Metsosta ruokaa, auttakaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ::
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

::

Vieras
Meillä ois tuossa metso mutta kertokaa joku mulle miten hitossa siittä tehhään ruokaa? Olen ihan pihalla tuon linnun kanssa... se on kokonainen mutta luojankiitos fiksummat on sen valmiiksi nylkeny.

Ruskista padassa, lisää joukkoon pari desiä vettä, muutama porkkana ja sipuli, pippureita, katajanmarjaa (jos on), vähän merisuolaa. Hauduta uunissa, esin 200 astetta reilu vartti, ja sitten laske lämpö 120 asteeseen ja vielä 1½ h. Ota uunista, ja syö sellaisenaan, tai sitten irrota lihat, siivilöi liemi, ja keitä liemestä kastike (lisää kermaa ja suurusta) ja lisää lihat siihen. Nam.

Jos sulla on jonkin sortin kannellinen pata tee näin: Vettä, lihaliemikuutio ja voita nokare pohjalle. Lintu siihen, kansi päälle ja uuniin 175 astetta. Jos on iso metso, menee reilut 2h. Onko lintu jo suolattu? Jos ei, niin laita illalla suolaveteen jääkaappiin ja sit huomenna paistat.

Siitä paistoliemestä voit sit tehdä halutessasi kastikkeen samoin kuin kinkun paistoliemestäkin.

Ruskista padassa, lisää joukkoon pari desiä vettä, muutama porkkana ja sipuli, pippureita, katajanmarjaa (jos on), vähän merisuolaa. Hauduta uunissa, esin 200 astetta reilu vartti, ja sitten laske lämpö 120 asteeseen ja vielä 1½ h. Ota uunista, ja syö sellaisenaan, tai sitten irrota lihat, siivilöi liemi, ja keitä liemestä kastike (lisää kermaa ja suurusta) ja lisää lihat siihen. Nam.

Tuossa alempana mun ohjeessa ei siksi ole mausteita, että linnusta helposti peittyy se oma maku mausteilla, ja riistan siitä kuuluu maistuakin. Toki joskus olen esim. riistamaustetta käyttänyt, mutta mielestäni parempi ilman mitään.

[QUOTE="ewe";24835778]Tuossa alempana mun ohjeessa ei siksi ole mausteita, että linnusta helposti peittyy se oma maku mausteilla, ja riistan siitä kuuluu maistuakin. Toki joskus olen esim. riistamaustetta käyttänyt, mutta mielestäni parempi ilman mitään.[/QUOTE]

No enemmän minusta lihaliemikuutio peittää sitä oikeaa makua kuin muutama kokonainen pippuri ja katajanmarja. Makuasioita tietty.

Mä jättäisin riistasta lihaliemikuution pois ja korvaisin sen oikeilla mausteilla, eli perinteisesti se pippuri ja suola + sipuli ja ehkä se porkkana..

Sissus kun tuli nälkä pelkästä ajattelusta.. :p

No enemmän minusta lihaliemikuutio peittää sitä oikeaa makua kuin muutama kokonainen pippuri ja katajanmarja. Makuasioita tietty.

Juu, riistaan EI KUULU lihaliemet. Laittakaa niitä ihan vapaasti naurasikajauhelihoihin, mutta EI riistaan! Vaan käyttäkää mieluusti aitoja mausteita (pippurit) ja suolaa. Juurikaan muita ei riistaliha kaipaa. Sen kuuluukin maistua riistalta.

• Tykkää
Reactions: narikka83
[QUOTE="Riku";24835826]Juu, riistaan EI KUULU lihaliemet. Laittakaa niitä ihan vapaasti naurasikajauhelihoihin, mutta EI riistaan! Vaan käyttäkää mieluusti aitoja mausteita (pippurit) ja suolaa. Juurikaan muita ei riistaliha kaipaa. Sen kuuluukin maistua riistalta.[/QUOTE]

Siis lihaliemikuutiot yms. hyytelöt.

Laita se kokonaisena paistopussiin ja pariksi tunniksi uuniin 175 astetta. Irrottele lihat luista ja tee syntyneestä liemestä kastike ja keitä pilkottuja lihoja vielä hetki kastikkeessa. Lisää hieman kermaa tai smetanaa.

• Tykkää
Reactions: narikka83

Yhteistyössä