän vaikka me asutaan tässä, onko ostajalla oikeus potkaista meidät ulos ilman mitään irtisanomisaikaa?

Entä onko teistä sopivaa jos menen juttelemaan heidän kanssaan asiasta ja sanon että lapsensa kertoi tällaista? Voiko siitä joku loukkaantua tai suuttua?

Itse ainakin menisin. Sanoisin joko kuulleen asiasta tai huomanneen myynti-ilmoituksen.

Yhteistyössä